I går hämtades Highland 950 performancen
I natt/dag har jag lagt ca 10mil blandad grus/asfalt och även haft pasagerare.
Första intrycket är mycket fint skick och riktigt fin i vit plast o guldmotardfälgar. Även bromsgreppet är av radiel typ o guldeloxerat. Offroadfälgar med däck medföljde också
Insprutningen var sämre än väntat (totalt felande) Den går knappt få igång och är okörbar innan den uppnått full värme
Den vill stanna i låga farter och tokstupa på gaspådrag under 5000v
Även varm kan man få motor stopp vid omväxling i 90kmt
Detta måste vara ett program fel för jag tror inte den kan ha sålts så här värdelös. Helt omöjlig att weela med eller hålla kontrolerade sladdar med,,,bara stuper o missar i alla farter ,,,mycket lätt att tvärstupa med den i stan i låga farter när den tvärstannar.
Den vanliga 04a insprutaren har jag ju kört tidigare och den var inte så här stupig,,,,den tyckte jag bara var lite värdelös i sin jobbiga påavighet ,,den var också farlig att weela med men det gick
Jag hoppas kunna mappa in insprutet bättre så den blir lika dålig som en vanlig Highlander åtminstonde
Går inte det blir det förgasare eller dubbelinsprut alla FEttsnok,,eller rättare sagt det kommer bli annan typ av bränslematning för det var grundplanen innan köp.
Ljudet är underbart ivf och transportfart/långtur/ är stenbra utan vibrationer i varv över 2500v,,,Helt outstanding otroligt nog.
Effekten var som lite av en besvikelse men duger ändå för den har så fin lång effekt kurva till skillnad från vanliga Highland.
Den lev garanterat 10hk mer än org HL och tokdrar till 9000v utan mattning. Den drar lika bra som vanliga HL från låga varv men mattas inte vid 7000v som den gjorde,,,den drar som bäst mellan 7000-8500v Man har långt register att åka på och helt vibrationsfritt även på 9000v
Dragracing fakta.....
Higland 950 04a vi testade gick exakt lika från 0-170kmt med en xr 650 med slipon. Xr 650ien hade ca 51 bromsade hk .
Min Highland 950 performance går exakt likvärdigt med en xr 650 trimmad av mig till exakt 64 bromsade kusar på slangden. Men då körde jag 10 månader gammal soppa och viktskilnaden var enorm pga fettma och full tank.
Min HL vägde med mig 304kg full tank och XRen med lätt förare vägde 222kg!
Jag vet inte om det krävs 30hk extra i Highland för att hålla jämna steg med 222kg o 64hk??? Jag misstänker att min hoj inte på långa vägar har 95 brp hk?
Trotts lite hosta och lite sunkigt ax så är jag tvärnöjd och hostan ska fixas så fort som möjligt.
Ska ta några bilder senare