Helt sjukt...Althin behöver vård.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Peter Althin avslutade med att säga att hans klient inte ska fällas för vare sig mord eller dråp:
– Något uppsåt har åklagaren icke lyckats styrka. Jag yrkar som avslutning att tingsrätten försätter Mijailovic på fri fot, sa han.
Denna begäran avslogs emellertid av rätten, som konstaterade att åtalet är styrkt.
Mijailovic ska nu genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Denna väntas ta fyra veckor att genomföra. Först därefter kan dom meddelas.

Vilken pantad jävel.....

gsx750f_johan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsx750f
heliac skrev:
Peter Althin avslutade med att säga att hans klient inte ska fällas för vare sig mord eller dråp:
– Något uppsåt har åklagaren icke lyckats styrka. Jag yrkar som avslutning att tingsrätten försätter Mijailovic på fri fot, sa han.
Denna begäran avslogs emellertid av rätten, som konstaterade att åtalet är styrkt.
Mijailovic ska nu genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Denna väntas ta fyra veckor att genomföra. Först därefter kan dom meddelas.

Vilken pantad jävel.....
Vadå han gör bara sitt jobb. Att försöka få Mijailovic frigiven alternativt så lågt straff som möjligt, sen att Mijailovic kommer få livstids i någon form är en annan sak.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
heliac skrev:

Vilken pantad jävel.....
"Yrka" kan han väl alltid göra, det ingår ju på sätt och vis i jobbet. Tror inte man ska snöa in för mycket på juridiska jargonger.

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
gsx750f_johan skrev:
Vadå han gör bara sitt jobb. Att försöka få Mijailovic frigiven alternativt så lågt straff som möjligt, sen att Mijailovic kommer få livstids i någon form är en annan sak.

Håller med han gör ju bara sitt jobb han försöker ju att få det lägsta straffet!

Men lär nog inte lyckas så bra

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag hoppas han lyckas mycket dåligt och jag förstår inte varför de värsta förbrytarna alltid ska ha sjärnadvokater.
Det kostar flis att ha sånna där gubbar, han hade gott kunnat bli tilldelad nån på lägre nivå.
Hoppas han inte anses psykisktsjuk nu.
Även om man nog har en del störningar om man oprovocerat har ihjäl folk.

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Silwer skrev:
jag hoppas han lyckas mycket dåligt och jag förstår inte varför de värsta förbrytarna alltid ska ha sjärnadvokater.
Det kostar flis att ha sånna där gubbar, han hade gott kunnat bli tilldelad nån på lägre nivå.
Även om man nog har en del störningar om man oprovocerat har ihjäl folk.

varför förstår du inte det för?? Kommer du ihåg att det va en 35-åring oskyldigt häktad innan Mijailo?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Silwer skrev:
Åker han in på rättspsyk kan vistelsen i teorin bli på livstid. Det är inte nödvändigtvis någon "förmildring". Nu har jag iofs svårt att tro att han verkligen är så gravt psykiskt störd.

gsx750f_johan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsx750f
”stjärnadvokaterna” gör det ju för att få uppmärksamhet, ju större kändis man är dess fler nya klienter får man. Tyvärr är det ju ofta så att har man pengar och råd att anlita stjärnadvokater så är chansen större att man blir frikänd de vet hur de ska få pressen att skriva fördelsaktigt för sina klienter. Även om man inte har pengar så fins det sätt att få pappa staten att betala så länge advokaten får lite press.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
RRickard skrev:
varför förstår du inte det för?? Kommer du ihåg att det va en 35-åring oskyldigt häktad innan Mijailo?

Han har erkänt, vilket han ju skulle gjort hur som helst, han är bunden med bevis att han utfört dådet.

Att polisen schabblade tidigare har nog inget med detta att göra, det var klantigt iofs.

Struntsamma, det är vad JAG tycker iaf.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
berggren_martin skrev:
Åker han in på rättspsyk kan vistelsen i teorin bli på livstid. Det är inte nödvändigtvis någon "förmildring". Nu har jag iofs svårt att tro att han verkligen är så gravt psykiskt störd.

Jo men det KAN innebära att han anses frisk inom några år med.
Jag tycker det var lite för bråttom med rättegången, käns som att inte allt har utretts klart, tänk om det bara är en bluff och fler är inblandade tex, allt är ju möjligt även om det inte är stor sannorlikhet.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
-Lowrider- skrev:
Nope kostar inte mer att ha Ahltin eller Silbersky mer än att det kostar att ha en annan icke känd advokat! Då priserna är reglerade och samma taxa råder för alla försvars advokater.
Men däremot så är det inte lätt att få dom som advokat då de bara vill ha de stora fallen!

Det här vill jag ha bevis på.
Jag har nämligen hört att de tar ut rätt stora summor för sitt arbete, bla via polisen mm.
Jag kan ha fel givetvis, det kanske är olika vid olika mål.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
-Lowrider- skrev:
Har läst en hel del juridik på universitet och det är samma taxa för alla advokater, har för mig att det är ca 400 kr /timme på arbetet de lägger ned.
Däremot så blir deras slut lön om man kan kalla det så, förmodligen högre.
Då det är ett tungt arbete de lägger ned och massa timmar.
Därför dessa så kallade stjärnadvokater få dessa uppdrag då deras klienter vet att de är duktiga.
Medans deras kolleger får försvara ivanliga misshandelsfall och stölder tex som bara tar ett par timmar att arbeta med!
Och därmed lägre lön men samma timtaxa!

De debiterar fler timmar då helt enkelt, vilket ger högre summor.

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
heliac skrev:

Vilken pantad jävel.....

Undrar vem som är pantad? :va

Tror inte du har hört talas om yrket advokat eftersom du skriver som du gör. Det ingår ju liksom i hans yrke pundhuvud.

/Thomas.....Snart juridikstudent

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*
Silwer skrev:
Jo men det KAN innebära att han anses frisk inom några år med.
Jag tycker det var lite för bråttom med rättegången, käns som att inte allt har utretts klart, tänk om det bara är en bluff och fler är inblandade tex, allt är ju möjligt även om det inte är stor sannorlikhet.

Det finns ju nåt som heter "särskild utskrivningsspröving" eller nåt i den stilen. Då graderar man sig imot att han kan komm ut om några år.

Annars så kan ju ansvarig läkare behömma honom frisk efter nåt år eller så...

Men han lär inte komma ut inom 10 år ialla fall... Det kan han ha! :kocko

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Nova skrev:
Undrar vem som är pantad? :va

Tror inte du har hört talas om yrket advokat eftersom du skriver som du gör. Det ingår ju liksom i hans yrke pundhuvud.

/Thomas.....Snart juridikstudent

Att yrka på att en person som kallblodigt huggit ihjäl en annan ska försättas på fri fot tycker jag borde väcka avsky hos de flesta, men tydligen inte dig. Om det hade varit din morsa skulle du vilja se honom i frihet, eller? Jävla student.....tönt

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
heliac skrev:
Att yrka på att en person som kallblodigt huggit ihjäl en annan ska försättas på fri fot tycker jag borde väcka avsky hos de flesta, men tydligen inte dig. Om det hade varit din morsa skulle du vilja se honom i frihet, eller?

Uppsåt är en viktig del när det gäller brott..
Följande brott uppdiktat.
"NN har en psykos, och tror att han är på väg till macken för att köpa en korv, när man äter korv måste man ha en kniv med sig, för att dela korven med, NN springer ut naken på stan med en kniv i näven. När NN kommer till macken försöker folk givetvis ta hand om problemet, den nakne mannen med kniv, men mannen med kniven tror att det är monster som attackerar honom, givetvis försvarar han sig och sticker kniven i en 23-årig tjej som råkar komma ivägen"

Brottsrubricering?

"NN går på stan, en "ful" kille kallar NN för ****** och ger NN en örfil. NN tappar besinningen, och ger fula killen en smäll rakt framifrån på hakan, killen bryter nacken och är död innan han trillar i backen(lättare hänt än de flesta tror och brukar ske någon/några gånger per år)"

Brottsrubricering?

"NN har blivit nobbad och bedragen av sin f.d flickvän, han känner sig extremt sviken och kan inte hantera sina känslor, dessutom har han kvällen innan blivit retad av exet med hennes nya kille, så han åker till föräldrahemmet tar sin farsas gamla hagelbrakare, åker hem till exet oc skjuter ihjäl både exet och hennes nya kille"

Brottsrubricering?

Som sagt, vad som kommit fram i rättegången kring mordet på Anna Lindh har tyvärr inte solklart utrett vilket uppsåt Mijalovic hade, och det är det Althin skjuter höftskott efter. Det är hans jobb, så enkelt är det.
Men åklagaren har också visat att det är väldigt osannolikt att mijalovic handlat under sådana impulser han själv säger sig handlat under.
Själv spekulerar jag något mellanting, att han precis som åklagaren säger, sett Anna Lindh från våningen ovanför, sedan flippat, för att han är den sjuke person han är, rusat ner och stuckit henne. Det är dock mord oavsett om han hört röster, eftersom "rösterna" sa åt honom att gå till attack, han kunde gått till attack på annat sätt än med en kniv..

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
heliac skrev:
Att yrka på att en person som kallblodigt huggit ihjäl en annan ska försättas på fri fot tycker jag borde väcka avsky hos de flesta, men tydligen inte dig. Om det hade varit din morsa skulle du vilja se honom i frihet, eller? Jävla student.....tönt

Althin är skyldig att göra sitt bästa för att hjälp sin klient. Gör han inte det kan han bli utesluten ur advokatsamfundet och alltså inte fortsätta med sitt jobb. Han agerande speglar naturligtvis inte hans personliga moraliska ställningstaganden, det verkar alla förstå utom du.

Och om du verkligen inte har en aning om hur det svenska rättsväsendet fungerar så har man en åklagare och en försvarare (som som sagt gör sitt yttersta för att minska straffet för sin klient) men det är sen domstolen, i det här fallet tingsrätten, som sedan avgör om han är skyldig. Vad är problemet med det?

Sen sa inte Nova sa någonting om att han tyckte att Mijailovic skulle släppas ut, hallucinerar du?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
-Lowrider- skrev:
Jo det var en intressant sak du skrev! Har dom frågar honom om rösterna sa att han skulle döda eller bara gå till attack??? Isåfall kunde det hela slutat med en misshandel. Borde ju vara en ganska viktig fråga om rösterna sa DÖDA eller bara gå till ATTACK vilket är två helt skiljda saker!

Först och främst, rösterna är ju hans egen röst. När han hörde sig själv säga gå till attack, hade han fortfarande valet att exempelvis spotta på anna lindh, istället för att knivhugga. När man hugger någon rakt genom armen och sedan vidare in i kroppen med en morakniv, då tar man i rejält.
Han säger sig inte hört rösten "döda" utan attackera eller något liknande och att han inte hade för avsikt att döda. Men oavsett om han är psyksjuk eller inte, så blir det mord, med tanke på hur många hugg det var.

Vad det blir för straff är väl upp till rättspsykiatriska undersökningen till att avgöra. Min gissning är att han under attacken var ganska väl medveten om vad han gjorde, vilket diskvalificerar honom från rättpsyk, men, att han ändå kommer hamna på psykklinik under sitt livstidsstraff, för killen behöver vård..

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
URRninja skrev:
Sen sa inte Nova sa någonting om att han tyckte att Mijailovic skulle släppas ut, hallucinerar du?

Nja, Althin begärde i sin slutplädering att han skulle dömas för grov misshandel och vållande till annans död, och därför släppas fri. Det är dock en standardfras...

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
oFFkeFF skrev:
Nja, Althin begärde i sin slutplädering att han skulle dömas för grov misshandel och vållande till annans död, och därför släppas fri. Det är dock en standardfras...

Nej nej, det vet jag väl. Men det jag pratade om var att Heliac verkade tro att Nova sagt att han (Nova) tyckte att Mijailovic skulle släppas ut. Nova sa bara att det var Althins jobb och inget annat.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...