Hitta IP användaren!

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Domifuling skrev:
Intentia, vi är ganska stora kunder hos dom... Vill ni ja ska leta? =)

Tror att intentia är av föga intresse i detta scenario, då adressen tillhör Felia's brandbandscoop.

Misstänker att min snorungeteori står sig.

Exakt vad för information är det som maskinen/ipadressinnehavaren i fråga har "lånat" av vår käre trådstartare?

Om det är ett allvarligt inbrott, så har jag kollegor hos Telia som kan omvandla det här från teorier till fakta. Men då måste ärendet vara sakligt, inte att du saknar en uppsats eller telefonnummerlista. :tungan
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
Att det inte utvecklas virus/går att göra virus till Mac'en är bara ett jävla skitsnack..
Som dom andra redan har sagt så är det en fråga om antalet användare. Eftersom det inte finns alls många som använder Mac OS så varför göra virus till det? Hurfan ska virusen lyckas sprida bra ifall det knappt finns några Mac datorer i förhållande till Windows burkar?

Dock tror jag ju på att Mac OS är säkrare än Windows?

Vad jag har läst så har Mac OS titt som tätt säkerhetsluckor som upptäcks, skillnaden är att ingen skriver koder som utnyttjar luckorna för chansen att viruset kommer sprida är liten...
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Domifuling skrev:
Har INGET med säkerhet att göra utan tillgänglighet på Windows kontra Mac.


Har INGET med säkerhet att göra utan tillgänglighet på Windows kontra Mac.


Fel igen, du är kvar i tre månader sedan.


Fel, som jag skrev så räcker det med att du automatiskt installerar samtliga uppdateringar ifrån Microsoft, vad heter Macintosh liknande tjänst så att privatpersoner har en relativt säker patch-hantering?

Som jag sa, du är kvar i 3 månader sedan.

För att återgå, fenix, med chansningar kommer man långt huh? =P

Hrm... Hade intrycket av att Win XP sp2 precis hade kommit ut...

Säkerhetsproblem med sp2

Macens uppdateringsprogram, som även det kan köras automatiskt heter "Software update"...

Sen har jag svårt att förstå hur du kan påstå att virus och spyware inte har med säkerhet att göra. Det största hotet mot en hemanvändare är väl just virus och spyware, speciellt när dessa sprids automatiskt via hål i operativsystemet?

Måste även tillägga att root kontot i Mac os x är avaktiverat ifrån start. I Win Xp jobbar väl den normale användaren som admin och har obegränsad tillgång till datorn?
Glöm inte att Mac OS X är baserat på FreeBSD dvs. Unix, vilket i sig är ett säkert operativsystem.
Men, visst, förr eller senare kommer säkerhetshotet att öka emot Macen också, men just nu finns det inte en chans att Windows är säkrare.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
RED_LiME skrev:
Dock tror jag ju på att Mac OS är säkrare än Windows?

Vad jag har läst så har Mac OS titt som tätt säkerhetsluckor som upptäcks, skillnaden är att ingen skriver koder som utnyttjar luckorna för chansen att viruset kommer sprida är liten...

Jag skulle vilja vända på det, både när det gäller mac och linux. MS är betydligt, förmodligen flera veckor snabbare, när det gäller patch framställning och hantering av dess lika. Att hålen inte är upptäkta klassas som värre "säkerhetsrisk" än något som man vet finns. Företag lägger oerhörda pengar på patch-hantering då dagens problem sällan är virus utan snarare felaktig kod. När det gäller microsoft så går det förhållandevis, om man tänker på antalet klienter/servrar som ska patchas, smidigt. Jämnför man med linux så är Wintel plattformen fortfarande en dröm att jobba med (MS har detta om det inte är högsta säkerhetsrisken då det släpps direkt). Ett bevis på att folk väljer att blunda för verkligheten är att dom gnäller på hur många patchar som kommer till windows. Jag är ganska säker på att ingen av dom som gnäller kört linux vidare seriöst.

Alla som påstår att MS är ett skitbolag bode ta en närmare titt på detta bolag. Nu säger jag inte att MS är frälsaren men få bolag är så proffsiga. Dock så får MS aggresiva sätt att bedriva affärer biverkningar såsom skitsnack, folk brer på och har svårt att se sanningen för dom är pissed blah blah blah.

Nu är de inte så att jag säger att MS os är säkra, men dom flesta hakar på skitsnacket utan att tänka efter.
 
Last edited:

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
kk74 skrev:
Hrm... Hade intrycket av att Win XP sp2 precis hade kommit ut...

Säkerhetsproblem med sp2

Vad vill du säga med länken? Att sp2 inte är idiotsäkert? No shit sherlock. Alla os går att göra idiotsäkra men då tullar man på funktioner, som att tex använda nätverkskort. SP2 är till för samtliga som kör XP, dvs privat användare OCH företag. Inte enbart banker.

Om du tittar mer på Registers artikell så märker du att dom säger en hel del underliga saker. Som att en hempc borde ha stängt av tex dhcp klient för att det inte behövs normalt. Lever register kvar i 90-talets modem värd? Förmodligen så är 90% av alla bredbandsuppkopplingar dhcp klienter. Det samma gäller dns. Tro inte på det första du läser utan fundera ett snäpp längre också. Nu har jag inte granskat så mycket mer av deras artikel men jag gillar inte siten då dom lever på att skriva ner saker och sånt är jag oerhört skeptiskt mot.

Tror du att MS största marknad är privatpersoner och deras säkerhet? Företag måste känna sig tillfreds med vad som händer när man uppdaterar ett OS. För stora förändringar och för mycket pengar riskeras.

Allt som allt tycker jag SP2 är en oerhörd förbättring och tänk på att siter (läs: register.com) lever på att leta fel och kommer alltid göra det. Hur många sånna siter tror du det finns för Mac som skriver ren å skär smörja?

Macens uppdateringsprogram, som även det kan köras automatiskt heter "Software update"...
Fungerar hur bra? Speciellt i företagsmiljö.

Sen har jag svårt att förstå hur du kan påstå att virus och spyware inte har med säkerhet att göra. Det största hotet mot en hemanvändare är väl just virus och spyware, speciellt när dessa sprids automatiskt via hål i operativsystemet?
Jag sa inte att dom inte har med säkerhet att göra, jag sa att antalet virus/spyware inte har med hur säkra respektive OS är. 2 stycken helt skillda saker.

Måste även tillägga att root kontot i Mac os x är avaktiverat ifrån start. I Win Xp jobbar väl den normale användaren som admin och har obegränsad tillgång till datorn?
Läs igen och tro inte blint på register.

Glöm inte att Mac OS X är baserat på FreeBSD dvs. Unix, vilket i sig är ett säkert operativsystem.
FreeBSD är ganska säkert, men Mac OS X har det bara i botten.

Men, visst, förr eller senare kommer säkerhetshotet att öka emot Macen också, men just nu finns det inte en chans att Windows är säkrare.
Igen så blandar du ihop säkerhet med kvantitet. Jag är glad att du inte jobbar med säkerhet.
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
Domifuling skrev:
Igen så blandar du ihop säkerhet med kvantitet. Jag är glad att du inte jobbar med säkerhet.

Åh, det glädjer mig att du oroar dig för vad jag jobbar med. Alltså, du får tro vad du vill om Windows såkallade säkerhet, men om man vägrar att läsa kritik om sitt OS, och vägrar att läsa recensioner (pga. "de bara skriver ned saker") så tror jag inte att du vet vad du talar om. Jag är glad att du inte är anställd hos oss.
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
kk74 skrev:
Åh, det glädjer mig att du oroar dig för vad jag jobbar med. Alltså, du får tro vad du vill om Windows såkallade säkerhet, men om man vägrar att läsa kritik om sitt OS, och vägrar att läsa recensioner (pga. "de bara skriver ned saker") så tror jag inte att du vet vad du talar om. Jag är glad att du inte är anställd hos oss.

Vart vägrar jag läsa kritik? Det var en del som stod på register som var intressant men annat var lögn. Vilket är värst? Att ta upp det nyttiga eller blint gå på allt som står?

Igen, windows är inte idiotsäkert inte mac heller, inget funktionellt os är det.
 

kk74

Medlem
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha SZR660, Termignoni Helsystem, Mikuni RS34*2, ISR, Wilbers...
HansEman skrev:
Det värsta tycker jag är att ni sabbar Kamikaze kid`s tråd!
Ber om ursäkt för det. Snöade tyvärr iväg lite mer än nödvändigt.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Fenix skrev:
Tror att intentia är av föga intresse i detta scenario, då adressen tillhör Felia's brandbandscoop.

Misstänker att min snorungeteori står sig.

Exakt vad för information är det som maskinen/ipadressinnehavaren i fråga har "lånat" av vår käre trådstartare?

Om det är ett allvarligt inbrott, så har jag kollegor hos Telia som kan omvandla det här från teorier till fakta. Men då måste ärendet vara sakligt, inte att du saknar en uppsats eller telefonnummerlista. :tungan


Exakt vilken info han "lånat" vet jag inte men ett ansiktsfotografi och Lösenordet till MSNen har helt klart kilat iväg!
Detta har våra bekanta som vi har på vår MSN lista sett!
Och att vi heltplötsligt vill se våra vänner nakna på Web cam har överraskat en del!!!

Vad i övrigt i informations väg son lämnat datorn är för mig okänt...
Det var den detaljen jag ville diskutera med datoranvändaren öga mot öga!

Att Polisen intereagerar kan ju bero på att vi inte riktigt kan påvisa att personen varit "inne" i datorn...
Det finns det inga spår av!

Men helt bevisligen så har han klampat i klaveret tillräckligt för att jag ska reagera!

Någon som har fått klart för sig vart datorn står och vem som äger den?

Info som kommer ge resultat kan tänkas premieras! :tummenupp
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Kamikaze kid skrev:
Exakt vilken info han "lånat" vet jag inte men ett ansiktsfotografi och Lösenordet till MSNen har helt klart kilat iväg!
Detta har våra bekanta som vi har på vår MSN lista sett!
Och att vi heltplötsligt vill se våra vänner nakna på Web cam har överraskat en del!!!

Vad i övrigt i informations väg son lämnat datorn är för mig okänt...
Det var den detaljen jag ville diskutera med datoranvändaren öga mot öga!

Att Polisen intereagerar kan ju bero på att vi inte riktigt kan påvisa att personen varit "inne" i datorn...
Det finns det inga spår av!

Men helt bevisligen så har han klampat i klaveret tillräckligt för att jag ska reagera!

Någon som har fått klart för sig vart datorn står och vem som äger den?

Info som kommer ge resultat kan tänkas premieras! :tummenupp

Är det uteslutet att ni slarvat med lösenordet så att någon "kompis" kunnat lista ut det?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Domifuling skrev:
Är det uteslutet att ni slarvat med lösenordet så att någon "kompis" kunnat lista ut det?


Slarvat med lösenordet har vi inte men att någon listat ut det är ju inte omöjligt!
Men personen i som har IP numret är den skyldige!
Det är vi 100% säkra på!
 

Domifuling

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
KTM 525exc -04
Kamikaze kid skrev:
Slarvat med lösenordet har vi inte men att någon listat ut det är ju inte omöjligt!
Men personen i som har IP numret är den skyldige!
Det är vi 100% säkra på!

För det första, ip-numret är väll dynamiskt? Det betyder att det flyttar ifrån dator till dator. När en dator startas ropar den ut till servern att den behöver en ip-adress, sedan letar servern (DHCP servern) upp en ledig ip-adress (å lite mer) å skickar till datorn. Enda sättet du kan få reda på vem som verkligen satt med den ip-adressen är att du vet den exakta tidpunkten ip-adressen befann sig hos den "skyldiga" datorn.

För övrigt, slarv med lösenord innefattar att folk kan gissa sig till lösenordet =P
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Domifuling skrev:
För det första, ip-numret är väll dynamiskt? Det betyder att det flyttar ifrån dator till dator. När en dator startas ropar den ut till servern att den behöver en ip-adress, sedan letar servern (DHCP servern) upp en ledig ip-adress (å lite mer) å skickar till datorn. Enda sättet du kan få reda på vem som verkligen satt med den ip-adressen är att du vet den exakta tidpunkten ip-adressen befann sig hos den "skyldiga" datorn.

För övrigt, slarv med lösenord innefattar att folk kan gissa sig till lösenordet =P


Det är ju så att IP adress och tidpunkt finnes...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top