HIFI-Hjälp!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
"Mr Gunnar" skrev:
Självklart ska man inte färga ljudet. Det behövs inte om man har bra grejer! Detta var menat med ironi, men "roll eyes"-smilie´n är så tråkig, därav detta missförstånd.
Här försöker man att vara kul, och vad får man för det? :D

/Mr kort signalväg

:hej
ju kortare signalväg desto bättre......fattade ditt inlägg, men jag har så kass humor, så du fattade inte ironin tebax.....hmmmm påminner mig om vissa andra här på forumet som tror att alla fattar deras ironi, hehehehe :)

petter

aka [telia]sketatufftnamn
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
jag tror du missförstod mig lite

du, ravetrancer - kan om du vill få komma och kolla PA , men det verkar du iofs inte vilja.

han, hållundan - kan få komma och lyssna på min (hemskt billiga) hembio om han vill, för att få höra om det låter skit med 0,75 kablar.

men ingen är tvingad till nåt.

petter

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
det var inte det att jag jämförde ljudet utan effektförlusten som någon tog upp tidigare.effektförlust genom värme då mao.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
jag lyssnar gärna på skosnören/kablar/fetinganläggningar å allt möjligt =) Det är bara skojigt...

Men inte bråkas, bara kramas...

Förövrigt så är min nya lägenhet en liten 24 m2 med kokvrå å massa grannar....så det blir någ inte så mycket fethög musik =)...

Men men...

Ska köpa skärmade kablar (va det nu är för nått :rolleyes: :) ) Å hyffsat bra högtalarkablar så blir det nog kalas allting =)

:hej

petter

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
mellan hojar
ja om man kör med för tunn kabel så brinner den ju av eller blir väldigt varm och då får du en effektförlust, energi försvinner aldrig utan bara omvandlas. om jag nu minns det dom sa på fysiken villsäga.

edit: vi bråkar inte, vi diskuterar bara :)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
petter skrev:
ja om man kör med för tunn kabel så brinner den ju av eller blir väldigt varm och då får du en effektförlust, energi försvinner aldrig utan bara omvandlas. om jag nu minns det dom sa på fysiken villsäga.

edit: vi bråkar inte, vi diskuterar bara :)

OM fysiken är rätt, borde bajs vara ett grundämne.... För är inte ett grundämne igenkännbart genom att det finns i tre former, fast flytande och gas???...

Ja ja =)

Diskutera på..... Å förövrigt vill jag inte att kablarna ska brinna upp =)

:hej :öl

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
hållundan skrev:
OM fysiken är rätt, borde bajs vara ett grundämne.... För är inte ett grundämne igenkännbart genom att det finns i tre former, fast flytande och gas???...

:hej :öl

Det där är väl kemi:)
Jag bråkar inte, förstår givetvis att kabeln skulle bli varm och kanske till slut smälta av om man skickade på för mycket effekt genom den.
Men frågan är vilk gränser som fins?

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Måste bara få lägga mig i kabeldiskussionen.

Visst kan det finnas skillnad på olika kablar. Frågan är bara hur stor, och hur stora dessa skillader är i jämförelse med andra och mycket billigare påverkare i signalvägen från stärkare till högtalare?

Har själv spenderat åtskilliga hundar timmar med mätsystem som LMS och konstruktionsprogram som LEAP för konstruktion av högtalarfilter. Min uppfattning är att högtalarkabeln, om den är rimligt dimensionerad, har en påverkan som är tusentals gånger mindre än ens den minsta lilla förändring i delningsfiltret eller minsta lilla kontaktproblem i anslutningarna.

Slutsats: lägg pengarna på rimligt dimensionerade kablar, se till att det är bästa möjliga kontakt och lägg sedan pengarna på sådant som påverkar mer.

Kablar för digital överföring är 0 eller 1, fungerar eller fungerar inte. Hur skulle signalen förvrängas? Skulle en dålig kabel göra 0 till 1 dvs 0 Volt till 5 Volt? Köper inte det. Däremot kan brus mm uppstå i omvandlingen till analog signal, men det har ju inget att göra med kabeln.

Bara min åsikt, den behöver ju inte vara rätt.

/Dea

Svensk mästare i billjud -93, -94, -95. 10:a EM -95. Elingenjör KTH.

Jocke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW
Silwer skrev:
Självklart kan väl inte PA grejor jämföras med hifi prylar.
PA ska väl bar låta högt som fan så det hörs ordentligt för publiken?
Det låter smart.
PA-system ska helst låta dåligt också, det viktiga är att publiken hör nån form av ljud. :rolleyes:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jocke skrev:
Det låter smart.
PA-system ska helst låta dåligt också, det viktiga är att publiken hör nån form av ljud. :rolleyes:

hihi =)

Ja, för att ta som exempel....stå utanför å lyssna är ju rätt skoj =) :rolleyes:

OM nu PA- är vad jag tror det är...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jo det är utrustning för konserter och discotek och liknade, inget du smyger med lågt ljud på, det ska låta och kvaliteten lär inte vara så viktig som på hifi grejorna, men anser nån nåt annat så rätta gärna.
beskrivningen av brus o skit när man inte drar på känner iaf jag igen.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
why bother........orkar inte ta upp diskutioner om 1 och 0 nu och varför det blir digitalt brum.....
Skiter om du är världsmästare, lätt o köpa feat grejer o koppla in skiten, dessutom e jag trött på att ni jämför billjud, PA etc. med hemstereo......

den som säger att kablar ej gör nån skillnad hör dåligt..... :fakta

Koax för DD/DTS och även stereo är bättre än Optisk.....

Och kom nu inte o jämför era fosgate, phoenix gold steg med watt med hemstereo.......

Och exakt vad för el pluggade du på KTH?????

Och som jag sa tidigare, lyssna är bättre än vilka specifikationer som helst.

//R

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
ZX-10R -05
Ravetrancer skrev:
why bother........orkar inte ta upp diskutioner om 1 och 0 nu och varför det blir digitalt brum.....
Skiter om du är världsmästare, lätt o köpa feat grejer o koppla in skiten, dessutom e jag trött på att ni jämför billjud, PA etc. med hemstereo......

den som säger att kablar ej gör nån skillnad hör dåligt..... :fakta

Koax för DD/DTS och även stereo är bättre än Optisk.....

Och kom nu inte o jämför era fosgate, phoenix gold steg med watt med hemstereo.......

Och exakt vad för el pluggade du på KTH?????

//R

WORD :fakta

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Ravetrancer skrev:

//R

Med just den raden instämmer jag till fullo. I alla fall i audiosammanhang.

Jag är dock väldigt intresserad av att veta mer om "1 och 0" problematiken med optisk kontra koax. Du har inga länkar eller något så man kan studera själv? Är elektronikkonstruktör till yrket så jag är mest intresserad av om signalöverföringen blir bättre med koax. Det låter lite abra-kadabra liksom.

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
ojojoj... känsligt...

Som sagt, jag har inget emot någon med andra åsikter. Kanske är jag döv, kanke inte.

Men, jag har lyssnat på många anläggningar och diskuterat med många duktiga högtalarkontruktörer och har framför allt byggt mycket eget för både bil och hemma.

Däremot skulle jag gärna vilja veta mer om det digitala brummet och hur det skapas i kabeln. Upplys mig.

Kanske utan sarkasm...

/A

EDIT: stavfel

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Lyssna nu på rejvis pojkar. No offence, men med de grejorna du lirar med just nu är max 1000 kr en lagom nivå att lägga på kablar, och då mest på signalkablarna.

Sedan är det viktigaste inte vad man lyssnar med, det är vad man lyssnar på....... Boyzone på rejvis anläggning (som är extremt hårig, hade varit kul att höra "live") är ju naturligtvis fortfarande bajs.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...