Hjälp att ställa ventiler gbg/tresdad området

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Hej.
Som tråden lyder så behöver jag hjälp att ställa ventilerna på min s1000rr,
Jag har kommit så långt att ventilerna är mätta och insåg sidan behöver ställas och jag har inte kunskap eller verktygen att göra de själv, och att hitta en verkstad som har tid att hjälpa till är inte lätt nu när dom har som mest att göra.
Så har någon kunskapen och lite tid att hjälpa till så belönas de såklart skicka ett meddelande till mig här på sporthoj så tar vi detaljerna där :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag röstar för att du läser på och gör det själv. Att få av alla kåpor är ju det jobbigaste.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ingen som har s

Ja alla kåpor är av redan men vill knte chansa och göra de själv har aldrig grejat med ventiler innan och vill att de ska bli rätt ?
Förstår det. Samtidigt så tror jag att du grejar det. Har du tagit av kåpor, luftburk ventilkåpa, tändstift med mera är du nästan hemma.

Gäller bara att ha rätt schims i lager.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Frågan är - har du öht mätt ventilspelet nu när alla kåpor är av?
Börja med det, många moderna hojar har väldigt stabilt ventilspel - min CB1300 låg inom spec upp till 4500 mil (sedan sålde jag den:cry:)
Vet du hur många ventiler som är OK/NOK så är det kanske lättare att sälja in jobbet till någon på forumet
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Frågan är - har du öht mätt ventilspelet nu när alla kåpor är av?
Börja med det, många moderna hojar har väldigt stabilt ventilspel - min CB1300 låg inom spec upp till 4500 mil (sedan sålde jag den:cry:)
Vet du hur många ventiler som är OK/NOK så är det kanske lättare att sälja in jobbet till någon på forumet
Yes har mätt dom och ventilerna på insug sidan behöver justeras hade typ noll spel på dom, är inte lätt att hitta nån här på sidan som kan hjälpa till mot betalning *ingen än så länge* ?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Yes har mätt dom och ventilerna på insug sidan behöver justeras hade typ noll spel på dom, är inte lätt att hitta nån här på sidan som kan hjälpa till mot betalning *ingen än så länge* ?
Ett aber kan vara att hojen är isärplockad - ingen höjdare att åka till Lilla Edet för att skruva (dessutom två gånger - först plocka isär o kolla vilka shims som behövs, beställa/handla shims o sedan upp igen för att montera)

Kan du tänka dig att flytta hojen så kanske det är lättare att få napp.....
 
Last edited:

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Ett aber kan vara att hojen är isärplockad - ingen höjdare att åka till Lilla Edet för att skruva (dessutom två gånger - först plocka isär o kolla vilka shims som behövs, beställa/handla shims o sedan upp igen för att montera)

Kan du tänka dig att flytta hojen så kanske det är lättare att få napp.....
Ja annars tänker jag att jag helt enkelt köper lite shims på tex bike så får man gjort allt direkt men kan absolut flytta hojen med men det är lite små jobbigt för då måste jag låna bil med drag osv men löser såklart de om nån kan hjälpa till att shimsa
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja annars tänker jag att jag helt enkelt köper lite shims på tex bike så får man gjort allt direkt men kan absolut flytta hojen med men det är lite små jobbigt för då måste jag låna bil med drag osv men löser såklart de om nån kan hjälpa till att shimsa

Problemet med att göra det är ju att du måste köpa väldigt många shims då du inte vet vilka du ska ha om du nu inte har turen att kunns svänga förbi Bike och köps shimd i en paus medan ni skruvar.

Man får mäta spelet sen lossa kammarna mäta respektive shims för varje specifik ventil sen beställa nya i rätt tjocklek till varje specifik ventil och montera ihop allt och kolla att det blivit rätt.

Utan en shimssats blir det nog att skruva två gånger, just detta är väl det tråkiga då man som glad amatör utan shimssats ska justera ventilerna. Jag har kollat ventilspelet och shimsat om under vintern för då är det inte hela världen om man får vänta nån vecka på shims.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Problemet med att göra det är ju att du måste köpa väldigt många shims då du inte vet vilka du ska ha om du nu inte har turen att kunns svänga förbi Bike och köps shimd i en paus medan ni skruvar.

Man får mäta spelet sen lossa kammarna mäta respektive shims för varje specifik ventil sen beställa nya i rätt tjocklek till varje specifik ventil och montera ihop allt och kolla att det blivit rätt.

Utan en shimssats blir det nog att skruva två gånger, just detta är väl det tråkiga då man som glad amatör utan shimssats ska justera ventilerna. Jag har kollat ventilspelet och shimsat om under vintern för då är det inte hela världen om man får vänta nån vecka på shims.
Ja det är väl sant, bike är ju dock ca 10 min bort så att åka och köpa av dom medan man skruvar funkar ju om den som hjälper inte har allt för bråttom :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Såg filmen och blev lite nyfiken.

Man klarar väl sig utan det där "cam timing tool kittet" för att bara shimsa om ventilerna för det blir ju samma sak som på hojar med fasta drev på kammarna, kammarna hamnar ju där de hamnar då man montera ihop det hela.

Men följdfrågan blir då, rekomenderas det att man kollar upp "cam timing" då man ändå är igång och justerar ventilspelet på en motor som är i behov av ventiljustering?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men följdfrågan blir då, rekomenderas det att man kollar upp "cam timing" då man ändå är igång och justerar ventilspelet på en motor som är i behov av ventiljustering?
Har aldrig tänkt så långt - lossar man kammarna och lyfter ur dem med motorn i rätt position så borde de hamna i samma position igen om man undviker att vrida vevpartiet och sedan bara lägger i dem i samma läge igen - möjligen skulle de kunna hamna en kugg fel beroende på hur kamkedjan hamnar, men det ser man och kan då ta ut den kamsom är fel o lägga den rätt.
Men man måste starta på "rätt ställe" - annars kan det bli som i denna tråd https://www.sporthoj.com/forum/thre...tering-av-kamaxlar.293143/page-4#post-6641135
Och låsa veven - så att den inte råkar vrida sig (o ta bort låsningen innan man försöker starta....)

Såg att Haynes har manual för S1000RR - de brukar vara användbara
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har aldrig tänkt så långt - lossar man kammarna och lyfter ur dem med motorn i rätt position så borde de hamna i samma position igen om man undviker att vrida vevpartiet och sedan bara lägger i dem i samma läge igen - möjligen skulle de kunna hamna en kugg fel beroende på hur kamkedjan hamnar, men det ser man och kan då ta ut den kamsom är fel o lägga den rätt.
Men man måste starta på "rätt ställe" - annars kan det bli som i denna tråd https://www.sporthoj.com/forum/thre...tering-av-kamaxlar.293143/page-4#post-6641135
Och låsa veven - så att den inte råkar vrida sig (o ta bort låsningen innan man försöker starta....)

Såg att Haynes har manual för S1000RR - de brukar vara användbara

På många motorer (dom jag haft loss kammarna på) så kan man inte låsa vare sig kammarna eller vevaxeln och det går ju bra att få ihop dom ändå, visst kan det vara lite pilligt för att kugga in kammarna rätt men det är ju bara att hålla koll på märkningarna. Men om man kan låsa grejerna är det väl en fördel som minimerar misstag.

På de motorer jag hållit på med kan man inte heller justera kamtiderna så det blir ju som det blir och det verkar ju funka, men jag tänkte mer på om kamkedja sträckt sig och ändrat kamtiderna att man då rekomenderar att kolla detta då möjligheten till justering finns?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
På många motorer (dom jag haft loss kammarna på) så kan man inte låsa vare sig kammarna eller vevaxeln och det går ju bra att få ihop dom ändå, visst kan det vara lite pilligt för att kugga in kammarna rätt men det är ju bara att hålla koll på märkningarna. Men om man kan låsa grejerna är det väl en fördel som minimerar misstag.

På de motorer jag hållit på med kan man inte heller justera kamtiderna så det blir ju som det blir och det verkar ju funka men jag tänkte mer på om kamkedja sträckt sig och ändrat kamtiderna att man då rekomenderar att kolla detta då möjligheten till justering finns?
Har samma erfarenhet som du - veven "behöver" inte låsas, inre friktion i motor räcker för att hålla den på plats. Kammarna kollar jag när jag lägger dem på plats, sätter sedan överfallen på plats och drar skruvarna "fingertight" - sträcker upp kamkedjan o kollar igen - är det rätt då så momentdrar jag överfallen o kollar en sista gång. Har inte gjort jobbet jätteofta, men har blivit rätt vid första försök varje gång.
Skulle kamkedjan vara så sliten att det blir ett tydligt fel så är det kanske dags att byta? Iofs - finns det tydliga instruktioner i verkstadshandboken (om vilka avvikelser som är justerbara) så är det bara att börja skruva.
En varning dock - man bör kolla innan man skruvar vilka delar som rekommenderas byte av (brickor, skruvar m.m.) och köpa på sig dem - risken är annars att man återanvänder med det man har och det tror jag i vissa fall är sämre än att inte justera alls
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har samma erfarenhet som du - veven "behöver" inte låsas, inre friktion i motor räcker för att hålla den på plats. Kammarna kollar jag när jag lägger dem på plats, sätter sedan överfallen på plats och drar skruvarna "fingertight" - sträcker upp kamkedjan o kollar igen - är det rätt då så momentdrar jag överfallen o kollar en sista gång. Har inte gjort jobbet jätteofta, men har blivit rätt vid första försök varje gång.
Skulle kamkedjan vara så sliten att det blir ett tydligt fel så är det kanske dags att byta? Iofs - finns det tydliga instruktioner i verkstadshandboken så är det bara att börja skruva.
En varning dock - man bör kolla innan man skruvar vilka delar som rekommenderas byte av (brickor, skruvar m.m.) och köpa på sig dem - risken är annars att man återanvänder med det man har och det tror jag i vissa fall är sämre än att inte justera alls

Tänker att möjligheten att justra dreven på kammarna är för att kompencera för kamkedjans sträckning över tid innan den är slut för att få ventiltiderna optimala. Vid en sån justering är det väl ett måste att låsa veven för annars kan det ju bli hur som helst.

Av videon att drömma så verkar en ventiljustering inte mer komplicerad än på vilken annan motor med shimsade ventiler och bör väl gå att göra utan special verktygen för att låsa motorn även om det är att föredra att låsa den. Men då ska man jäklar ha stenkoll på att veven står rätt då man monterar ihop motorn. Annars finns ju verktyget att låsa veven för måttliga pengar på eBay https://www.ebay.com/p/10031332550

Värt att nämna är väl att så väl lossningen som åtdragningen av överfallen till kammarna är viktigt att ske enligt instruktionerna så man inte knäcker överfallen.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Ja jag märker att detta är inget jag kommer göra själv, har inte tålamod och är helt enkelt för osäker.
Får fortsätta jaga verkstad imorgon och hoppas på lite tur.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top