Hells Angels & Bandidos

Status
Ej öppen för fler svar.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
tassen skrev:
....
Har själv bekanta som är med , o ch dom är som vilken biker som helst. Hur trevliga och generösa som helst.
......

Det där resonemanget anser jag personligen inte vara OK.

Jag hade aldrig umgåtts med en polare som umgicks med nassar när jag inte var med.

Jag hade aldrig umgåtts med en polare som var ute med langare när jag inte var med

Om en kompis kommer hem till mig med en väst från HA/Bandidos/Brödraskapet eller liknande så har han fått en vän mindre och han är inte välkommen tillbaka. Jag har gott om vänner och väljer bort de som inte duger.

Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Kostet78 skrev:
Klockrent :D :tummenupp *skrattar*

Du förstår vad jag menar :tummenupp ... det går självklart inte att utöva samma stenhårda ledarskapsmetod i ett vanligt företag... men i grunden är den bra...och i grunden samma ledarskap som vanliga företag utbildar sina chefer i....

Vilken planet är du ifrån?
Man behöver inte läsa mycket om organisationsteori för att fatta att en auktoritär ledare kan vara mycket effektiv om:
Målet är klart formulerat
Tidsperioden är kort
Förutsättningarna är konstanta

Detta stämmer med den lilla erfarenhet du hunnit skaffa dig, dvs lumpen.
Ni gjorde korta insatser mot ett tydligt mål och inget förändrades under uppdraget som var av väsentlig karaktär.
Vidare kan man tänka att man gjör det för att maximera sin nytta. I lumpen innbär det att undvika straff.
Du får nog ingen guldklocka med en auktoritär, lätt psykostis chef.

Sverige är för övrigt ett av världens effektivaste länder räknat på mantimmar, trots att tex Tyskland har en mycket starkare och påtagligare hierarki.
Förklara det du!!!!

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Hoj
Gixxer 750 K7
Bubbas skrev:
Vilken planet är du ifrån?
Man behöver inte läsa mycket om organisationsteori för att fatta att en auktoritär ledare kan vara mycket effektiv om:
Målet är klart formulerat
Tidsperioden är kort
Förutsättningarna är konstanta

Detta stämmer med den lilla erfarenhet du hunnit skaffa dig, dvs lumpen.
Ni gjorde korta insatser mot ett tydligt mål och inget förändrades under uppdraget som var av väsentlig karaktär.
Vidare kan man tänka att man gjör det för att maximera sin nytta. I lumpen innbär det att undvika straff.
Du får nog ingen guldklocka med en auktoritär, lätt psykostis chef.

Sverige är för övrigt ett av världens effektivaste länder räknat på mantimmar, trots att tex Tyskland har en mycket starkare och påtagligare hierarki.
Förklara det du!!!!
Jag har gett mig för läääänge sen.... :mattias

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
tassen skrev:
Det finns många böcker om detta, men jag tror inte att det finns en enda som behandlar ämnet på ett någorlunda objektivt sätt, oavsett om de är skrivna av infiltratörer, avhoppare eller fortfarande aktiva ex-presidenter. Man kan förvisso läsa ett par böcker som är skrivna ut olika perspektiv och på så sätt få 1+1=3. Man kan gissa bättre, men hur det egentligen fungerar vet bara de invigda.

Sedan ska man kanske inte ta för givet att dessa organisationer fungerar på samma sätt i Sverige som i dessa amerikanska böcker.

Men, det är intressant läsning, jag har bara läst ett par men Wayward Angel: The Full Story of the Hell's Angels är den som kännts mest trovärdig.

Gabor

Guest
Chrille skrev:
Det där resonemanget anser jag personligen inte vara OK.
Jag hade aldrig umgåtts med en polare som umgicks med nassar när jag inte var med.
Jag hade aldrig umgåtts med en polare som var ute med langare när jag inte var med
Om en kompis kommer hem till mig med en väst från HA/Bandidos/Brödraskapet eller liknande så har han fått en vän mindre och han är inte välkommen tillbaka. Jag har gott om vänner och väljer bort de som inte duger.

Snacka om att vara trångsynt å generalisera....
Måste fråga, kör du hoj själv ? har du umgåtts i hoj folk kretsen länge ?
Då menar jag rent allmänt, sporthoj, touring eller vad som....

Brukar inte gå in i djupdiscussioner, men det här är intressant.

M-F

undercover
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Hemlig, tamigfan
tassen skrev:

Tjaa.. JAG kör iallafall hoj. Jag har också kastat bort förredetta vänner, som jag trodde var goda vänner, för att dom har umgåtts nära med folk som beter sig på ett rent vidrigt sätt. Detta gör man för att man för att avsmaken för det dom pysslar med är större än behovet att behålla just den vännen. Och det säger inte hur lite man värderar vänner, det säger hur mycket man värderar trygghet i samhället.

Att stötta någon som stöttar kriminalitet, är att stötta kriminalitet själv.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
tassen skrev:

Jag har under drygt ett år umgåtts i vad jag anser vara riktiga bikerklubbar dvs gubbar som ölar, skruvar och åker hoj. Det är hur kul som helst men tyvärr är inte vi svenskar lika bra på det som norrmän.

Har under ett par års tid rört mig i kretsar där kriminella gäng motat undan oss andra så fort de har kommit upp.

Har bekanta som jobbat mycket åt HA.

Chrille skrev:
......
Anslut till en support-klubb vid 25års ålder och sona livstid för mord innan du är 30! Eller varför iten mogna snabbt och få västen vid 20 års ålder och överdosa dig till nästa värld innan kompisarna är färdiga på högskolan.

Det här är inte påhittat. Kompisar från förr...

Och jag har kört hoj sen 97 med upphåll för tillfället.

Visst är det trångsynt, men att vara med i en sån här organisation är att stödja dess verksamhet. Stödjer du knark/vapen/prostitutio/vålds-brott så är du inte välkommen i mitt hem och du kan aldrig förtjäna min vänskap och respekt.(detsamma gäller nassar osv)

Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
tassen skrev:
Fingret i luften åt allt möjligt.... :7peta :3freak ....moget....köra på bakhjulet, mellan bilar, trängas så andra får tvär bromsa.
Det finns de som snabbt tar till våldsamma handlingar mot hojare....
200 meter senare behöver du hjälp mot ett antal som inte gillat ditt tilltag, kan vara bra att då ha en mc snubbe eller fler som kommer till din hjälp.

Så ta å coola ner er lite innan ni skiter på er...
:corn
varför skulle HA hjälpa mig mot några arga svenssons som inte gillar att bli omkörda på bakhjulet?

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Kom ihåg att Per Olof Sännås (www.sannas.se) gjorde en bok om HA. Han har även gjort böcker om Black-Army, Graffiti samt Skinheads. Ett utdrag ur en intervju säger (han är noga med att påpeka att skildringen av HA är hans egen, och skall ej ses som den absoluta sanningen):
--------------
Kriminaliteten får ett eget kapitel där Sännås bland annat konstaterar att en titt i kriminalregistret visar att två tredjedelar av medlemmarna i Stockholmsklubben är kriminellt belastade -- och att ”änglarnas” brott kan delas in i två kategorier:
De som begås för att hävda klubbens prestige och status och de som enskilda medlemmar gör för att ”tjäna” pengar.

Att många är brottsbelastade gör inte HA till en kriminell organisation, skriver Sännås och citerar rikskriminalen som konstaterar att det inte finns något som pekar på att klubben får del av vinsterna av enskilda medlemmars brott. Det allvarliga är istället enligt rikskrim ”mc-gängens systemhotande karaktär”, alltså människors rädsla för HA och att de valt att ställa sig vid sidan om lagen.
-------------

Gabor

Guest
crashtestdummy skrev:
:corn
varför skulle HA hjälpa mig mot några arga svenssons som inte gillar att bli omkörda på bakhjulet?

Du har rätt, jag skulle inte heller göra det... :7peta

Gabor

Guest
Chrille skrev:
Jag har under drygt ett år umgåtts i vad jag anser vara riktiga bikerklubbar dvs gubbar som ölar, skruvar och åker hoj. Det är hur kul som helst men tyvärr är inte vi svenskar lika bra på det som norrmän.
Har under ett par års tid rört mig i kretsar där kriminella gäng motat undan oss andra så fort de har kommit upp.
Har bekanta som jobbat mycket åt HA.
Det här är inte påhittat. Kompisar från förr...
Och jag har kört hoj sen 97 med upphåll för tillfället.
Visst är det trångsynt, men att vara med i en sån här organisation är att stödja dess verksamhet. Stödjer du knark/vapen/prostitutio/vålds-brott så är du inte välkommen i mitt hem och du kan aldrig förtjäna min vänskap och respekt.(detsamma gäller nassar osv)

Det är ok, ville bara veta om du varit med å runt ett tag. Men de som jag känner är faktiskt riktigt justa killar. Att de sedan är med i "kretsen" betyder inte att de är kriminella. Att sedan Ha, B, mfl är organisationer är ett faktum och jag stödjer det inte på något sätt, försvarar det inte heller.
Men tråd frågan var vad vi opersonligen hade för erfarenheter av de vi träffat.

Hjälpte Ha presidenten Norge och hans tjej på Sv. Bike meet förra året.
lovar att han och de andra var tacksamma, trasig bike och ryggskott är inte kul. var i norge i vintras, tog kontakt via hans visitkort. generös kille var bara förnamnet den stunden. vad han gör till vardags, är upp till honom. Jag lägger inga värderingar i sådant längre.
Så länge våra politiker och maktfaktorer i landet är riktiga parasiter, så är frågan om inte det är värre, för dom drabbar gemene man, å kvinna.

mikkelrev

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
ingen än
Svenska Hells Angels har fått konceptet om bakfoten och drivit det till ultima, första rörelserna i USA var (tillsynes) mycket "hyggligare", iallafall om man ska tro på vad Hunter S. Thompson skriver.
Stöter man på dem här kanske man ska passa sig - de verkar ju bara vara ett gäng huliganer.

(Jippi, nu kom UPS med mina nya iPod-hörlurar appropå ingenting, ska ni någonsin köpa mp3-spelare så välj Apple, så grymt bra garantier! ) :)

Gabor

Guest
Kurt skrev:
Oj! :corn
Jag förutspår att några svar kommer att innehålla orden 'pedofil' eller 'motorcykeltjyv'... Jag känner det på mig!

Duktig utförsåkare var han i alla fall... :7peta

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...