HjÄlp Mig!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Chris Ash skrev:
Ball!

Det klart coolaste man kan köra i traktorklasserna :tummenupp

Har jag sagt att jag tycker du är trevlig? ;)

Pro min nuvarande hoj:

Jag är enda ägaren.
Jag vet att motorn är grön.
Så länge jag sköter den kan jag nog ha den "ett tag".

Con min nuvarande hoj:

Jag bör byta ut bakdämparen, känns som svagaste länken på bana just nu, frånsett skiten bakom styret då...
Jag bör köpa extra-fälgar och annat tjafs.
Motorn är förvisso standard och "hållbar", men var och varannan rookie-cykel är ju "kittad" både högt och lågt.

Pro den "gröna" hojen:

Vassare motor.
Öhlinare runt om.
Kit-kyl och en massa annat bjäffs.
Mycket extra delar, fälgar etc.

Con den "gröna" hojen:

Vad f*n gör jag när motorn rasar... ? :rolleyes:

Summa summarum, när allt kommer omkring är det ändock mig själv allt hänger på. Att jag funderar på att byta hoj är inte för att jag tror mig kunna "köpa" bättre tider, utan för att de saker jag tänker modda min egen med inom kort, är redan gjorda på den "gröna" hojen. Sedan kanske jag inte tänkt göra så mycket med motorn om jag behåller min egen, men dämparna ska bytas ut och det kostar en massa flis i vilket fall som helst. Precis som extra fälgar.

Som sagt, jag ser för- och nackdelar både med att sälja och ha kvar, men får jag en köpare snarast slår jag nog till. Om inte, så blir det till att slänga på Wilbers och lite annat på min egen till vintern, förmodligen...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Herr T. Värsemot kontrar hårt.

- Att sälja av nu är i stort sett ekonomiskt självmord.

- Innan du har kontrollerat hänget, funktionstestat och stämt av mot framgaffeln och körts med NYA DÄCK så är bakdämparen att betrakta som fungerande med bristande inställningar. Nu kommer några fina tillfällen när vi verkligen kan kolla upp det. Jämförelsevis var tre klick på rätt skruv det som behövdes för att göra om min hoj från gungig wheeliemaskin till trådstyrt strykjärn.

- Det du har nu är en bra hoj att lära sig grunderna i allt på. Frågan är vad du får...

Jag hade köpt ett mindre framdrev och verktygen för att på allvar börja experimentera med chassieinställningarna. Tadaaa, färdig för Bikeweek /Race -tre dagars träning - race/ Först efter det är det dax att bestämma om en affär med ekonomiska självmordstankar.

Kitkyl är dyrt att laga och dyrt att tejpa hela tiden. De flesta kitade hojar jag känt till har klarat sig utmärkt med orginal eller kanske storebrors. R1'ans på R6'an tex

Last edited:

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Jag tror att Apstruten skrapat för många trisslotter, och slutligen vunnit en massa pengar. :tummenupp
Alternntivt så har han rökt på, är nu hög av dimmorna och tänker shoppa sig till framgång. :D

Frågan är nu vilket av alternativen som stämmer :crash

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ett problem är att nästa år är det nog ytterligare ett aber, zx6'an kommer vara svår att sälja, den är redan relativt omodern. Så som chrille skriver, det är en stor risk för ett ekonomiskt självmord. Behåll din kawa, som du kan kränga i originalskick, och var inte så extremt kawafantast..

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
oFFkeFF skrev:
Ett problem är att nästa år är det nog ytterligare ett aber, zx6'an kommer vara svår att sälja, den är redan relativt omodern. Så som chrille skriver, det är en stor risk för ett ekonomiskt självmord. Behåll din kawa, som du kan kränga i originalskick, och var inte så extremt kawafantast..

Precis. Köp dig en bankittad R6a och lek med.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har under dagen pratat i telefon samt chattat med några jag har förtroende för, gällande just detta och alla säger olika saker.

GAAAAAAAAH!

Det är ju sant att 01:an är lite outdated vad gäller chassiet, men samtidigt kommer ju en 03:a kosta 120kkr begagnad (enligt säkra källor) nästa säsong. Nåja, jag har ju löneförhandling om någon månad, vi får väl se... :rolleyes:

McBertil & OnOff:

Nä, det finns inga andra alternativ. :4skrika

Undrar om man skulle höra med Jalle och Valmers också, de har ju nästan en vågmästarroll i frågan...

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
McBertil & OnOff:

Undrar om man skulle höra med Jalle och Valmers också, de har ju nästan en vågmästarroll i frågan... [/B]

Det finns alltid andra alternativ. R6 är ett bra sådant.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
abstruse skrev:
Har under dagen pratat i telefon samt chattat med några jag har förtroende för, gällande just detta och alla säger olika saker.

GAAAAAAAAH!

Det är ju sant att 01:an är lite outdated vad gäller chassiet, men samtidigt kommer ju en 03:a kosta 120kkr begagnad (enligt säkra källor) nästa säsong. Nåja, jag har ju löneförhandling om någon månad, vi får väl se... :rolleyes:

McBertil & OnOff:

Undrar om man skulle höra med Jalle och Valmers också, de har ju nästan en vågmästarroll i frågan...

Ja, det är en bra grej att köpa en färdigkittad hoj, har för mig att jag med flera rådde dig till det i vintras redan, men det tåget har gått, förutom just denna kwakker som är kvar. Cykeln är säkert en raket, och riktigt billig kan den vara ett kap. Bara det att jag vet att det kommer finnas bättre cyklar till ungefär samma priser i höst, som du kommer ha lättare att åka fort på.
Jag gillar kawor, motorerna är underbara, men växellådorna finns det fortfarande en del att önska från. gamla zx6'an är inte lika "het" i chassit som r6, gsxr eller nyare cbr'er och du kan ha roligt på banan fast det inte är en kawa, som för övrigt är rätt kända för dyra reservdelar. Jag har alltid varit anti-honda, men nu sitter jag på en och har fått en förbaskat bra cykel...

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
oFFkeFF skrev:
Jag har alltid varit anti-honda, men nu sitter jag på en och har fått en förbaskat bra cykel...

Samma här. Honda är för Svennsons tyckte jag. Men ingen är väl sämre än att man kan ändra sig. Köp Kottes -01:a så får du en riktig hoj att åka påoch så finns det någon jag kan låna delar av när jag kör sönder :crash eller så är du snusförnuftig o behåller kwacken.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lägg ner RR och kör gata igen, du klotade aldrig på dina vansinnesfärder i storskogen, detta år har jag 2 banklotningar och du minst en, vi skiter i RR nu :öl

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Om inte

Om du inte får sålt hojen så låt Jiwe skruva på fjädringen ! Han fick till min gaffel såpass bra att jag tänker köra R600 V30 !!!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Om inte

Palte skrev:
Om du inte får sålt hojen så låt Jiwe skruva på fjädringen ! Han fick till min gaffel såpass bra att jag tänker köra R600 V30 !!!

Det är ju inte gaffeln som är problemet just nu, det är ju baken som bara gungar f*n hela tiden... :(

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Om inte

abstruse skrev:
Det är ju inte gaffeln som är problemet just nu, det är ju baken som bara gungar f*n hela tiden... :(

Som kan bero på väldigt många saker mer än dålig bakfjädring.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
Just det! Och jag som nästan köpte den som stod i tältet på Falken. Tyvärr vägrade de acceptera att ta min bil och nuvarande hoj som inbyte. :(
När jag var inne och frågade om han kunde ta min gixxer som dellikvid svarade han omedelbart att det gjorde han gärna eftersom han kunde rejsa i std600 med den. GSXR-600 = räser, R6=posörshoj. :D

Abstruse, tjacka upp dig på en gixxer. Det är vinnarhojar direkt ur lådan. :tummenupp

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
När jag var inne och frågade om han kunde ta min gixxer som dellikvid svarade han omedelbart att det gjorde han gärna eftersom han kunde rejsa i std600 med den. GSXR-600 = räser, R6=posörshoj. :D

Abstruse, tjacka upp dig på en gixxer. Det är vinnarhojar direkt ur lådan. :tummenupp

Ojdå. Jag kanske skulle ha frågat på riktigt istället för att ha ljugit ihop någon snyfthistoria här. :(

Men å andra sidan så behöver jag min bil, och då står man fortfarande där med 120.000 saknade sekiner för att kunna lösa ut drömhojen #1.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Om inte

abstruse skrev:

Är gaffeln för stum så flyttar du över fjädringsjobb till bakänden.

Är inte fram/bak avstämda så känns det gungigt i en ände.

Är bakdäcket generalslut så är det så illa att köra på så att tuna fjädring hade inte jag klarat.

Nu har jag inte frågat Johan om din hoj men åtgärdsordningen bör vara följande:
-fastslå att dämpningen fungerar. Annars kan man lika gärna parkera hojen tills man har ny dämpare.
-justera hänget. Ett par starka medhjälpare i garaget och en tumstock gäller.
- gunga lite, fundera lite, skruva lite och köra/skruva/köra.

Det här är skitsvårt och felkällorna är oändligt många.
Funkar bakdämparen när den är varm?

Många av de här frågorna kan Johan hjälpa till att sålla bort eller prioritera om.

Och sen när cykeln känns stabil så är det dax att mecka med styrgeometrin ...hehe.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...