Hjälp att hitta en hojjävel

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Låter som att du letar efter en Street triple R. Stämmer in på alla dina krav (men kanske inte om du vill sitta supermotardupprätt). Testvinnare i mellanklass nakenhojar några år i rad. Lite udda med trippelmotor också :)

Den absolut trevligaste hojen jag kört är Triumph Street Triple

Finns fantastiskt mkt bra hojar!
Efter att ha gått igenom några sporthojar och flera streetfighters (CB1000RA, Superduke x 2, Hypermotard 1100, Speed Triple) så har jag nu en Street Triple R och jag vill bara säga att den är fantastisk!
Kan inte säga att jag saknar effekt

Inget illa menat! Street triple R är säkert skit kul hoj att köra:tummenupp Men allvarlig, tycker ni verkligen att den är snygg?:va Den ser ut som en jävla fluga framifrån...:3freak

112.jpg

Däremot på den här bilden kan jag titta på utan att blunda hela dan:hihi:kär Vilken skönhet:p

https://www.google.se/imgres?imgurl...d=0ahUKEwjq5KzMr6rKAhXJiCwKHcR8AakQMwg9KBcwFw

Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Inget illa menat! Street triple R är säkert skit kul hoj att köra:tummenupp Men allvarlig, tycker ni verkligen att den är snygg?:va Den ser ut som en jävla fluga framifrån...:3freak

View attachment 426480

Däremot på den här bilden kan jag titta på utan att blunda hela dan:hihi:kär

https://www.google.se/imgres?imgurl...d=0ahUKEwjq5KzMr6rKAhXJiCwKHcR8AakQMwg9KBcwFw

Visst är Street Triple inte världens vackraste hoj (även för mina ögon) men den är inte direkt ful och dess roliga egenskaper väger över och gör att den ändå är värd varje krona!

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Visst är Street Triple inte världens vackraste hoj (även för mina ögon) men den är inte direkt ful och dess roliga egenskaper väger över och gör att den ändå är värd varje krona!

Har man inte flyscreen på så ser det lite goofy ut!

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj
Bentebent, kan du bromsa med ABS ?
För kan du inte bromstekniken med ABS så hjälper det ju inte att du har ABS !
Dags att läsa på. Misstänker jag.
För de 3 gånger, jag bromsat omkull, har jag använt fel bromsteknik !
Så har du bromsat omkull dig beror det antagligen på att du använt fel bromsteknik. Gissar jag.
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...abs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html
Hade jag rätt?
Du använde fel bromsteknik när du bromsade omkull dig ?

Om du använde rätt bromsteknik när du bromsade omkull dig,
ja då ber jag om ursäkt. :Bugar

Du får ursäkta men det var det dummast jag läst!

Har du ens läst den länken du själv gav? Överst på den sidan som du länkade till står följande:
The first rule of braking with ABS: brake as though you did not have ABS.

Alltså har du använt fel bromsteknik för ABS så har du alltid haft fel bromsteknik generellt sätt!

Alla ABS-system är utvecklade så att de inte ska ingripa vid normal bromsning därför ska du använda bromsen precis som vanligt. Enda gången ABS:en går in är när hjulen snurrar i olika hastighet under inbromsning, vilket beror på en låsning. ABSen har då mycket snabbare reaktionsförmåga på att släppa upp det låsta hjulet än en människa, oavsett bromsteknik. Därför kan den rädda situationer där du som förare inte hade kunnat det. Men självklart betyder det inte att du är odödlig med ABS, den ger dig bara lite större marginaler och lite snabbare reaktionsförmåga.

Precis som eV1Te nämner här ovan, poängen med ABS-broms är att bromsa hur man vill utan att låsa hjulen:hihi

Däremot köra en hoj utan ABS-broms måste man ha rätt bromsteknik och det är precis vad körskolorna försöker lära folk vid låg o högfartdelen. Dessutom tror jag att man blir nog underkänd under körprovet om ABS-en aktiveras vid inbromsningsprovet!:D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis som eV1Te nämner här ovan, poängen med ABS-broms är att bromsa hur man vill utan att låsa hjulen:hihi

Däremot köra en hoj utan ABS-broms måste man ha rätt bromsteknik och det är precis vad körskolorna försöker lära folk vid låg o högfartdelen. Dessutom tror jag att man blir nog underkänd under körprovet om ABS-en aktiveras vid inbromsningsprovet!:D

Inte nödvändigtvis, sålänge inbromsningen ser stabil och kontrollerad ut kan man komma igenom med vilt smattrande ABS. Det hänger nog lite på vem som håller i förarprovet med.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)

Inte då! Vi fick (5 år sedan) lära oss (på körskolan, då) att smacka på frambromsen fullt. Med ABS. Eller har det ändrats tills nu?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Inte då! Vi fick (5 år sedan) lära oss (på körskolan, då) att smacka på frambromsen fullt. Med ABS. Eller har det ändrats tills nu?
Tog mitt kort i maj. Man ska inte bromsa så ABS aktiveras nu för tiden. Sen skiljer det förmodligen mkt mellan uppkörningsgubbar hur mkt dom tolererar. Vår släppte tex igenom en tjej i gruppen som välte två koner i slalomen, och dessutom hade kuggat uppkörningen två ggr tidigare

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Klart man ska hypa sin egen hoj?! :confused::tummenupp

Nu faller det ju på ABS men jag åker Superduke 990 och har vansinnigt roligt!

Älskar kurviga vägar men också att få öppna upp spjällen när vägen rätar ut sig. Trevlig motorkaraktär som enligt en del (ganska många?) kan upplevas ryckig på låga varv, och av/påslag. Min beter sig inte så men då är det gjort vissa saker på min hoj också.

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Hoj

Jag tog kortet 2012 och då var det precis som jag nämnde tidigare i alla fall:)

Tog mitt kort i maj. Man ska inte bromsa så ABS aktiveras nu för tiden. Sen skiljer det förmodligen mkt mellan uppkörningsgubbar hur mkt dom tolererar. Vår släppte tex igenom en tjej i gruppen som välte två koner i slalomen, och dessutom hade kuggat uppkörningen två ggr tidigare

Precis:tummenupp och lite tur man måste ju ha:)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har man inte flyscreen på så ser det lite goofy ut!

Tror fasen att jag knappt sett någon utan flyscreen?

Klart man ska rekommendera sin egen hoj om man är nöjd. Vad gäller street triple så är det mycket man kan göra för estetiken och körställning/komfort. Sadel, clipon och fotpinnarna för att nämna några åtgärder.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
kör man en gammal sporthoj får man vara beredd på det mesta. bakhjulssläpp, låsta hjul , stoppies och wheelies .:tungan

Det krävs mycket hår på brösten, men det vore bättre för nerverna att ha ABS, TCS, SKF ABF mm :fakta

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Hade jag haft råd hade det fan blivit en MV alltså, läckrare hojar får man leta efter.

Själv tog jag mitt kort 2012 och då fick ABSen absolut inte gå igång.

Där ser man, hur det kan ändras på några år!

Håller med MV är riktigt läckra!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade jag haft råd hade det fan blivit en MV alltså, läckrare hojar får man leta efter.

Själv tog jag mitt kort 2012 och då fick ABSen absolut inte gå igång.

Jag tog kortet 2010, och körskolan var väääldigt noga med att ABSen inte skulle gå igång, men när jag pratade med provgubben så sa han att det inte var så viktigt, sålänge inbromsningen såg stadig och förtroendeingivande ut.

En brutale RR eller Corsa. :drool

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Kära Bu-... SH,

Jag har ett problem. Det visar sig att jag finner det HELT JÄVLA OMÖJLIGT att bestämma mig vad för hoj jag ska köpa :3freak Angenämt problem kan man tycka, men nä, fy fan för detta :mad:. Så nu, sittandes i vintermörkret och kylan, slog det mig, att jag är kanske inte ensam om detta. Så vad sägs om en tråd, där ni erfarna som bombat Bulten i 300km/h, dragit snutten på slangen, och :borrat så det räcker och blir över, hjälper oss lite trögare att hitta vad som kan tänkas passa? Det är ju svårt att få en bra överblick av alla roliga alternativ som finns där ute. Ja jag vet att det finns en sticky, men den handlar ju specifikt om första hoj.

Så ni som känner som jag, posta en beskrivning av vad ni letar efter så får vi hoppas på hjälp från ovan :fyllisar

Själv letar jag busig hoj som man sitter upprätt på, för 50-60 lök, gärna med så låg vikt som möjligt och ABS. Duke 690 känns som det självklara valet, men sneglar lite på Dorsoduro 750 och Husqvarna Nuda men den verkar ju inte gå att få tag på längre. Vad finns det mer för godsaker att välja på?

Såg denna och kom att tänka på dig!

http://www.blocket.se/ostergotland/Husqvarna_Nuda_900R_64807131.htm?ca=11&w=3

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS