Hemsk MC olycka.... (uppdiktad story, avsedd att få dig att reagera)

Status
Ej öppen för fler svar.

kjuze

Guest
Hemsk MC olycka OBS PÅHITTAD OBS!

Det är tidig vår...

Vägarna har börjat torka upp, solen strålar utanför och du sitter på SH.com och surfar runt lite. Helt plötsligt får du ett otroligt körsug. Du bestämmer dig, årets första körning ska ske idag. Du ringer polaren och han är tycker självklart det är en strålande idé. När du rullar ut hojjen känns livet underbart. Det är såhär livet ska vara.. Du njuter.

Du möter upp polaren och ni bestämmer er för att åka gamla södertälje vägen ner till Trosa och käka lite glass nere vid hamnen.

Det är lite kallt fortfarande i luften, men vem bryr sig? Solen skiner ju och du sitter med 150 kusar mellan benen. Du och polaren leker lite, kör om varandra. Känner lite på accelarationen och busar lite i största allmänhet.

Ni kör i lite uppförsbacke med solen i ögonen...
Helt plötsligt dyker det upp en lastbil framför er, ni hinner inte reagera.

Lastbilen har kört ut på vägen och har inte fått upp någon fart ännu. Ni å andra sidan kommer i 100+ och smällen är oundviklig.

Du överlevde inte, det gjorde din vän, knappt. Han kommer att behöva mycket blod och kanske nya reservdelar.
Vill du ge din polare en chans?

http://www.livsviktigt.se/default.aspx

http://www.geblod.nu/

Det är en så enkel sak att anmäla sig till donationsregistret. Kanske räddar du din väns liv...
 
Last edited:

pidda

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sjöbo
Hoj
Körde tidigare Ducati
Usch... vad var det för en otäck historia. Kör försiktigt istället :)
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Hade du sökt lite på forumet ang organdonation så hade man sluppit sätta i halsgroppen när man läste hur tråden började


Helt idiotiskt tycker jag och nog alla andra som mist någon nära vän.
 

kjuze

Guest
Blondie skrev:
Hade du sökt lite på forumet ang organdonation så hade man sluppit sätta i halsgroppen när man läste hur tråden började


Helt idiotiskt tycker jag och nog alla andra som mist någon nära vän.

Min bästa vän dog när han var 19. Förvisso när han körde bil påväg till skolan men ändå en trafikolycka.

Vad ville jag uppnå med historien? Jo just det att chocka, det är jävligt äckligt. Men det är så verkligheten ser ut. Hade jag bara skrivit donera organ hade nog någon kanske anmält sig men de allra flesta hade bara glömt det.

Nu kommer förhoppsningsvis vissa får en väckarklocka och verkligen amäla sig.

Ledsen om du tog illa upp!

Hoppas du förstår varför jag skrev som jag gjorde.
 

kjuze

Guest
pidda skrev:
Usch... vad var det för en otäck historia. Kör försiktigt istället :)

Om det ändå bara handlade om det, det behöver ju inte vara MC förarnas fel. Kan ju vara vad som helst.. Så att köra försiktigt löser nog inga problem.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
kjuze skrev:
Vad ville jag uppnå med historien? Jo just det att chocka, det är jävligt äckligt. Men det är så verkligheten ser ut. Hade jag bara skrivit donera organ hade nog någon kanske anmält sig men de allra flesta hade bara glömt det.

Nu kommer förhoppsningsvis vissa får en väckarklocka och verkligen amäla sig.

Hoppas du förstår varför jag skrev som jag gjorde.



Min personliga åsikt är att du kanske bara lyckades få en del mäniskor upprörda och funderande över varför du skriver sådant.

Jag tror att du hade lyckats bättre med en vänlig uppmaning/upprop istället.

Att använda skrämselpropagande ger inga varaktigt resultat.
 

colik

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Umeå
Hoj
CBR 600 mod
jävligt smart inlägg tycker jag..läste nåt liknande för ett halvår sen och anmälde mig efter det...

är bra att man får en bild framför sig om att man kan göra någon nytta när man själv är död, jag hade aldrig tänkt en tanke på donering innan jag läste inlägget..
 

kjuze

Guest
Långa farbron skrev:
Min personliga åsikt är att du kanske bara lyckades få en del mäniskor upprörda och funderande över varför du skriver sådant.

Jag tror att du hade lyckats bättre med en vänlig uppmaning/upprop istället.

Att använda skrämselpropagande ger inga varaktigt resultat.

Jag var inte ute efter varaktiga resultat. Meningen med denna tråd var inte att få att folk att köra långsammare, för det vet jag inte kommer hända.

Däremot är det ju som så att anmäler sig man till registret idag så är det ju varaktigt såtillvida att man inte väljer att gå ur igen.

Men som sagt, ledsen för alla som tar illa upp men jag tycker som sagt att det är den verklighet man lever i. Speciellt som MC förare då man inte sitter skyddad i en bil. Även om man inte utsetts för sånna här saker varje dag så kan den första gången man blir det vara den sista.

Det handlar ju i slutändan om att värna om varandra. Om jag kan rädda någons liv efter min död är det antagligen den bästa gärningen jag någonsin gjort.

Det är ett tungt ämne, men det är kanske just därför man ska diskutera det. Det är lättare att sticka huvudet i sanden och inte låtsas om som det än att på ett moget sätt diskutera dem faktiska riskerna. Även om det är obehagligt..

Kör lungt!
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
kjuze skrev:
Jag var inte ute efter varaktiga resultat. Meningen med denna tråd var inte att få att folk att köra långsammare, för det vet jag inte kommer hända.

Däremot är det ju som så att anmäler sig man till registret idag så är det ju varaktigt såtillvida att man inte väljer att gå ur igen.

Men som sagt, ledsen för alla som tar illa upp men jag tycker som sagt att det är den verklighet man lever i. Speciellt som MC förare då man inte sitter skyddad i en bil. Även om man inte utsetts för sånna här saker varje dag så kan den första gången man blir det vara den sista.


Ok :)

Jag förstod att du inte försökte få folk att sänka farten utan din tanke var att få människor att anmäla sig till organ/blod donation.(bra tanke)

Inte ute efter varaktig resultat,ok sant som du säger anmäler man sig så ligger man kvar i registret.

Men min tanke med varaktigt resultat var att få många människor att anmäla sig (dvs ge folk en chans under en längre tid) då kan en stötande tråd ha rakt motsatt verkan.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Gett blod har jag gjort länge :tummenupp

men nu även anmält mig för donation.

man vet ju aldrig när olyckan e framme..
 

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Compton
Hoj
R1 -04
Ropa inte varg förän vargen verkligen kommer, din rubrik fick mig att sätta kaffet i halsen. :mad:
 

ducceper

sdk m2525
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Tjörn
Hoj
Ducati 998, crescent compact 78 orange
Riktigt bra inlägg tycker jag. Anmälde mig med en gång.
 

kjuze

Guest
Långa farbron skrev:
Ok :)

Jag förstod att du inte försökte få folk att sänka farten utan din tanke var att få människor att anmäla sig till organ/blod donation.(bra tanke)

Inte ute efter varaktig resultat,ok sant som du säger anmäler man sig så ligger man kvar i registret.

Men min tanke med varaktigt resultat var att få många människor att anmäla sig (dvs ge folk en chans under en längre tid) då kan en stötande tråd ha rakt motsatt verkan.

Det är kanske sant, jag vet inte. Är inte psykolog. Folk reagerar ju olika så det kan säkert vara så att endel gör tvärtom min uppmaning.

Kanske väljer en snällare version nästa gång. Får se.
 

T.N.T

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Hade en nattsvart ZX9R-98
Inlägget var bra. Rattfylleri-reklam brukar ha ungefär samma skrämseltaktik. Funkar. OBS-värdet är alltid högt vid mätningar på effekt.

Dessutom fattar man efter 2-3 rader att det inte är något som i verkligheten har hänt. Men lika tänkvärt är det ändå.

Jag tror det var Voltaire som sa något i stil med: "- Jag avskyr vad du säger men jag skulle ge mitt liv för din rätt att säga det!"

Folk tycker olika. Bara att acceptera, typ.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top