Hjälp! Kuggat två B-uppkörningar nu.

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Najde skrev:
Tipps: Sitt inte och tänk på vad du har gjort för något, ex sånt som du har gjort fel. Tänker man på allt som man kan ha gjort fel så missar man att tänka på det man ska och kuggar sig. Alltså lev i nuet när du kör upp.
Det är välldigt bra för nervociteten att snacka med uppkörningskontrolanten, snacka om vad som hällst det hjälper.
Ta me dig farsan å kör i korsningar i en timma så att du slipper känna dig nervös för dem när du kör upp.


Bara för att man har kuggat x gånger i rad så får man ju inte vänta längre på nesta uppkörningstillfälle. Kan dock tänka mig att körskolor vill att eleven tar någon mer lektion innan nesta uppkörning om eleven misslyckas. Av körslolornas elever måste 7 av 10 lyckas med uppkörningen annars så får de inte vara körskolor.
Tack för bra tips! Antagligen var det delvis det som hände andra gången. Jag var så rädd för att göra fel, så att jag gjorde fel åt andra hållet liksom. Överkompensering kan man kalla det.

Men jag tror även att nervositeten kanske går att avhjälpa med ännu mer träning så att man känenr sig ännu säkrare på vad man gör.

Fast jag känmner mig ju väldigt säker när jag övningskör, bara inte på proven, suck...
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Masonit skrev:
Att skylla på nervositet håller inte riktigt. Alla är nervösa innan men när man väl börjat köra så bör nervositeten släppa. Om inte så beror det på att man är osäker. Kör mer! Det är inte trafikvana du saknar utan bilvana. GL :tummenupp

\Masonit
Det är inte min mening att "skylla" på nervositet, men jag vet, de facto, att det var nervositet som orsakade mina misstag.Det är jag till 99% säker på, eftersom jag aldrig gör de misstagen annars.

Men det är som sagt klart att man är mindre nervös ju säkrare man är på att man kan köra ordentligt.

Och visst är min bilvana ojämförbar med min hojvana, men så är det ju alltid när man tar körkort. Ingen som tar körkort har ju kört jättemycket bil, det säger ju sig självt...
 

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
sverige
Hoj
såld
Warburton skrev:

Ja alltså alla vet ju att det handlar om att övertyga uppkörningsgubben, men många som 'vet' detta är ändå helt koncentrerade på trafiken. Varför då? Jo, man 'vet' men man har inte tagit det till sig. Eller så blir man nervös och då fungerar hjärnan som bekant sämre och vips så tror man att det handlar om att köra bra (som är naturligt) och glömmer bort att det är vad uppkörningsgubben ser som är viktigt.

Man bör inte lägga 100% uppmärksamhet på trafiken, utan lägga en hel del energi på att hålla koll på sig själv och hur man ser ut inför uppkörningsgubben (ögonen skall söka av vägen, håll kvar blicken i backspegeln en sekund etc). Detta är i grunden onaturligt så därför är det viktigt att man verkligen är med på det här att det bara är vad uppkörningsgubben ser som räknas.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
KawaChris skrev:
Ja alltså alla vet ju att det handlar om att övertyga uppkörningsgubben, men många som 'vet' detta är ändå helt koncentrerade på trafiken. Varför då? Jo, man 'vet' men man har inte tagit det till sig. Eller så blir man nervös och då fungerar hjärnan som bekant sämre och vips så tror man att det handlar om att köra bra (som är naturligt) och glömmer bort att det är vad uppkörningsgubben ser som är viktigt.

Man bör inte lägga 100% uppmärksamhet på trafiken, utan lägga en hel del energi på att hålla koll på sig själv och hur man ser ut inför uppkörningsgubben (ögonen skall söka av vägen, håll kvar blicken i backspegeln en sekund etc). Detta är i grunden onaturligt så därför är det viktigt att man verkligen är med på det här att det bara är vad uppkörningsgubben ser som räknas.
Hmm, OK, tack för tipset, det kan ju förstås ha att göra med varför han påstod att jag inte tittade i speglarna innan filbyte, när jag vet att jag gjorde det...
Jag ska försöka "inse" detta :). tack.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hörde nånstans att de skulle införa ett moment som heter garagevändning när man tar B-lappen. Skynda dig att ta lappen innan, för sen lär det ju bli omöjligt...........
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Warburton skrev:
Jag ville ha svar på mina frågor, men du svarade inte på dem. För du läste inte mitt inlägg.

Jag har inte grinat.

Du är en idiot.

Kan du sluta förstöra min tråd med din idiotattityd nu?

Jag läste inte ditt inlägg för jag visste exakt vad det handlade om - en person som inte klarar av att ta körkort och vet inte vad han ska göra en tråkig onsdagskväll och får för sig att skriva om det här.

Du har grinat rakt igenom hela tråden. Har läst allas inlägg nu igen.

Jag har även läst alla mina inlägg och jag kallar inte dig för nånting, men jag tänker heller inte sjunka så lågt som du och börja göra det. :D

Absolut kan jag det, men kan du ta körkort? :lol

Märk väl att jag retar dig för att du höjde ribban med dina personliga påhopp...

De på min msn kommer till mig och skrattar åt dig. Jag har dock mest sagt att du kanske inte kan hjälpa det och alla inte har det lika lätt som de som fixar det första gången......
XXXXX säger:
"han låter som en 18årig flicka som inte klarar pressen"

MM och jo, det gör du ju.

Som i mina övriga inlägg här i tråden: Ta dig i kragen och se till att fixa det nästa gång bara - end of story. :tummenupp

*lycka till*
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Warburton skrev:
Och visst är min bilvana ojämförbar med min hojvana, men så är det ju alltid när man tar körkort. Ingen som tar körkort har ju kört jättemycket bil, det säger ju sig självt...

Öhm jo, jag började köra 2 år innan jag körde upp. Det gjorde mig säker och woala, jag klarade det på första försöket utan lektioner.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tycker att det här med "svårare för privatister" och sådant tjafs är kvalificerat skitsnack. Körde inte en enda lektion i körskola. Klarade uppkörningen på första försöket och uppkörningskontrollanten skrev "bra handledare" på uppkörningsblanketten.

Bara att bita ihop, skita i nervositeten och köra igen...
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
hållundan skrev:
Tycker att det här med "svårare för privatister" och sådant tjafs är kvalificerat skitsnack. Körde inte en enda lektion i körskola. Klarade uppkörningen på första försöket och uppkörningskontrollanten skrev "bra handledare" på uppkörningsblanketten.

Bara att bita ihop, skita i nervositeten och köra igen...

Det är inte skitsnack alls. Grejen är att alla riktiga körskolor inte släpper
en elev till uppkörning innan dom vet att eleven kan köra och känner till
alla moment i trafiken. Däremot kan en privatist vara totalt oduglig på att
köra och aldrig ens ha testat vissa moment i trafiken. Därför måste
uppkörningsgubben testa en privatist mer eftersom han omöjligt kan veta
vad eleven har för kunskaper i förväg. Därför är det svårare för en privatist.

På uppkörningar brukar det vara så att om uppkörningsgubben märker att eleven verkligen kan köra bil så kommer han ha en viss förståelse för
små obetydliga misstag och släppa genom eleven ändå. Men är man en
osäker förare och speciellt då även privatist så kommer minsta lilla grej att
resultera i att man blir kuggad. Det gäller att köra med självförtroende och
visa att man förstått dom viktiga grunderna, gör man det så krävs det ett
ganska rejält misstag för att kugga.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Trango_B skrev:
Det är inte skitsnack alls. Grejen är att alla riktiga körskolor inte släpper
en elev till uppkörning innan dom vet att eleven kan köra och känner till
alla moment i trafiken. Däremot kan en privatist vara totalt oduglig på att
köra och aldrig ens ha testat vissa moment i trafiken. Därför måste
uppkörningsgubben testa en privatist mer eftersom han omöjligt kan veta
vad eleven har för kunskaper i förväg. Därför är det svårare för en privatist.

På uppkörningar brukar det vara så att om uppkörningsgubben märker att eleven verkligen kan köra bil så kommer han ha en viss förståelse för
små obetydliga misstag och släppa genom eleven ändå. Men är man en
osäker förare och speciellt då även privatist så kommer minsta lilla grej att
resultera i att man blir kuggad. Det gäller att köra med självförtroende och
visa att man förstått dom viktiga grunderna, gör man det så krävs det ett
ganska rejält misstag för att kugga.

Då tycker jag att det är den privata övningskörningshandledarens förbannade skydlighet i samråd med personen som ska köra upp att verkligen se till att denna KAN köra på ett sådant sätt att han eller hon kan klara uppkörningen och framföra ett fordon säkert i trafiken. Men visst, jag kanske hade tur med en bra handledare och uppkörningsförrätare.

Men visst, det finns nötter också. Fanns flera privatister som kuggade HALKKÖRNINGEN p.g.a att det är inte så lämpligt att starta på 3ans växel UTAN koppling...

Edit: Vet inte riktigt vart jag ville komma med mitt svar... Hur som helst så är det i min mening inte svårare som privatist att köra upp. Men det kanske berodde som sagt på min stora kunskap inom körningen eller något sådant... :rolleyes:
 
Last edited:

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
hållundan skrev:
Då tycker jag att det är den privata övningskörningshandledarens förbannade skydlighet i samråd med personen som ska köra upp att verkligen se till att denna KAN köra på ett sådant sätt att han eller hon kan klara uppkörningen och framföra ett fordon säkert i trafiken. Men visst, jag kanske hade tur med en bra handledare och uppkörningsförrätare.

Men visst, det finns nötter också. Fanns flera privatister som kuggade HALKKÖRNINGEN p.g.a att det är inte så lämpligt att starta på 3ans växel UTAN koppling...

