Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag vill helt enkelt inte koppla om jag inte behöver. Visst kan man sätta kopplingen på högerhanden men för mig personligen blir det för mkt jag vill helt enkelt inte ha den där, jag har så mycket annat att koncentrea mig på än att försöka koppla och gasa samtidigt. Kopplingen på foten njae, man har dålig känsel och ibland vill jag ha båda fötterna i backen och då blir inte det heller helt bra och har jag otur ska jag dessutom steloperera höger foten och då blir det ännu jobbigare att ha den där. Har kompisar som kör med rekluse på deras motarder på bana och det går bra så varför skulle det inte gå för mig?

Nej jag vill inte ha någon ER6a eller annan ful hoj. Jag ska promt ha en liten sporthoj typ 125a eller 250 du vet jag är tjej och utseendet är viktigt, nästan viktigare att den e snygg än att den går bra.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag vill helt enkelt inte koppla om jag inte behöver. Visst kan man sätta kopplingen på högerhanden men för mig personligen blir det för mkt jag vill helt enkelt inte ha den där, jag har så mycket annat att koncentrea mig på än att försöka koppla och gasa samtidigt. Kopplingen på foten njae, man har dålig känsel och ibland vill jag ha båda fötterna i backen och då blir inte det heller helt bra och har jag otur ska jag dessutom steloperera höger foten och då blir det ännu jobbigare att ha den där. Har kompisar som kör med rekluse på deras motarder på bana och det går bra så varför skulle det inte gå för mig?

Nej jag vill inte ha någon ER6a eller annan ful hoj. Jag ska promt ha en liten sporthoj typ 125a eller 250 du vet jag är tjej och utseendet är viktigt, nästan viktigare att den e snygg än att den går bra.

Åter igen, snygga kåpor kan du mecka på vilken hoj som helst...
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Åter igen, snygga kåpor kan du mecka på vilken hoj som helst...

och som du kan läsa bl a i mitt första inlägg vill jag även ha en LITEN mc bara ett par snäpp större än minimoto...och i mina ögon är en 125a eller 250 små cyklar allt annat e stort.
 

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Göteborg/Jonsered
Hoj
Gsxr 1000 K8
Nej jag vill inte ha någon ER6a eller annan ful hoj. Jag ska promt ha en liten sporthoj typ 125a eller 250 du vet jag är tjej och utseendet är viktigt, nästan viktigare att den e snygg än att den går bra.

Hej!
Jag har suttit och läst igenom hela din tråd, för att jag tycker att det är intressant med ombygge , samtidigt lär man sig väldigt mycket av andra och deras erfarenheter.
Jag vill inte alls på något sätt vara otrevlig eller leka polis , men oftast så ser jag att du låter lite otrevlig i tonen trots all hjälp som alla försöker och bidra med.
Det är bra om man granskar lite över sina svar/inlägg så att ingen tar illa upp eller så,
med tanke på (ER6a eller annan ful hoj), Skönheten sitter i betraktarens ögon och smaken är olika, SOM TUR.
Som tidigare jag sa, hoppas du finner en lösning på det du söker och önskar dig all lycka.
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Hej!
Jag har suttit och läst igenom hela din tråd, för att jag tycker att det är intressant med ombygge , samtidigt lär man sig väldigt mycket av andra och deras erfarenheter.
Jag vill inte alls på något sätt vara otrevlig eller leka polis , men oftast så ser jag att du låter lite otrevlig i tonen trots all hjälp som alla försöker och bidra med.
Det är bra om man granskar lite över sina svar/inlägg så att ingen tar illa upp eller så,
med tanke på (ER6a eller annan ful hoj), Skönheten sitter i betraktarens ögon och smaken är olika, SOM TUR.
Som tidigare jag sa, hoppas du finner en lösning på det du söker och önskar dig all lycka.


Anledningen till att jag kanske tyvärr låter lite otrevlig ibland är nog att jag tycker att jag väldigt tydligt skrivit ut att jag inte är intresserad av vissa lösningar utan vill ha något annat, och ÄNDÅ så skriver dem om det jag inte vill ha. VARFÖR? till slut blir man irriterad har jag skrivit att det bara är 125a eller 250 och ingenting annat är av intresse så varför måste dem då rekommendera andra cyklar som jag inte är intresserad av? Jag har skrivit tydligt att jag vill inte ha kopplingen på höger handen eller på foten, VARFÖR måste 9 av 10 då skriva att jag ska sätta den där trots att jag inte vill de och det inte passar mina behov? Det är väldigt få inlägg med dem sakliga svaren jag söker och då blir man trött och irriterad. Hur skulle du känna om du vill ha en blå R1a och sen tjatar alla om att du ska köpa en Hornet 600? när det inte alls är vad du är ute efter. Det är inte kul.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag vill helt enkelt inte koppla om jag inte behöver. Visst kan man sätta kopplingen på högerhanden men för mig personligen blir det för mkt jag vill helt enkelt inte ha den där, jag har så mycket annat att koncentrea mig på än att försöka koppla och gasa samtidigt. Kopplingen på foten njae, man har dålig känsel och ibland vill jag ha båda fötterna i backen och då blir inte det heller helt bra och har jag otur ska jag dessutom steloperera höger foten och då blir det ännu jobbigare att ha den där. Har kompisar som kör med rekluse på deras motarder på bana och det går bra så varför skulle det inte gå för mig?

Nej jag vill inte ha någon ER6a eller annan ful hoj. Jag ska promt ha en liten sporthoj typ 125a eller 250 du vet jag är tjej och utseendet är viktigt, nästan viktigare att den e snygg än att den går bra.

Jo jag har fått höra att utseendet är viktigt... :va

Men åter till ditt problem.
Du inser hur en rekluse funkar va? Det finns en god anledning till att dom inte har en endaste sponsrad förare som inte kör motard/atv/cross och det tror jag är pga rekluse-kopplingens funktion då den säkert är knepig att köra med när man inte ska sladda runt banan.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
och som du kan läsa bl a i mitt första inlägg vill jag även ha en LITEN mc bara ett par snäpp större än minimoto...och i mina ögon är en 125a eller 250 små cyklar allt annat e stort.


Nu har du fått fem sidor med förslag på lösningar och alternativ, vissa lite sämre men väldigt många bra.

Hur är din plan nu? Har du nån ram och/eller motor som verkar passa dina behov? Vad ligger budgeten på?

Lycka till och kämpa på
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
I mitt första inlägg så står det ganska tydligt vad jag är ute efter och inte. Vilka frågor jag har mm.

Men skitsamma. Nej jag vet inte riktigt hur en rekluse fungerar mer än det jag fått veta av mina kompisar som har det på sina motarder som dem åker asfalt med och dem tycker det är kanon. Och har av dem fått rekomendationen att skaffa en sån för då slipper jag bry mig om att koppla så har jag löst en del av mitt problem. Så varför skulle reklusen inte passa mig? Jag kommer att "touring åka" på banan jag kommer ju inte att tävla eller så. Utan det är bara för skoj skull. Så du som verkar veta får gärna förklara för mig.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det kommer med största sannolikhet bli en Aprilia RS250 håller på att leta reda på en just nu :)

Nu går frågorna mestadels runt vilken motor jag ska ha, om jag ska ha den motorn som sitter i orginal, eller stoppa i en yzf 450wr eller något annat. "alla" Säger ju att det är en himla massa kolv byten osv på en 250 men om man köper en vanlig gatreggad hur e det med dem, måste man byta kolvar på dem hela tiden? För det vore ju jobbigt att ta en långtur å komma hälften å sen typ näe vi måste stanna och byta kolv innan jag kan köra hem igen.

Hur ska man sköta om en yzf 450 wr för att den ska må bra och vara glad?

Där är jag nu.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Nu är jag ingen expert på hur rekluse fungerar men när du saktar ner inför en kurva kommer den att frikoppla och du växlar ner. När du sen går på gas ut ur kurvan så kommer väl den att låsa upp rätt plötsligt och risken för en plötslig sladd är rätt stor. Det kommer säkert att upplevas som att du i utgången av kurvan (när du går på gas) helt sonika "dumpar kopplingen"
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det kommer med största sannolikhet bli en Aprilia RS250 håller på att leta reda på en just nu :)

Nu går frågorna mestadels runt vilken motor jag ska ha, om jag ska ha den motorn som sitter i orginal, eller stoppa i en yzf 450wr eller något annat. "alla" Säger ju att det är en himla massa kolv byten osv på en 250 men om man köper en vanlig gatreggad hur e det med dem, måste man byta kolvar på dem hela tiden? För det vore ju jobbigt att ta en långtur å komma hälften å sen typ näe vi måste stanna och byta kolv innan jag kan köra hem igen.

Hur ska man sköta om en yzf 450 wr för att den ska må bra och vara glad?

Där är jag nu.

Att köra WR450 på gata är inte lämpligt även om du skulle stå ut med serviceintervallerna, utväxling, vibrationer och effektregister passar bäst på bana. Vill du prompt ha autokoppling så är BMW 650 eller KTM LC4 motorn the way to go om inte Harly lockar(och det är väl knappast litet eller sportigt)...

Du är knapapst först med att hänga en storstånka i ett RS250 chassie men det kräver en hel del arbete och stor maskinpark och notan brukar sluta på avsevärda summor....
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Det kommer med största sannolikhet bli en Aprilia RS250 håller på att leta reda på en just nu :)

Nu går frågorna mestadels runt vilken motor jag ska ha, om jag ska ha den motorn som sitter i orginal, eller stoppa i en yzf 450wr eller något annat. "alla" Säger ju att det är en himla massa kolv byten osv på en 250 men om man köper en vanlig gatreggad hur e det med dem, måste man byta kolvar på dem hela tiden? För det vore ju jobbigt att ta en långtur å komma hälften å sen typ näe vi måste stanna och byta kolv innan jag kan köra hem igen.

Hur ska man sköta om en yzf 450 wr för att den ska må bra och vara glad?

Där är jag nu.

vilken låång tråd du fixar var gång pris klass på motor ?? års mod. nytt eller beggat, annars kollar du med jörgen på yamahaa han kan detta
det en tävlinga maskin ingen garanti ;) på motor o det går, redan tim mätare på dessa

Allt beror ju på hur du sköter den ju men räkna med mek en då :D om den inte ska stå o damma men cromade fälgar mm :tummenupp :Bugar

du får nog mus arm i o med denna TRÅDD :brinnerup

men lycka Till :rolleyes:

//Robin
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Det kommer med största sannolikhet bli en Aprilia RS250 håller på att leta reda på en just nu :)

Nu går frågorna mestadels runt vilken motor jag ska ha, om jag ska ha den motorn som sitter i orginal, eller stoppa i en yzf 450wr eller något annat. "alla" Säger ju att det är en himla massa kolv byten osv på en 250 men om man köper en vanlig gatreggad hur e det med dem, måste man byta kolvar på dem hela tiden? För det vore ju jobbigt att ta en långtur å komma hälften å sen typ näe vi måste stanna och byta kolv innan jag kan köra hem igen.

Hur ska man sköta om en yzf 450 wr för att den ska må bra och vara glad?

Där är jag nu.

Börja med en standard rs250, fungerar det inte som du tänkt, byt i så fall efter du prövat standard grejjerna först. Så hade jag gjort, jag hade inte börjat i den jobbiga änden med ett specialspecialprojekt.

Det är dumt att krångla till det i onödan, ibland är det enklare (och mycket billigare) att rätta människan efter materialet än materialet efter människan.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Om jag tycker att orginalmotorn är okej och jag får till en vettig lösning med kopplingen får den vara kvar.

Om jag inte gillar motorn eller inte får till någon lösning med kopplingen som JAG gillar så åker den. Vad bör jag då titta på för motorer så jag kan ha en plan B?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om jag tycker att orginalmotorn är okej och jag får till en vettig lösning med kopplingen får den vara kvar.

Om jag inte gillar motorn eller inte får till någon lösning med kopplingen som JAG gillar så åker den. Vad bör jag då titta på för motorer så jag kan ha en plan B?

KTM LC4 ger bäst funfactor/hållbarhet och går att få med Rekluse.....

Har du någon förmåga att använda vänster hand? Hydrualisk koppling med H eller V tumme kanske är ett alternativ om man bygger en fördelaktig utväxling och milda fjädrar....
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Näe när jag har satt fast min vänsterhand så sitter den där den sitter, går inte att röra på några fingrar å så får man typ slita bort den från handtaget sen, så vänsterhanden kan jag inte göra något med mer än att sätta fast den i styret.
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Vill inte verka negativ. Men rs250 kommer inte funka för dig. Det fattar du väl själv? Den väger långt ifrån 70kg...

Vet att det fanns en rolig tävling på bomberträffarna i Finland. Där kör man nå hemmabyggda mini hojjar. Bygg en sån skulle nog passa dig.

Vet att det står en i Västerås bland annar med lc4 motor på.

Kort beskrivning skulle väl bli något i stil med. Hembyggd ram, lc4 motor, 10" hjul.
Sen behöver du ju bara lägga till sjyssta rosa kåpor med stjärnor eller vad det nu va.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ett sista seriöst förslag innan alla bryter ihop på dina krav.
En RMZ250, CRF250, eller liknande motor i ett moppe. Låter lite vridet. Med det finns riktigt sportiga moppar. Men man får nog ta en tur ner till Tyskland eller Spanien för att hitta ett bra objekt.
Motorhispania
http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=motorhispania&btnG=Sök+bilder&aq=f&oq=
Derbi
http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=derbi+gpr&aq=f&oq=
Då får du ett bygge som verkligen hamnar under 100 kg.
Ett sådant chassi går att sänka utan att markfrigången blir allt för lidande i kurvtagning pga att dom är smala från början.

Mats
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top