Hejsan allesammans!! Lite tips om mc kläder och hjälmar mottages tacksamt.

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Köp inget som passar hojen, väl hellre ett neutralare som passar olika hojar för tro det eller ej så byter man hoj då och då! Det roligaste är ju att åka till en återförsäljare och testa vad han har, sova på saken och senare göra slag i saken!

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
En välvillig tolkning är att du köpt dubbelt av allt för att frun ska få en uppsättning kläder så att hon kan åka med dig på hojen. Annars är du varje mc shops drömkund, en sådan som de kan pracka på vad som helst två gånger. Fråga varför nöjde du dig med en så simpel hoj?

mojja83

Guest
En välvillig tolkning är att du köpt dubbelt av allt för att frun ska få en uppsättning kläder så att hon kan åka med dig på hojen. Annars är du varje mc shops drömkund, en sådan som de kan pracka på vad som helst två gånger. Fråga varför nöjde du dig med en så simpel hoj?

Kan säga att säjaren fick pruta ganska kraftigt på utpriset för att jag skulle ta med mig 3 fyllda kassar ut ur hans butik.

Att jag nöjde mig med en 09a honda 600rr är för att jag aldrig tídigare har suttit på en motorcykel och så hittade jag denna på blocket som gått 224 mil och varit servad 2 ggr med oljebyten hos aukturiserad honda verkstad och såg ut som den lämnat fabriken igår.

Jag tror inte jag kommer klara av att behärska en 600 cc hoj detta år fullt ut och jag tror absolut inte att jag hade haft högre kurvhastighet med en 1000 cc hoj heller.
Priskillnaden på en honda 1000rr och 600rr av samma årsmodell och miltal är väldigt lite så det var inte det som avgjorde utan förnuftet helt enkelt.

P.s En honda cbr 600rr är ett monster för mig och jag tycker den är allt annat än simpel med dom förutsättningar och kunnande jag har!!!

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
1000cc vs 600cc ja håller mig till min 600 lätt o smidig. Roligare o leka med... Jag hadde rått dig o köra nåra sesonger innan du går över till 1000cc. Köp 10 par ställ vettja:) fattar inte varför folk bryr sig så mycket om det.. Det e ju inte era pengar han spenderar.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Kan säga att säjaren fick pruta ganska kraftigt på utpriset för att jag skulle ta med mig 3 fyllda kassar ut ur hans butik.

Att jag nöjde mig med en 09a honda 600rr är för att jag aldrig tídigare har suttit på en motorcykel och så hittade jag denna på blocket som gått 224 mil och varit servad 2 ggr med oljebyten hos aukturiserad honda verkstad och såg ut som den lämnat fabriken igår.

Jag tror inte jag kommer klara av att behärska en 600 cc hoj detta år fullt ut och jag tror absolut inte att jag hade haft högre kurvhastighet med en 1000 cc hoj heller.
Priskillnaden på en honda 1000rr och 600rr av samma årsmodell och miltal är väldigt lite så det var inte det som avgjorde utan förnuftet helt enkelt.

P.s En honda cbr 600rr är ett monster för mig och jag tycker den är allt annat än simpel med dom förutsättningar och kunnande jag har!!!

Nej du har en poäng där 600án är definitivt mer lätthanterlig att ha som första hoj. Rätt snygg var den också.

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Din hornet 600 - 09 är en skit skön hoj att köra, skit snygg och billigare att äga än en sporthoj. Hade jag inte min sporthoj hade jag köpt en hornet. Hornet 600 är förövrigt hojjen man kör risktvåan med, vilken du kommer göra ifall du ska ta mc kortet. Att du dessutom har schyst ekonomi är ju kul, men roligare att se att du köper massa skinnställ för 30 barre som vi vanliga svenssons inte direkt går in i en butik och köper. :tummenupp

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Är det bara jag som tycker mig känna en eftersmak av hederlig svensk avundsjuka i denna tråd. Hade jag haft ett företag med god lönsamhet som TS hade nog jag också köpt flera uppsättningar kläder, bara för att jag kan!:D:tummenupp

Så sluta sura över att ni vantrivs på era jobb och tjänar för lite. Var glada att ni har råd att köra mc över huvud taget!:glömdet

Btw: Välkommen TS!:)

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Välkommen får jag väl börja med!

