Helt nytt däck ala 6 mil plus spik i

bombay136

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare, var ute o körde mina första 6 mil med mitt nya sportmax däck, kommer hem o givetvis sitter en rostig spik-fan i däcket. Den sitter precis i mitten av själva däck banan i en "slits"

Hojen är en kawa z750 så hastigheten kommer ju som MAX ligga på 235km/h

Frågan lyder: snackade med lite olika däckverkstäder o någon ville inte laga det, vissa ville laga det om man inte kör över 150km/h?

Hur hade ni gjort, med tanke på däcket+montering går ju på runt 2300kr?

/Bombay

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lagat med plugg med kappa inifrån, och be verkstan ta det försiktigt med korden när dom borrar ur hålet (om dom inte är vana med MC-däck).

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Hände samma sak för mig igår. Gör som jag, köp nytt däck och va glad. Ibland får man bita i sura äpplet tyvärr.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Råkade ut för exakt detsamma på väg från verkstaden som bytt däcket har jag för mig. De pluggade däcket utan krusiduller.
Jag körde som vanligt därefter.
Skruven satt mitt i slitbanan. Tror det beror lite på var den sitter om man kan laga det och hur stor den är sas.

Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Byt däcket!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har man slanglösa fälgar där det inte går att montera slang så är däcket att kasta.

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Laga. Hände mig för ett par månader sedan på ett däck som gått ca 50-100 mil. Däcknasaren krängde däcket av fälgen och vulkade från insidan. Nemas problemas sedan dess..... så enligt mig är det helt bortkastade pengar att köpa ett nytt!

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag skulle aldrig bara slängt däcket om inte däckverkstaden säger så. Går det använda innerslang så är ju det en option. Men min "däckverkstad" är en riktigt erfaren MC mekaniker.
Lagar han och säger att det går så kör jag. Vilket fungerat ivf på ett bakhjul för mig utan problem.

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hände mig oxå för 2 år sen på bakhjulet som gått några hundra mil, fick en däck verkstad till o laga det med en kappa innifrån.
Körde därefter cirka 700mil utan minsta problem o inte alltid under 150km :rolleyes:.
Tror det beror lite på hur mycket skada spiken gjort på sin väg igenom däcket ,min satt bara rakt in.
Tvingades till o med köra med den "monterad" hem från UK utan läckage.

/Maveric

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Laga. Hände mig för ett par månader sedan på ett däck som gått ca 50-100 mil. Däcknasaren krängde däcket av fälgen och vulkade från insidan. Nemas problemas sedan dess..... så enligt mig är det helt bortkastade pengar att köpa ett nytt!

Laga!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XqFJYVgDBtQ

Har man dåligt med tid går man in vid 4.25 för att få svaret men annars är det värt att se hela.

Jag har både kastat och lagat. Kastat en gång när skruven gick in snett och vred sig så hålet blev avlångt, annars har det lagats utan att jag kännt mig osäker.:hej

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
De som säger kasta är trygghetsnarkomaner! och narkomaner ska man fan inte lyssna på.

De gör isdäck med ca. 350st vässade skruvar/bultar igenom och sätter fartrekord på isen så för en jävla skruv betyder det inte att däcket är skit.

Se till att fixa det, och lyssna inte på de som delar med sig av sin åsikt efter det de blivit lurade av däckverkstäder som lever på att sälja däck.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Laga!

Jag kar kastat en gång då skruven gick in snett så hålet blev avlångt, annars har jag lagat eller låtit laga!:D

Last edited:

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
2005, BMW K1200S
Robin R berättade om ditt öde ;)

Laga med svamp-plugg från insidan. Jag har lagat minst 10ggr senaste 5 åren. Hade tre lagningar på mitt förra backdäck. Är väl straffet för att jag kör på vägrenen i gbgs rusningstrafik.

Från K12S pilot, som inte kör sakta..

llarsson

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Hoj
2005, BMW K1200S
Låt alltid skruv/spik sitta kvar tills du kommer till verkstad. Pyser ju oftast väldigt lite.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kan någon ge ett hållbart skäl till att kassera ett fullt ut repererbart däck?

Att tillverkarna friskriver sig ev stämningar genom att proklamera "Skrota"är ju fullt förklarligt.

Egna erfarenheter säger mig att en seriös gummiverkstad utan problem kan laga en spikpunka, om det inte är ett armeringsjärn som sitter i däcket.

En seriös fråga.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
De som säger kasta är trygghetsnarkomaner! och narkomaner ska man fan inte lyssna på.

De gör isdäck med ca. 350st vässade skruvar/bultar igenom och sätter fartrekord på isen så för en jävla skruv betyder det inte att däcket är skit.

Se till att fixa det, och lyssna inte på de som delar med sig av sin åsikt efter det de blivit lurade av däckverkstäder som lever på att sälja däck.

Anledningen att man inte bör använda en korv/patch som permanent lagning är inte att skruven skulle ha skadat stommen utan att lagningen riskerar att börja läcka och då börjar det läcka i hög takt pga lagningens stora diameter. Det finns en anledning att ingen har lyckats få TüV märkning på ett reparationskit till MC. Tüv kräver att lagningen håller tätt upp till däckets hastighetsmärkning och det är uppenbarligen svårt i ett mcdäck där stommen är tunn och däcket flexar mycket....

jetson

Guest
Kör på som vanligt, spiken sitter säkert bra nu if it aint broken dont fix it

Hehe nej men seriöst, laga skiten bara.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Hände mig samma sak med min gamla Ninja när däcket nästan va helt nytt, åkte till däckverkstad o fick det lagat o körde tills det va utslitet. och det va inga problem att köra i 200 med de

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln