Hejsan allesammans!! Lite tips om mc kläder och hjälmar mottages tacksamt.

mojja83

Guest
2 par byxor är lika utan matchande jacka. Resten är matchande par!!!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Finns mycket som är meningslöst hoj till att börja med och sporthoj i synnerhet. Sedan vad man ska ha en Ferrari till när en WV golf fraktar fler,kostar mindre och säkert klarar krocktesterna bättre måste för dig vara en gåta.

Ferrari är roligare än Golf, easy as that. Sporthoj är kul = försvarbart.

Att köpa 3 Ferraris för att man inte kan välja färg däremot, det är bara dumt.

Jag har 4 set kompletta hjul, 4 set kåpor osv.. För att de kompletterar varandra och för att det underlättar. Kör man race är det awesome med flera hojar och hjälmar då dem har en tendens att gå sönder när man kastar dem i backen. = Syfte

Det var lite syftet jag saknade i att köpa 3 ställ utan att ens ha körkort. Lättare att gå till affärn och testa 40 ställ än att köpa alla och testa hemma. EOD

Över och ut..

mojja83

Guest
KK tillståndet fick en kompis op under en vecka han skickade in i måndags och fick beslut idag. Han skickade samtidigt in om handledarskap med det skulle dröja max ett par veckor till så 3 veckor verkar stämma!

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Läser ingen hela trådar längre?

Jag har köpt 2 skinnställ ett Spidi och ett Arlenness
Sedan har jag även köpt 2 kompletta sätt med gortex/allväderställ ett av märket scott och ett av märket Alpinestars.

Sedan har det även inhandlats 2 par spidi on track byxor som kändes helt sjyssta.

Och sist men inte minst och anledningen till att jag in i affären ett riktigt ryggskydd av märket spidi.

Detta är väl långt ifrån mycket kläder och jag gillar att se presentabel ut. V´ågar väl knappt tala in hur min civila garderob ser ut då blir jag väl hängd..:huvet:huvet

Edit: kommer gå många kurser och deltaga även vid bandagar med instruktör så det är inte bort prioriterat pga lite kläder!!!!

Ett tips är att använda allväders när man övningskör. Det är (oftast) bekvämare och har bättre ventilation vilket är bra då det blir lite svettigt när man krypkör. :)

mojja83

Guest
Ett tips är att använda allväders när man övningskör. Det är (oftast) bekvämare och har bättre ventilation vilket är bra då det blir lite svettigt när man krypkör. :)

Det var precis så jag hade tänkt använda allväderställena och även dom dagar man inte åker allt för innspirerat och glider runt planlöst :)

Vill bara å mitt kk tillstånd nu så man kan boka tid för teori och risk 1 +risk 2 och börja övningsköra :)

mojja83

Guest
Och så en liten bild på nya kärleken förstås. Var ner till verkstaden smekte lite förut och passade på att starta henne!!!

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Haha vet faktist inte. Har inte kört en meter än. Kom ju på i söndags att mc kan ju vara kul. Nu 5 dagar senare har jag satt sprätt på en fin slant och köpt på mig lite grejer.

Skickade in om lämp i måndags och igår fick jag iväg syntestwt!!!:tuttar:tuttar

typ samma ide som jag fick då förra sesongen... bara att jag kört cross sen :(jag va typ 14 år. Jag började 1 aprill förra året o hade kortet i mitten av maj. men då va jag väldigt påt. tog tom ledigt från jobbet för att åka o övningsköra:p har en lika dan hojj av 2008 års modell. e väldigt nöjd.

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
mojja83. Skit i vad folk säger. Har man råd så handlar man och bryr sig inte så jäkla mycket, helt rätt! Btw, förbaskat snygg hoj och funkar bra på bana. Men ställ in dig på att du KOMMER köpa något kraftfullare inom 1 år xD Välkomen! :tummenupp

mojja83

Guest
mojja83. Skit i vad folk säger. Har man råd så handlar man och bryr sig inte så jäkla mycket, helt rätt! Btw, förbaskat snygg hoj och funkar bra på bana. Men ställ in dig på att du KOMMER köpa något kraftfullare inom 1 år xD Välkomen! :tummenupp

Tack för dom värmande orden, Kändes nästan så man klivit in på vänsterns hobbyforum en sväng:D

Och jag är helt inställd med att det kommer bli ett byte fram till nästa säsong har alla runt om mig redan sagt.
Men vill verkligen inte börja med en 1000 cc hoj direkt.

Känns redan för farligt med en 600 cc:3freak:3freak. Men jag antar att rädslan för lill maskin kommer försvinna ganska snabbt och att man blir van med effekten som med alla andra fordon i ett kick och vill ha mer:rock

Edit: Hahaha förvarar du mc´n i vardagsrummet? Min kärring hade fått spader om jag hade gjort en parkeringsruta inomhus!!!:banana:banana

Last edited:

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Skippa skitsnacket.

De som skriver, däribland jag skiter fullständigt i vad du köper. Det handlar om att för t.ex. mig känns det som djävligt korkar och onödigt med 3 ställ när man inte ens har körkortet. Du skriver här och har ingen aning om vad du ska köpa ena stunden, nästa har du köpt 3 ställ.

Nåväl, hoppas du använder dem för fullt.

600cc kommer nog vara rätt litet ja efter ett tag vad jag förstått av folk som köpt en 600ing. Men men man måste ju börja någonstans.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Skippa skitsnacket.

De som skriver, däribland jag skiter fullständigt i vad du köper. Det handlar om att för t.ex. mig känns det som djävligt korkar och onödigt med 3 ställ när man inte ens har körkortet. Du skriver här och har ingen aning om vad du ska köpa ena stunden, nästa har du köpt 3 ställ.

600cc kommer nog vara rätt litet ja efter ett tag vad jag förstått av folk som köpt en 600ing. Men men man måste ju börja någonstans.
Jag får lite lätt känslan av det du beskriver ovan kanske är ett fall av "Mer flis än förstånd". Vad som ev.är/blir litet har inte två hjul utan två öron. Mycket ekipering å lite åka.:rolleyes:

Last edited:

mojja83

Guest
Skippa skitsnacket.

Har ett körkort med en massa kombinationer och bokstäver på men tyvärr inte bokstaven a än.
Och nej igår hade jag inte en aning om vad jag skulle köpa och idag har jag en hel del mc kläder.

För mindre än 6 dagarsen var jag inte ens intresserad av att köpa mig en hoj, Men på söndagen vaknade jag upp och bestämde mig för att nu ska jag köpa hoj och ta a-kort. Innan jag la mig till sängs i onsdags stod det en hoj i garaget.

Ansökan om kk tillstånd var betald och inskickad redan i onsdags och igår kompletterades den med synundersökning.
Mc teori är redan inhandlad och har lästs varje kväll.

Så fort min ansökan beviljats kommer teori provet bokas + risk1 och risk2.

Så NEJ jag ligger inte på latsidan vad det gäller mitt mc kort. Och jag tror jag kommer ha det i handen senast i slutet på Maj månad.

Jag funkar på detta vis och har alltid gjort det vill jag göra något så gör jag det aldrig halvhjärtat endast fullt ut att folk då inte kan glädjas och tycka det är roligt med någon som satsar och inte kompromissar med säkerhetsutrustning är ju bara tråkigt.

Och det är fortfarande 4 ställ två i skinn och 2 i gortex vilka jag kommer kunna använda i många år framöver.
Jag har gått upp 2 kilo dom senaste 10 åren och på längden slutade jag växa för länge sen.

Last edited:

mojja83

Guest
Jag får lite lätt känslan av det du beskriver ovan kanske är ett fall av "Mer flis än förstånd". Vad som ev.är/blir litet har inte två hjul utan två öron. Mycket ekipering å lite åka.:rolleyes:

Jag tror gott och väl att en 600 räcker som nybörjar hoj, Och byter jag hoj till hösten eller våren så behöver jag väl inte byta ekiperingen?

Jag tycker mina hobbys kan kosta då jag betalar för dom själv med egna slantar som jobbats ihop med en massa svett och timmar i en verkstad.

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Vad jobbaru som? Har du fet plånbok eller gillar bara att shoppa för att göra det?

mojja83

Guest
Vad jobbaru som? Har du fet plånbok eller gillar bara att shoppa för att göra det?

Företagare sedan 10 år tillbaka. Trippel a rejtat företag med väldigt god lönsamhet.
Shoppa är inte roligt med allt som brummar och låter tycker jag är roligt och har som hobby,
Men största intresset är sportfiske och då med fluga. :tummenupp

_JR_

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Hoj
Honda Hornet 600 -99
Jag tror inte en cbr600rr känns slö i efter 1:a säsongen. En sådan har väl typ 120hk? Räcker nog gott i flera år (om inte alltid)

Lycka till med kortet!

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag tror gott och väl att en 600 räcker som nybörjar hoj, Och byter jag hoj till hösten eller våren så behöver jag väl inte byta ekiperingen?

Jag tycker mina hobbys kan kosta då jag betalar för dom själv med egna slantar som jobbats ihop med en massa svett och timmar i en verkstad.

Helt rätt ;) Jag började med en FZ1-N, tycker effekt och körställning var kungligt. Effekten räckte gott och väl men fartvinden var ingen rolig historia. Så jag köpte min S1000RR ny från firma i december. Har bara hunnit med 20 mil på den men jag ångrar mig inte. Så skit i vad alla förståsigpåare tycker och tänker! Gör det som känns rätt för dig :) Det har alltid jag gjort och det retar ju "vissa" typer av människor. Men det är bara ta det med en klackspark. Kör lugnt i början när du har kortet och se till att lära känna din hoj så kommer ni få det riktigt kul tillsammans.

/Try

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
CB1000ra
Skoj att följa din tråd med alla lirare som tycker du gör fel! En liten notis bara, har för mig du måste göra risk1 innan du bokar teoriprovet. Annars så e det bara köra på så grejar du säkert ditt mål slutet på maj.
/p

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping