Föräkringsbolagen finns inte till för att vara snälla mot folk utan är vinstdrivande företag med aktieägare som förväntar sig bra betalt i sin tur.Så om du tror att dessa försäkringar sänkts om folk kört försiktigt så har du lurat dig själv.
Hade för några år sedan en rolig debatt vid en privat sammakomst med anställda från ett försäkringsbolag om varför försäkringstagare inte belönades för de individer som de nu är beroende på sina försäkringar och eventuella skador och inte enligt dagens system sammanförs i en enda stor grupp där de som sällan eller aldrig ställer till skada får betala för en liten grupp som ofta vill ha ersättning.
Detta system var på gång svarade dom då men vid ett senare tillfälle när jag frågade så skrattade personen lätt och sa att det systemet skulle jag aldrig få se beroende på att man lever på försäkringstagarnas pengar och man är inte intresserad av ett system som kan sänka deras inkomster pga att en stor grupp sköter sig i trafiken.Om något inte visar sig fungera bra rent vinstmässigt så gör vi om systemet för att lösa detta problem rent kostnadsmässigt för vår egen del.LÄS IGEN OM DU INTE FÖRSTOD FÖRSTA GÅNGEN.
Förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med detta inlägg.
Jag hänger med så långt att försäkringsbolag vill generera vinst (som alla bolag), och därför tar de inte fram beräkningsmodeller för vad en försäkring ska kosta som gör att de förlorar pengar. Vilket i mina ögon är ett tämligen förnuftigt resonemang.
Inget företag startar upp en dotterföretag om det från början ser att de aldrig kommer tjäna några pengar på det.
Men Q_Ball_Racings uttaland "
hade folk ej utnyttjat allt till max bara för dom kan, osv osv.... tänk vilka låga och fina premier försäkringsbolagen haft......" förstår jag inte vad det är du reagerar på.
Hade försäkringsbolagen haft lägre försäkringskostnader så hade det mest troligt även avspeglat sig på lägre försäkringspremier. Och ja försäkringsbolagen kommer fortfarande försöka tjäna så mycket pengar som möjligt. Jag tar ett räkneexempel så kanske du hänger med på hur jag tänker.
Alla värden är fiktiva men avspeglar hur minskade kostnader skulle ge lägre premier.
Utgångspunkten är år 1 där allt ser lika ut. Båda bolagen har lika stora inkomster (Försäkringspremier) och lika stora utgifter (Försäkringsärenden), och 10 st kunder.
Folksam: År 1
Inkomster: 100 000:- (10 kunder som betalar 10 000:- st)
Utgifter: 80 000:- ( 8000kr/kund)
Vinst: 20 000:- eller 20%
Länsförsäkringar: År 1
Inkomster: 100 000:- (10 kunder som betalar 10 000:- st)
Utgifter: 80 000:- (8000 kr/kund)
Vinst: 20 000:- eller 20%
År 2 så ser det ut så här, för att Folksams kunder inte har utnyttjat sina försäkringar lika mycket.
Folksam: År 2
Inkomster: 100 000:- (10 kunder som betalar 10 000:- st)
Utgifter: 70 000:- (7000 kr/kund)
Vinst: 30 000:- eller 30%
Länsförsäkringar: År 2
Inkomster: 100 000:- (10 kunder som betalar 10 000:- st)
Utgifter: 80 000:- (8000 kr/kund)
Vinst: 20 000:- eller 20%
Folksam vill ju ta en större marknadsandel, och då deras siffror säger att de kan sänka sina försäkringspremier och ändå få en bra vinst genom att locka kunder från Länsförsäkringar som inte tänker sänka sina premier då det ger för lite avkastning.
Folksam sänker sina försäkringspremier med 10% och lockar på så sätt över 20% av Länsförsäkringars kunder.
Folksam: År 3
Inkomster: 108 000:- (12 kunder som betalar 9 000:- st)
Utgifter: 84 000:- (7000 kr/kund och 12 kunder)
Vinst: 24 000:- eller ca 22%
Länsförsäkringar: År 3
Inkomster: 80 000:- (8 kunder som betalar 10 000 kr st)
Utgifter: 64 000:- ( 8000kr/kund x 8 kunder)
Vinst: 14 000:- eller ca 17,5%
Vad som händer år 4 vet vi inte.
Finns flera scenarion.
Tex kan LF göra ingenting och hoppas på att det var kraschkungarna som bytte bolag, och därför kommer utgifterna/kund för Folksam att stiga.
LF följer med och sänker sina premier, och hoppas på att kunderna kommer tillbaka.
Mfl