Hjälp en tjej att bygga en sporthoj :)

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag såg nyligen en Bimota på blocket. Med BMW motor. Reklus på den så är det klart. Ganska frän hoj också.
Andra roliga alternativ är MuZ. Med Yamaha-motor. Det var ett helt gäng som körde sådann i Sound of Singel förut. Med en Steg 1 trimning så går dom hyfsat fort, men håller utan problem en hel säsong. Vill man kosta på lite mer så går det att trimma hårdare, men då får man vara beredd på reparationer.
Som en tidigare sagt. Yamaha SZR660, allltså samma motor som i MuZ. Möjligtvis lite vanligare. Trimning på samma sätt som MuZ, så klart.
Om det nu inte finns någon reklus, då får man helt enkelt modifiera en som nästan passar. DET är betydligt enklare jobb än att sätta i en 4-smälla i en 125 ram.

Stirrar man sig blind på viktangivelser på respektive hoj så ser man snart att dom väger ganska mycket. I gatuförande JA... men nu pratar vi en ren banhoj. Elsystem, avgasrör, kåpor, mätare onödiga prylar osv osv. vipps har man trollat bort 20-30kg.

450 motorer i all ära, men dom kräver mer servic än en 2-t räser. Speciellt när dom går på höga varv hela tiden.

Beroende på hur morsk du är, så kan ju faktiskt en ZXR400 vara alternativ också. Självklart kan man modifierar kopplingen på en sådan också. Eller liknande 400.
Hur ofta tappar du hojen? Det är väl då det är tungt? Eller är det tungt när du ska gå med hojen också? Lasta på vagn? Har du service personal med dig på banan?

Mats
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag såg nyligen en Bimota på blocket. Med BMW motor. Reklus på den så är det klart. Ganska frän hoj också.
Andra roliga alternativ är MuZ. Med Yamaha-motor. Det var ett helt gäng som körde sådann i Sound of Singel förut. Med en Steg 1 trimning så går dom hyfsat fort, men håller utan problem en hel säsong. Vill man kosta på lite mer så går det att trimma hårdare, men då får man vara beredd på reparationer.
Som en tidigare sagt. Yamaha SZR660, allltså samma motor som i MuZ. Möjligtvis lite vanligare. Trimning på samma sätt som MuZ, så klart.
Om det nu inte finns någon reklus, då får man helt enkelt modifiera en som nästan passar. DET är betydligt enklare jobb än att sätta i en 4-smälla i en 125 ram.

Stirrar man sig blind på viktangivelser på respektive hoj så ser man snart att dom väger ganska mycket. I gatuförande JA... men nu pratar vi en ren banhoj. Elsystem, avgasrör, kåpor, mätare onödiga prylar osv osv. vipps har man trollat bort 20-30kg.

450 motorer i all ära, men dom kräver mer servic än en 2-t räser. Speciellt när dom går på höga varv hela tiden.

Beroende på hur morsk du är, så kan ju faktiskt en ZXR400 vara alternativ också. Självklart kan man modifierar kopplingen på en sådan också. Eller liknande 400.
Hur ofta tappar du hojen? Det är väl då det är tungt? Eller är det tungt när du ska gå med hojen också? Lasta på vagn? Har du service personal med dig på banan?

Mats


Tack för bra inlägg ska fundera lite på det :)

Jo när det blir en ren banhoj så blir den ju lite lättare också, och den måste ju inte väga exakt 70 kg men jag vill inte ha en 150kg klump. Hmm min cbr tappade jag med jämna mellanrum pga jag inte nådde ned i backen å när väl tån tog i ja då lutade hojen så mkt att jag inte orkade hålla upp den. Men när jag har kraschat vill jag gärna kunna lyfta upp den själv med. Har självklart servicepersonal med mig både hemma och på banan så jag behöver inte lasta osv själv, men det är ju en fördel om jag kan lasta och gå med den själv även om jag inte behöver. För en vanlig cbr 600 eller r6 orkar jag inte rulla på många meter i uppförsbacke (tex depån på Midlanda) och de e ju trevligt att kunna gå vart man vill med sin cykel..
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om du absolut vill bygga och dränera plånboken, så kan man ju också ta en ram med tillhörande motor. Vilket jag tycker man ska ha. Exvis en SZR660, sedan hottar du upp den med 125 hjul och gaffel, och allting annat som är lätt på en sådan.

Men varför inte en lätt trimmad gat-125:a? Då har du en lätt hoj, på riktigt.

Tänk dock på att oavsett vilken hoj du skaffar och monterar Reklus, så är det bara starten du kan använda kopplingen till, Sedan är det race växling som gäller, både upp och ner. Det ställer krav på att man har en lätt och smidig motor som svarar otroligt fint på gasen. Alltså med bra förgaseri! Kräver lite övningskörning innan man kommer in i det.
Men det kanske du redan har koll på...

Mats
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Du verkar ha lite orimliga krav..
En orginal Aprilia RS 250 väger 140kg, om du ska ha in en tyngre motor också så går det inte riktigt ihop... dock är det STOR skillnad på att svinga en 150kg hoj och en 200kg som en CBR 600f.

Av vad du har get för kriterier så låter det i mina öron som en WR 450 eller CRF 450X rova som du vill ha i. Men det blir ändå ett antal timmar meckande, bara så att du är beredd på det.:)

Lycka till vilket som det än blir!:tummenupp
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
hade jag fått välja skulle jag vilja ha en vanlig 250 banhoj med rekluse koppling på, problemet då e att det e tydligen ett helvete att bygga om reklusen så att den passar och det vill jag slippa. Sen vill jag slippa byta kolv inför varje bankörning.

Men livet e ju inte lätt så nu får det göras om för att passa mig.

Kollar man vad en racehoj 125a eller 250 väger så e det runt 70-80kg och några kilo upp så varför skulle inte jag kunna få till en hoj som väger så?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
för att komma tillbaka tillverkligheten lite så förstår du nog att dina krav inte kan uppfyllas, jag skulle köpa en 250cc, köpa ett el-servo som drar in kopplingen åt dig när du skall stanna osv å sen köra kopplingen på fotbromsen. så mycket billigare å smidigare kommer du inte undan.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Har som sagt kollat på en del lösningar och rekluse passar mig bäst och blir inte mycket dyrare i slutändan heller.
Trots att det blir en del byggande.

Förresten e det någon som vet vilka motorer som kan passa mig som dessutom har kedjan på "rätt" sida?
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Har som sagt kollat på en del lösningar och rekluse passar mig bäst och blir inte mycket dyrare i slutändan heller.
Trots att det blir en del byggande.

Förresten e det någon som vet vilka motorer som kan passa mig som dessutom har kedjan på "rätt" sida?

Varför tar du inte kontakt med tillverkaren av rekluse, de kan nog hjälpa dig bättre än någon här inne, när du väll fått ett svar vilken motor du kan använda skulle jag föreslå en Aprillia rs 250 ram att lägga den i.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Varför tar du inte kontakt med tillverkaren av rekluse, de kan nog hjälpa dig bättre än någon här inne, när du väll fått ett svar vilken motor du kan använda skulle jag föreslå en Aprillia rs 250 ram att lägga den i.

Har varit inne på deras hemsida och försökt få kontakt via mail flera ggr senast i förrgår men har aldrig fått något svar tyvärr :(
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Kollar man vad en racehoj 125a eller 250 väger så e det runt 70-80kg och några kilo upp så varför skulle inte jag kunna få till en hoj som väger så?

Därför att en 2-taktsmotor väger mindre.
Sen är de hojarna rensade från allt vad onödigt heter.
Allt material som kan minska vikten är utbytt mot lättare (läs dyrare) material.

Jag hade personligen kollat upp ZXR400, VFR400R eller SZR660.
Små, ganska kätta hojar som det finns hyffsat med pulver i.
Det kanske blir lättare att modda Rekluse'n lite istället för att bygga en helt ny hoj. Vet ej om det går att göra enkelt men det verkar vara enklare att utgå från en färdig hoj och sen modda Rekluse'n

Men du gör som du vill.
Din hoj, din tid och dina pengar.
Vill du bygga en ny hoj, gör det. :yoparty
Supermono-sidan är ett bra alternativ till hjälp och erfarenhet.
Där har du massor med kunskap att få hjälp av i ditt byggande.
Eller kanske köpa en färdig supermonohoj och modda vidare på?
Borde väl finnas nån med papper på??

Lycka till, oavsett vilken väg du väljer.
Vi syns på banorna snart. :)

PS.
I sista MC-folket var det ett reportage om en tjej med protes.
Jari, som nämndes i samma artikel, finns på SH och SVMC.
De kanske har kontakter som kan hjälpa dig i ditt sökande....?


/Tom
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Hehe ne de var ungefär så :)

Jag önskar dig såklart lycka till! :)

Men...

steg 1 bör nog vara att sätta realistiska spec utifrån de pengarna du vill spendera, vara något mer flexibel och definitivt skaffa dig någon som kan tänka sig att lägga ner sin själ i att hjälpa dig. Det är inget litet projekt du tänker dra igång :)
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag önskar dig såklart lycka till! :)

Men...

steg 1 bör nog vara att sätta realistiska spec utifrån de pengarna du vill spendera, vara något mer flexibel och definitivt skaffa dig någon som kan tänka sig att lägga ner sin själ i att hjälpa dig. Det är inget litet projekt du tänker dra igång :)

Jag vill ju egentligen kort och gott ha en supermono som inte är söndertrimmad med reklusekoppling på. Och det finns inte så många sånna till salu vad jag kan hitta så då får man bygga en själv, har en kompis med en sån hoj som han byggt själv så det skall nog lösa sig med byggandet iaf, har många duktiga människor omkring mig :)
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det enda jag läst i samband med supermono är mek och service.

I know, men det har väl mkt med att göra att dem trimmas jätte mkt? jag vill ju som sagt inte ha en söndertrimmad motor.. den ska ju inte tävlas med..Sen har jag förstått att det ändå är mer meck än vad jag är van vid men det är jag införstådd med, men vill ju ha så lite meck som är möjligt med just en sån cykel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag vill ju som sagt inte ha en söndertrimmad motor.. den ska ju inte tävlas med..Sen har jag förstått att det ändå är mer meck än vad jag är van vid men det är jag införstådd med, men vill ju ha så lite meck som är möjligt med just en sån cykel.

Då är det som sagt XR650 eller BMW 650 som gäller. Köp ett så lätt chassie som möjligt, valfri motor och börja bygg!

Lycka till och håll oss underrättade!
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Då är det som sagt XR650 eller BMW 650 som gäller. Köp ett så lätt chassie som möjligt, valfri motor och börja bygg!

Lycka till och håll oss underrättade!

Har dem kedjan på "rätt" sida? Finns det nån bra sida där man kan hitta sånna? Eller måste man köpa sånna motorer helt nya?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top