Hjälmkamerabeställning från England, vad är VAT nummer?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Sitter med fingret på beställningsknappen men tvekar på en punkt. Tänkte beställa denna HJÄLMKAMERAN som dom har sänkt priset på just nu.

När man knappat in alla sina uppgifter så frågar dom efter vad man har för VAT-nummer, vad jag förstår så har det något med skatt/moms att göra när man bor i ett annat europeiskt land. Men hur vet jag vad jag/vi har för VAT nummer? Är det personligt eller har Sverige en "landskod"?

Struntar jag i att knappa in VAT nummer så får jag fram detta pris:


Product 119.00

Delivery (UPS) 10.00

VAT 22.58

TOTAL £151.57

det skulle alltså betyda att jag får betala ca 2100:- för kamera och frakt. Bra pris.... Men frågan är om det ändras när jag skriver i det VAT nummer som är aktuellt?

Nån som har koll på hur det funkar?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
VAT är moms. Har du företag så slipper du betala momsen. Då skriver du in ditt företags momregistreringsnummer där. Handlar du privat så får du betala momsen.
 

zorn

gixxk1
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Mora
Hoj
GSXR 1000
VAT nummer = momsregisteringsnummer eller organisationsnummer. Det är bara företag som har detta.

VAT nr för sverige börjar med SE-??????????01.

Det har som du säger med momsen att göra för företaget i england. Du som privat person har inget VAT nr så du kan strunta i det fältet det blir ingen betydelse på priset för du handlar med ett EU-land.

MackeNo1 skrev:
Sitter med fingret på beställningsknappen men tvekar på en punkt. Tänkte beställa denna HJÄLMKAMERAN som dom har sänkt priset på just nu.

När man knappat in alla sina uppgifter så frågar dom efter vad man har för VAT-nummer, vad jag förstår så har det något med skatt/moms att göra när man bor i ett annat europeiskt land. Men hur vet jag vad jag/vi har för VAT nummer? Är det personligt eller har Sverige en "landskod"?

Struntar jag i att knappa in VAT nummer så får jag fram detta pris:


Product 119.00

Delivery (UPS) 10.00

VAT 22.58

TOTAL £151.57

det skulle alltså betyda att jag får betala ca 2100:- för kamera och frakt. Bra pris.... Men frågan är om det ändras när jag skriver i det VAT nummer som är aktuellt?

Nån som har koll på hur det funkar?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Fürstenhoff skrev:
Skriver du INTE in ett giltigt VAT nummer (moms nummer) så kan du åka på en 17% moms UTÖVER det pris du skrivit!!

Titta på denna länk och deras KAMERA FÄSTE (vi använder dera sprodukter till våra inspelningar) vilket är i en klass för sig!! :tummenupp
http://www.hiddencamera.com.au/cool_gadgets/helmet_camera.html

/Fürstenhoff.

Jo, dom verkade jävligt bra. Men det är ju helt andra pengar också... Det billigaste kittet som kostade 279 dollar verkade inte bättre än det som jag länkade till ovan.

Men hur ska man kunna veta om det tillkommer 17% extra utöver dom 152£ som dom anger? Ska man endast ange VAT när man har ett företag så gjorde jag ju rätt i att inte fylla i det. Då tycker man ju rimligtvis att det pris dom anger ovan ska vara det som dras från mitt konto = det jag betalar.

Nån som har någon erfarenhet av företaget ovan och deras hjälmkameror? Har fått för mig att det är ganska många här som handlat från dom...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
MackeNo1 skrev:
Jo, dom verkade jävligt bra. Men det är ju helt andra pengar också... Det billigaste kittet som kostade 279 dollar verkade inte bättre än det som jag länkade till ovan.

Men hur ska man kunna veta om det tillkommer 17% extra utöver dom 152£ som dom anger? Ska man endast ange VAT när man har ett företag så gjorde jag ju rätt i att inte fylla i det. Då tycker man ju rimligtvis att det pris dom anger ovan ska vara det som dras från mitt konto = det jag betalar.

Nån som har någon erfarenhet av företaget ovan och deras hjälmkameror? Har fått för mig att det är ganska många här som handlat från dom...


Du tänkte på att det var Australiska dollar i Fürstenhoffs länk? 279 dollar där är ca 1600SEK.

Moms betalar du bara en gång. 119 pund + den Engelska momsen + frakt = det du betalar. Eftersom det är innom EU slipper du betala moms för Sverige på den summan.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tänk också på att du ska ha lite tur för att slippa betala tull på varor som skickas från länder utanför EU. Från UK är det inga problem, men du får betala moms som tidigare sagts.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Beställde den nyss, kan det inte bli vår snart???? :huvet
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
MackeNo1 skrev:
Jo, dom verkade jävligt bra. Men det är ju helt andra pengar också... Det billigaste kittet som kostade 279 dollar verkade inte bättre än det som jag länkade till ovan.

Men hur ska man kunna veta om det tillkommer 17% extra utöver dom 152£ som dom anger? Ska man endast ange VAT när man har ett företag så gjorde jag ju rätt i att inte fylla i det. Då tycker man ju rimligtvis att det pris dom anger ovan ska vara det som dras från mitt konto = det jag betalar.

Nån som har någon erfarenhet av företaget ovan och deras hjälmkameror? Har fått för mig att det är ganska många här som handlat från dom...
Det finns ingen Moms (eller VAT) på mc-hjälmar i Storbritanien - dom räknas som säkerhetsutrustning och är därför momsbefriad.
 

sandstream

Guest
ksann skrev:
Det finns ingen Moms (eller VAT) på mc-hjälmar i Storbritanien - dom räknas som säkerhetsutrustning och är därför momsbefriad.
Nu var det en kamera han skulle beställa och ingen hjälm.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
En kille från UPS ringde nyss och sa att han kommer o lämnar grejerna kl 13, snacka om schyssta leveranstider. 1 dygn från beställningen så har man grejerna i handen :)

Står att Kameran i paket No 4 funkar i lite sämre ljusförhållanden än Kameran i paket No 3. Hoppas bara att det inte betyder att den tar in jättemycket ljus om det är soligt ute...

Nån som har köpt nån av dom kamerorna? Nöjd eller missnöjd med grejerna isf?
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
MackeNo1 skrev:
Står att Kameran i paket No 4 funkar i lite sämre ljusförhållanden än Kameran i paket No 3. Hoppas bara att det inte betyder att den tar in jättemycket ljus om det är soligt ute...

Det betyder bara att den har en känsligare CCD sensor och kan ställa om ljusintaget imon större ramar. :tummenupp Om allting kommer fram utan problem så får du säga till! Har också funderat på att investera i en hjälmkamera då jag och några kompisar ska ner till nürnburgring i sommar.

EDIT*
Du får gärna säga vad slutsumman blev + frakt osv. Har kollat runt lite på sidan och blev minst sagt frestad :näsblod Det verkar vara den perfekta presenten till en själv. :hihi
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nu har jag testat den lite, funkar hur bra som helst. Du har helt rätt i att den ställer om ljusintaget väldigt mycket. Utomhus så visar den rätt ljusförhållanden, inomhus (utan några lampor tända) så är den helt suverän. Mycket ljuskänsligare än videokameran (om man inte sätter på nightshot läget, men då får man ju en massa släpningar).

Riktigt nöjd måste jag säga :tummenupp Man kanske skulle sticka ut en sväng med motarden och filma, det är ju bara nollgradigt...... :rolleyes:

2138:- blev den totala summan jag betalade inkl frakt och moms. Bara att beställa :)
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
MackeNo1 skrev:
Nu har jag testat den lite, funkar hur bra som helst. Du har helt rätt i att den ställer om ljusintaget väldigt mycket. Utomhus så visar den rätt ljusförhållanden, inomhus (utan några lampor tända) så är den helt suverän. Mycket ljuskänsligare än videokameran (om man inte sätter på nightshot läget, men då får man ju en massa släpningar).

Riktigt nöjd måste jag säga :tummenupp Man kanske skulle sticka ut en sväng med motarden och filma, det är ju bara nollgradigt...... :rolleyes:

2138:- blev den totala summan jag betalade inkl frakt och moms. Bara att beställa :)

tackar tackar för infon en beställning gled precis iväg :tummenupp Nu är det bara att vänta!
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Kostar inte dom där ca 2500:- i sverige...eller är de någon annan variant?
Jag har för mig att jag sett de på AVA Mc....
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Fürstenhoff skrev:
Betänk en VIKTIG detalj!!

OM personalen på Nürburg ring upptäcker en videokamera på ert/era fordon så blir ni portade i ett år!! :3freak

Så skall ni filma där så göm kameran ordentligt!! :tummenupp

/Fürstenhoff.



Eller så köper man ett tillstånd för att videofilma & ev får några gratis varv på köpet - det fick Qvarnis iaf :)
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Fürstenhoff skrev:
Eeehh, det var verkligen ngt nytt till trotts en hel del besök där!! :3freak

Låter väldigt.............. skumt då förbudet INTE handlar om pengar utan enkom om säkerhet!! :va

Skall kontrolera detta under morgon dagen!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

Ps! vet du att det är så det gått till eller är det vad Q berättat!!?? Ds!


Tja Patrick:

En kille som följde med Q på det senaste besöket på Ringen, berättade detta i en lång tråd om själva ringenbesöket - på Z.... - tror t.o.m det var en bild inne på det kontoret där de köpte tillståndet.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Krippa skrev:
Kostar inte dom där ca 2500:- i sverige...eller är de någon annan variant?
Jag har för mig att jag sett de på AVA Mc....

Tror inte det är samma, den dom säljer på AVA har väll färre tv-linjer och sämre ljuskänslighet tror jag....
 

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
ZX-10 R 04
MackeNo1 skrev:
Tror inte det är samma, den dom säljer på AVA har väll färre tv-linjer och sämre ljuskänslighet tror jag....

Ursäkta Macke, jag hijackar din tråd lite.

En fråga angående din hjälmkamera, har du AV/IN på din kamera? (För man måste väl ha AV/IN för att denna kameran ska funka fint?)
Vad jag förstått är det lite "ovanligt" med AV/IN på svensksålda kameror, de säljs mest med AV/UT för att undvika momssats på 40% då det inte klassas som "Videokamera". Nog med det.

Kan man på något fiffigt sätt "ställa om" kameran till AV/IN. Typ flasha om den eller liknande? Någon som vet? Gäller modellen Sony DCR-HC17.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top