Hjälp! Bästa trackdaydäcket? Vilket är det?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Behöver jag värmare på dom?

Nej. Men du skall ha det ändå.
Den sparar du in på mindre slitage.
Och är du inte tjock och har dålig kondis som jag är det dumt att slösa dyra banminuter på att värma däck. Jag orkar ändå inte hålla fullt i 20 minuter så för mig skulle det inte göra så mycket, men jag kör med värmare ändå för då ser jag åtminstonde snabb ut i depån.

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Nej. Men du skall ha det ändå.
Den sparar du in på mindre slitage.
Och är du inte tjock och har dålig kondis som jag är det dumt att slösa dyra banminuter på att värma däck. Jag orkar ändå inte hålla fullt i 20 minuter så för mig skulle det inte göra så mycket, men jag kör med värmare ändå för då ser jag åtminstonde snabb ut i depån.

Tjock kan jag inte påstå att jag är med mina 66 kilo..:D
Konditionen därimot :glömdet

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
1,9 bak kall (2,3 varm) och 2,1 fram kall (2.5 varm) PÅ BANA! är siffror en representant för Dunlop sverige har gett till mig för två veckor sen.
Vart har du fått 1,5 bak kall ifrån om jag får fråga?

Hittade rekommendationerna hos Dunlop tidigare, fick också samma uppgifter från Hojdäck. i samband med Releasen så skrevs det mycket om det fantastiska med NTEC som medger lågt tryck för ökat fäste vid bankörning.

Tillägg: Själv körde jag ändå oftast på 1,9 och 2,1 då jag använde Sportsmarten då vädretvar dåligt (regn)

Hittade ett par artiklar från lanseringen som nämner det på http://www.dunloptyres.com.au/about...l.dot?id=c4d53740-da19-474a-b051-a83ec8bd8917 och http://www.streetfighters.com.au/blogs/entry.php?50-Tyre-Spotlight-Dunlop-Sportmax-Sportsmart

Fästet var bra och slitaget lysande på min R1-07, men jag gillade ändå inte dom riktigt pga trögheten (rent subjektivt). Men trivs man inte med däcken spelar inga tester och rekommendationer någon roll.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Juh@ (och TS)

Sant.. Det är nog det bästa tipset egentligen. De flesta däck är bra, bevisligen eftersom de som är duktiga kör assnabbt på allt.

Känner man sig osäker på däcken däremot så blir man nojig och kör därför också konstigt/kantigt vilket däremot kan leda till krasch även om däcken egentligen är helt ok.

Summa: Vad tester än säger, lyssna på nojjan om det får dig att köra bättre!

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Ligger du på 15 sekunder över gällande banrekord, dvs 1:20 tider på Gelleråsen, så duger Sportsmart gott o väl skulle jag säga.

Jag brukar kajka runt på 1:19-1:25 beroende på dagsform på Gelleråsen med Sportsmart på Ninjan, som är stor/tung/mycket effekt/tung pilot, har hållt ruskigt bra i det tempot i alla fall...

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Nån som kör 600, ligger 1:30-35 på mantorp 1:17-1:22 på Gelleråsen och har ett par däck som ni trivs riktigt bra med?? Bara för banbruk.
/Henrik

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nån som kör 600, ligger 1:30-35 på mantorp 1:17-1:22 på Gelleråsen och har ett par däck som ni trivs riktigt bra med?? Bara för banbruk.
/Henrik

Det är mitt område på Åsen, och har en polare i samma tempo - vi älskar båda två sportsmarten.

:)

Det är sällan man får åka fort som instruktör dock, röd grupp är ofta över 1,20 (folk skall ju ligga på 70%...även om många glömmer av det...), så vi behöver däck som värms upp fort, inte behöver värmare och lirar i väta, däckvärmargummi är jag lite skeptisk till för mitt "jobb" då man ofta står stilla och kikar på elever, och tempot är lite långsamt stundtals med.

Så vi har ju lite udda förutsättningar att tampas med...

Det verkar iaf palla med egenträning och 20-minuterspass i normalt sommarväder på en 600a i det tempointervallet iaf.
Snyggt slitage, och inga tendenser till att överhetta.

Det enda jag tycker mig ha märkt är en kraftig försämring av våtegenskaper efter en 4-5 bandagar, man har gott om gummi/mönster kvar, men det blir betydligt halkigare.

Sedan om det är en tekniknoja/hjärnspöke eller något riktigt skall vara osagt.

:)

/J

P.S. Skulle jag köra mer egenträning skulle jag börja fundera i dina banor, och hitta något för däckvärmare, så sportsmarttjötet får vi nog sätta en parentes på. :va

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ligger du på 15 sekunder över gällande banrekord, dvs 1:20 tider på Gelleråsen, så duger Sportsmart gott o väl skulle jag säga.

Jag brukar kajka runt på 1:19-1:25 beroende på dagsform på Gelleråsen med Sportsmart på Ninjan, som är stor/tung/mycket effekt/tung pilot, har hållt ruskigt bra i det tempot i alla fall...

Inga problem att köra 1.20 på åsen med en gammal R1 2001 skodd med Sportsmart eller Power Pure och en feg 95-kilos 40+:are i sadeln....när jag provade GP Racer slicksen blev det 1.17-1.18 tider och det beror bara på att jag mentalt vågade gå in med högre kurvhastighet men i praktiken hade det gått att köra exakt likadant med gatdäcken.

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Inga problem att köra 1.20 på åsen med en gammal R1 2001 skodd med Sportsmart eller Power Pure och en feg 95-kilos 40+:are i sadeln....när jag provade GP Racer slicksen blev det 1.17-1.18 tider och det beror bara på att jag mentalt vågade gå in med högre kurvhastighet men i praktiken hade det gått att köra exakt likadant med gatdäcken.

Absolut inte. Åkte 1:20 med min -99ans ZX-9R med kass teknik och D208GP utan värmare i kallväder för många år sedan ;) Piloten vägde nog som en riktig man då oxo ;)

Men ja, det mentala är den stora biten för dom flesta tror jag. Gäller att veta att det går, särskilt när man tittar på racepiloterna på samma material ;)

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Eftersom du inte kommer sätta banrekord enligt dig själv och inte heller tider för att kvala in till Rookie 600 av att döma på ditt inlägg så finns jättemånga bra däck.
Jag har själv bara kört på två av dom aktuella däcken som diskutterats och det är GP-Racet och Pirelli PRO.
GP-Racer från Dunlop funkar jättebra, det går att åka under 1.10 på Gelleråsen men däcket blir överhettat sen, börjar sladda efter 3-4 varv, men 1.15 tider är inget problem alls.
Att det blir överhettat kan ha sin förklaring till att däcket såklart inte är gjort det tempot, Dunlop rekommenderar heller inte att man ska värma däcket mer än 65 grader före körning.

Pirelli PRO däcket går att åka samma tider på också, håller ut lite längre innan det börjar kasa och sladda. Men du kan använda dina vanliga värmare som vanligt med det däcket.

I dit fall tror jag inte det spelar någon roll. Pris och pålitlig leverantör kanske får avgöra?

Pröva dig fram lite, känn dig för. Men försök att inte blanda olika däck och testa en massa olika fram och tillbaka för du kommer aldrig få till en setup på hojen som du känner dig komfortabel med om du byter och blandar däck hela tiden.

Välj ett däck efter dom förutsättningar som är bra för dig är mitt råd. Pris, leverantör, support för att göra små justeringar som förbättrar din körning.

//Nitrous

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
/Henrik

conti race slick eller va de heter hade jag på förra moppen och var ohyggligt nöjd med köpte på grevens för massa pengar men de höll länge

Edit ( de höll för mina 1.16:21 för två år sedan iaf! ) ;)

Last edited:

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
conti race slick eller va de heter hade jag på förra moppen och var ohyggligt nöjd med köpte på grevens för massa pengar men de höll länge

Edit ( de höll för mina 1.16:21 för två år sedan iaf! ) ;)

Shit, där fick jag en tid att spöa,,,, aj då.. ;)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag kör själv en R1 2009, kör samma däck som GT
GT kör ca 2 sek snabbare än mig på knutstorp.
jag har inga problem med fäste, att den ritar i varje utgång

jag VET att GT bromsar senare än mig.

så det är nog inte däcken som e problemet, det är nog tryck, fjädring & körstil som gör att däcken gör som dom gör

jag kör 2,5 bak 2,0 fram på gata
på bana har jag 1,8 fram & 2,0 bak

KALLTRYCK

yamaha rekomenderar 2,9 bak & 2,5 fram oavsett märke

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
1.9 bak och 2.1 fram har jag också hört från dunlop.
Anledningen till att man inte sänker så mycket fram är för att framdäcket inte har N-tech som bakdäcket har.

På min gamla hoj hade jag 2.25 fram och 2.5 bak på gata och ovanstående när de gällde bankörning.
Funka kanon , men sen är jag inte lika snabb som varken wonderwizard eller GT

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
känn på skillnaden i stommen på ett dunlop och ett metzeler / pirelli

då kommer man förstå att man måste köra med andra dämparinställningar för att få hojen att lira likadant, dunloppet är MYCKET styvare !!!

1,9 / 2,2 kör vi i metzeler !!

nu är jag ingen banguru som kör snabbt satan, men känn på stommarna så förstår ni !

får ut hur mkt som helst ut metzelerna tycker jag !

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
känn på skillnaden i stommen på ett dunlop och ett metzeler / pirelli

då kommer man förstå att man måste köra med andra dämparinställningar för att få hojen att lira likadant, dunloppet är MYCKET styvare !!!

1,9 / 2,2 kör vi i metzeler !!

nu är jag ingen banguru som kör snabbt satan, men känn på stommarna så förstår ni !

får ut hur mkt som helst ut metzelerna tycker jag !

Vilken mod på Metzler kör du med? Hårdhet? Fram/Bak? k2 k3?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring