HIFI-Hjälp!

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Dea skrev:
ojojoj... känsligt...

Som sagt, jag har inget emot någon med andra åsikter. Kanske är jag döv, kanke inte.

Men, jag har lyssnat på många anläggningar och diskuterat med många duktiga högtalarkontruktörer och har framför allt byggt mycket eget för både bil och hemma.

Däremot skulle jag gärna vilja veta mer om det digitala brummet och hur det skapas i kabeln. Upplys mig.

Kanske utan sarkasm...

/A

EDIT: stavfel
förlåt mig, inte meningen att vara sån, men det är svårt att förklara vissa grejer så folk förstår.
Jag har extremt bra hörsel och hör på en bra anläggning med optisk kabel ett brum, detta finns även beskrivet i flera engelska o amerikanska Hifitidningar. Jag hör detta på min anläggning iofs en billig kabel för 5000kr men ändå, det finns såna som kostar 10ggr mer. Jag har även en silvercoax som kostar 12000kr och med den så finns inget brum överhuvudtaget. PÅ anläggningar som är billigare hörs oftast inte detta då resten av grejerna inte är fullt så bra, där finns istället det dåliga ljudet hela tiden(för mig vill säga).

Jag försöker förklara detta utifrån mina egna erfarenheter och då låter det gärna som om mina åsikter är dom enda, så är det inte i allafall. Jag säger hela tiden att man ska lyssna först o främst, allt sitter i örat. Kanske var det lite dumt av mig att säga att om man inte hör skillnad så hör man dåligt, vad jag menade var att om man inte hör det så har man fortfarande bra hörsel. Det är jag som hör bättre än andra. Finns vissa människor som inte ens kan höra 17khz och då e det ingen mening av en dyr anläggning. Själv är jag när 20khz området och hör därför lite mer än andra, eller snarare upplever......

Angående skärmade kablar: jag tycker det är bra att ha det vare sig man har en enkel annläggning eller dyr. Dom vanliga kablarna som följer med är inget vidare, det finns strömkablar i närheten av dessa o transformatorer som gärna kan påverka dom negativt. Därför är det bättre med skärmade kablar, och dom behöver inte kosta mycket. Ett annat tips ang kablar är att köpa begagnade, då får man för samma pengar bättre kablar än att köpa nya. Kablar säljs ofta för halva priset o ibland ännu billigare.
Kablar med koppar och silverhölje är bättre än bara koppar etersom det lågfrekventa gärna trycker ut det höfrekventa och således går det låga snabbar än det höga pga att den har mer yta att förflytta sig(eller var det tvärtom?) :)

Man kan älta detta i evigheter, utan att egentligen komma fram till nåt alls, hehehe :)

Alltså 2 regler: lyssna efter det du själv tycker bäst om. Och lägg gärna en extra slant på skärmade kablar.

Billjud då......detta med skärmning det vet ju alla billjudsbyggare, dra aldrig signal o högtalarkablar samma väg, OM DOM INTE ÄR SKÄRMADE!!!!!

Hoppas dett klargjorde lite iaf.

Och om nån vill veta mer om tyngre HighEnd så snackar jag gärna :)

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Fan att man inte bor närmare Göteborg, då hade jag kommit över med ett oscilloskop och mitt utmärkta lyssnaröra och checkat koaxkablar på din stereo. :D

Förresten är dina apparatchassin jordade?

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spinky Spendrup skrev:
Fan att man inte bor närmare Göteborg, då hade jag kommit över med ett oscilloskop och mitt utmärkta lyssnaröra och checkat koaxkablar på din stereo. :D

Förresten är dina apparatchassin jordade?
Japp, allting e jordat......nästan konstigt nig har jag aldrig haft jordningar på mina försteg. Inte ens på min sunfire har jag det, vet ej varför dom har denna lösning......

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Se där.

Jodå, optiska kablar och brum. Har själv inte gjort några direkta tester utan använder koaxial. Många verkar ju vara överens om att det ger bäst ljud. Frågan är bara varför? En digital signal, distorderad till nästan oigenkännlighet går ju att återskapa exakt. Inte nästan exakt, utan helt exakt. Varför låter det då olika? Min tanke är därför att denna ljudpåverkan inte uppkommer i den digitala signalvägen utan i samband med AD-omvandlingen. Men om samma AD-omvandlare används oavsett optisk eller koaxial överföring så borde det inte bli någon skillnad.

När det gäller montering i bil så är det helt andra hänsyn som gäller. Skilja på ström och signalkablar javisst oavsett om de är skärmade eller ej. Detta beroende på att skärmningen inte förmår stoppa de väldigt lågfrekventa kraftfält som uppstår kring en strömkabel som momentant matar upp till flera hundra ampere (räkna på spänningsfallet vid 0,001ohm :skrämd ).

I bil finns det dock en sak som orsakar mer störningar än allt annat tillsammans: potentialskillnader i jord och signaljord för de olika enheterna (och hela karossen, det är stora strömmar).

Att bygga bilstereo och hemma-HiFi är olika, bil är mer komplext och handlar om att lösa direkta problem. Hem-HiFi är finlir och små små detaljer. Men att bygga en bil som skall vara bättre än vad någon annan i europa kan bygga handlar också väldigt mycket om finlir.

Det finns dock en sak som i mitt tycke är det man lär sig mest på: att bygga själv. Riktigt att det viktigaste är att lyssna. När man mätt och räknat och mätt och ändrat och till slut spenderat två veckor framför stereon för att komma på om den ena eller andra kondensatorn ger den mest feminia eller "onasala" rösten, då finns det människor som ärligt undrar om man är dum i huvudet på riktigt.

Mycket svammel...

/A

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Ravetrancer skrev:
det var ett par OMsexor du såg, det är dom jag brukar använda som bakkanal. Hade Innan
Mirage M1-s1 fram och OM6 bak, sålde M1:na o köpte Infinity IRS Beta. Dom med 2 torn till varje kanal, ena tornet bestod av 4st 12" servostyrda basar och det andra var med resterande mellanbas, mellanreg, disk o superemit....bla bla.......
Men jag blev inte så jätte nöjdmed dom, eller snarare, mitt rum är för litet för dom, så jag sålde dom, och nu har jag om6 fram så länge.
Resterande av min stereo är

Krell KSA-300s
Krell KSA-100 mk2
Perraux cd
Perraux Försteg
Toshiba sd-900 DVD
Sunfire theater grand 2
Polk Audio center cs-1000 30kg m. akt. subbar
Kablage från wireworld Silver eclipse 2

edit: hade en Velodyn HGS 15" servostyrd bas innan, men det blev fan overkill då M1:eek:rna grävde rakt ner till 18Hz

Ja, det är ju inget junk du samlat på dig iallafall. Jag kör ju budget med bla Micromega och Pro-ject i racket.

Har du ingen vinylspelare alltså? Vadan detta? En Simply Black skulle väl kunna vara nåt? Eller en Clearaudio?:)

Mirage M1-S1 förresten..inte hört talas om dem innan och hittade ingen info på deras hemsida heller. Vad är det för några??

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Re: Re: OBS Viktigt..

Ravetrancer skrev:

ang koppar.....Jag har silver ;)

Kör silver mellan cd - stärkare. Enda jag hade råd med..:) Supra till högtalare. Hur är det med oxidering på silverkablar (kontakterna då) egentligen? Du verkar ju ha knas på allt jag undrar över så det är väl lika bra att fråga när tillfälle ges..:)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rodentboy skrev:
Ja, det är ju inget junk du samlat på dig iallafall. Jag kör ju budget med bla Micromega och Pro-ject i racket.

Har du ingen vinylspelare alltså? Vadan detta? En Simply Black skulle väl kunna vara nåt? Eller en Clearaudio?:)

Mirage M1-S1 förresten..inte hört talas om dem innan och hittade ingen info på deras hemsida heller. Vad är det för några??
klart jag har vinyl.....Linn LP12 med värstingnål o tonarm :)
M1 ser du här ingen bra bild, men dom var ca 165höga, 55breda, bipolära med 2x8" basar 2 mellan o 2 diskanter, ooootroligt bra ljud......saknar dom och är på jakt efter nya

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: OBS Viktigt..

Rodentboy skrev:
Kör silver mellan cd - stärkare. Enda jag hade råd med..:) Supra till högtalare. Hur är det med oxidering på silverkablar (kontakterna då) egentligen? Du verkar ju ha knas på allt jag undrar över så det är väl lika bra att fråga när tillfälle ges..:)
ang oxidering på silver, så har jag såpass hög renhet på silvret och jag har haft mina kablar i 4 år o ser inga spår av oxidering. Detta gäller kontakterna. Själva kablen är tjockar än en vattenslang och där i har jag för mig att det var vakum.....

Tyckte du det blev nån skillnad med silver på dina signalkablar'????

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Den stora frågan i allt svammel här(jag tycker det) är ju den stora: VAR hittar man inspelningar som satisfierar det här?

Om man lyckas hitta en kabel som brummar till ljuset som den ska leda så har man nog svårt att ens hitta en bra ljudkälla!

Jag säger, lyssna på Dea, sedan kan ni som ens har funderat på naturvetenskapen tänka över om man kan "spela in en koppartråd" så att den bara går att spela i pilarnas riktning...

Mina fem cent i debatten...

Men det handlar nog om det psykiska här, har man betalat herrejösses massa kosing så VILL man nog ha valuta!

Köp 25m telefonkabel på Claes Olson, koppla och var glad! Köp :öl och bensin för pengarna och :squid

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Re: Re: Re: Re: OBS Viktigt..

Ravetrancer skrev:

Tyckte du det blev nån skillnad med silver på dina signalkablar'????

Jag körde ju med nån gammal skräkabel tidigare så för min del så blev det hörbar skillnad. Mina är iofs enklare än de du har. Byggda av en kille som jobbar med Thore Fors om du känner tilll honom? Bygger högtalare för high end och bättre hifi i jkpg. Duktig kille iallafall :)

Man får hoppas på en inbjudan nån gång så man kan få lyssna på dina grejer. Skulle va jävligt roligt. :fakta

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
"Mr Gunnar" skrev:
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=61 men hallå , vad snackar du om nu, byta till optiska kablar???? Hur länge har du hållt på med hifi och hur mycket har du lyssnat på???? Optiska kablar innehåller digitalt brum.......=bläääää

Det här var ju riktigt kul. Så går det när man inte läser igenom inläggen (eller har man slappat till sig under semestern :skrämd .
Antagligen för mycket :öl

Självklart ska det vara koaxkablar, inget annat! :fakta

Och jag har sysslat en hel del med HiFi/Hemmabio :hej

Hur i helvete kan en optisk kabel innehålla brum? Det är ju för fan bara en bit fiber. Har du brum via den optiska ut/in gången så beror det väll ändå på att det är utrustningens elektronik komponenter håller medioker klass? eller att tillverkaren helt enkelt inte lagt ner energi på att det sak låta bra via den optiska gången.

Övrigt: Att välja en högtalarkabel pga vilket namn det står är väll bra onödigt?
Innehåller den bara koppar som är av någorlunda ren kvalitet och har en tjocklek som passar ändamålet så spelar det ju ingen roll i sammanhangen? (desto tjockare och kortare kabel, desto bättre då impedansen i kabeln blir så låg som möjligt)
4-6 kvadrat räcker och blir över för de flesta, i den grovleken blir skillnaden mest mätbart och inte hörbar. (såvida man inte bor i en kåk där det krävs 100m kabel....)

Min åsikt iaf...

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Ravetrancer skrev:
här får du en länk av mig, där du kan läsa lite om Cloucable

http://www.cloucable.se/
Sådana där Clou Cables som påstås vara handgjorda har jag tillverkat :) . Det dom menar med handgjorda är väl att kontakterna är ditlödda för hand och inte av någon maskin.
Dessa kablar är i mitt tycke alldeles förträffliga, speciellt som mina var väldigt billiga (skönhetsfelskasserade).

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Det blev en intressant diskussion det här. Tänkte sammanfatta min syn på kablar:

Digital signal: Mycket okänslig för kabeln.

Analog lågnivå: Känslig, det är mycket låga signalnivåer och störningar tar sig lätt in. Mitt förslag, köp anslutningar och kabel av hög kvalitet och bygg egna. Handla gärna utanför "audiofilkretsar" om du vet vad du söker. Då slipper man "förpackningen" på samma sätt som om man handlar skruvar till hojen på en välsorterad järnhandel i stället för mchandlaren. Stora pengar att tjäna.

Högtalarkabel: Ganska okänslig så länge man har bra anslutningar och rimlig dimension. Syrefri koppar, mångtrådig 4 kvadratmillimeter (eller mer) är inte speciellt dyrt.

Jag vet att det är många som tycker att mina åsikter om kablar hör hemma på en allt för låg nivå. Men, särskilt när det gäller högtalarkablar så är det också mycket skitsnack (min åsikt) om varför det krävs en sådan fruktansvärt hög kemisk kvalitet. Exempel: det första som händer strömmen när den gått in i högtalaren är att den går igenom en spole (kanske flera...) innan den når basen. Denna spole kan ha en resistans på kanske en ohm och här har vi gått och köpt slutsteg och kablar för hur mycket pengar som helst för att åstadkomma en bra dämpfaktor. Snacka om att elda för kråkorna. Filterkomponenterna till och med i ett bra filter kostar max några hundralappar. De kan nästan alltid bytas mot bättre. Men ändrar vi i filtret, tex byter spolen mot en med grövre tråd för att sänka resistansen, så kommer filtrets överföringsfunktion att ändras och det behöver konstrueras om.

När jag byggde min tävlingsbil mätte vi egenskaperna hos högtalare, kablar och filterkomponenter och konstruerade sedan filtret utan okända faktorer. Men när vi mäter frekvesgång på plats, vad är det egentligen vi mäter? Både direktljud och reflektioner ju. Hjärnan kan skilja ut vissa av dessa delar och tolka dem olika. Hmm nu blev ju allt fel ju...

Alltså lyssna, bygg själv, prova. Det är därför man kan hålla på hur länge som helst. Men bra ljud, och framför allt bättre ljud behöver inte alltid kosta en förmögenhet. Det kan räcka med en konding för 30 spänn.

/A

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Många äro våra åsikter, så är det med hifi :)
Den ena säger dittan, den andre säger dattan.....vem ska man lyssna på då undrar man??? Jo, man ska lyssna på sig själv, vad tycker du är bra, hur upplever du musiken och hur VILL du uppleva musiken, vissa gillar att färga musiken med mycket bas, och vissa vill lyssna på hur det låter när det spelades in i studion.

Lyssnade på Linns värsta cd en gång och ta mig fan att det var stor skillnad mot den näst dyraste. Vi lyssnade på en Elvis platta och i en av låtarna så hörde man hur nån knäppte med fingrarna i takt till musiken......Sen bytte vi till den dyra cd:n, och ta mig fan, det var inte en som knäppte med fingrarna, utan det var 2 stycken som knäppte med fingrarna.....så visst finns det stora skillnader i all elektronik. Nu skulle många säga att det är samma skit ändå, det är ju bara ettor o nollor, men det ligger så jävla mycket mer bakom saker o ting som inte många här e medvetna om.........

Och fortfarande så vill jag inte jämföra billjud med hemstereo......its not the same shit!!!!!!

Samma gäller kablar, hör du skillnad o du gillar det, köp det.....hör du inte skillnad, spara dina pengar. Men att nån kommer o säger till mig att det är psykiskt, kan snacka nån annastans. Jag tycker det blir en helt annan dynamik. Samma gäller cdskivor som avmagnetiserats. Var hemma hos en gammal highend guru, som för min del var mer flippad än mig. Han hade inga kablar på golvet, dom gick ca 25cm ovanför golvet uppsatta med ställningar i plast. Undrade varför, jo sa han, jag har armeringsjärn i golvet så jag har lyft upp kablarna för att inte få störningar.....Visst tänkte jag, fucking psycho, hehehehe

Sen så berätta han att han avmagnetiserar sina skivor med nån grej han byggt själv....
Han tog fram en cd o satte på ett spår, jag lyssnade, det lät ju grymt fint. Sen sa han , nu ska jag avmagnetisera skivan, och det gjorde han. Sen satte han på den igen.....döm om min förvåning.....what the fuck????? Det var precis som han hade tatt bort en hinna som framför ljudet i jämförelse. Alltså ungefär som att man lyssnat på musiken med gladpack över högtalarna till att man sen tagit bort gladpacken. Och nu finns det ju dom som säger att detta är humbug, men det spelar ingen roll för jag hör iaf skillnaden.....

Alltså ännu en gång, lyssna först handla sen.....

//R

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Fan, det är knappt man törs kasta in en simpel fråga bland er djupingar men jg gör det ändå. Ni kan ju inte mer än slå ihjäl mig. Jag har en period funderat på att köpa ett par Magnepan-elektrostater men vill inte betala vad de kostar nya. Begagnat blir det i så fall. Behåller de ljudet över tiden eller kan man räkna med att Mylar(?)membranet försämras/bytas? Eller för att förenkla frågan, är de något att ha begagnade?

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Hej!

Du får gärna tala om hur man avmagnetiserar något som består av plast! Skall bli mycket intressant att höra! :confused:

Och om man värderar kvaliten på hur många som knäpper med fingrarna kan jag skicka ned min gamla Phillips FA290 till dig! :rodnar

Återigen, Hur hittar man inspelningar som är goda nog för det här? Vilket format och vilken spelare i världen klarar av att leverera så bra ljud att man måsta stötta upp sina sladdar på plastpedistaler? Mycket för sin egen känsla och välbefinnande tror jag! :crash

Eftersom jag inte har råd att betala för en massa pryttlar som låter som guld och gröna skogar i reklamen så tänker jag fundera på vad jag får för mina pengar och få saker som funkar för så billiga pengar som möjligt! :fakta

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Hehe...för 3395kr kan man på nätet köpa en cd-avmagnetiserare av en lirare som förövrigt tycker att blindtester är missvisande. :rolleyes: Om jag inte missminner mig såldes det "avmagnetiserande" skivor förut som skulle avmagnetisera ett helt stereosystem. Någon, ropa på Fox Mulder.

Rejvis, att säga att psyket inte spelar roll när man lyssnar eller ser en bild eller äter mat etc stämmer i alla fall inte på mig. Placebo effekten är rätt så väl dokumenterad. Det finns folk som säger att man ska göra så här för att lyssna på en viss låt på en skiva:
1) Hoppa till låten efter den du ska lyssna på.
2) Spola bakåt med spolknappen tills du kommer till den låt du ville ha.
Detta ska ge bättre ljud än att hoppa direkt med t ex siffertangenterna. Vissa upplever förbättring, andra inte. Jag gör det inte. Men om jag verkligen VILLE tro det så skulle jag kanske kunna inbilla mig själv att det var en förbättring. Nu skjuter jag in mig på det här med kablar i luften, gem i gardinen osv, inte att en high end stereo är samma sak som en hobbex ministereo, det är jag redan med på de inte är. Alltså psyket är helt klart inblandat i hur vi upplever ljud. Om det inte stämmer på dig så är det bara att gratulera. Ditt psyke är helt frikopplat från ditt ljudcentra! :tummenupp

Btw, Jag lekte lite med optokabel kontra analog inkoppling av min cd-spelare, mycket riktigt så brummade det ganska så märkbart med optosnöret när man skruvade upp ljudet. Och imorrn ska jag öppna upp stereon och ta reda på varför det brummar! :)

Edit: Mulder, inte Moulder....

Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spinky Spendrup skrev:
Hehe...för 3395kr kan man på nätet köpa en cd-avmagnetiserare av en lirare som förövrigt tycker att blindtester är missvisande. :rolleyes: Om jag inte missminner mig såldes det "avmagnetiserande" skivor förut som skulle avmagnetisera ett helt stereosystem. Någon, ropa på Fox Mulder.

Rejvis, att säga att psyket inte spelar roll när man lyssnar eller ser en bild eller äter mat etc stämmer i alla fall inte på mig. Placebo effekten är rätt så väl dokumenterad. Det finns folk som säger att man ska göra så här för att lyssna på en viss låt på en skiva:
1) Hoppa till låten efter den du ska lyssna på.
2) Spola bakåt med spolknappen tills du kommer till den låt du ville ha.
Detta ska ge bättre ljud än att hoppa direkt med t ex siffertangenterna. Vissa upplever förbättring, andra inte. Jag gör det inte. Men om jag verkligen VILLE tro det så skulle jag kanske kunna inbilla mig själv att det var en förbättring. Nu skjuter jag in mig på det här med kablar i luften, gem i gardinen osv, inte att en high end stereo är samma sak som en hobbex ministereo, det är jag redan med på de inte är. Alltså psyket är helt klart inblandat i hur vi upplever ljud. Om det inte stämmer på dig så är det bara att gratulera. Ditt psyke är helt frikopplat från ditt ljudcentra! :tummenupp

Btw, Jag lekte lite med optokabel kontra analog inkoppling av min cd-spelare, mycket riktigt så brummade det ganska så märkbart med optosnöret när man skruvade upp ljudet. Och imorrn ska jag öppna upp stereon och ta reda på varför det brummar! :)

Edit: Mulder, inte Moulder....
men käre vän, vad var det du inte förtog????

Jag säger att jag hörde skillnad och inte fan var det nån placeboeffekt.....ang skivorna du talar om så tycker jag du ska kolla upp det närmare vad som menas.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...