HIFI-Hjälp!

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har ny lägenhet...

Måste fixxa nya högtalarkablar...

Har lite småskit som ska kopplas ihop...

Förstärkare: Sony STR-DE445 (hokuspokus grej) Tror det är 5x80 W eller nått...

Talare: 300 W Dubbla 10 " 4 OHM

Aktiv Subwooffer 80 W enkel 8"

Jag är förbannat grön inom detta så jag vet inte om det hjälper nått med dom uppgifterna jag har.... Men nån har säkert några bra tips...

Helst inga sanslösa priser som det finns på hifiklubben typ 36k för 3 meter kabel....

Tackar på förhund! :bow
:hej

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
ZX-10R -05
Hej!

HiFi-Klubben är en av de mest seriösa affärer som håller på med hemmabio/HiFi enligt mitt tycke. De har riktigt bra grejer, inklusive kablar av diverse slag. Dock kanske det är lite onödigt med en kabel för 33.000:-!
Däremot så har de Tara Labs högtalarkablar för 35:-/m. Detta är nog det minsta man kan tänka sig när man pratar om en inte helt gratis hemmabio!
Tänk på att längden ska vara lika till vä/hö högtalare!
Det ÄR skillnad på olika högtalarkablar, och signalkablar!
Tänk även på att byta ut t.ex DVD/CD:ns signalkablar till företrädelsevis optiska kablar av bra snitt (kasta originalsignalkablarna).
Snåla inte på kablar, då dessa faktiskt kan göra en hel del för ljudkvaliteten...

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=61

Monster Cable är en annan tillverkare av högkvalitetskablar!
Länk nedan!
www.monstercable.com/

/Marcus

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Kabel

Jag gillar personligen monster (ligger i samma klass som du ungefär). Oftast rätt bra pris men du får räkna med ett antal 100Sek

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
33000... :rofl :D :lol

Tack gode gud för den alltid subjektivt bedömande människohjärnan, den ska göra mig ekonomiskt oberoende! :)

Tänkte att jag ska börja sälja elinstallationskabel med flashig krympplast på och några fina kontakter från Elfa. Sedan är det bara att sälja till HiFi suckers för 30000, snacka om profit!

Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet! Du vill väl inte ha sämre ljud än din kompis? Köp mina jättebra kablar för 30000kr/m... :fakta

Psyko

Allways ahead
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YZF R6
Man brukar säga att om kabel kostar ca 10% av systemets pris så landar man ganska nära vad du behöver. Men sedan är det ju en smaksak vilken kabel man vill ha, en som jag tycker låter bra kanske låter skit i dina öron... :mattias
Själv håller jag på spar ihop till mina nya 2*3m = 5000:- :crash
\H

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
"Mr Gunnar" skrev:
Hej!

HiFi-Klubben är en av de mest seriösa affärer som håller på med hemmabio/HiFi enligt mitt tycke. De har riktigt bra grejer, inklusive kablar av diverse slag. Dock kanske det är lite onödigt med en kabel för 33.000:-!
Däremot så har de Tara Labs högtalarkablar för 35:-/m. Detta är nog det minsta man kan tänka sig när man pratar om en inte helt gratis hemmabio!
Tänk även på att byta ut t.ex DVD/CD:ns signalkablar till företrädelsevis optiska kablar av bra snitt (kasta originalsignalkablarna).
Snåla inte på kablar, då dessa faktiskt kan göra en hel del för ljudkvaliteten...

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=61 seriösa???? nä fy fan för hifiklubben, det ju fan snudd på SIBA kvalitet på dom.......

Nu har du iofs inte så märkvärdiga grejer , så det skulle funka bra med vanlig supra 4mm2 för dina grejer......
Annars i hyffsad prisklass med klart bättre ljud än tara labs, så finns det nåt som heter clou cable.....klart bäst för pengarna.

Länk nedan!
www.monstercable.com/

/Marcus

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
kan verkligen kabeln göra nån skillnad på ett vanligt snikstereo system?
Eller är det för audiofiler som sätter säkerhetsnålar i gardinerna och målar cd skivans kanter med färg o annat dumt?:)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
"Mr Gunnar" skrev:
Hej!

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=61 men hallå , vad snackar du om nu, byta till optiska kablar???? Hur länge har du hållt på med hifi och hur mycket har du lyssnat på???? Optiska kablar innehåller digitalt brum.......=bläääää

Vad du ska använda till din dvd för ljudet till förstärkaren är coaxial kabel av lite bättre kvalite, typ clou cable. Har än idag inte sett en optisk kabel på tuna hifi uppsättningar, undrar varför?????

Länk nedan!
www.monstercable.com/

/Marcus

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Det här kom mig förresten att tänka på när jag fick reda på att min gamla sketna JVC DVD-spelare såldes för mer än dubbla priset under namnet Rotel... Några amerikaner upptäckte att de hade samma spelare fast under olika namn, öppnade upp dem och fann samma komponenter.

Men ju dyrare desto bättre! Om du tror på det så hör du det! :rolleyes:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
kan verkligen kabeln göra nån skillnad på ett vanligt snikstereo system?
Eller är det för audiofiler som sätter säkerhetsnålar i gardinerna och målar cd skivans kanter med färg o annat dumt?:)
stämmer bra det du säger. En sak som är skillnad på enklare grejer är skärmade signalkablar, sån får man för ett par hundra, dom där svarta vanliga som följer med är ren dynga. Utöver det så behöver man inte slänga massa pengar åt helvete....

Själv har jag kablar för 100.000........

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Ravetrancer skrev:
stämmer bra det du säger. En sak som är skillnad på enklare grejer är skärmade signalkablar, sån får man för ett par hundra, dom där svarta vanliga som följer med är ren dynga. Utöver det så behöver man inte slänga massa pengar åt helvete....

Själv har jag kablar för 100.000........

haha, jag tänkte väl det:)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Silwer skrev:
haha, jag tänkte väl det:)
jag har vart i high-end träsket länge nog.........och visst gör kablar skillnad, beroendes hur dom färgar ljudet eller hur transparanta dom är......men på en vanlig hemmabio e det skitsamma, bara man har skärmade kablar.

min rekommendationer enligt fökljande för n hemmabio i normal prisklass.

Högtalarkabel 4mm2 fram, 2-4mm2 bak, beroendes på högt.storlek
signal kablar skall vara skärmade
ljudkabel för DD/DTS från DVD till först. skall vara coaxial skärmad.

kostnad, ca 700-1000kr.

Det tycker jag är ett bra alternativ till hemmabion

//R

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
mäh! 30 k för kablar är ju inget för mig =)

Jag är mest ute efter vad för storlek det ska vara på kablarna.....

nåra bra tips?

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
hållundan skrev:

nåra bra tips?

hur många kvadrat var de på dem du hade då?
Köp lika eller lite grövre bara, så svårt kan det väl inte vara.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hållundan skrev:

nåra bra tips?
4kvadrat.......har typ nämnt det flera ggr nu.....

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Ravetrancer skrev:
4kvadrat.......har typ nämnt det flera ggr nu.....

Du är ju uppenbarligen väldigt djupt i träsket..:) En annan håller sig på hobbynivå än så länge.

Vad har du för grejer egentligen?

Har för mig att jag sett nån bild från ditt vardagsrum där du hade ett par Mirage OM-5 eller nåt liknande..kan ha sett fel, men har man kablar för dryga 100k så vore det inte helt orimligt att det var såna ..:)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...