Hejja regler när man kör hoj/hojåkaretik?

jetson

Guest
Har kört ca 7 timmar nu med egen hoj och har märkt att man ska hejja med vänsterhanden när man möter sporthojar..:tummenupp

gäller det även motards? :confused:

Sedan innan jag började åka förstod jag att glidar/packväskehojarna inte vill hejja på små sporthojar.

Ungefär som att jag antar att man inte ska hejja på eumopeder :D

Finns det några viktiga hojåkarregler (bor nära slingerbulten, så vill ju inte framstå som en nybörjare mer än att jag är kass på att köra hehe)
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Spelar väl ingen roll hur du hejar...
Man hejar väl på andra motorcyklister för att man delar samma intresse?

Så veva med vänstern eller ställ dig upp och vicka på röven om du vill, det har ingen betydelse.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Hejjar på alla, förutom moppar, om inte dom hejjar också. Att alla customåkare ska vara så jävla coola och inte hälsa förstår jag inte. Fast jag förstår inte varför man kör custom heller så.
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Jag vinkar glatt på alla på hoj, oavsett hojmodell. (Dock ej moppar..) Vinkar de inte tillbaks blir jag purken. :D

Jag gör som du. Fast när de e mörkt hejjar jag på allt med ett lyse :tummenupp

Trådskaparen, det finns en tråd om detta ämne.
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Jag blir alldeles varm i kroppen när jag möter en hoj och vi hälsar på varandra!
Det är en sådan gemenskap!
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Hejjar på alla, förutom moppar, om inte dom hejjar också. Att alla customåkare ska vara så jävla coola och inte hälsa förstår jag inte. Fast jag förstår inte varför man kör custom heller så.

De klarar väl inte av att släppa handen från styret, det går ju så jävla fort. :rolleyes:
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Har fått lära mig sen barnsben av en hojglad far att man vinkar till alla.

Jag vinkar glatt till alla men som ovanstående ej till eu-mopeder och de som liknar dessa, samt vill jag addera en punkt: Goldwing! vilket enligt min far inte är en motorcykel (kan inte annat än instämma haha)


...Att alla customåkare ska vara så jävla coola och inte hälsa förstår jag inte.

Detta fenomen har jag märkt av också, vad an detta måntro?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
brukar heja på alla inkl kromslädar och de brukar glatt vinka tillbaks :)

ibland kanske man inte pallar dock om man mött 100 hojar på 10min
 

Saukko

When you say Perkele you've said it all.
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XT660X-09
Brukar veva med vänster handen till alla hojjar!
Sen om man får en vink tebax är en annan sak:D
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Har inte riktigt hajjar vilka som hejar tillbaks eller inte... Finns enligt mig en sjukt stor "gråzoon" med custommuppar, vissa hejjar, andra ser bara sura ut.

De med stort skägg, militärhjälm och svettig skinnväst på HDs brukar dock oftast INTE heja... har jag märkt :D

Det roligaste med det här fenomenet är att man hälsar på folk när man kör, men så fort man parkerat så blänger bara folk... Märkligt fenomen som sagt.

... Dock trevligt med folk som hälsar iofs :tummenupp
 

RobRas

Guest
Om någon mc-åkare vinkar till mig så vinkar jag tillbaka.....
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hejar på allt utom moppar och fyrhjulingar. Skulle en mopedist av någon anledning vinka så vinkar jag givetvis tillbaka. Var en gubbe som gjorde det när vi tog hem hojen från Gävle. Gubben visade sig i slutändan vara självaste moppejesus, ett riktigt original den gubben. Fyrhjulingar är bilar utan tak och tillhör således inte samma typ av fordon.

Customfolk har en dålig tendens att inte vinka, men det gäller även sporthojs åkare som är mer inne i sin bombarrepa än sin omgivning.

Vad gäller hur jag hejar så brukar det räcka med att sticka ut armen lite med handflatan pekande snett ner mot marken. Är standardhälsningen så vitt jag vet.
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Dock känns det rätt dumt ibland när man har vatt ute och kört hoj, och ska in te stan med bilen lite snabbt för att göra lite ärenden.

Då sitter känslan att hälsa på hojjar kvar, men ingen hälsar tillbaka.
 

Sandberg

Bättre sist än stoppad halvägs
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Kungshamn
Hoj
125cc plasträser :)
Det kommer bli ett sjujävla vinkande till helgen när det är mc-träff i sotenäs :p
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
vinkar till alla hojjar långt ifrån alla som vinkar tillbaka
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag brukar hälsa på alla motorcyklar. Ibland sitter reflexen kvar när man satt sig i bilen så det brukar bli några "dunk" i dörren tills det släpper:D

På tal om att glidar-folket inte är lika frekventa "hejare". Har ni kört en tungt lastad skottkärra någon gång? Släpper du ena handtaget så går det åt helvette:näsblod

Något som är kul är att göra en övertydlig "hejning". Ser så tråkigt ut att bara lyfta några fingrar från kopplingen. Jag sträcker alltid ut armen helt rakt åt sidan, vilket nästan resulterade i en "ge mig 5" när jag mötte en annan sporthoj på en raka, då han använde samma "hejnings-teknink" och vi båda låg lite väl nära mittlinjen:gnissla Och med tanke på att vi båda höll en hastighet runt 200 knyck så hade det nog varit den sista "ge mig 5" jag gjort med vänsterhanden:gnissla:D
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
Dock känns det rätt dumt ibland när man har vatt ute och kört hoj, och ska in te stan med bilen lite snabbt för att göra lite ärenden.

Då sitter känslan att hälsa på hojjar kvar, men ingen hälsar tillbaka.

va gör du då? rullar ner fönstret o dra ut armen o vinkar :rolleyes::confused:
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top