Du har inte funderat på att börja med att felsöka dom "normala" sakerna innan du dömer ut insprutningen?
- Ventilspel.
- Sliten kamkedja (= fel timing).
- Köra rengöring genom bränslesystemet.
- Tändstiften (vilket är ett helvetes mörker att byta).
Jag har svårt att tro att den kan tappa mappningen.
Maila Lillen har jag testat förrut. Får svar ibland men oftast inte. Det verkade då (på Svenska Highland AB tiden) som att mina mail oftast inte alls kom fram, men det problemet borde dom väl inte ha nu med nytt företag och nya mailadresser.
En snabb matematisk uträkning ger att "222kg och 64 hk" = "304kg och 88hk". Så det är inte så långt ifrån i alla fall.
Jag har kör paybacks bränsleförstärkare som är en typ av rengörare. Ventilspelet bör det ej vara då den endast gått 800 mil och är lättstartad varm.
Slut kammkedja bör det heller inte vara . Enligt Lillen ska den hålla längst av allt på motorn.
Jag hoppas det stämmer att man måste ha 88hk för att köra jämna steg med en 64hk 222kg maskin men det låter märkligt att det ska gå åt så mycket pulver extra för att knuffa upp 304kg i samma ax
Jag har dragit ikapp en gång till mot den förb xr 650ien och vi gick exakt jämnt från 50kmt till 155kmt då xren började vobbla som tur var
Jag kunde inte förstå hur han kunde hänga på nu när Highland,ern gick bättre,,,,,,,Svaret jag fick var,,,jag drog ur lite mer noga på växlarna
Men o andra sidan drar denna xr ifrån ktm 950 adv upp till ca 180kmt (som tur är) ktm 950 har ju bromsats till ca 88hk org och väger ca 198kg torr
Jag har ringt Rollex och pratat med Frank som ska vara expert på insprut mm.
Enklaste felen man kan kolla är.
Vatten i tempgivarkontakt ,,den på cylindern. kan rinna in uppifrån tydligen. Men den har jag redan kollat och siliconfyllt (kan vara väck ändå)
Sedan brukar det bli ärga på bakre cylinderns tändspoles kontakt. Detta har jag redan kollat och där var ärga som jag slipade bort och fettfyllde.
Viktigt var också att ha rätt tomg inställd för att få rätt kallibrering på givare/tps. 1900v var ok enligt Frank. Men det har jag redan jobbat med och får den bara mer eller mindre bra.
Vad vi kom fram till var då chansbyten av Givare för vattentemp (på cylinder) Och byte av luft tempgivare (den före spjället). Och byte av TPS givare.
TPS givare 550kr
vattentemgivare 314kr
Luft temp 314kr
Men jag ska byta tändstift först för man vet aldrig vad ärgan på bakre tänspolen ställt till med,,,evnt är tändspolen delvist väck..
Måste man lös med hela motorn för att byta bakre stiftet? Eller duger det att ta lös ramröret över motorn?
Jag tvärdör om motorn måste ner