Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
En Aprilia Rs 250 lär ju vara den roligaste hojen att utgå ifrån, och för minsta möjliga mek och bekymmer med motorn så skulle jag isåfall välja en yamaha wr450 motor. Enduro motorerna är ju inte lika högtrimmade som crossmotorerna. Och den har elstart. samt laddspole för lysen mm.

Varför ska jag göra mitt hojåkande svårt när jag vet om en lösning som passar mig? Nu handlar det ju bara om hur man ska göra för att ta sig dit och det SKA GÅ, kan man skicka folk ut i rymden så borde de ju gå och lösa mina önskningar med lite eftertänksamhet och klurande, har inte brottom att få ihop något heller, siktar på att köra själv i vinter eller till nästa vår.

Så jag är inte ute efter en snabb och enkel lösning jag är ute efter en lösning som passar mig.
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
http://www.rolandsands.com/450.html

Såg den för ett tag sedan, kanske ka ge nånn inspiration, ganska dyra grejjer men man kan säkert göra mycket själv :tummenupp (450cc crossrova ska ju funka med den kopplingen va?) Lär ju inte väga mycket men ha tillräckligt med pulver för att lyfta en kåpad cross med en tjej på :yoparty

lycka till!
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
http://www.rolandsands.com/450.html

Såg den för ett tag sedan, kanske ka ge nånn inspiration, ganska dyra grejjer men man kan säkert göra mycket själv :tummenupp (450cc crossrova ska ju funka med den kopplingen va?) Lär ju inte väga mycket men ha tillräckligt med pulver för att lyfta en kåpad cross med en tjej på :yoparty

lycka till!

tack för bra inspiration :) det behövs :)

En Aprilia Rs 250 lär ju vara den roligaste hojen att utgå ifrån, och för minsta möjliga mek och bekymmer med motorn så skulle jag isåfall välja en yamaha wr450 motor. Enduro motorerna är ju inte lika högtrimmade som crossmotorerna. Och den har elstart. samt laddspole för lysen mm.


det låter som en bra idé :) vet du ngt bra ställe där man kan hitta sånna motorer?
 
Last edited:

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
gävle
Hoj
R6 + szr660
Jag hade nog (som många andra) kikat närmare på en Aprilia RS 250, fast med en BMW G650X motor.

BMW brukar ha snälla serviceintervaller och finns med i listan på Rekluse hemsida. :tummenupp
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Är det någon som har erfarenhet om Reklusen alstrar mycket värme så att man behöver montera en extra oljekylare?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det någon som har erfarenhet om Reklusen alstrar mycket värme så att man behöver montera en extra oljekylare?
Det behövs inte.Kör man på någorlunda "rätt" växel alstrar den inte mer värme än en vanlig koppling.Kör man på alldeles för höga växlar i låg fart så att den går med konstant slir utan att låsa upp kan det däremot bli rätt varmt.Satsa på en Rekluse pro,den har bättre manuell kopplingsfunktion än den vanliga z-start.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Om du använder gashandtaget till att koppla, fast du vrider handen framåt ("fel håll") för att koppla? Och sedan bakåt (som vanligt) för att gasa igen.

Om man bygger enligt snabbgasmodellen, så blir slaget inte så onödigt långt heller.

Blir rätt enkelt att bygga, att slira igång på höga varv kanske blir svårt, men om du inte ska tävla är det väl inga problem? Kan ju ställa tomgången på 4000 :)
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Om du använder gashandtaget till att koppla, fast du vrider handen framåt ("fel håll") för att koppla? Och sedan bakåt (som vanligt) för att gasa igen.

Om man bygger enligt snabbgasmodellen, så blir slaget inte så onödigt långt heller.

Blir rätt enkelt att bygga, att slira igång på höga varv kanske blir svårt, men om du inte ska tävla är det väl inga problem? Kan ju ställa tomgången på 4000 :)

ehh.. hur ska jag komma framåt då från stillastående när jag vill koppla och gasa samtidigt?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Skulle det gå att lösa med att använda ett tumgasreglage på höger undersida av styret som koppling? Så du kopplar med högertummen?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
VIll du ha en motor som inte kräver så mycket service så använd en LC4 motor från KTM, den är det intervaller på som en "vanlig hoj", stoppa den i ett 250 chassi typ Aprillia eller Honda, det funkar då det har gjort förr...
LC4 motor är kompatibel med Rekluse enligt hemmsidan...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Vill du bara tanka och köra är det XR650 eller BMW/Rotax 650 som gäller motormässigt.
Köp en BMW F650SC (Scarver) så får du en riktigt låg, kort, smidig, gatreggad hoj där Reclusen bör passa.
Scarvern är förvisso skitful och knappast en sporthoj men på så sätt kan du iaf komma igång med körningen igen på ett enkelt sätt. Jag har smiskat bana med en Scarver och den har riktigt bra chassie och rätt fälgstorlekar för att kunna få tag på bra däck. Lite klen i motorn i förhållande till vikten möjligen.

BTW: Hur funkar nedväxlingarna med recluse?
Har inte provat själv...
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Vill du bara tanka och köra är det XR650 eller BMW/Rotax 650 som gäller motormässigt.
Köp en BMW F650SC (Scarver) så får du en riktigt låg, kort, smidig, gatreggad hoj där Reclusen bör passa.
Scarvern är förvisso skitful och knappast en sporthoj men på så sätt kan du iaf komma igång med körningen igen på ett enkelt sätt. Jag har smiskat bana med en Scarver och den har riktigt bra chassie och rätt fälgstorlekar för att kunna få tag på bra däck. Lite klen i motorn i förhållande till vikten möjligen.

BTW: Hur funkar nedväxlingarna med recluse?
Har inte provat själv...

Jag vill ha en sporthoj med mycket plast, jag e tjej och utseendet är viktigt... den ska vara rosa och ha silverfärgade blommor på.

Sen vill jag ha en hoj med vikten bärbar dvs runt 70kg

Cykeldäck på en liten mc e bara gulligt :) Så det gör ingenting och kan få tag på billiga cykeldäck med :)

Med en rekluse kan man bara smaska i växlarna både upp och ned och den sköter kopplingen själv på nåt vis.
Men med en QS så sköter den bara växlingen uppåt och man måste själv koppla nedåt om jag förstått det rätt?
 
Last edited:

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
Skulle det gå att lösa med att använda ett tumgasreglage på höger undersida av styret som koppling? Så du kopplar med högertummen?

Man borde kunna använda en lägesgivare som är kopplad till kopplingen om man vill köra den med tummen.

Ett enkelt sätt att kunna "styra kopplingen" på samma sätt som med två händer.
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
~70kg/billigt/sporthoj/lite service

Inga övriga krav? :näsblod

Hehe ne de var ungefär så :) Vet ju att jag inte kan få allt exakt som jag vill och måste kompromissa på vissa saker. Reklusekoppling är en sak jag inte kompromissar på och inte på vikten och sporthoj heller men jag vill ju helst slippa byta kolvar varannan vecka liksom...

Men jag tror helt klart på ngn honda eller yamaha 450 motor då det lär vara ganska lätt att få tag på och delar till sånna med. Men en BMW lockar ju med tanke på service intervaller osv.. Får väl räkna lite på vilken som lär vara billigast och bäst och minst strul med i längden...
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag vill ha en sporthoj med mycket plast, jag e tjej och utseendet är viktigt... den ska vara rosa och ha silverfärgade blommor på.

Sen vill jag ha en hoj med vikten bärbar dvs runt 70kg

Cykeldäck på en liten mc e bara gulligt :) Så det gör ingenting och kan få tag på billiga cykeldäck med :)

Med en rekluse kan man bara smaska i växlarna både upp och ned och den sköter kopplingen själv på nåt vis.
Men med en QS så sköter den bara växlingen uppåt och man måste själv koppla nedåt om jag förstått det rätt?


Ska du ha en komplett hoj under 70 kg så kommer du få stora hål i plånboken. En 450 cross väger en bit över 110 kg. Banta en sån hoj 40 kg utan att bygga ramen i lödtenn blir nog extremt svårt.
Som flertalet varit inne på redan så tror jag tyvärr att du gör dig en otjänst genom att bestämma dig för en teknisk lösning först och sedan försöka hitta något som passar. Det kommer bara sluta med att du blir besviken. Lyssna mer öppet på den erfarenhet folk sitter på och titta på andra handikappslösningar så kommer du troligtvis att komma ut på banan några år tidigare. Tipset om BMWn tycker jag personligen är mest attraktivt. Modda om den med ett kraschkåpset från valfri modern 600 så kommer du ha en enkel lösning som blir snygg och förhållandevis billig.

Lycka till i varje fall, jag imponeras alltid av folk som vill övervinna hinder och ta sig framåt:tummenupp
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Ska du ha en komplett hoj under 70 kg så kommer du få stora hål i plånboken. En 450 cross väger en bit över 110 kg. Banta en sån hoj 40 kg utan att bygga ramen i lödtenn blir nog extremt svårt.
Som flertalet varit inne på redan så tror jag tyvärr att du gör dig en otjänst genom att bestämma dig för en teknisk lösning först och sedan försöka hitta något som passar. Det kommer bara sluta med att du blir besviken. Lyssna mer öppet på den erfarenhet folk sitter på och titta på andra handikappslösningar så kommer du troligtvis att komma ut på banan några år tidigare. Tipset om BMWn tycker jag personligen är mest attraktivt. Modda om den med ett kraschkåpset från valfri modern 600 så kommer du ha en enkel lösning som blir snygg och förhållandevis billig.

Lycka till i varje fall, jag imponeras alltid av folk som vill övervinna hinder och ta sig framåt:tummenupp


Jag har redan varit inne på att sätta kopplingen på foten eller på högerhanden mm och har även kommit fram till att det inte är någon bra lösning för mig, kanske funkar för andra men jag vill inte ha det så pga diverse olika faktorer.
Har varit i kontakt med firmor som handikappanpassar fordon och även dem tycker att rekluse är den bästa lösningen för mina problem. Så därför SKA det vara rekluse koppling. Har funderat i ett år nu på vilken lösning som passar mig bäst och det är denna. Så min fråga är inte om vilken koppling jag ska ha. Jag vill veta vilka motorer som går i en 125a eller 250 ram och vilken av motorerna är mest driftsäkra och så lite meck och service som möjligt. Vad jag ska tänka på med vilka motorer för och nackdelar.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top