Såg att där ligger en Highland pp blocket för 25000. Man blir ju sugen men verkar vara en 99. Vad bör man uppgradera på en sådan?
Jag har glömt bort alla uppdat de gjort genom åren men fettsnok svarar nog snart ,pma snoken om han inte ser detta. Du vet säkert redan att motorerna inte håller ihop så bra ,,stölrsta orsaken till haveri är för klen vevaxel de är på tok för liten dim på vevtappen. När min 06a rasade och jag fick se vevtappen sålde jag den i bitar för de såg ut som en vevtapp till max en 250cc.
De sämsta med dem är hur dåligt dem går, jag hade ju senaste årg 06 som va fabrikstrimmad och den gick exakt jämt med en xr 650r som jag trimmat till bromsade 67 bakhjuls hk. Jag provkörde även en ny 04a (insprut) innan jag köpte 06an och den gick bedrövligt dåligt vi körde den mot en org xr650 som va urkorkad med öppet avgas och kn filter ca 49-51hk på hjulet. De gick exakt lika bra från 0-180kmt de skilde ingenting. De enda som är fränt med dem de är när de står på sidostödet på tomg så vandrar de iväg av vibrationerna och de är grymt rappa på gasen (utan växel). Men vibrationerna på 04an och min 06a va absolut inte störande de va inte värre än en xr650r och bättre än alla ktm 640-660 stånkor som jag kört. En 99 däremot vet jag inte hur den vibbar,, på senare årg hängdes motorn upp i gummikuddar i fram vilket förbättrade vibbarna en hel del.
En sak jag skulle göra på min 06 när den rasat va att sätta in oljesprutmunstycken riktade mot undersida kolv, den rek fick jag från Higland teknikerna för de skulle komma på nästa gen som skulle byggas i usa. Då skulle även vevtappen göras grövre och insuget skulle bli bet effektivare typ mer rakt ner som på en ktm 990. De är inga problem att borra hål in till oljekanaler och sätta in oljeprutmunstycken du ser hur du ska borra när motorn är i sär.