Handskar skulle jag rekommendera att du testa fler olika (precis som allt annat). Något man kan kolla efter är sömmar som går på utsidan av handsken vid fingertopparna (brukar vara skönare). Jag skulle även föredra ett par i känguruskinn då dom är mjukare och så är känguruskinn slitstarkare än nöt.

Stövlar så kan du tänka på att testa att pressa ihop stöveln vid anklarna. Om dom är mjuka så skyddar dom inte så bra om du tex skulle fasta med foten under hojen om du skulle krascha. Oskönt med krossad fot..

Tror racefolket brukar rekommendera Daytona stövlar då dom har en stabil stomme och så har dom inte massa plast detaljer utanpå (mindre chans att man fastnar i något). Tycker dock själv dom är riktigt fula :) Någon raceputte (eller någon annan som har ett par) får gärna bekräfta detta då jag är lite osäker.

Länk till stövlarna: http://www.daytona.de/english/boots_e/race.html

Ett tips till när du köpt en hjälm du är nöjd med är att köpa ett pinlock kit. Det gör så att visiret inte immar igen.

Nu har du köpt ställ men tänkte bara säga vad jag har :) Jag är också ca 183cm och väger just nu ca 68 och har ett Spyke ställ jag köpte begagnat. Jag valde helställ då jag hade 2delat tidigare och märkte att jag aldrig delade på mitt ställ ändå. Då jag tyckte det var för jobbigt att dra ihop delarna med dragkedjan igen. Har aldrig haft allväderställ så kan inte hjälpa dig där :)

Kan ju även tipsa om att PSI Scandinavia skräddarsyr skinnställ och så kan man även utforma det så som man själv vill ha det.

Lycka till med köpen!

Om någon hittar något fel med det jag skrivit så är det bara att säga till så ändrar jag till rätt :)

mojja83

Guest
Ja då har man åter igen varit o shoppat lite besökte mc firman i Kumla och fick bra hjälp av en tjej där.

Efter att vi provat 40 hjälmar hittade vi tillslut en som satt som den skulle.
Handskarna hittade hon på första försöket och det spelade ingen roll vilka av dom andra handskarna jag provade så var dessa klart skönast.

Sedan köptes det även en stövel.

Notan för allt idag ca 10 st gustav vasa!!!!

mojja83

Guest
Hjälm HJC R-PHA XS metal black
Kängor Alpinestars AS SM-x PLUS
Handskar Richa savage

mojja83

Guest
Din hornet 600 - 09 är en skit skön hoj att köra, skit snygg och billigare att äga än en sporthoj. Hade jag inte min sporthoj hade jag köpt en hornet. Hornet 600 är förövrigt hojjen man kör risktvåan med, vilken du kommer göra ifall du ska ta mc kortet. Att du dessutom har schyst ekonomi är ju kul, men roligare att se att du köper massa skinnställ för 30 barre som vi vanliga svenssons inte direkt går in i en butik och köper. :tummenupp

Hmm det är ju ingen hornet det är hu hondas motsvarighet till yamaha r6 ju.. Honda cbr600rr!! Vart utnämnd till klassvinnare i bikes test 2008.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Helt Rätt att börja med en hoj som du kör och inte en hoj som kör mer dig! Har inte kört någon 600rr men min gamla cbr 600fs vart en dröm att köra! Bara växla lite mer än en 1000... Lycka till nu!

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Hmm det är ju ingen hornet det är hu hondas motsvarighet till yamaha r6 ju.. Honda cbr600rr!! Vart utnämnd till klassvinnare i bikes test 2008.

För att försvara Aquaman så är det samma motor i Hornet och cbr600RR :p lite andra kammar o shit bara :p men står fortf fast vid att det är en skön hoj, du får prova den på bana :) lättstyrd :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning