Folk som inte ser en hoj ser heller inte något helljus på dagen. Folk som ser en hoj hör det ej pga helljuset.
Bilar utgör heller ej någon fara för andra trafikanter vid användandet av helljus på dagen. Men både bilar och motorcyklar med helljus är ett irritationsmoment som inte skall förringas.
Jag har svårt att se i vilka situationer man riskerar att skadas, där helljuset hade kunnat vara avgörande.
Vid en korsning så hjälper det ej. Vid möte Så hjälper det ej. vid kökörning så gäller det att hålla ett säkert avstånd till bilarna samt att bilisten vrider på huvudet och använder backspeglarna. Då får man syn på en hoj oavsett helljus.
Näe. Helljus på dagen är bara ett fordons långfinger, samt eventuellt en falsk trygghet i klass med varselväst och gul hjälm. Vissa tror att de är så synliga så de släpper efter och blir mindre vaksamma pga det.
Typ som Ceara ovanför detta inlägg som verkar ha sätta sin tilltro till helljuset för att komma hem på ett säkert sätt
Jag har mött ett tiotal MC än sålänge i år och två med helljus, där jag tyckt mig se de två bättre och tidigare...
Förmodligen pga helljuset men det har jag nog helt fel i, för varför skulle man synas bättre för det.
Jag har både gul hjälm och reflexväst då jag anser att det är bättre att riskera att bilisterna ser mig än att inte se riktigt cool ut...
Får jag en av tio att se mig lite tidigare så har jag redan där minskat risken för farliga situationer.
Jag inbillar mig inte att jag är tryggare, i mina ögon är alla andra opålitliga idioter och betraktar alla medtrafikanter med en stor portion skepsis...