Hemmabio, behöver råd, tips...

Ray

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *såld*
?

Ljusstark?? tycker då inte jag.. finns ju inställningar så man kan sänka styrkan....

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Re: ?

Ray skrev:
Ljusstark?? tycker då inte jag.. finns ju inställningar så man kan sänka styrkan....

Hu mycket vill du ha och när ska du sälja?

smiler

Skrapar knän dagligen.....
Gick med
6 Mar 2003
858km söder om Kiruna... Dvs Sundsvall...
Hoj
-
Re: ?

Ray skrev:
'

Runt 1000ansi e det optimala för hemmabio.
1800 e väll mer för pressentationer å dyl då man projjar i ett relativt ljus lokal.....
Man vill ju inte sitta me solbrillor i biorummet :crash
Men den går kanske att ställa ner till 1000.....?

Rätta mej om jag har fel...... de har ja inte :fakta

Last edited:

Ray

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 *såld*
Re: Re: ?

smiler skrev:
'

Runt 1000ansi e det optimala för hemmabio.
1800 e väll mer för pressentationer å dyl då man projjar i ett relativt ljus lokal.....
Man vill ju inte sitta me solbrillor i biorummet :crash
Men den går kanske att ställa ner till 1000.....?

Rätta mej om jag har fel...... de har ja inte :fakta

Tyvärr kan jag inte hålla med dig.. :rolleyes:
1800ansi = solbriller :D Bättre med en ljusstarkare än en som är för svag.. man behöver inte TOK mörklägga hela rummet och det tycker JAG är smidigt..

Sedan gillar jag storleken har haft en del projjar men denna är klart smidigast typ A4 pappers storlek.
:tummenupp :tummenupp

Skall sälja när det finns någon som vill köpa den = ingen bråska att sälja..

smiler

Skrapar knän dagligen.....
Gick med
6 Mar 2003
858km söder om Kiruna... Dvs Sundsvall...
Hoj
-
Re: Re: Re: ?

Ray skrev:
Tyvärr kan jag inte hålla med dig.. :rolleyes:
1800ansi = solbriller :D Bättre med en ljusstarkare än en som är för svag.. man behöver inte TOK mörklägga hela rummet och det tycker JAG är smidigt..

Sedan gillar jag storleken har haft en del projjar men denna är klart smidigast typ A4 pappers storlek.
:tummenupp :tummenupp

Skall sälja när det finns någon som vill köpa den = ingen bråska att sälja..

Om du kikar runt på hembioprojjar så hittat du knappt nån som har över 1000ansi. Å hur kul ere å titta på film i ett ljust rum :rolleyes:

De e väll dom där projjarna som brukar "försvinna" från skolor å dyl :6surkart ;)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
mrdennisw skrev:
JBL är alltid ett säkert kort både ljud och kvalitetsmässigt. :tummenupp

Kan inte minnas att jag imponerats av dom på radioaffärerna, men då har jag iofs bara hört ekonomivarianterna.

mrdennisw

Självklart!
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZR-600
berggren_martin skrev:
Kan inte minnas att jag imponerats av dom på radioaffärerna, men då har jag iofs bara hört ekonomivarianterna.

Ok. Jag har bara hört proffsvarianterna....
Ska man köpa så är det lika bra att göra det rejält.

mrdennisw

Självklart!
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZR-600
Thundercat skrev:
Har du hört på JBL xti -100? Isåfall vad tyckte du om dem? Räknar du dem till ekonomivarianterna?

Det var längesedan jag var inne i en radioaffär och lyssnade på högtalare. Har väldigt dåligt minne vad det gäller modellbeteckningar. Jag grundar mitt uttalande på de "HiFi" högtare jag har hört, mina JBL högtalare som jag har i bilen de PA-högtalare och studiomonitorer som jag har jobbat med. JBL har ett gott rykte bland musiker och ljudtekniker. Vilka som är deras senaste modeller och om jag har hört dem vet jag inte.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Thundercat skrev:
Har du hört på JBL xti -100? Isåfall vad tyckte du om dem? Räknar du dem till ekonomivarianterna?

Jag har kvar JBL sen första hembioköpet och jag måste säga att man ska upp en bra bit i pris för att det ska låta riktigt bra. Men jag tycker fortfarande du ska lyssna på Mordaunt-short, för ska du ha ett par JBL som låter lika bra så kan du räkna med det dubbla. Slit med dig din favoritfilm, åk till flera handlare och lyssna. Se till att spela skivan från samma källa hela tiden bara, gärna den du har hemma. Och samma receiver också såklart.

Tro mig, yssnar du på ett par mordaunt-short för cirkus 20k så tror du att det är grejjer för 50 :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Thundercat skrev:

Jag har kvar JBL sen första hembioköpet och jag måste säga att man ska upp en bra bit i pris för att det ska låta riktigt bra. Men jag tycker fortfarande du ska lyssna på Mordaunt-short, för ska du ha ett par JBL som låter lika bra så kan du räkna med det dubbla. Slit med dig din favoritfilm, åk till flera handlare och lyssna. Se till att spela skivan från samma källa hela tiden bara, gärna den du har hemma. Och samma receiver också såklart.

Tro mig, lyssnar du på ett par mordaunt-short för cirkus 20k så tror du att det är grejjer för 50 :D

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
mrdennisw skrev:
Det var längesedan jag var inne i en radioaffär och lyssnade på högtalare. Har väldigt dåligt minne vad det gäller modellbeteckningar. Jag grundar mitt uttalande på de "HiFi" högtare jag har hört, mina JBL högtalare som jag har i bilen de PA-högtalare och studiomonitorer som jag har jobbat med. JBL har ett gott rykte bland musiker och ljudtekniker. Vilka som är deras senaste modeller och om jag har hört dem vet jag inte.

Jag var och lyssnade på JBL xti 100 och Jamo D590 och tyckte att Jamo spelade bättre. Men det är väl individuellt vad man gillar och framförallt vilken typ av musik man lyssnar på....

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Dee_cati skrev:

Tro mig, yssnar du på ett par mordaunt-short för cirkus 20k så tror du att det är grejjer för 50 :D

Jag fastnade som sagt för Jamo högtalarna. Problemet är att centerhögtalaren har utgått och surroundhögtalarna verkar vara svåra att få tag i....

Har spanat in ett par Mordaunt-Short MS-908. Har inte provlyssnat på dem än, men jag har hört på modellen som heter 906 och tyckte att de spelade bra.

Så det blir väl att åka en sväng till hifiaffären på måndag igen...

http://www.smartstep.se/audiovideo/product/product.asp?productid=57430&visible=2

Bifogat

• mordaunt short ms 908.jpg
    mordaunt short ms 908.jpg
    17.3 KB · Visningar: 70
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar