Hjälmar med låg ljudnivå / lågt buller/ db

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag har Whisper kit på min XR-1000 och kragdelen gjorde väl kanske en del men hakgardinen känns som att den mest är för syns skull. Hjälmen brusar fortfarande som fan och proppar är ett måste, tycker jag.

windjammer fungerar bättre, billigare och tystare men är ju inte lika "snyggt"

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
korvätarhjälmar är att föredra vad jag förstår. Dom sitter betydligt tätare eftersom tjocka skallen inte behöver gå igenom ett hål med förbestämt mått.

Flippa upp fronten och bänd ut sidorna lite sen i med huvudet och smäll igen.

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Har en HJC-RPHA10 som jag är riktigt nöjd med. Den har sånt där turbulens/vindskydd undertill fast det använder jag inte, då hjälmen är ny och den blir liite för trång. Upplever väl att det nog finns tystare hjälmar men samtidigt så räcker det mer än väl när man ligger och kör och man inte tänker på ljudnivån alls. Sålänge det inte stör nånting så är det ju inget problem heller.

Halsduk som dras upp till hakan/vindskydd och sätts fast via låsningen brukar funka tillräckligt för mig, använder aldrig proppar på bana men ska jag köra långt (10-15mil enkel väg) så brukar jag köra med hörlurar och musik (a-jays four) och det funkar utmärkt.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Mycket bra tråd! Det var inte så länge sedan som det skrevs om att hörselskador var vanligt för motorcyklister för att den förhållandevis okända buller faktorn i mc-hjälmar var alldeles för hög.

Jag kör nästan alltid med hörselproppar om jag åker lite längre på gata och alltid med proppar på bana. Vore kul om vi kunde lista tysta hjälmar här, inte något eget tyckande, det blir nästan omöjligt, men om vi hittar sakliga tester?

Kryssar i fem stjärnor på denna tråd. :tummenupp (Och justerar titel så den blir lättare att söka på, ursäkta TS)

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
Icons hjälmar borde funka, dom har sjukt mycke stoppning, misstänker att dom bara tillverkar en storlek på "skalet" och sen ändrar storlek med innanmätet. (så har du Medium elle rmindre blir det nog rejält tyst).

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Såg nyligen nån länk till Shubert SR1 som jag absolut skall försöka testa nästa gång det är dags för ny hjälm.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Har en Shoei Qwest nu. Skall enligt utsago från Shoei vara lite tystare än t.ex. XR-1100. Har inte provat xr:n så jag kan inte jämföra med just den. Hade en AGV stealth tidigare. Den var mer högljudd än Qwesten. I vissa vinklar. Detta är en del av problematiken tror jag. Körde ZX7R när jag hade AGV:n. När man körde inspirerat var den tyst, vanligt mysåka brusade det rejält. Det har jag sett med alla hjälmar jag haft, huvudvinkeln, kåphoj eller nakenhoj, allt spelar in.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Keep it coming :)

har hittat mycket intressant. stör mig lite på att schuberth inte riktigt gör... hur ska man säga det "snygga hjälmar" simpla färger och inga direkta motive som lyfter dem. bara 100% funktionalitet. har sin charm det med men inte om man inte kör en BMW HP2 Sport tex haha

mange_e

Medlem
Gick med
4 Jun 2008
Hoj
2011 BMW K1300R
Har en Shoei Qwest nu. Skall enligt utsago från Shoei vara lite tystare än t.ex. XR-1100. Har inte provat xr:n så jag kan inte jämföra med just den. Hade en AGV stealth tidigare. Den var mer högljudd än Qwesten. I vissa vinklar. Detta är en del av problematiken tror jag. Körde ZX7R när jag hade AGV:n. När man körde inspirerat var den tyst, vanligt mysåka brusade det rejält. Det har jag sett med alla hjälmar jag haft, huvudvinkeln, kåphoj eller nakenhoj, allt spelar in.

Har också en Shoei Qwest nu, tycker den har mycket mer vindbrus än den Arai Chaser jag hade innan...

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Själv bytte jag från en asgammal AGV Demon till Shoei XR-1100.
Den nya brusar fantastiskt mycket mer och det är inte subjektivt, öronproppar är ett absolut måste numera.

Däremot sitter den kanon och jag hör mycket bättre med den på om det ska snackas eller i lågfartstrafik (om jag åker och tjöper glass och skiter i propparna alltså)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Har också en Shoei Qwest nu, tycker den har mycket mer vindbrus än den Arai Chaser jag hade innan...

Latjo, då jag tycker att min Arai GT-Viper eller vad den nu heter har klart mindre vindbrus än min Arai Chaser jag hade innan... så vill inte ens tänka på hur din Shoei Qwest låter.

