Hejsan allesammans!! Lite tips om mc kläder och hjälmar mottages tacksamt.

mojja83

Guest
Lite bakgrundsfakta om mig.

Kön:man
Ålder:29
län:Örebro
B-Kort: 12 år
Skepparn så båt ägs det.
2 barn 1 på 3 månader och 1 på 4 år

Har aldrig suttit på en mc eller ägt ett eget 2 hjuligt fordon förutom cykel!!

Fick helt plötsligt för mig i helgen att mc det måste vara roligt det ska jag prova. Nu 4 dagar senare har jag köpt min första cykel en Honda cbr600rr 09a och ansökan om kk tillstånd är inskickad tillsammans med ansökan om handledare.
Hoppas på snabbt svar från transportstyrelsen så att man kan ge sig ut och övningsköra till veckan.

Men nu har jag stött på lite patrull och kommit på att fan en lär ju ha lite mc kläder. Först och främst så ska dom skydda optimalt och om dom sedan är snygga är ett stort +.

Jag är 1.83 lång och väger 65 kilo denna kombination har alltid varit jobbig då jag handlat vanliga kläder innan och nu lär den vara omöjlig antar jag.

Så alla tips på mc utrustning är hjärtligt välkomna. kan även tänka mig åka några mil för att komma till en seriös handlare som hellre förser mig med rätt och säker utrustning istället för att kränga på mig en massa krafs för dyra pengar.

Tack på förhand och hoppas man träffar några av er under sommaren!!!

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Besök närmsta återförsäljare mycket roligare och mer informationsgivande att kolla runt lite först :)

Kan rekommendera Shoei som hjälm märke då jag och många andra använder det med bra resultat.

Kom ihåg att inte snåla med skydden men lägg inte heller överpris.

Och köp ett SEPARAT ryggskydd och lita inte på de insydda.

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Hej

Jag skulle tro att Carlbarks i Kumla är de som har störst sortiment här i länet. Åk dit o prova lite kläder.

mojja83

Guest
Carlbarks är inprickat.

Har tänkt att lägga ca 10k på mc kläder och skydd och som jag innan skrivit så går säkerhet framför märkes grejer och mode,

Men kan man kombinera så är jag absolut intresserad:))

Men herregud vilken djungel det är i mc världen är ta mig fan värre än den marina världen vilken även den är kaotisk!!!

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Se till att handla kläder som sitter där de ska. Fundera på behov, om du köper värstingutrustning som ibland kan vara en pina att dra på sig, och sedan inte använder den så försvinner poängen.

mojja83

Guest
Jag kommer ju köra mest på landsväg iår. Kommer inte bli något banåka och inte heller allt för aktiv körning då detta kommer att få bli ett inkörningsår.

kommer åka mc nästan uteslutande då det är soligt och fint väder.
Visst kommer det säkert lekas lite och och testas en hel del men inom rimliga gränser.

Vill ha kläder som skyddar maximalt och sitter bekvämt, Det estetiska är av mindre vikt.

Men vad behöver man? Hjälm,skor kängor?, Riktiga mc handskar, Jacka och byxa 2.delat eller 1 Del? Skinn eller allväders?

Har ärligt talat ingen aning om vad som är bra grejer,prisvärda grejer och prylar som man bara måste ha av rätt tillverkare och kvalitet.

Ni som haft hoj ett tag nu hur hade ni prioriterat om ni var i min situation idag fast med all er erfarenhet?

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
ja carlbarks rekommenderar jag. där köpte både maken och ajg våra första ställ när vi skulle ta mc kort :) mycket bra sortiment även för mig som är skitkort och då när jag tog kortet också var väldigt tjock, men de hittade allt perfekt ställ för fettknoppen ;)

maken ahr arai hjälm och är mycket nöjd med den. själv har jag en nolan som är öppningsbar då ajg tyvärr får fullständig frispel vanlig hel hjälm :(

p.s hela mitt ställ med hjälm,handskar och löst ryggskydd, skor gick på 10 000kr (fick rabatt för att ajg köpte rubbet där :) )

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
UNDERBART! Och folk sa jag var dum :) Jag gick in i en MC handel. Satte mgi på en 800 marauder. valde den.. (trots att jag inte ens hade planerat köpet, ville egentligen bara ta med lillebrorsan på lite sightseeing när han besökte från norrland).. På väg ut såg jag en intruder c1800.. Satte mig.. ville inte stiga upp. Köpte den på väg ut tillsammans med all utrustning. Precis som dig har jag ingen djävla koll på sakerna men fick superb hjälp där jag var.

Jag ville helst inte ha skinnställ, detta då det är riktigt vidrigt varmt under varma sommardagar och utseendet är ingenting som tilltalar mig så jag ville ha allround kläder som både värmde, skyddade vid regn samt va kyliga vid sommarvärmen.

Av jackorna fanns det två val för mig, en som heter triple och en som heter mojave tror jag..

Triplen är som namnet föreslår tre lager.. Som man kan plocka ur och sen finns en ordentligt ppning man kan öpnna för att kylas ner (Nästan över hela bröstet). RIKTIGT bra! Jag valde dock mojave jackan på grund av utseendet. Hade båda sett likadana ut så hade jag valt triplen. Som byxor fanns det riktigt snygga men tyvärr för att jag är kort och stor så var de flesta i min storlek för långa.. Men vi hittade en ZEN byxa och den köpte jag till slut.

Jag rekommenderar också ett underställ vilket är rätt gött att ha under, det kyler/värmer beroende på väder.
Skorna provade jag ut en massa som jag gick runt med och valde den bekvämaste. Ryggskydet valde jag ett som enligt säljaren var riktigt bra och där brydde jag mig inte om priset.

Handskar valde jag efter utseende. När det gäller hjälm läste jag någonstans ett bra inlägg. Hjälmen är så viktig, framförallt passformen att man ska prova hjälmarna utan att titta på priset.

Jag gjorde så och köpte en skitskön hjälm som passade mitt huvud suveränt. Priset var inte högt heller visade det sig sen när jag skulle betala.

Länkar till det jag köpt som jag rekommenderar (Jag har åkt liksom idag då det var 3grader och ordentligt blås.. Känner ingenting i form av kyla)

Jacka (Jag valde den svarta) http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=231&cid=4
Jackan som var enligt mig lite bättre men dock inte lika snygg: http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=264&cid=4
Byxor: http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=148&cid=8
Handskar: http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=170&cid=1
Skor: http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=279&cid=13
Hjälm: Priset där jag köpte den: 2600kr, såg på internetsidor att den kan man få för ca 1000-1500kr.....
http://www.handelsboden.com/airoh-force-xr-svart-p-1846.aspx?externalsearch=1

Lycka till i valet, och ett hett tips: Gå och prova! Jag gick efter utseende (för dagens skydd från en mchandlare är nog sällan dåliga).

Heja heja, nu tar vi det där djävla kortet!

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Testa lite olika märken. Det går även att kombinera olika storlekar, har själv 48 i byxor och 50 i jackan. Hjälmarna har väldigt olika passform. Testade några idag, Arai funkade inte alls, Shoie OK och HJC satt som en smäck.
Du kan kolla på sharp ang säkerhet på hjälmar: http://sharp.direct.gov.uk/

Om du inte behöver det allra senaste så brukar de ju alltid rea ut ställ, handskar osv.

Just nu kör väl Lelles nån jättedrive.

Rber

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2012
Hoj
FZ6-N S2, 2009
Å o prova allt du kommer över. Jag är 1,90 och väger 70 kg. Riktigt bred över axlarna så allt mindre än xl blir magtröja. Jag rotade runt en heldag på mässan i Gbg innan jag hittade rätt. Jag köpte tillslut ett allvädersställ från Alpinestars där jackan var lite längre men smal, även byxorna var slimmade. Av allt jag provade så upplevde jag A-star grejerna som lite mer slimmade.

Sen kan man ju även diskutera skinn vs tyg. Själv insåg jag att jag kommer inte dra på mig ett skinnställ när det blir lite kortare åkning. Kanske kompletterar med ett skinnställ när jag kör mer aktivt(och har tagit kortet..). Riktigt gött med fodret i nu på våren också.

När jag köpte hjälm resonerade jag som så att jag vill ha den som är skönaste och bäst. Pris kommer i andra hand. Det blev en Schubert C3, öppningsbar integral. Jävligt gubbig, men väger lätt och sitter grymt på mig. Kom inte alls överens med de modeller från Arai o Shoei. Jag har även upptäckt hur jävla tyst min är efter att ha provkört en xr1100 6 mil.

Lycka till!

Ps. Kör XL på jackan o M/S på byxorna så du behöver inte vara rädd för att blanda.

Last edited:

mojja83

Guest
Jag kan tänka mig vilket märke som helst och nästan vilket utseende som helst bara utrustningen håller toppklass vad det gäller säkerhet.

Vill aldrig behöva ångra att jag inte köpte det bästa som fanns att tillgå om det vill sig illa. Men det verkar vara så väldigt svårt att få till det så det bara blir bäst. Hur man än vrider på det verkar det som att det blir en kompromiss tyvärr???

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Lelledagar nu på Lelles MC i Uppsala, 10-70% på massor av prylar. Ruskigt bra hjälp också. Har du tid så åk dit så får du svar på alla frågor och får bra hjälp. Www.lellesmc.se GL HF

mojja83

Guest
Jahopp du har man handlat lite!!

Blev ett 2 delat arlen Ness ställ och ett 2 delat spidi ställ skulle vara bra grejor enligt säljaren iallafall!!!

Köpte även på mig 2 par med gortex ställ av något bra märke jag inte kan namnet på för att ha dom dagar man tar det lugnt. Blev även en rygg,bröst platta inköpt.

Senare idag ska jag iväg o kolla efter. Hjälm,stövlar och handskar sedan skulle jag tro att mc garderoben är komplett.

Billigt med mc märker jag. Men det är som med all annan hobby svindyrt.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det viktigaste av allt är: Köp en bra hjälm, handskar och använd RYGGSKYDD och kör ALLTID med skyddsutrustning även om du skal till kiosken o köpa snus!

Sen är det bra att satsa på lite kvalité när det gäller skinnställ och inte köpa det billigaste som går sönder/sitter illa/obekvämt.

Lycka till och grattis till en kanonfin hoj!

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Hej kul att du har hittat bra grejor. Alpinestars har en riktigt bra stövel heter supertech. Kostar en slant men ska ge toppskydd. Dom har även bra handskar tex gptech .Lycka till // Jon

mojja83

Guest

Haha vet faktist inte. Har inte kört en meter än. Kom ju på i söndags att mc kan ju vara kul. Nu 5 dagar senare har jag satt sprätt på en fin slant och köpt på mig lite grejer.

Skickade in om lämp i måndags och igår fick jag iväg syntestwt!!!:tuttar:tuttar

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping