Carlbarks är inprickat.
Har tänkt att lägga ca 10k på mc kläder och skydd och som jag innan skrivit så går säkerhet framför märkes grejer och mode,
Men kan man kombinera så är jag absolut intresserad)
Men herregud vilken djungel det är i mc världen är ta mig fan värre än den marina världen vilken även den är kaotisk!!!
10K för en hel outfit är extremt lågt räknat. Hjälmar BÖRJAR från 2500 --> om du ska ha en vettig hjälm (komposit). Men då är det ingen direkt komfort. Skit i märken och modeller, testa 40 olika hjälmar tills du hittar den som sitter rätt på just din skalle, hjälmen betyg i olika tester spelar ingen som helst roll om den inte sitter rätt.
Ledning är att den ska ge ett jämnt tryck över hela huvet utan att trycka eller glappa nämnvärt. Be om hjälp och nöj dig inte med nån som rekommenderar den i en viss färg. Åk till nästa butik då så att du får kompetent hjälp, för det är svårt med allt om man inte har koll själv. Hjälmpriserna (om vi håller oss till komposithjälmar) varierar mer beroende på färger, aerodynamik, brusreducering och kvalitet i visirmekanism osv än säkerhet. För skyddets skull är just passformen det absolut viktigaste.
Stövlar börjar väl runt 2lax om de modellerna passar dina fötter. Löst ryggskydd som du spänner på dig separat ska du ha (12-1500?) och skinnställ är väl den stora utmaningen med dina mått. Egentligen ska det va så tight att man behöver hjälp de första 10 gångerna det ska på/av, för det töjer sig rätt mkt och ska va lagom tight även då. Det är nog svårt att uppnå för dig men kolla Dainese t.ex som jag vill minnas har lite slimmare modeller än t.ex Lindstrands som är mer byggt för nordiska mäns ölkaggar och skogshuggaraxlar.
Kolla annars om du kan hitta stövlar, ställ och kanske handskar beggat. Allt är dyra saker och 10K kommer du tyvärr inte långt på. Bortsett hjälm tjänar du på att leta beggat (aldrig beggad hjälm, ever)!
Kul med allt, och välkommen till ny, vansinnig värld av utgifter!