Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Mimmi

Mimmi
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
Honda CBR 600RR
Blir glad och imponerad av människor som du - människor som har en sådan enorm drivkraft blir jag glad utav :) Du är en inspirationskälla.
Hoppas att det går bra med hojbygget och tänk vad stolt du kommer bli sedan när allt är klart :)

Lycka till:tummenupp
Mimmi

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Ursäkta för att fråga men blev lite nyfiken,
hur fick du handen förlamad? Eller den kanske har läkt nu?
fin hoj änsålänge :)

En i eslöv har inge hår längre för hon slarvade med de!

Jag blev påkörd på banan av en idiot för drygt 2 år sen och då gick handen åt helvete och nej den är inte läkt och kommer aldrig bli bra, då hade jag ju kunnat köpt vilken hoj som helst men nu måste jag ha en handikappanpassad.

Blir glad och imponerad av människor som du - människor som har en sådan enorm drivkraft blir jag glad utav :) Du är en inspirationskälla.
Hoppas att det går bra med hojbygget och tänk vad stolt du kommer bli sedan när allt är klart :)

Lycka till:tummenupp
Mimmi

Tackar så mycket, det värmer :)

Ikväll håller jag på plockar ur motorn så den ska lämnas väg på ventiljustering och eventuellt kolvbyte och en allmän status koll och medan den är iväg tänke jag försöka lacka ram, sving och bakram så jag hoppas det blir bra nu :)

Är såååå fruktansvärt åksugen :)

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Nu är den ganska urlättad och har blivit en Familjen Flinta modell med "ben springar motor" Väldigt miljövänlig just nu :)

Bifogat

• Lättad.JPG
    Lättad.JPG
    41.8 KB · Visningar: 440

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Finns det någon enduro kunnig här som vet om jag kan montera på en vaccumslang på förgasaren på min motor som kan styra bensinkranen?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Finns det någon enduro kunnig här som vet om jag kan montera på en vaccumslang på förgasaren på min motor som kan styra bensinkranen?

OM du har ett uttag på topplocket i insuget. I närheten av insugsgummet så kan du ta ut vaccum där. Men har du vaccumkran på din tank?
Det kan vara problem med att vaccumet inte räcker till att hålla kranen öppen på vassa motorer. Det blir helt enkelt år dåligt undertryck, då rinner inte soppan till och motorn går magert. Kan medföra motorskador.
En manuell kran är betydligt säkrare. Men kräver att du kommer ihåg att slå av och på.

Mats

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
OM du har ett uttag på topplocket i insuget. I närheten av insugsgummet så kan du ta ut vaccum där. Men har du vaccumkran på din tank?
Det kan vara problem med att vaccumet inte räcker till att hålla kranen öppen på vassa motorer. Det blir helt enkelt år dåligt undertryck, då rinner inte soppan till och motorn går magert. Kan medföra motorskador.
En manuell kran är betydligt säkrare. Men kräver att du kommer ihåg att slå av och på.

Mats

Det är minst lika enkelt att borra och sätta en nippel där,
beroende på om insuget är av metall eller gummi,
lättast är med gummi då gör du bara ett hål och sätter fast nippeln ordentligt och tättar sen e de klart, med metall fick jag gänga på mitt insug men de finns säkert bättre lösningar

hur trycket o suget funkar på motorcyklar kan ja dock inte svara på

Mvh

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
vad är vaccum? Är ju hur många som helst som skriver det i trådarna.
Senast jag lärde mig svenska hette det vakuum.

Viktigt! Hjälp till att förbättra sökmotorn
Ny funktion / hjälpmedel installerat! Du kan nu tagga upp alla trådar på sporthoj med relaterande sökord. Detta görs längst ner under varje tråd. Exempel på trådnamn "Slirande koppling" så ska sökord vara: slirande, koppling. Och därtill kanske märke och modell. Och finns lösningen, skriv sökord på det oxå: startmotor, batteri. Osv...
Vänligen spamma inte eller förstör för andra. Tack! ;-) (OBS! Gäller ej OT-forumet)

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Hej pulkaskurk, jag önskar jag vore lika händig som du. Eller åtminstone lika modig :)

Jag är lite nyfiken, du nämner sporthoj i trådrubriken, har du tänkt montera dit helkåpor på hojen sen?

//johan

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag sätter små magneter runt handtaget och sen ett gäng i handsken så den sitter där den ska men även lätt lossnar när jag kraschar :)

Är det inte svårt att hålla hojen i rak linje när man drar på hård gas om man bara han hålla i ett styre? Om man själv trycks lite bakåt när man gasar drar man väl styret snett? Måste vara krångligt men ändå helt underbart att läsa att man inte låter sig styras av ett handikapp. :Bugar:tummenupp

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Viktigt! Hjälp till att förbättra sökmotorn
Ny funktion / hjälpmedel installerat! Du kan nu tagga upp alla trådar på sporthoj med relaterande sökord. Detta görs längst ner under varje tråd. Exempel på trådnamn "Slirande koppling" så ska sökord vara: slirande, koppling. Och därtill kanske märke och modell. Och finns lösningen, skriv sökord på det oxå: startmotor, batteri. Osv...
Vänligen spamma inte eller förstör för andra. Tack! ;-) (OBS! Gäller ej OT-forumet)

Varför negativt? Om det nu är teknikforum är det väl av högsta vikt att folk åtminstone kan skriva rätt, sen att du tar fram utdraget om att tagga trådar är det väl ännu viktigare att det blir rätt. Eller? Jag menar det är ju ingen felstavning, utan en total missuppfattning om vad det heter.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Hej pulkaskurk, jag önskar jag vore lika händig som du. Eller åtminstone lika modig :)

Jag är lite nyfiken, du nämner sporthoj i trådrubriken, har du tänkt montera dit helkåpor på hojen sen?

//johan

Yepp självklart det blir helkåpor på! från en Aprilia RS125, jag vill inte ha en ful hoj heller! :)

Är det inte svårt att hålla hojen i rak linje när man drar på hård gas om man bara han hålla i ett styre? Om man själv trycks lite bakåt när man gasar drar man väl styret snett? Måste vara krångligt men ändå helt underbart att läsa att man inte låter sig styras av ett handikapp. :Bugar:tummenupp

Njae det går ganska bra, kan bli lite obalanserat ibland innan jag har kört in mig bara men jag har inte så mkt tryck på styret utan håller fast mig med benen istället, precis som när jag rider min häst :)

Svårare är däremot att motstyra med fel hand, det har jag inte riktigt kommit på och hittat rätt känsla för ännu men det kommer väl så småning om :)

Last edited:

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Schysst, det skall verkligen bli kul att se bygget när det är klart :)

Gauer

Medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
-86 Honda NS125F
lite sent, men, du kan ju köpa en monkeybike :) liten ram, halvautomat (ingen koppling) å finns som 50 och 125 kubik
(nej, är inte seriös)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Nu har jag gjort rent kedjan med massa gucka så nu är den torr som fnöske, så hur ska jag kladda ned den som bäst nu första gången?

För det räcker väl inte med att bara spraya på tunt kedjewax? För den kommer väl inte in i alla skrymslen?

Låta den simma i matolja?

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Nu går det sakta men säkert framåt ram och sving och lite småprylar är lackade å motorn sitter i igen :)

Bifogat

• Lackad ram.JPG
    Lackad ram.JPG
    28 KB · Visningar: 102
  • Lackad ram m motor i.JPG
    Lackad ram m motor i.JPG
    33.1 KB · Visningar: 135

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Nu har jag gjort rent kedjan med massa gucka så nu är den torr som fnöske, så hur ska jag kladda ned den som bäst nu första gången?

För det räcker väl inte med att bara spraya på tunt kedjewax? För den kommer väl inte in i alla skrymslen?

Låta den simma i matolja?

Lägg kedjan ute i solen så den blir lite varm och lägg på lite kedjeolja för motorsåg om det finns hemma. Stänker lite, men ger bra grund. Kedjevax kan du dra på senare. Använd INTE matolja, det binder satan när det har använts lite.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa