Hejja regler när man kör hoj/hojåkaretik?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Wooot? :va


Hälsar på alla utan 1%-wannabes, då de är för sketnödiga för att hälsa tillbaks.

Märkt att många sporthojsförare hälsar med sträckt arm neråt? :va
Ser både obekvämt och konstigt ut, varför göra på detta viset?


Det är det inte, armen blåser ju dit av sig själv! :)
 

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Hälsade första åren men nu har jag slutet upp med det. Är vädret fint
så möter man en hoj typ varje eller varannan minut. Blev för tröttsamt i längden..

Om jag är på extra bra humör så kanske det blir en handflata utanför styret.
 

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
Såhär gör man!!


tror jag fick dfet tecknet i veckan, men jag vinkade bara ovetande tillbaks :hej
fast jag va förstås lite misstänksam på bilen framför som hade några extra antänner och tonade rutor, fastän det va en pegeot 406 tror jag, aja anyway

brukar oftast vinka till alla hojjar dock ej till mopeds, men visst vinkar dom så vinkar jag tillbaks. kromslädarna här upp tycker jag e bra på att vinka, bättre än vissa "vanliga" MC åkare.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Så om vi sammanfattar så hejar man på varan genom att sträcka ut vänsterarmen, pekar så asfalten om de är en allmän fara och V-tecknet om de är poliser ute. :)
de låter la rimligt att komma ihåg? :p
 

yester

the man, the myth, the legend!
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Åbo Finland
Hoj
kawasaki z1000 2008 (såld) Nyyyy KTM Super Duke
jag hälsar på typ alla, om dom mot all förmodan inte hälsar tillbaka blir jag skitarg:mad: då brukar jag omedelbart göra en u-sväng och åka ifatt dom o skälla ut dom ordentligt för att dom ignorerat min hälsning, det tycker jag man ska göra:D

skämt åsido, brukar hälsa på de som hälsar på mig helt enkelt. hmm brukar ibland på favvovägen möta ett gäng me ca 10 hojar i följd var alla hälsar, då blir det som en 10 sekunders "high five" då jag hälsa tillbaka eftersom jag håller handen i vädret oavbrutet från första till sista hoj. Känns lite småknasigt faktiskt:)
 

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
Lilla Grön -zx6r
jag hälsar på typ alla, om dom mot all förmodan inte hälsar tillbaka blir jag skitarg:mad: då brukar jag omedelbart göra en u-sväng och åka ifatt dom o skälla ut dom ordentligt för att dom ignorerat min hälsning, det tycker jag man ska göra:D

skämt åsido, brukar hälsa på de som hälsar på mig helt enkelt. hmm brukar ibland på favvovägen möta ett gäng me ca 10 hojar i följd var alla hälsar, då blir det som en 10 sekunders "high five" då jag hälsa tillbaka eftersom jag håller handen i vädret oavbrutet från första till sista hoj. Känns lite småknasigt faktiskt:)

När jag möter såna gäng brukar jag roa mig med att hålla stenkoll på vilka i gänget som hejar och vilka som inte gör det. Är där en i mitten som inte hejar tar jag blixtsnabbt ner handen för att sen genast höja den åt nästa mötande som faktiskt hälsar. :D
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
Hälsade första åren men nu har jag slutet upp med det. Är vädret fint
så möter man en hoj typ varje eller varannan minut. Blev för tröttsamt i längden..

Om jag är på extra bra humör så kanske det blir en handflata utanför styret.

Instämmer,
Man får ju vinka arslet av sig soliga dagar.
Om man vill vinka så kan man ju ta på sig plasthjälm och rosa spiderman ryggsäck.
Sen sätta sig i valfri busshållplats och vinka tills solen gått ner.
 

Sir Junior

Gubbräser
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Skåneland
Hoj
-19 Yamaha MT-10
Har hejjat på hojjar i 15år nu....börjar bli lite trött faktiskt :)

Nä, allvarligt...hejjar på alla, de som vill hejjar tebax, andra inte och de spelar ingen roll vad för typ av båge de kör...handlar inte om det utan vad det är för typ som sitter ovanpå.

Jag kommer iaf fortsätta hejja, ni som vill hejjar tebax :)
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
glöm inte fokusera på trafiken bara, du som är ny ^^

En kille som vinkade från sin hoj i våras när vi stod vid vägkanten och så bromsade bilen framför honom så han tappa balansen och krasha :/
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Råkade hejja på en moppekille en gång när det hade börjat skymma på. Han blev överlycklig och uppspelt så han släppte styret med båda händerna och vevade tillbaka som tusan med båda armarna. Såg jäkligt kul ut :D Säkert en blivande hojåkare :)
 

edge

Exilmas
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Honda CBR 900
Hur hejar man om man kör förbi eller passerar någon ? Foten ut eller vad?
Man vill ju helst inte släppa högerhanden då.

Samt undrar jag lite hur ni tackar ex lastbil som glidit åt sidan för att man ska kunna passera lättare eller nått dylikt. Är det blinktack, hand upp, tummen upp?
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Händerna på styret ffs, det är LIVSFARLITG att åka me en hand. Nästan värre än nya körkortsprovet i England, flera personer om året skadas då de luras att sträcka ut handen av tutlurare etc.
 

shush

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
sthlm
Hoj
zx6r
Hälsar på de flesta hojar, men aldrig moppar och sällan customcyklar - oavsett om man sitter på en vibrerande cromsläde är det väl inte så jävla svårt att sträcka ut fingrarna lite :va

Brukar mest vrida ut handen lite. Dock får man nästan inga hälsningar tillbaks överhuvudtaget när man kör motard. Kan folk inte skilja på moppe och motard eller?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top