Hjälp att hitta en hojjävel

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Dorsoduro 1200 skulle jag säga före 750:n, jag lyckades få min -11 för 63, med packväskor.
Street tripeln är en sjuhelvetes bra hoj med, fler cylindrar än så vill jag inte ha på en cykel för gata. Så jävla tröttsamt att behöva vara på 8-10k varv konstant för att känna att man har något pulver, därav gillar jag twinnarna.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Street tripeln är en sjuhelvetes bra hoj med, fler cylindrar än så vill jag inte ha på en cykel för gata. Så jävla tröttsamt att behöva vara på 8-10k varv konstant för att känna att man har något pulver, därav gillar jag twinnarna.

Våga köra 1000:krama

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Hoj
MT-09
En begagnad MT-09 bör du få runt 70 000. Jag hade jagat en lager -14, de borde du lätt kunna pressa pris på.

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Roligaste hade varit att bygga på en gammal sporthoj, absolut. Men då får jag ingen ABS och det måste jag ha annars går min närmaste omgivning igång ordentligt. Dessutom är jag rätt övertygad om att jag inte hade klotat sist om jag hade haft ABS. CB1000RA är ett bra tips, kan tänka mig att priserna kommer se annorlunda ut när våren närmar sig.

Jag stirrar mig nog lite blind på det här med vikt, allting känns tjockis som fan jämfört med Duke 690s 150kg. Är det här ett rimligt pris? http://www.blocket.se/goteborg/KTM_690_Duke_ABS_OBS_104_mil_64020030.htm?sa=1

Jag har också haft en CB1000RA tyckte det var en riktigt fin hoj! Väldigt lättsvängd och trevlig! Rekommenderar en provkörning om du inte testat den!

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Det busas rätt friskt med MT09, du kanske skall ta en titt på den också?

Ja MT-09 var min förra hoj och den ska du ha om du vill ha busig hoj utan tvekan! :) Men tyvärr är det nog svårt att hitta en inom din budget.

Oj såg nu att Yami länkat en MT-09 inom din budget, slå till!!! :fakta

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
1200 är mer än 1000 :fakta
Körde fz8 ett tag, även den trött j****a rad4... Vill man ha bra pulver får man varva, o gör du det på ettan så går det i 120. Tråkigt.

Ja.. Släpper det nu..

Prova gärna en CB1000R men ta nått uppiggande innan så du inte somnar.

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Den absolut trevligaste hojen jag kört är Triumph Street Triple (inte Speed Triple för den är betydligt tyngre och inte alls lika trevlig). Motorn låter sjukt bra även med originaldämpare, det är en mycket lätt hoj (under 168 kg har jag för mig) med högvarvig motor och högt växlad låda där man inte behöver växla hela tiden. R versionen har ljusterbara dämpare och hojen är redan förberedd för Triumphs quickshifter, vilket helt klart är en underskattad leksak som gör att man inte kan sluta le när man går genom växellådan.

Av de hojar man sitter upprätt på så har jag provkört Yamahas MT serie, Kawasakis Z serie, Ducatis Monster, Apriliias Touno och KTMs Superduke. Men ingen av dessa kommer i närheten av den finishen som Street Triplen har på motor, växellåda och köregenskaper. T.ex. så har de flesta av dessa en betydligt ryckigare motorgång på grund av att nästan alla har börjat med Throttle By Wire och lider av barnsjukdomen ON eller OFF när man rör gasen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aprilia Shiver låter trevligt, men har för lite effekt för min smak, men du borde kunna hitta en med din prisbild, och ABS-önskemål.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Vacker och låter helt gudomligt. Är det ett vettigt pris? 12l tank är det enda jag kan komma på som är lite trist, men är det desto roligare mellan tankstoppen är det väl ok :banana

Rätt så jättesäker på att det inte är någon ABS på den där. Jag har även hört att den inte riktigt är så rolig att köra som den ser ut. Jag har inte testat själv dock, så det är bara andras åsikter.

Jag var väldigt sugen på en Dorsoduro för några år sedan, men jag köpte en Tuono (gen2) istället. Kan du tänka om gällande ABS så är ju det ett hett tips, just nu är det dåligt med begagnade objekt på marknaden men det lossnar nog framåt våren och då borde du kunna få en -08 eller -09 för mellan 50-60k.

Kan du höja budgeten lite så finns KTM SMR990 med ABS från årgång 2012. Jag har själv en -09 (utan ABS) och det är som att gå på tivoli varje gång man är ute och åker. :D

http://www.blocket.se/stockholm/Ktm_990_smr_abs_64457727.htm?ca=8&w=3

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Bentebent, kan du bromsa med ABS ?
För kan du inte bromstekniken med ABS så hjälper det ju inte att du har ABS !
Dags att läsa på. Misstänker jag.
För de 3 gånger, jag bromsat omkull, har jag använt fel bromsteknik !
Så har du bromsat omkull dig beror det antagligen på att du använt fel bromsteknik. Gissar jag.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/d...r_braking.html
Hade jag rätt?
Du använde fel bromsteknik när du bromsade omkull dig ?

Om du använde rätt bromsteknik när du bromsade omkull dig,
ja då ber jag om ursäkt.
hail.gif

Du får ursäkta men det var det dummast jag läst!

Har du ens läst den länken du själv gav? Överst på den sidan som du länkade till står följande:
The first rule of braking with ABS: brake as though you did not have ABS.

Alltså har du använt fel bromsteknik för ABS så har du alltid haft fel bromsteknik generellt sätt!

Alla ABS-system är utvecklade så att de inte ska ingripa vid normal bromsning därför ska du använda bromsen precis som vanligt. Enda gången ABS:en går in är när hjulen snurrar i olika hastighet under inbromsning, vilket beror på en låsning. ABSen har då mycket snabbare reaktionsförmåga på att släppa upp det låsta hjulet än en människa, oavsett bromsteknik. Därför kan den rädda situationer där du som förare inte hade kunnat det. Men självklart betyder det inte att du är odödlig med ABS, den ger dig bara lite större marginaler och lite snabbare reaktionsförmåga.

Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Dorsoduro 1200 skulle jag säga före 750:n, jag lyckades få min -11 för 63, med packväskor.

Att varva massor är ju halva nöjet :D

Den absolut trevligaste hojen jag kört är Triumph Street Triple (inte Speed Triple för den är betydligt tyngre och inte alls lika trevlig). Motorn låter sjukt bra även med originaldämpare, det är en mycket lätt hoj (under 168 kg har jag för mig) med högvarvig motor och högt växlad låda där man inte behöver växla hela tiden. R versionen har ljusterbara dämpare och hojen är redan förberedd för Triumphs quickshifter, vilket helt klart är en underskattad leksak som gör att man inte kan sluta le när man går genom växellådan.

Av de hojar man sitter upprätt på så har jag provkört Yamahas MT serie, Kawasakis Z serie, Ducatis Monster, Apriliias Touno och KTMs Superduke. Men ingen av dessa kommer i närheten av den finishen som Street Triplen har på motor, växellåda och köregenskaper. T.ex. så har de flesta av dessa en betydligt ryckigare motorgång på grund av att nästan alla har börjat med Throttle By Wire och lider av barnsjukdomen ON eller OFF när man rör gasen.

STR lockar helt klart, kanske när våren kommer igång att man kan få ett hyfsat objekt med ABS för ett bra pris? Känns som att det är R-versionen som gäller, för fet för originalfjädringen på vanliga ST skulle jag tro.

Aprilia Shiver låter trevligt, men har för lite effekt för min smak, men du borde kunna hitta en med din prisbild, och ABS-önskemål.

Shiver har jag tittat lite på, men vad jag kunnat läsa mig till är den inte lika bra som Dorsoduro trots samma chassi och motor. Klart värd att provköra dock, de ligger rätt ok i pris.

Rätt så jättesäker på att det inte är någon ABS på den där. Jag har även hört att den inte riktigt är så rolig att köra som den ser ut. Jag har inte testat själv dock, så det är bara andras åsikter.

Jag var väldigt sugen på en Dorsoduro för några år sedan, men jag köpte en Tuono (gen2) istället. Kan du tänka om gällande ABS så är ju det ett hett tips, just nu är det dåligt med begagnade objekt på marknaden men det lossnar nog framåt våren och då borde du kunna få en -08 eller -09 för mellan 50-60k.

Kan du höja budgeten lite så finns KTM SMR990 med ABS från årgång 2012. Jag har själv en -09 (utan ABS) och det är som att gå på tivoli varje gång man är ute och åker. :D

http://www.blocket.se/stockholm/Ktm_990_smr_abs_64457727.htm?ca=8&w=3
Har mailat och frågat om ABS, får hoppas de svarar. 990SMR är ju lite sådär härligt fulsnygg, kanske kan vara något.
Ducati Hypermotard 1100?
Ducati streetfighter är ju mumma, helst 1098
Ingen ABS på någon av de här va?

Började för övrigt morgonen med en räkning på 12.500:-, Peugeot, not even once. Blir att skjuta lite på inköpet ytterligare en gång :död

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Det hör ju till att man ska tipsa om den hoj man själv äger.
Yamaha FZ1, inte busigast men kanske snabbast samt en kvalite som gör att den går att bruka i ur och skur.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Började för övrigt morgonen med en räkning på 12.500:-, Peugeot, not even once. Blir att skjuta lite på inköpet ytterligare en gång :död

Peugeot, usch! Jag tänkte att det inte kunde vara sååå jävla illa som alla säger om franska bilar, så jag köpte en. Den är aldrig helt hundra. Enda fördelen var väl att det var plåtcab, så det var mysigt på hemvägen från jobbet på sommaren.
Sambon kör med den nu, och den strular fortfarande med massa småskit. :gnissla

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Nej, din förlust. :yoparty
Synd, men det hade nog varit över min prisklass ändå.

Peugeot, usch! Jag tänkte att det inte kunde vara sååå jävla illa som alla säger om franska bilar, så jag köpte en. Den är aldrig helt hundra. Enda fördelen var väl att det var plåtcab, så det var mysigt på hemvägen från jobbet på sommaren.
Sambon kör med den nu, och den strular fortfarande med massa småskit. :gnissla
Mm, i detta fallet min kära sambo som tvunget skulle ha en 307cc. Fönsterhissen pajade och slog sönder innanmätet i förardörren, saftigt :mad:

Tack SH, ni är lika bra som alltid :Bugar

Just nu står det nog mest mellan Duke 690, ST3R och MT-09. Kanske att jag lånar upp den sista biten så jag kan köpa nytt, både Duken och MTn har ju fått en del godis till 2016 års modell. Särskilt MT känns intressant att köpa nytt om de fixat alla problem med fjädringen och RBWn som på Tracer-versionen.

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Finns fantastiskt mkt bra hojar!
Efter att ha gått igenom några sporthojar och flera streetfighters (CB1000RA, Superduke x 2, Hypermotard 1100, Speed Triple) så har jag nu en Street Triple R och jag vill bara säga att den är fantastisk!
Kan inte säga att jag saknar effekt för att vikt och hanterbarhet väger upp så mycket.
Sen lirar växellåda/koppling och motorsång så jevla bra att man blir lyrisk varje gång man sticker ut!
Kan varmt rekommendera! :tummenupp

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...