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Letade också tyst hjälm förra säsongen och testade några olika Schubert för dom skulle vara tystast. Det var dom väl iofs men jag tyckte dom var hemskt fula jämfört med andra märken. Stora och klotformade. För mig blev det en Shoei Qwest, till skillnad från er andra som har den tycker jag att den är helt ok i ljudnivå. Framförallt för att på mig tätar den bra under öronen. Jag tycker det mesta oljudet annars är just vindbrus vid halsen under öronen. Det kan förstås bero på olika personers anatomi, för mig funkar det bra. Kör utan öronproppar men ofta med musik i lurarna (har Scala Rider G4 med utbytta hörlurar till Koss Portapro). Behöver inte ha musiken på särskilt hög volym för att den ska överrösta bruset.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Va på köpa hoj renaged och snubblad in på claessons i bromölla. An en ren händelse hade de Schubert C3 på rea så mina giriga fingrar var givit vis framme och kände mig för :7peta Tror de skulle ha 4000kr och ord pris va 7000kr om minnet är friskt nog.

Första jag tycktes lägga märke till va att de var stora i storleken. Smal satt perfekt på mitt huvud. något som Medium bruka göra och i vissa få fall även large.

Trevlig hjälm och kändes konstig att ha något så lätt på huvudet. Har dock två stora problem med denna hjälmen. Vist är det skönt att ha något lätt på huvudet men en extremt lätt hjälm som i detta fallet känns ofta som en dåligt o plastig ihopaplock från en billighets kedja. Därför trivs jag rätt bra med en glasfiber kruka för de känns mer rejält och solid.

Sen nästa sak som slog mig va hur karaktärslös den var :( säkert super bra och väl igenomtänkt men akk så tråkig den ser ut att vara.

Nu tror jag att mycket av detta ändras när man väl kränger på den och svänger ut på motorvägen för att bli sjukt förvånad av hur genomtänkt denna hjämen faktiskt är och hur bra den funka :) det är iaf vad jag vill tro för varför annars betala 7000kr för den.

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Ingen som har hittat en seriös test av ljudvolymer i mc-hjälmar? Visst, vi här på SH upplever dem som mer eller mindre tysta och vi kanske kan enas någorlunda om vilka som är tystas, men det vore kul att se en hojtidning eller statligt organ som gjort tester på samma sätt på olika hjälmar...

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nej, vi verkar utlämnade åt hjälmtillverkarnas egna uppgifter, Schuberth talar t ex om 85 dB för sina senaste hjälmar i 100 km/h. Värt att notera är kanske att det är den gräns som vi rekommenderas att utsätta oss för under max 8h... Öronproppar är nog trots allt att föredra, trots att jag själv är notoriskt usel på att komma ihåg dom:(

Som några redan skrivit - problemet är nog att hjälmens stoppning vs huvudets form påverkar, även injustering av visir etc ger med stor säkerhet en avgörande betydelse för bullernivån.

Som Du sa, Peter - det vore kalas om någon hittat ett test med ljudnivåer angivna. Ett äldre men vettigt test, därutöver med ett praktiskt råd om hur man anpassar sin hjälm, kan Ni hitta här: http://www.webbikeworld.com/motorcycle-helmets/helmet-noise.htm

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag köper alltid Hjälmen i St XXL så jag får plats med nått lager med mineralull runt skallen då blir det rätt tyst och gosigt .

funkar bra på våren då det är lite kyligt i hjälmen :tummenupp Lite sämre nu i högsommarn .. kan bli lite småvarmt ibland , värst är det vid banåka :D

Visst ja .. ett plus är att man kan spara pengar på en billigare hjälm iom ullet hjälper till att dämpa vid en ev marksyning .

Last edited:

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Har haft Arai Condor några år, skön hjälm som jag var nöjd med i alla avseenden förutom bullernivån, glömde jag proppar så var det ingen behaglig åktur.
Köpte förra säsongen en Schuberth C3 och har nu kört ett par hundra mil med den på skallen. Mycket skön passform, lätt, och smart med solvisiret. Snygg? tja inte vet jag.. Jag kör hoj för nöjets skull o inte för att stajla med snyggaste hjälmen.
Nu till det faktum att jag valde en C3, det var såklart för att det var den tystaste hjälmen i alla tester jag hittade. Den är väldigt mycket tystare än Arai t.ex. men jag använder öronproppar så fort jag ska längre än en mil.
Vill gärna handla prylar i Sverige men tyvärr var den så mycket billigare i Tyskland på Louis.de dessutom snabb frakt, cirka 2 dagar så mycket handlas där nu.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor