Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det kommer med största sannolikhet bli en Aprilia RS250 håller på att leta reda på en just nu :)

Nu går frågorna mestadels runt vilken motor jag ska ha, om jag ska ha den motorn som sitter i orginal, eller stoppa i en yzf 450wr eller något annat. "alla" Säger ju att det är en himla massa kolv byten osv på en 250 men om man köper en vanlig gatreggad hur e det med dem, måste man byta kolvar på dem hela tiden? För det vore ju jobbigt att ta en långtur å komma hälften å sen typ näe vi måste stanna och byta kolv innan jag kan köra hem igen.

Hur ska man sköta om en yzf 450 wr för att den ska må bra och vara glad?

Där är jag nu.

Letade lite på serviceintervall yamaha wr 450

olja och filter 10h
kolla ventiler 20h
byta kolv och kamkedja efter 100h
efter 200h bör även kamdreven bytas
Vevlagren håller minst 200h
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag pallade inte läsa hela tråden, men jag fattar att du vill veta nåt om Supermono. Fråga på!
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
varför inte bara köpa den en hoj, och bygga om den med variator slir? som på tex en vespa? borde inte alls vara svårt!
Säg att du bestämmer dig för en rs250, så kanske man kan ta en variator koppling från tex gilera runner 180cc.

Borde väl fungera?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
varför inte bara köpa den en hoj, och bygga om den med variator slir? som på tex en vespa? borde inte alls vara svårt!
Säg att du bestämmer dig för en rs250, så kanske man kan ta en variator koppling från tex gilera runner 180cc.

Borde väl fungera?

Men hur blir det då? blir den helt automatväxlad eller kan jag växla själv? för det vill jag gärna göra..
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Men hur blir det då? blir den helt automatväxlad eller kan jag växla själv? för det vill jag gärna göra..

Det blir som att köra snöskoter. Bara en växel som alltid ligger i, och en slungkoppling som på en motorsåg som greppar vid ett visst varv.

-Skittråkigt. :(
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det blir som att köra snöskoter. Bara en växel som alltid ligger i, och en slungkoppling som på en motorsåg som greppar vid ett visst varv.

-Skittråkigt. :(

det lät typ supertråkigt :( men kan vara en bra idé om jag någon gång måste steloperera vänsterfoten också...
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
tro mig det är nog inte så kul med variator, men det är nog det mest effektiva.
eller nån typ av koppling som på vissa 4-hjulingar/pocketbikes? som det bara är att peta växlar utan koppling.

Halvautomatväxlad, någon som vet vad jag menar?
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Bimota BMW'n nämndes tidigare i tråden men jag tänkte lägga in en länk också:
http://www.blocket.se/alvsborg/Bimota_bmw_20659438.htm?ca=16&w=1

Montera en rekluse på den, ta bort lysen mm så kanske det fungerar?
Den kommer dock inte i närheten av 70 kg, den väger 145 i vägskick.

Det blir en del pengar förstås...

Mvh,
Ingvar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Där finns ju inte skuggan av en chans att ha en cykel som väger 70kg. Supermonobyggen som verkligen är lättviktsbyggen rakt igenom väger betydligt mer än så.....
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En riktigt spinkig Minimono (Tigcraft-ram RR125-stil och Yamaha 426/450) kan komma ner till ca 90kg. Om man byter till kolfiberfälgar så sparar man ytterligare nåt kilo både på den ofjädrade och den monetära vikten. Min maskin väger ca 105kg (Honda RS250-chassie med Husaberg 650 inuti).
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Det blir som att köra snöskoter. Bara en växel som alltid ligger i, och en slungkoppling som på en motorsåg som greppar vid ett visst varv.

-Skittråkigt. :(

En variator är oändligt med utväxling = steglös= remskivor som ändrar storlek efter varvtal . INTE en växel och slungkoppling
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Bimota BMW'n nämndes tidigare i tråden men jag tänkte lägga in en länk också:
http://www.blocket.se/alvsborg/Bimota_bmw_20659438.htm?ca=16&w=1

Montera en rekluse på den, ta bort lysen mm så kanske det fungerar?
Den kommer dock inte i närheten av 70 kg, den väger 145 i vägskick.

Det blir en del pengar förstås...

Mvh,
Ingvar

Bimota BB1 / Supermono heter modellen och man kan få dem lite billigare nere i Tyskland om man kan tänka sig importera. Kolla www.mobile.de

Enligt min Bimota-bibel väger BB1an 169kg. Knappast 70kg (???) men fortfarande en liten och lätt motorcykel.

Och så lite inspiration:
Små tjejer kan köra rejäla hojar. Min kompis Gunilla är 151cm och kör glatt runt på en Ducati 749. Hojen är sänkt och ett par extra lager sulor på stövlarna hjälper henne lite på traven.

Nillan på Mittsverigebanan:
DSC_0669_edited.JPG
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej!

Jag kan bara komma på en motor som man inte behöver
använda handen till att koppla med.
Jawa 250 från 60 talet,där satt kopplingen i fotväxeln
tryckte man ned växeln o lät foten vara kvar så var
den urkopplad.Sen släppte man upp så for den iväg.
Tyvär är väl inte den motorn varken lätt eller har hög
effekt för banåk:)men rolig var den:tummenupp
 

Blitzen

Man kan göra så....
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Hindås med Goiting
Hoj
GSX-R 7/11, EXC450
Husqvarna 258 finns ju som automat med 3 växlar, dock är jag tveksam på tillgången på fina exemplar. Har ej heller riktig koll på om den har tillräcligt med effekt. Men den fanns ju även i 420cc utförande. Det är ju iaf en lösning på motor där man slipper koppling.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nu sitter jag i bilen påväg hem med den första delen till min nya blivande sporthoj nämligen en blå/vit wr450 :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top