Titta på kurvorna igen. Vridmomentet ligger uppåt 97Nm, vilket är bra ur en 936cc motor. Grundregeln är ju ca. 100Nm/1000cc vid 100% fyllnadsgrad.
Effekten är jag dock lite besviken på. Jag har för något år sedan varit i kontakt med Highland Sweden och effekten varierade tydligen mellan 75-85hk. Själva intypningen gjordes med en 75hk hoj p.g.a. avgas och bullerkrav.
OJ jag såg fel på nm kurvan
Men den kurvan måste visa fel för jag har inte sett någon twin 950 med så högt nm mot endast 75 hk. Jag upplever snarare väldigt lågt vrid typ liknande ktm 950 som ligger runt 65-67nm. KtM 990r duke kan nå 97nm med värre avgas men då har den 125-130 hk på baken. Jag såg ett bromspapper på en duke med 104nm men då satt det helsystem Acra och powercomander ombyggd luftburk så toppeffekten låg på otroliga 132hk på baken.
Min xr 650 turbo har 98nm och 105 hk på 0,8 bar men då känner man av vridet ordentligt även på låga varv där effekten bara ligger runt 75hk
Fick ktm frihjulet i dag så nu i helgen blir det en nervig uppstart av maskinen