Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Mätte på ett set blackbird-skivor jag har liggandes. De kvalade in på de mått du nämner med reservation på någon mm.

Hur är ditt bygge tänkt?

Smälla på ny gaffel och modifiera bakfjädringen och smälla på kåpor?

Lättast att fixa fram är nog att byta hela framändan (gaffel, hjul, kronor etc etc etc). Borde gå att sno från någon aprilia rs250/rgv250 eller så.

Bak? Få nya hundben svarvade? Risken blir att bak blir för mjuk för gata. tips att kanske se om du kan hitta sving (med komplett hjul, broms etc) med dämpare som kan passa raminfästningen.

Spontant låter det som ett inköp av en till donator hoj är en utväg.

Du får gärna skriva måtten och årsmodell på skivan..
Kan du mäta utsticket från insida till insida om man tänker som att den sitter på fälgen? Inte som ISRs hemsida...

Bromsskivan kan även vara 320mm..

Jag har bytt till snyggfälgar och en R6 framgaffel och bak byter jag till en Showa dukati bakstötdämpare, behåller baksvingen.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Om du har tillgång till en svarv kan ett alternativ vara att ta en plan skiva och tillverka en adapter mellan fälgen och skivan. Det är kanske lättare än att hitta en skiva som passar med rätt off-set.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det alternativet har jag funderat på, men jag vet inte om det är bra?

För då sitter ju skivan i bara skruvarna, nu sticker ju fälgen ut lite i mitten så nu vilar ju skivan på "mitt grejen" också..

Eller spelar inte det någon roll?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
man gör en adapter som passar mot fälgen med styrning på det som sticker ut och som har motsvarande utstick som passar i skivan, då blir allt centrerat och fint och funkar likadant som orginalet.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Är snyggfälgarnas bromsskivor för små eller varför duger inte dom?


Bromsskivan sitter för långt in för att gå i oket. Så den behöver komma ut ytterligare 6mm längre ut än vad den nuvarande skivan gör.
Oket går inte att flytta i sidled eftersom det är skruvat bakifrån, inte som på dem gamla där skruvarna sitter på sidan.

man gör en adapter som passar mot fälgen med styrning på det som sticker ut och som har motsvarande utstick som passar i skivan, då blir allt centrerat och fint och funkar likadant som orginalet.

Kan du snickra en sån åt mig om jag skriver hur den ska se ut?

Du som verkar veta hur det ska göras...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bromsskivan sitter för långt in för att gå i oket. Så den behöver komma ut ytterligare 6mm längre ut än vad den nuvarande skivan gör.
Oket går inte att flytta i sidled eftersom det är skruvat bakifrån, inte som på dem gamla där skruvarna sitter på sidan....

Det där köper jag inte. Jag ska raka mig bort allt hår på skallen om det inte går att flytta ut den.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Här får du två bilder på bromsgrunkorna.

Fälgen som sitter på framgaffeln kommer INTE att användas utan det är fälgen till höger som kommer att användas på hojen.
 

Bifogat

  • Bromsgrunka1.JPG
    Bromsgrunka1.JPG
    73.6 KB · Visningar: 274
  • Bromsgrunka2.JPG
    Bromsgrunka2.JPG
    63.8 KB · Visningar: 239

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja varsågod att komma och flytta ut oket

Du skrev först att skivan måste ut? Sedan att det är oket?
Men jag tror det börjar klarna, du vill ha skivan 6 mm längre in? eller oket 6mm längre ut?

Hur mycket offsetar skivan? Vad händer om du vänder skivan? Då kommer den ju längre in men kanske för mycket? Svarva en distans så borde du kunna få den rätt.
Men då kanske skruvarna tar i gaffeln? I så fall får du köra med försänkta hål och skruv.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Du skrev först att skivan måste ut? Sedan att det är oket?
Men jag tror det börjar klarna, du vill ha skivan 6 mm längre in? eller oket 6mm längre ut?

Hur mycket offsetar skivan? Vad händer om du vänder skivan? Då kommer den ju längre in men kanske för mycket? Svarva en distans så borde du kunna få den rätt.
Men då kanske skruvarna tar i gaffeln? I så fall får du köra med försänkta hål och skruv.

Mitt fel jag skrev galet.

Det jag vill är att skivan ska ut 6mm för att gå i bromsgrunkan eftersom bromsgrejen inte går att flytta in.

Skivan jag har offsetar 4mm men jag vill att den ska bli 10 mm (14,5mm enligt ISRs beställningsformulär) alltså ytterligare 6 mm mer än vad den gör nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mitt fel jag skrev galet.

Det jag vill är att skivan ska ut 6mm för att gå i bromsgrunkan eftersom bromsgrejen inte går att flytta in.

Skivan jag har offsetar 4mm men jag vill att den ska bli 10 mm (14,5mm enligt ISRs beställningsformulär) alltså ytterligare 6 mm mer än vad den gör nu.

ok, men då är bara att låta någon svarva en 6mm bred distans åt dig att lägga mellan.

Du kan få frisera mig ändå om du vill! :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Har du tummen något sånär på rätt ställe kan du göra det själv.

-Hitta 6mm aluplåt. (Metallvaruhuset i Lunda industriområde har ofta spillbitar i vettiga storlekar för småpengar)

-Såga ut en cirkel med en diameter på motsvarande den kontaktyta du har längst utanför bultcirkeln (kanske 105-110mm). Fina till

-Gör motsvarande på innercirkeln (64mm). Fina till.

-Använd bromsskivan som mall för hålborrningen

-Borra

-Klar



Distansen på bild.
 

Bifogat

  • adapter.JPG
    adapter.JPG
    16.8 KB · Visningar: 86

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
måste inte bromskivan ha några anliggningspunkter på navet mer än skruvarna som håller den gör det ska centrera vettigt? (alt en spacer som förlänger navet o mdet går?)
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
måste inte bromskivan ha några anliggningspunkter på navet mer än skruvarna som håller den gör det ska centrera vettigt? (alt en spacer som förlänger navet o mdet går?)

Bra poäng.
Ett rör med ytterdiameter på 64mm som sätts i centrum på skivadaptern och som skivan monteras på borde lösa det. Denna kan efter montage bara tas bort sedan.

Dock kräver det större noggrannhet vid framtagning av skivadaptern så att göra allt i svarv är nog en god idé.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har du tummen något sånär på rätt ställe kan du göra det själv.

-Hitta 6mm aluplåt. (Metallvaruhuset i Lunda industriområde har ofta spillbitar i vettiga storlekar för småpengar)

-Såga ut en cirkel med en diameter på motsvarande den kontaktyta du har längst utanför bultcirkeln (kanske 105-110mm). Fina till

-Gör motsvarande på innercirkeln (64mm). Fina till.

-Använd bromsskivan som mall för hålborrningen

-Borra

-Klar



Distansen på bild.

Kan fungera ibland som spacer men tyvärr tenderar plåt inte att vara tillräckligt rak/parallell så vill man få det bra är det 8mm plåt och sedan plansvarva som gäller.

Och det MÅSTE finnas centrumstyrning för skivor och drev, extremt lätt att fästskruvarna annars skjuvar av efter ett tag och det blir pannkaka.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top