FettSnok
96% enligt läkaren
ATK känns som "båg", vem skall tillhandahålla delar?
ATV:n blir nog inte helfel även om den har några hjul för mycket..
ATV:n blir nog inte helfel även om den har några hjul för mycket..
Expert å expert, men hur som.. Mer luft vore nog inte fel, två 40 eller 45r som sagt. Problemet skulle iaf jag (, vet inte om jag får medhåll från tillverkaren..) hävda beror på enkelspjället. Är väl en enkel 45:a som sitter där nu på din också va ? Inte bara spjällstorleken, men framförallt att man har en relativt liten volym och två cylindrar som slåss om denna volym efter spjäll. Hade man bara haft en cylinder/spjäll blir det inte samma "konflikt" mellan de två cylindrarna, alternativet vore större kammare, större spjäll. Fysiskt omöjligt dock... Beroende på varvtal får de olika mycket luft kopplat till att den ena cylindern genererar en tryckpuls när ventilen stängs. Detta misstänker jag skapar ofördelaktig turbulens i den lilla plenumkammarn, så både luft och bränsle hamnar i rörelse. Men inte alltid gynnsam sådan.
Det jag gjorde på min var helt enkelt att bygga mig ett eget insug och sätta dit separata spjäll till varje cylinder. Numer 2x40mm.
Sen får man ha sig ett annat sprut, av nåt slag. Eftersom ordinarie är anpassat efter enkelinsug och med de skillnader det ger mellan 1&2. Däremot får ordinarie styrdon sitta kvar för att fortsättningsvis styra tändningen.
Jag skulle tippa på att det inte är kammarna som är den stora tjuven, utan att det blir lite trångt om saligheten efter spjäll...
Se bild på insug för egen bedömning;
Ventilstorlek har jag inte i huvudet, men större blir iaf svårt att få i de 90mm breda förbränningsrummen, det är rätt tight redan har jag för mig.
Inte sant?
Enda "problemet" är väl att det tar lite mer plats med separata spjäll, men efter var jag märkt på min hoj före kontra efter så är skillnaden natt och dag..
Helt klart så försvinner en massa pullver i det stora pleniumet!! förstår varför du byggde om. Oj vad med pullver det finns att hämta i det förbränningsrummet!! bland det sämsa jag sett Finns ju 0 och inget urslip runt ventilerna!! optimalt så ska det minst vara 25% av ventilens storlek kvar ut till vägg här är det ju nästa inget!! Det ser ut att gå att slipa ur en hel del utan att komma för nära sqishkanten = en hel del pullver för ventilerna ser tillräckligt stora ut men man måste plana också för efter det jobbet så har man sänkt komp-förhåll en hel del!!. Undra då hur mycket som finns att hämta i insug resp utblås Nu blev jag ännu mer sugen på en Highlander Oj vad roligt att få porta ett sådant lock
Du kan få mina toppar och leva rövare med. Eller så kan du få hele maskin att roa dig med i vinter. Tar du emot en pall
Man börjar ju bli gammal nu så det får bli en glidare istället...
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=16603
Mycket intresan maskin !! Är den bänkad? eller vet du unefärliga siffror? hur går den gämfört med org motorn?
Bakdrev från Suzuki DRZ 400 Talon TR112 43-48 T eller JT JTR 808,43-48
Framdrev Husaberg Talon TG321 16 T eller JT JTF 823,16
Kedja Förstärkt 520 Tex. RK GB-520-GXW 120L Goldplate XW-ring
Jag valde 16-47 hoppas att det blir bra.
Olja rekomenderas Castrol R4
Oljefilter Renault/Opel (tex. mahle oc-309)
Om någon har något mer nyttigt att veta kan ni väl fylla på tack!
massa mums!
FettSnok har du gjort något mer på din än i byggtråden eller är det nya projekt bara?
...Highlander Expidition 125bhp...
Sportkammar, eller så kallat "tysk-kammar" kanske går att få tag på
Det sitter 2x40mm spjäll där nu, troligen vill du väl att jag sickrar om insugen men det är lösbart
nu ska Svensken trimmas
Inga konstigheter, jag tänkte offra några liter
Har kört en hoj med den konfigurationen, ett pipercross filter stack upp rakt genom tanken. (Testhoj) Men jag har fortfarande för mig att där satt singelspjäll, det var ingen mastodonteffekt, men gött insugsljud.
Kanske kan man få tag på ett färdigt "Dirttrack" insug hos tillverkarn
Just ja, veven är rullagrad.
Nu har jag fått Fettsnokens toppar och detta är men dröm för en portare. Har aldrig sett och kommer aldrig få se något liknade igen!! ventilerna är stora nog för att lämmna 60hk per cylle lätt, och förbränningsrummet är bra, den är även spikrak i kanalerna ,tädstift i mitten och underbart brant downdraft MEN där slutar allt bra . Fan kanalernas mynningar ser ut att komma från en 250cc!! Utblåsen ska minst vara 29-31mm och är bara 24mm Insugen bör vara minst 37mm -43mm beroende på karaktär, men är bara 27mm!!!!!!!!!!!! Dom är alltså koniska åt fel håll! alla andra toppar bygger på rak eller konist utåt. Detta här är endera ett radikalt tänk från Folan att försöka få ut lågvarvs nm eller nått? Eller så var det någon form av krislösning för att få ner effekten tillfälligt? Inte underligt att jag tyckte Highlander gick dåligt!! Vet ivf att det ska se bättre ut på nyare toppar..(har inte sett) Det som därimot är tur är att dom har enormt med gods runt kanalerna så förhoppningstvis ska det gå att porta till i närheten av vad det ska vara Kolla bara bilderna ,,,KTM 450/525 topp som ligger på samma cc så stora kanaler måste det minst vara!! men faktum var att highlandertoppen har bättre trimmpotencial än KTMs topp,,,Tack vare Downdraft,större ventiler och raka kanaler, Såååå jag kan bara drömma om effekten man skulle kunna plocka ut med rätt kam.. Jo en fördel till Det går att plana minst 2mm så högkompakolvar är överflödigt
Funkar det bra så står jag på kö!!!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |