Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
vill ha kedjan på vänster sida. Kan tydligen va problem med fälgar osv när det sitter på den andra sidan.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
jag hade satt kopplingen under frambromsen ungefär som stuntarna. de har en extra broms under kopplingen på vänstersidan. det går att fixa utväxlingen så du orkar trycka ned kopplingen med ett finger. det går oxå att ordna en bromspump som du kan använda ett finger till bromsen. kör du sedan med quickshifter så behöver du i stort sett bara koppla i starten. vid nerväxling så behövs en bra slirkoppling. på detta vis kan du köra hojar som r6 etc som inte är för stora.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
jag hade satt kopplingen under frambromsen ungefär som stuntarna. de har en extra broms under kopplingen på vänstersidan. det går att fixa utväxlingen så du orkar trycka ned kopplingen med ett finger. det går oxå att ordna en bromspump som du kan använda ett finger till bromsen. kör du sedan med quickshifter så behöver du i stort sett bara koppla i starten. vid nerväxling så behövs en bra slirkoppling. på detta vis kan du köra hojar som r6 etc som inte är för stora.

problemet kvarstår iaf då jag inte vill ha någon R6 eller liknande pga DEM ÄR FÖRSTORA, det finns inte en chans att jag når ned i backen, saknas mer än 1 dm...

därför vill jag ha en 125a eller 250 och även om jag inte skulle ha en rekluse blir det en motor jag inte vill ha då jag inte vill byta kolv varannan bandag. och som jag skrev innan vill inte ha ngn annan kopplingslösning än rekluse vill inte ha nåt mer på högerhanden än det jag redan har...

Pabbe

BIKERBOYZ MEDLEM
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
KTM DUKE 690
ja har en liten fråga...när du har magneterna i handen och på styret,blir det inte vibrationer o vobbel i kurvor lr vid hård växling? tänkte på att styret blir ju endå tyngre på ena sidan och du kan ju inte hålla men den handen som du ska
lite nyfiken på din teknik bara..lycka till

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Sätt på en reklause koppling på en rs 250 motor, så mycke meck är det väll ändå inte med en rs 250.
Betydligt mindre än med en 450 motor iaf.

Köra med en rs orginal motor blir troligen både billigare och roligare.
Man behöver inte byta kolv innan varje banåkning, räcker säkert med en gång/säsong.
Sen är det mer effekt i den motorn och du slipper bygga om chassiet och ändra köregenskaperna för hojen.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Tack för bra tips :) Varför sa du inte alla dem här sakerna vid middagen på Midlanda? Ska du med till gelleråsen?

Ska hålla er uppdaterade med mitt projekt jag lovar :)

Jag måste ha missat att detta diskuterades, eller så var jag fruktansvärt trött då :confused:

Tyvärr jobbar jag på måndag och tisdag, så jag kommer inte till gelleråsen. Men 29-30 Juni är jag inbokad :banana

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 fighter -05
Hur fan orkar ni?
Hur många som helst av er kommer med kanonförslag men alla sågas.

Och till dig bruden...
Du verkar ju redan VETA vad du vill ha. Se till o börja bygga istället för att såga.

Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
Hur fan orkar ni?
Hur många som helst av er kommer med kanonförslag men alla sågas.

Och till dig bruden...
Du verkar ju redan VETA vad du vill ha. Se till o börja bygga istället för att såga.

Om du läser mina frågor och sen läser tråden så ser du ganska snart att jag inte fått så många svar på det jag söker, får mest svar på det jag redan tagit reda på. Så spydiga inlägg kan du sluta med, TACK!

Dan Banan

Enarmade banditen
Gick med
5 Mar 2004
Hoj
Suzuki Gsxr 600
Tja!

Jag har själv en förlamad hand och har kört ett antal mil både på bana och lansväg med alla reglage på vänsterhanden. Den förlamade handen har jag satt fast på styret med kardborr band funkar kanon (lossnar när man kraschar jag har testat). jag har quickshifter så jag bara behöver koppla på ned växlingar och vid start och stopp. Jag gjorde hela ombyggnaden själv så har du några frågor så skicka ett pm.

/Danne

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Får man fråga varför rekluse koppling är så viktigt? Efter att ha läst tråden så tänker jag bara att en er-6 med sänksats samt flyttad koppling (som endast används vid start/stopp endå) till högerhanden samt QS fyller dina krav ganska bra, dvs lite mek och lätt till vikt och med effekt så det räcker.

Tror dessutom att en hoj på bana med rekluse koppling blir lite speciell att köra då den borde funka lite lustigt vid nedväxling på asfalt.

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...