Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

Du behöver inte delar att modifiera till länkage? Har komplett länkage till en ZX6R -01 för småpengar. Har även bakdämpare till den. Skiva till varken den eller en Blackbird passar inte de mått du vill ha.:p
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nu är den stora klumpen svarvad lite här och där.

Hur många olika mått på offset finns det på framdrev till min hoj? (WR450 -04a)
Skulle tydligen behöva ett på 3 mm.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nu har jag fått till det så att hjulet är i mitten och kedjan går rakt.
Jag flyttade in lagret lite grann för att kunna få plats med en distans mot svingen.

Fixade lite på gummiplupparna så klumpen kommer in lite längre i svingen.

Nu skulle jag behöva flytta ut bromsskivan 8mm, finns det sånna bromsskivor? Eller måste man göra en distans?

Lägger in några bilder på när jag försökte själv igår, men jag överlåter nog fixandet till någon annan i fortsättningen...
 

Bifogat

  • ina1.JPG
    ina1.JPG
    69.9 KB · Visningar: 348
  • ina2.JPG
    ina2.JPG
    60 KB · Visningar: 353
  • ina3.JPG
    ina3.JPG
    70.1 KB · Visningar: 372
  • ina4.JPG
    ina4.JPG
    75.4 KB · Visningar: 404
  • ina5.JPG
    ina5.JPG
    71.9 KB · Visningar: 422

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Hur ska man trycka ur styrpinnen ur den nedre klumpen?
Det ser ut som att det sitter något litet lås där inne i klumpen runt axeln under så man inte kan få ut den? :(
Och på ovansidan av klumpen sitter det ju ena delen av lagret fett me fast.

Å så små fingrar har jag inte at jag kan pillra upp det :(
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nedre klumpen?
Men menar du drevhållaren?

Styrpinnen?
Menar du hylsan som axeln går igenom?

Är något kanske låst med en låsring? den tar man loss med en låsringstång.

Låsringar
 

Bifogat

  • lasring.jpg
    lasring.jpg
    3.1 KB · Visningar: 1,045

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nu har jag fått till det så att hjulet är i mitten och kedjan går rakt.
Jag flyttade in lagret lite grann för att kunna få plats med en distans mot svingen.

Fixade lite på gummiplupparna så klumpen kommer in lite längre i svingen.

Nu skulle jag behöva flytta ut bromsskivan 8mm, finns det sånna bromsskivor? Eller måste man göra en distans?

Lägger in några bilder på när jag försökte själv igår, men jag överlåter nog fixandet till någon annan i fortsättningen...


Bra att du testar själv! Dom bästa bitarna är dom man själv snurrat till! Ett jävligt hett tips är att sätta upp håret, eller ha en keps när du svarvar och fräser, jag har sett resultatet av långhårig tjej som fick in luggen i en svarv på högvarv. Inte snyggt att vara skalperad :näsblod
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nedre klumpen?
Men menar du drevhållaren?

Styrpinnen?
Menar du hylsan som axeln går igenom?

Är något kanske låst med en låsring? den tar man loss med en låsringstång.

Låsringar


Nedre klumpen är den som framgaffeln sitter fast i, och styrpinnen är den pinnen som sitter fast i klumpen och går upp genom ramen.

Näe det ser inte ut som de runda grunkorna som är på den bilden du skickade.
Det ser mer ut som en rund ståltråd som är avklippt så det fattas typ 5 mm för att den ska gå runt helt.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nedre klumpen är den som framgaffeln sitter fast i, och styrpinnen är den pinnen som sitter fast i klumpen och går upp genom ramen.

Näe det ser inte ut som de runda grunkorna som är på den bilden du skickade.
Det ser mer ut som en rund ståltråd som är avklippt så det fattas typ 5 mm för att den ska gå runt helt.

Aha, du försöker alltså ta loss nedre styrkronan från det som jag tror kallas styraxeln. Vilken motorcykel hör grejerna till? kanske går att hitta en sprängskiss på nätet.

Om det inte finns någon möjlighet att få grepp om låsringen med ett verktyg tror jag att du måste fila av den och sedan ersätta den med en ny när du ska montera ihop igen.

Varför vill du ta isär styrkronan?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Det är ett clips, ungefär som ett förvuxet kolvbultsclips. Vet inte vad dom heter på svenska, men benämns "circlip" i de manualer jag sett. Tag en mycket liten flat skruvmejsel och tryck försiktigt in bladet mellan clipset och hålets vägg, nära ena änden av clipset. Tag sedan en annan liten mejsel, och hjälp clipset ut. Därefter pressas styrstången ut nedåt ur gaffelkronan. Clipset går fint att återanvända om du inte skadat det vid demonteringen.
 

Bifogat

  • clips.jpg
    clips.jpg
    3.7 KB · Visningar: 988
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja, jag förstod att det handlade om ett sånt. Antar att dom också heter låsring. Engelska circlip är ju benämningen på både ringarna i min bild och de som är gjorda av ståltråd (din bild).

På kolvarna finns det ju spår som gör att man ganska enkelt kan pilla loss låsringen, men det är är ju svårare, särskilt om spåret är djupare än halva tråddiametern.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Varför vill man ha bort klipset, Det sitter där för att stången inte ska komma längre upp i kronan

Stolpen pressas neråt sedan är det en smal sak att pilla loss klipset om man nu vill det
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Varför vill man ha bort klipset, Det sitter där för att stången inte ska komma längre upp i kronan

Stolpen pressas neråt sedan är det en smal sak att pilla loss klipset om man nu vill det

Inte pa nan gaffelkrona jag sett i alla fall. Styrstangen ar pressad underifran mot en fast ansats i kronan, och lases sedan underifran av ett clips. Verkar vara standardlosningen vad jag vet.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Inte pa nan gaffelkrona jag sett i alla fall. Styrstangen ar pressad underifran mot en fast ansats i kronan, och lases sedan underifran av ett clips. Verkar vara standardlosningen vad jag vet.

Nja just precis fast nån tänker lite fel här

Kronan har en planförsänkning där klipset passar exakt
på så sätt kan inte klipset halka av och stolpen lossna

Men vid demontage så pressar man stolpen neråt och med hjälp av en distans med lagom stort hål i så får man ner stolpen och blottar därmed
klipset

Men nu pressar man ändå stolpen ner förbi så att den tjochare presspassningsdelen går rakt igenom kronan

kvar har man 2 detaljer , Stolpen med sitt klips samt gaffelkronan
med sitt säte för ovan nämda klips


Bifogar fantastik painritning:D
 

Bifogat

  • Stolpe-press.JPG
    Stolpe-press.JPG
    195.3 KB · Visningar: 212
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Nja just precis fast nån tänker lite fel här

Kronan har en planförsänkning där klipset passar exakt
på så sätt kan inte klipset halka av och stolpen lossna

Men vid demontage så pressar man stolpen neråt och med hjälp av en distans med lagom stort hål i så får man ner stolpen och blottar därmed
klipset

Men nu pressar man ändå stolpen ner förbi så att den tjochare presspassningsdelen går rakt igenom kronan

kvar har man 2 detaljer , Stolpen med sitt klips samt gaffelkronan
med sitt säte för ovan nämda klips


Bifogar fantastik painritning:D

Ritningen var fin :tungan

Men jag haller i ovrigt inte med dej.

I min varld ar det som sa har:

1. Pilla bort clipset
2. Pressa ur stangen nerat genom kronan
3. Klart.

Anledningen till att jag ar valdigt saker ar att jag en gang for lange sedan missade clipset, med katastrofala foljder...men det ar klart att det finns kanske flera olika designer av detta.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ritningen var fin :tungan

Men jag haller i ovrigt inte med dej.

I min varld ar det som sa har:

1. Pilla bort clipset
2. Pressa ur stangen nerat genom kronan
3. Klart.

Anledningen till att jag ar valdigt saker ar att jag en gang for lange sedan missade clipset, med katastrofala foljder...men det ar klart att det finns kanske flera olika designer av detta.



Just därför dom är tänkta att pressa åt andra hållet
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nu har jag fått av det påpressade lagret iaf så jag ser från andra sidan också :)

Det ser ut som att det ska gå så som på den fina ritningen som Andersson_turbo ritade

Jag ska åka till jobbet i veckan och höra med pojkarna i verkstan om de kan hjälpa mig att pressa ur den där dumma pinnen som är för kort :)

Sen behöver jag bara leta på någon som kan hjälpa mig att tillverka en ny längre pinne, är det någon som vet vart man kan hitta någon som kan sånt?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu har jag fått av det påpressade lagret iaf så jag ser från andra sidan också :)

Det ser ut som att det ska gå så som på den fina ritningen som Andersson_turbo ritade

Jag ska åka till jobbet i veckan och höra med pojkarna i verkstan om de kan hjälpa mig att pressa ur den där dumma pinnen som är för kort :)

Sen behöver jag bara leta på någon som kan hjälpa mig att tillverka en ny längre pinne, är det någon som vet vart man kan hitta någon som kan sånt?


Jag kan göra hela jobbet åt dig om du fixar material

Om du vill ha den i aluminium så bör det vara Fortal ( 7075)

eller motsvarande, Även Alumek funkar

Om du vill ha den i stål så funkar det med nästan vad som helst

Dock ska det vara lämpligt att slå en gänga i ( inte för grötigt )

Peter
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag kan göra hela jobbet åt dig om du fixar material

Om du vill ha den i aluminium så bör det vara Fortal ( 7075)

eller motsvarande, Även Alumek funkar

Om du vill ha den i stål så funkar det med nästan vad som helst

Dock ska det vara lämpligt att slå en gänga i ( inte för grötigt )

Peter

Åhh vad bra! :) Det får du gärna göra :)
Klart beroende på vad du vill ha för det.

Kan du inte säga vad jag ska skaffa för material istället?
Det blir SÅÅ mycket lättare då.

Och förresten, vart köper man sånt?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top