Hejsan allesammans!! Lite tips om mc kläder och hjälmar mottages tacksamt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Carlbarks är inprickat.

Har tänkt att lägga ca 10k på mc kläder och skydd och som jag innan skrivit så går säkerhet framför märkes grejer och mode,

Men kan man kombinera så är jag absolut intresserad:))

Men herregud vilken djungel det är i mc världen är ta mig fan värre än den marina världen vilken även den är kaotisk!!!

10K för en hel outfit är extremt lågt räknat. Hjälmar BÖRJAR från 2500 --> om du ska ha en vettig hjälm (komposit). Men då är det ingen direkt komfort. Skit i märken och modeller, testa 40 olika hjälmar tills du hittar den som sitter rätt på just din skalle, hjälmen betyg i olika tester spelar ingen som helst roll om den inte sitter rätt.

Ledning är att den ska ge ett jämnt tryck över hela huvet utan att trycka eller glappa nämnvärt. Be om hjälp och nöj dig inte med nån som rekommenderar den i en viss färg. Åk till nästa butik då så att du får kompetent hjälp, för det är svårt med allt om man inte har koll själv. Hjälmpriserna (om vi håller oss till komposithjälmar) varierar mer beroende på färger, aerodynamik, brusreducering och kvalitet i visirmekanism osv än säkerhet. För skyddets skull är just passformen det absolut viktigaste.

Stövlar börjar väl runt 2lax om de modellerna passar dina fötter. Löst ryggskydd som du spänner på dig separat ska du ha (12-1500?) och skinnställ är väl den stora utmaningen med dina mått. Egentligen ska det va så tight att man behöver hjälp de första 10 gångerna det ska på/av, för det töjer sig rätt mkt och ska va lagom tight även då. Det är nog svårt att uppnå för dig men kolla Dainese t.ex som jag vill minnas har lite slimmare modeller än t.ex Lindstrands som är mer byggt för nordiska mäns ölkaggar och skogshuggaraxlar.

Kolla annars om du kan hitta stövlar, ställ och kanske handskar beggat. Allt är dyra saker och 10K kommer du tyvärr inte långt på. Bortsett hjälm tjänar du på att leta beggat (aldrig beggad hjälm, ever)!

Kul med allt, och välkommen till ny, vansinnig värld av utgifter! :D

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sen är det bra att satsa på lite kvalité när det gäller skinnställ och inte köpa det billigaste som går sönder/sitter illa/obekvämt.

Det vette fan. Jag köpte Lindstrands raceställ för några år sen för ungefär hälften mot vad Arlen Ness, Spidi, Dainese och övriga kostade. Är kalasnöjd och det har inte varit några som helst problem med kvalitet, tvärtom är jag faktiskt imponerad över hur bra det håller ihop trots "användning" :D

Passform passform passform passform passform passform passform

Inget skydd är bra om det glider undan när smäller kommer! :fakta

mojja83

Guest
Testa Dainese 2-delat skinnställ. De funkar bra på oss spinkisar!

Hmmn har redan köpt 2 skinnställ idag som satt som klistrade och hade rätta längderna. Men man kanske behöver tre :)
Min budget på 10 k för komplett utrustning är redan sprängd med råge och då har jag inte ens hjälm eller kängor än!!!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
inte ens börjat köra än och har 4st ställ? :confused:

jaja förstår inte varför man nånsin behöver mer än 3 par skor heller så ska inte säga nåt

mojja83

Guest
Visst är det sjukt!!! Hade jag kunnat lägga in en bild så hade ni skrattat åt mig. 1 timme var jag inne i affären o handlade varor för 30k:crash

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Detta är toppen på idioti. Köpa 3 ställ när man inte ens har kortet.. Vissa människor förgyller min vardag med leenden iaf. :)

mojja83

Guest
Hrrrmfff host host 4 ställ om jag får be + regn kappa haha!!!:huvet:huvet

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Hej Mojja83!

Välkommen till forumet! Just denna del av forumet är mer en presentation av sig själv och ett sätt för de nya medlemmarna att komma in i "gänget". Du har fått tillräckligt med tips om skyddsutrustning nu och även inhandlat 3(!) ställ. Därför ber jag dig nu att starta en tråd i rätt forum om du har ytterligare frågor om utrustning. Eller om du vill så flyttas denna tråd till rätt forum.

Hoppas du kommer trivas som fisken i vattnet på sporthoj.com samt på vägarna när du fixat ditt kort! :tummenupp

MVH
Money

edit: En sak till, om du inte är en "hen", får du gärna ändra ditt kön här på sh till den manliga symbolen. :)

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Visst är det sjukt!!! Hade jag kunnat lägga in en bild så hade ni skrattat åt mig. 1 timme var jag inne i affären o handlade varor för 30k:crash

:va ???

1 skinnställ, 1 allvädersställ kan jag se som vettigt, lite mer om man har flera hojtyper.

3 ställ, sporthoj och inget körkort? Få ordning på ansökan till körkortet först och vänta lite med lyxfällan. Helt meningslöst låter det.

mojja83

Guest
:va ???

1 skinnställ, 1 allvädersställ kan jag se som vettigt, lite mer om man har flera hojtyper.

3 ställ, sporthoj och inget körkort? Få ordning på ansökan till körkortet först och vänta lite med lyxfällan. Helt meningslöst låter det.

Vad du tycker låter rimligt är helt upp till dig. Men att hoppa på någon med komentarer om lyxfällan är ganska lågt.
Vi har alla olika förutsättningar här i livet och har lyckats olika inkomst mässigt.

Edit: Stod en massa trams och O.T här tidigare men ska ej sjunka till din nivå.

Last edited:

mojja83

Guest
Hej Mojja83!

Välkommen till forumet! Just denna del av forumet är mer en presentation av sig själv och ett sätt för de nya medlemmarna att komma in i "gänget". Du har fått tillräckligt med tips om skyddsutrustning nu och även inhandlat 3(!) ställ. Därför ber jag dig nu att starta en tråd i rätt forum om du har ytterligare frågor om utrustning. Eller om du vill så flyttas denna tråd till rätt forum.

Hoppas du kommer trivas som fisken i vattnet på sporthoj.com samt på vägarna när du fixat ditt kort! :tummenupp

MVH
Money

edit: En sak till, om du inte är en "hen", får du gärna ändra ditt kön här på sh till den manliga symbolen. :)

Hejsan mod!!

Du får gärna flytta denna tråd till den del du tycker den passar bäst in:))

Den där kvinnliga symbolen måste jag göra något åt bara jag hittar rätt bland inställningarna..

P.s Tack för välkommnandet D.s

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Nu börjar tråden flippa ut lite! Ta det VÄLDIGT lugnt i era svar annars stängs den. :)

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
CB1000ra
Lycka till med kortet. Går fint om du lägger på ett kol! kan bli långa köer till uppkörningarna...:huvet
// Peter

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men visst vill du veta hur stor kuk jag har så kan vi byta fb konto eller person nr så tar vi en uc på varandra?

Inte det minsta intresserad av ditt kön.

OnT:

Bemedlad eller ej så är det fortfarande meningslöst.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Hur är det med handledaransökningarna nu för tiden, förra året fick man ju vänta 3-4 veckor minst.

Och ja det låter ju lite sinnes att köpa 3-4 skinnställ. :tungan

Men har man för mycket pengar och inte vet var man ska göra av dem så varför inte. Jag skulle dock hellre lägga dem på en SMC kurs när du väl har kortet så du lär dig köra på riktigt :)

mojja83

Guest
Inte det minsta intresserad av ditt kön.

OnT:

Bemedlad eller ej så är det fortfarande meningslöst.

Som du kanske såg så editerade jag mitt inlägg just bara för att jag inte är intresserad av fortsatt debatt om den punkten då denna tråd handlar om helt annat.

Finns mycket som är meningslöst hoj till att börja med och sporthoj i synnerhet. Sedan vad man ska ha en Ferrari till när en WV golf fraktar fler,kostar mindre och säkert klarar krocktesterna bättre måste för dig vara en gåta.

Jag har köpt kläder av olika märken då jag vill veta vilket som passar mig bäst och vilket ställ som jag kommer trivas med.

mojja83

Guest
Hur är det med handledaransökningarna nu för tiden, förra året fick man ju vänta 3-4 veckor minst.

Och ja det låter ju lite sinnes att köpa 3-4 skinnställ. :tungan

Men har man för mycket pengar och inte vet var man ska göra av dem så varför inte. Jag skulle dock hellre lägga dem på en SMC kurs när du väl har kortet så du lär dig köra på riktigt :)

Läser ingen hela trådar längre?

Jag har köpt 2 skinnställ ett Spidi och ett Arlenness
Sedan har jag även köpt 2 kompletta sätt med gortex/allväderställ ett av märket scott och ett av märket Alpinestars.

Sedan har det även inhandlats 2 par spidi on track byxor som kändes helt sjyssta.

Och sist men inte minst och anledningen till att jag in i affären ett riktigt ryggskydd av märket spidi.

Detta är väl långt ifrån mycket kläder och jag gillar att se presentabel ut. V´ågar väl knappt tala in hur min civila garderob ser ut då blir jag väl hängd..:huvet:huvet

Edit: kommer gå många kurser och deltaga även vid bandagar med instruktör så det är inte bort prioriterat pga lite kläder!!!!

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...