Ravetrancer
Now even more badass!!!
förlåt mig, inte meningen att vara sån, men det är svårt att förklara vissa grejer så folk förstår.Dea skrev:ojojoj... känsligt...
Som sagt, jag har inget emot någon med andra åsikter. Kanske är jag döv, kanke inte.
Men, jag har lyssnat på många anläggningar och diskuterat med många duktiga högtalarkontruktörer och har framför allt byggt mycket eget för både bil och hemma.
Däremot skulle jag gärna vilja veta mer om det digitala brummet och hur det skapas i kabeln. Upplys mig.
Kanske utan sarkasm...
/A
EDIT: stavfel
Jag har extremt bra hörsel och hör på en bra anläggning med optisk kabel ett brum, detta finns även beskrivet i flera engelska o amerikanska Hifitidningar. Jag hör detta på min anläggning iofs en billig kabel för 5000kr men ändå, det finns såna som kostar 10ggr mer. Jag har även en silvercoax som kostar 12000kr och med den så finns inget brum överhuvudtaget. PÅ anläggningar som är billigare hörs oftast inte detta då resten av grejerna inte är fullt så bra, där finns istället det dåliga ljudet hela tiden(för mig vill säga).
Jag försöker förklara detta utifrån mina egna erfarenheter och då låter det gärna som om mina åsikter är dom enda, så är det inte i allafall. Jag säger hela tiden att man ska lyssna först o främst, allt sitter i örat. Kanske var det lite dumt av mig att säga att om man inte hör skillnad så hör man dåligt, vad jag menade var att om man inte hör det så har man fortfarande bra hörsel. Det är jag som hör bättre än andra. Finns vissa människor som inte ens kan höra 17khz och då e det ingen mening av en dyr anläggning. Själv är jag när 20khz området och hör därför lite mer än andra, eller snarare upplever......
Angående skärmade kablar: jag tycker det är bra att ha det vare sig man har en enkel annläggning eller dyr. Dom vanliga kablarna som följer med är inget vidare, det finns strömkablar i närheten av dessa o transformatorer som gärna kan påverka dom negativt. Därför är det bättre med skärmade kablar, och dom behöver inte kosta mycket. Ett annat tips ang kablar är att köpa begagnade, då får man för samma pengar bättre kablar än att köpa nya. Kablar säljs ofta för halva priset o ibland ännu billigare.
Kablar med koppar och silverhölje är bättre än bara koppar etersom det lågfrekventa gärna trycker ut det höfrekventa och således går det låga snabbar än det höga pga att den har mer yta att förflytta sig(eller var det tvärtom?)
Man kan älta detta i evigheter, utan att egentligen komma fram till nåt alls, hehehe
Alltså 2 regler: lyssna efter det du själv tycker bäst om. Och lägg gärna en extra slant på skärmade kablar.
Billjud då......detta med skärmning det vet ju alla billjudsbyggare, dra aldrig signal o högtalarkablar samma väg, OM DOM INTE ÄR SKÄRMADE!!!!!
Hoppas dett klargjorde lite iaf.
Och om nån vill veta mer om tyngre HighEnd så snackar jag gärna