Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Så nu har jag provat att sätta dit framgaffel och bakdämp.

Framgaffeln behöver en längre styraxel, men hur får man ur den så att jag kan byta?
Jag behöver nya lager med konstiga mått till styraxeln.
Det övre lagret ska vara 52 x 30 x 16,5
Det nedre lagret ska vara 52 x 31 x 16,5
eller i närheten av 30 och 31.

Bakdämpen är för kort så den behöver ett annat fäste.

Bakramen ska få ett nytt fäste då ett är trasigt.


som ovan säger.. i en press.. dom kan sitta nå sjukt ibland.

går inte din "gammla" pinne i den? är den tjockare kan man ofta svarva ner den så den passar..
är den för smal så kan man lägga på material o svarva ner sen.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Finns det någon som har:

En framskärm till en R6 -06 eller nyare
Kåpglas till en Aprilia RS 125 -06 eller nyare
Sadelgummi över och vill sälja till bra pris?


Eller vet ni någon som säljer alla pluttar så jag slipper en massa frakt från fler?
Finns det andra än Grevens som har detta?
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Hejsan
Jättekul att läsa om ditt bygge, 450gp byggen är klart läckra

Har själv haft en wr 450 -06. Med den provade jag att åka grusväg med rekluse kopplingen monterad. Körde några 5-10 mila tripper där hastigheten pendlade mellan 50-130 km/h. Gissa om koppligskåpan blev varm:näsblod och det rök rejält när jag lättade på oljepåfyllningslocket
Hade hyffsad koll på sliret och justerade reklusen för minsta slir innan men den blev som sagt mkt varm så jag petade i den vanliga kopplingen istället för grusvägsåka. Oljevolymen är ju bara 1,3 liter och ligger man på bana i 45 min på 7-12" rpm så blir det ju rejält varmt.

Om du kollar på div USA forum så är det populärt att montera oljekylare därborta .... verkar vara en hyffsat enkel mod.....jag var inne på det själv men sålde hojen istället
http://www.thumpertalk.com/forum/archive/index.php/t-399925.html
http://wr450.com/photos/oilcooler/oilcoolermod.pdf
finns även färdiga kitt att köpa hittar inte länken nu bara

föresten köp olja i 20 liters dunk och byt hellre en gång för ofta...speciellt om du råkar sätta hojen i ett vattenfyllt dike någongång:rolleyes:

mer bilder o filmer tack!!!
Ska du använda TYGA kåpor?
mvh
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Tack för att du läser tråden ordentligt :)

Jag har en oljekylare som ligger här hemma som ska monteras på ett lämpligt ställe ;)

Hihi det är tur att det inte finns så många vattendiken på banorna som jag ska åka på :)
Men varför åkte du i vattendike för? Du är väl ingen fisk heller? Eller?

Fler filmer och bilder ska komma jag lovar :) Förresten vad är tyga kåpor för något?
Mina kåpor är från mlb-motorsport.com :)
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nu har jag kört fast lite :(

Behöver en massa idésprutor och experthjälp!

Den nya fälgens bakdrev hamnar för långt ut.
Den behöver flyttas in 9-10mm men hur ska jag lyckas med det?
Den tjocka klumpen med klumpar på är ju ivägen så jag inte kan flytta in den. Så hur ska jag göra?

Obs ska inte ha det drevet på bilden (38 kugg) utan ett större med 43kugg till att börja med och fram ska det vara 14 eller 15 kugg.
 

Bifogat

  • Bakdrev1.JPG
    Bakdrev1.JPG
    44.6 KB · Visningar: 108
  • Bakdrev2.JPG
    Bakdrev2.JPG
    50.7 KB · Visningar: 94
  • Bakdrev3.JPG
    Bakdrev3.JPG
    45.8 KB · Visningar: 89
  • Bakdrev4.JPG
    Bakdrev4.JPG
    51.9 KB · Visningar: 98
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu har jag kört fast lite :(

Behöver en massa idésprutor och experthjälp!

Den nya fälgens bakdrev hamnar för långt ut.
Den behöver flyttas in 9-10mm men hur ska jag lyckas med det?
Den tjocka klumpen med klumpar på är ju ivägen så jag inte kan flytta in den. Så hur ska jag göra?

Obs ska inte ha det drevet på bilden (38 kugg) utan ett större med 43kugg till att börja med och fram ska det vara 14 eller 15 kugg.

För långt ut för vad?
Är det bara för att kedjan skall linjera, och hjulet är centrerat, så föreslår jag off-set drev fram.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Du kanske kan skruva drevet det på andra sidan om "klumpen", förutsatt att klumpen forfarande går att skjuta in i fälgen då. Varför måste drevet flyttas? tar det i svingen?

Ifall drevet inte tar i svingen kanske du kan använda ett framdrev med offset som gör att kedjan går rakt ändå, fast förskjuten en bit ifrån motorn.

Vilka delar på bilden är original, och vilka är special?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Hjulet centrerar inte med den här klumpen utan den hamnar för långt åt höger och flyttar jag hjulet så den sitter i mitten då hamnar drevet i svingen :(
Å skulle jag sätta drevet på andra sidan klumpen så hamnar drevet för långt in å då måste ju framdrevet sitta in i ramen :S
Alltså vore ett krokigt framdrev bra, det skulle hjälpa några mm..
Allt på bilderna är orginal förutom drevet som ska bytas till ett större.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hjulen skall spåra. Det kan gå att göra ett off-set bakdrev genom att svarva bort kuggkransen på det drev du har och svetsa kuggkransen från det nya drevet på "insidan". Då tjänar du en drevtjocklek. Men det blir samma problem nästa drevbyte. Fräsa ner fälgen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Quick and dirty. Flytta både framhjul och bakhjul 9 mm åt höger.
Det viktiga är att hjulen spårar och att det blir lite viktförskjutning i sideled kommer aldrig att märkas.

Tror det blir tajt att göra 9mm offset på det där bakdrevet så nästa lösning är väl att tillverka en ny tunnare ryckutjämnare i stål. Men då kommer kanske kedjan ta i sidan på däcket istället?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Halva på bakdrevet och halva på drevhuben

2 - 3 mm på vänster distans brukar funka det med

Då borde du va hemma
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Blir alltid så imponerad av allas byggtrådar. Måste vare ett jäkla letande, mekande, testande, funderande, svärande. Men ändå fortsätter ni :D Hoppas du får ihop hojjen!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Flyttar man bakdrevet i sidled, så bör man också flytta kullagret i hubben lika mycket i sidled. Inte så lämpligt att drevet sitter utanför eller innanför lagret, Sliter snett ganska fort.

Går det att flytta motorn i sidled? Självklart det går, men hur mycket jobb är det?

Mats
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Flyttar man bakdrevet i sidled, så bör man också flytta kullagret i hubben lika mycket i sidled. Inte så lämpligt att drevet sitter utanför eller innanför lagret, Sliter snett ganska fort.

Går det att flytta motorn i sidled? Självklart det går, men hur mycket jobb är det?

Mats

Är det bara ett kullager i den hubben? I så fall håller jag med, men med två lager så kan det funka bra ändå beroende på designen.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
En av mina meck hjälpredor sa såhär:

1# Om jag först vill att hjulet ska sitta i mitten så måste drevet flyttas in 9-10mm.

2# Om jag sätter drevet på ”insidan” så kommer det 16mm in. Inge bra, för då tar kedjan i däcket.

3# Sen måste distansen sticka ut 6mm från drevet.

4# Om ”2#” så kommer lagret med mera sticka ut för mycket.

5# Om jag har ett offsetdrev bak så blir det lika ”4#”

6# Funderar på om det går att svarva ner plupparna på klumpen och skära av gummiplupparna så den går 5mm längre in i fälgen.

7# Sen kan man tydligen svarva ner klumpen så drevet kommer in 4mm till. (finns då 6mm kvar i klumpen som håller drevet).

8# Sen går det att få med distansen så den sticker ut 6mm.



Kan man göra som i 6# ?



Sen kommer andra sidan… Men då ska bromsskivan ut lite. Men det är tydligen lättare att fixa. Har ju redan gjort det på framskivan :)

Men jag behöver få tag på en bakbromsskiva som är större:

Ytterdiameter: 245mm

Mittenhålet:110mm

Skruvcirkel: 125mm

Skruvhål: 6mm

Antal skruvar: 6st



Någon som vet vilka hojar som har de måtten?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hjulet centrerar inte med den här klumpen utan den hamnar för långt åt höger och flyttar jag hjulet så den sitter i mitten då hamnar drevet i svingen :(
Å skulle jag sätta drevet på andra sidan klumpen så hamnar drevet för långt in å då måste ju framdrevet sitta in i ramen :S
Alltså vore ett krokigt framdrev bra, det skulle hjälpa några mm..
Allt på bilderna är orginal förutom drevet som ska bytas till ett större.

Svarva om fälgen så det blir rätt om det finns material :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltså både drev och skiva behöver flyttas åt höger. Inget snack om att jag skulle flytta hela hjulet åt höger och även flytta framhjulet också.

tede-77, här på sporthoj kan nog för en lagom slant skära ut en skiva åt dig exakt som du vill ha den.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top