HIFI-Hjälp!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
CalleE skrev:
Hej!

Du får gärna tala om hur man avmagnetiserar något som består av plast! Skall bli mycket intressant att höra! :confused:

Och om man värderar kvaliten på hur många som knäpper med fingrarna kan jag skicka ned min gamla Phillips FA290 till dig! :rodnar

Återigen, Hur hittar man inspelningar som är goda nog för det här? Vilket format och vilken spelare i världen klarar av att leverera så bra ljud att man måsta stötta upp sina sladdar på plastpedistaler? Mycket för sin egen känsla och välbefinnande tror jag! :crash

Eftersom jag inte har råd att betala för en massa pryttlar som låter som guld och gröna skogar i reklamen så tänker jag fundera på vad jag får för mina pengar och få saker som funkar för så billiga pengar som möjligt! :fakta
bla bla bla, dra en kam genom håret, eller gnugga en ballong mot håret........vad händer då, ballong av gummi, kam av plast.....så sluta nu med allt skit. Magnetiser kanske var fel sätt att uttrycka det på , statisk elektricitet kanske är ett bättre sätt att säga det på.....

det är ingen som sagt att du ska köpa nåt du inte har råd med, och vill du köpa billiga grejer så e det ok med mig, så länge du trivs med det....

Det finns mycket därute som är grymma inspelningar. bla cd skivor direkt pressade från mastertapes etc.

jag tycker oxo att gubben med kablarna ovanför tog i lite, dessutom snacka han om smutsig ström som levereras till våra hem. IOch personligen så avmagnetiserar jag inte mina skivor.

Ang presleylåten. eftersom det egentligen var 2 st som knäppte med fingrarna så betyder det ju att all elektronik inte återger det som blivit inspelat på ett korrekt sätt, vilket i sin tur är det jag eftersträvar......

Last edited:

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ållrajjt, här verkar ju finnas en och en annan "förståsigpåare" på HiFi...
Har en snabb fråga till er; hur "underhåller" jag mina högtalar-element?
Jag tänker på gummibälgen som själva högtalar-bafflen(heter det så??) sitter fäst i...
Med tiden bör det ju bli gammalt o torrt, kanske rent av sprick-bildningar i gummit, kan man stryka på ngn form av preparat för att förhindra detta?
Isf VAD? Finns det ett speciellt medel anpassat just för detta ändamål?
(Silicon kanske...?)

Tacksam för svar!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
El Presidente skrev:
Ållrajjt, här verkar ju finnas en och en annan "förståsigpåare" på HiFi...
Har en snabb fråga till er; hur "underhåller" jag mina högtalar-element?
Jag tänker på gummibälgen som själva högtalar-bafflen(heter det så??) sitter fäst i...
Med tiden bör det ju bli gammalt o torrt, kanske rent av sprick-bildningar i gummit, kan man stryka på ngn form av preparat för att förhindra detta?
Isf VAD? Finns det ett speciellt medel anpassat just för detta ändamål?
(Silicon kanske...?)

Tacksam för svar!
hmmmm......påminner mig om mina minimonitorer jag har strl. 12*12*12cm med ett 4" element i bara. Dom gick på 5k o där har man smetat på tjära, förmodligen för att dom inte ska slå så mycket......ser jävligt flummigt ut, dessutom så hela högtalaren ful som stryk. Folk tror det e nån skit jag köpt på EPA(B&W) fö 29,95kr :)

Uppriktigt talat så tror jag inte man skall smeta nåt på elementen alls, kolla med dom som säljer eller tillverkar högtalarna om det.

//R

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
För grymma pressningar rekomenderar jag Shefield Lab´s inspelningar. I princip allt de ger ut har otroligt bra kvalitet.
Musiken de ger ut går ju att disskutera.

Betr kabeldisskutionen:

Optoöverförningarna (TOSLINK) modulerna e känsliga på strömförsörjningen och de ger en rätt låg analog utsignal ifrån omvandlaren så att de kan brumma e lätt förståligt på billiga konsumentapparater.

Att det hörs skillnad på högtalarkabel och högtalarkabel ligger utom alla disskution. Det är inte kopparn i sig själv som e kruxet utan kardeler och isolationsmaterial liksom uppbyggnaden. Det viktiga i detta samanhang e att ljudskillnaderna e rätt små och snarare kan dessa skillnader utnyttjas i ett passivt equlizer syfte.
Dvs vissa kablar upplevs som "ljusa och gälla" villket kan vara ett lyft för en anlägning med för "varm/murrig" karaktär. Andra kablar (en typ som jag själv hittade) är DLS SCP 2x2,5 motsvarighet till Supra ply (som dock låter helt klart annorlunda) gav en klart mjuk karaktär med mycket "botten" men ändå utan att tabort detaljer i toppen?!!.

Det sjukaste var när min handlare efter påtryckningar propsade på att jag skulle testa olika coaxkablar för digitalöverföringen.
Detta har jag innan helt avfärdat och glatt kört med en trippelskärmad signalkabelsnutt. Jag testade en IXOS kabel och en Suprakabel. Jag bytte massor av gånger för att bilda mig en uppfattning och min egna kabel for i soptunnan efter en testvända. Inge snack om att det var skillnad och Supran lät mycket korrekt och analytisk medans Ixosen lät mer ...tja varm och musikalisk.
Mitt största problem var att överhuvudtaget acceptera att det skulle vara nån skillnad :mad: :mad: :mad:
Det e ju bara 1´or å 0´or ju förbövelen...
Jag skiter i hur det går till, men det e klart skillnad.
Ingen gigantisk skillnad men hörbar.

Jag har ingen värsting anläggning, utan en hygglig "konsument nivå"

Reciver: H/K AVR-5000
DVD: Marantz DV4300
Högtalare: AudioPro Black Dimond, black vector, black pearl.
SUB: AudioPro B2-50 (Uppiffad)
Proj: Philips Garbo Matchline
Kablar: Högtalarkabel DLS SPC4,0 resp 2,5, Coax digital IXos??
Komponentkabel ifrån Supra.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triggerhappy skrev:
För grymma pressningar rekomenderar jag Shefield Lab´s inspelningar. I princip allt de ger ut har otroligt bra kvalitet.
Musiken de ger ut går ju att disskutera.

Betr kabeldisskutionen:

Optoöverförningarna (TOSLINK) modulerna e känsliga på strömförsörjningen och de ger en rätt låg analog utsignal ifrån omvandlaren så att de kan brumma e lätt förståligt på billiga konsumentapparater.

Att det hörs skillnad på högtalarkabel och högtalarkabel ligger utom alla disskution. Det är inte kopparn i sig själv som e kruxet utan kardeler och isolationsmaterial liksom uppbyggnaden. Det viktiga i detta samanhang e att ljudskillnaderna e rätt små och snarare kan dessa skillnader utnyttjas i ett passivt equlizer syfte.
Dvs vissa kablar upplevs som "ljusa och gälla" villket kan vara ett lyft för en anlägning med för "varm/murrig" karaktär. Andra kablar (en typ som jag själv hittade) är DLS SCP 2x2,5 motsvarighet till Supra ply (som dock låter helt klart annorlunda) gav en klart mjuk karaktär med mycket "botten" men ändå utan att tabort detaljer i toppen?!!.

Det sjukaste var när min handlare efter påtryckningar propsade på att jag skulle testa olika coaxkablar för digitalöverföringen.
Detta har jag innan helt avfärdat och glatt kört med en trippelskärmad signalkabelsnutt. Jag testade en IXOS kabel och en Suprakabel. Jag bytte massor av gånger för att bilda mig en uppfattning och min egna kabel for i soptunnan efter en testvända. Inge snack om att det var skillnad och Supran lät mycket korrekt och analytisk medans Ixosen lät mer ...tja varm och musikalisk.
Mitt största problem var att överhuvudtaget acceptera att det skulle vara nån skillnad :mad: :mad: :mad:
Det e ju bara 1´or å 0´or ju förbövelen...
Jag skiter i hur det går till, men det e klart skillnad.
Ingen gigantisk skillnad men hörbar.

Jag har ingen värsting anläggning, utan en hygglig "konsument nivå"

Reciver: H/K AVR-5000
DVD: Marantz DV4300
Högtalare: AudioPro Black Dimond, black vector, black pearl.
SUB: AudioPro B2-50 (Uppiffad)
Proj: Philips Garbo Matchline
Kablar: Högtalarkabel DLS SPC4,0 resp 2,5, Coax digital IXos??
Komponentkabel ifrån Supra.
Det finns även skivor från Burmeister som är riktigt grymma......

Om kablar som eq, stämmer bra det. Yamaharecievers brukar ha väldigt vass diskant och då rekommenderas en kabel med varmare karaktär......

Själv tycker jag mina grejer e såpass bra för att dom skall återge ljudet som det skall att jag skaffade mig transparanta kablar(kablar som inte färgar ljudet alls).......

Ang. Toslink: har än idag inte sett riktigt feta anläggningar 200k o uppåt med Optisk kabel.......

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Ja din anläggning skojar man ju inte med direkt he he :D

Kablar som är helt transparanta finns dock inte...de e bara frågan om hur mycket de inverkar.
De e många små fysikaliska krafter som sätts i arbete när en nog så liten växelspäning/ström skall transporteras.
Allrahelst när en bångstyrig förstärkare skall hålla koll på ännu bångstyrigare induktanser kopplade till membran som skall accelereras och bromsas i tid och otid dessutom skall signalen igenom en massa fasförskjutande filter som slukar effekt.

Allmänt: Betr högtalare.
En ofta billig uppgradering är att byta ut internkablaget och dessutom kolla upp filterkomponenter. Detta gäller framförallt billigare högtalare. Att byta ut filterkondingar och induktanser kan var ett superlyft för vissa högtalare. Sitter det bibolära elektrolyter så byt dessa mot MKP kondingar. Sitter det induktanser med ferritkärnor så byt dessa mot luftlindade spolar.
Se dock till att det är exakt samma värden. För induktanser som sitter i serie med signalen e det viktigt att ni har koll på ledningsarean. :tummenupp

Last edited:

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
Ravetrancer skrev:
bla bla bla, dra en kam genom håret, eller gnugga en ballong mot håret........vad händer då, ballong av gummi, kam av plast.....så sluta nu med allt skit. Magnetiser kanske var fel sätt att uttrycka det på , statisk elektricitet kanske är ett bättre sätt att säga det på.....

Kan du förklara hur statisk elektricitet påverkar ett medium som avläses optiskt mha laser, skulle kunna tänka mig att det är som på vinylskivorna, för att bli av med damm, men det gör en fuktig trasa minst lika bra på en cd.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ha ha

Denna tråd var banne mej den roligaste jag läst på väääldigt länge.
Vi som var med på 70-talet med Carlssons högtalare och hela köret känner igen den de religiösa känslor som tydligen alltid uppstår när man diskuterar Hi-fi..
Min husgud, Bob Pease..:bow:bow:bow hade för ett tiotal år sedan en artikelserie om "Golden Ears". Kontentan av artikelserien är att dessa, Golden Ears alltså, på sin höjd duger till hundmat.. :5sure.
Serien initierades av att hans handlare villa att Bob absolut skulle köpa nya långfibriga super-duper extra special de-luxe power antistat-isolerade högtalarkablar för 8$/metern. Jodå Bob köpte och började mäta och testa..
Ingen av de Bob provat på kunde t ex höra den minsta skillnad mellan olika högtalarkablar om alla var t ex 6mm2..
Slutsatsen blev att dessa "Golden Ears" som alla ansåg sig höra skillnader som inte på något sätt gick att mäta alla var ute cyklade i högsta grad..:lol
Hans slutsats var gick det inte mätmässigt att se någon skillnad så fanns det heller ingen skillnad !
Någon här påpekade att placeboeffekten är mycket stark i Hi-Fi kretsarna, är nog så sant.....:fakta

men roll on guys.. det är kul att läsa och få flina gott - samtidigt..:D

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bengan skrev:
Kan du förklara hur statisk elektricitet påverkar ett medium som avläses optiskt mha laser, skulle kunna tänka mig att det är som på vinylskivorna, för att bli av med damm, men det gör en fuktig trasa minst lika bra på en cd.
nej det kan jag inte förklara, jag kan bara förklara vad jag hörde

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...