Edit: Vet inte riktigt vart jag ville komma med mitt svar... Hur som helst så är det i min mening inte svårare som privatist att köra upp. Men det kanske berodde som sagt på min stora kunskap inom körningen eller något sådant... :rolleyes:

Det är ju den privata handledarens skyldighet att eleven gått genom alla moment osv. Men det finns som du säger massor av nötter som skiter i det
där och testar att köra upp ändå. Det är bara svårare att köra upp som privatist i den meningen att man blir lite hårdare granskad.
Kör man bra som privatist så klarar man sig lätt genom uppkörningen men man lär bli testad på fler moment, tex parkera. Uppkörningsgubben VET att en person som en körskola släppt till uppkörning kan parkera hyffsat iallafall och behöver inte testa just det momentet medan en privatist kanske aldrig ens sett en parkeringsplats. Bara som ett litet exempel.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Warburton skrev:
Första gången var jag inihelvete nervös. Kom fram till en trafikljusreglerad korsning och skulle svänga vänster. Väjade inte för en mötande bil som också svängde vänster men som inte blinkade och därför kunde antas vara på väg rakt fram. Då bromsade hon, förarpröverskan, och jag var autokuggad. Tråkigt.

Dessutom sa hon att jag behövde mer erfarenhet av trafiken för att ta körkort.

Personligen tycker jag kanske att de 7000 mil jag avverkat med mitt A-körkort borde räcka som trafikerfarenhet för att kunna ta körkort?
Skulle du när du kör hoj svänga innan du är absolut 100% säker i det läget? Om du skulle göra det så har du inte tillräcklig trafikvana. För då borde du veta att man alltid ska betrakta alla andra trafikanter som oförutsägbara idioter. Den där bilisten hade lika gärna kunnat ändra sig i sista sekunden och då hade det kunnat smullit.

Man får inte erfarenhet av trafik enbart för att man kör en massa mil. Det viktigaste är att kunna se och analysera situationer som uppkommer och sedan göra en korekt lägesbedömning utifrån det.

Det kan till och med vara så att du vant dig vid vissa dumheter och blivit lite lat när du kört en massa mil. Det är inget som säger att den som haft körkort i 50 år alltid kör bättre än den som haft körkort i fem år.
Warburton skrev:
Men jag gav mej inte, eftersom jag visste att det var för att jag var nervös som jag hade klantat mig så fixade jag en tid igen, idag. Denna gången var jag fast bestämd att vara mycket försiktig. Så bestämd at tjag fick hjärnsläpp och var FÖR försiktig, så jag stannade och väjade för vänstersvängande mötande bilar trots att jag skulle rakt fram och hade fått grönt. Gubben kuggade mig.
Var det verkligen just för det du blev kuggad?
Warburton skrev:
Dessutom klagade han på att jag drog för hårt i växelspaken (wtf?!) och att jag inte hade kollat i speglar när jag bytt fil (vilket INTE var sant).
Man måste nästan vara övertydlig när man kollar i speglarna och kollar döda vinkeln under en uppkörning. Kollar man inte dödavinkeln ordentligt när man ska byta fil så uppkommer det ju en risksituation iom att det kan finnas någon där som man då kör på. Det var antagligen detta du blev kuggad för.

Angående växelspaken så krävs det ju ingen större styrka för att växla en bil. Så då ska man inte slita i växelspaken. Du blev inte kuggad pga detta, men det inverkar ju negativt både på uppkörningsgubbens nerver och på växellådans livslängd.
Warburton skrev:
Jag upplever att de misstag jag faktiskt gjorde berodde på nervositet, för jag brukar aldrig göra dem när jag övningskör.
Jepp. Antagligen. De fel du gjort går mer eller mindre att härleda till nervositet.
Warburton skrev:
Hur ska jag göra, tycker ni, ska jag boka en ny tid som privatist, så snart som möjligt, eller ska jag ta fler lektioner i körskolan och köra upp med dem när de tycker jag kör "perfekt"?
Na, försök i stället att inte vara så nervös. Lugna ner dig och kör naturligt så går det nog bättre. Det finns de som tar en massa lektioner på en trafikskola och ändå kuggar flera gånger just på grund av nervositet.

Men att tro att man blir kuggad bara för att man är privatist är att ljuga för sig själv.

Tänk på det här när du kör upp:
* Trafiksäkerhet
* Ansvar, omdöme och hänsyn
* Mognad
* Föjla reglerna
För det är i stort sett detta uppkörningen går ut på att kontrollera.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Mavve skrev:
Jag läste inte ditt inlägg för jag visste exakt vad det handlade om - en person som inte klarar av att ta körkort och vet inte vad han ska göra en tråkig onsdagskväll och får för sig att skriva om det här.

Du har grinat rakt igenom hela tråden. Har läst allas inlägg nu igen.

Jag har även läst alla mina inlägg och jag kallar inte dig för nånting, men jag tänker heller inte sjunka så lågt som du och börja göra det. :D

Absolut kan jag det, men kan du ta körkort? :lol

Märk väl att jag retar dig för att du höjde ribban med dina personliga påhopp...

De på min msn kommer till mig och skrattar åt dig. Jag har dock mest sagt att du kanske inte kan hjälpa det och alla inte har det lika lätt som de som fixar det första gången......
XXXXX säger:
"han låter som en 18årig flicka som inte klarar pressen"

MM och jo, det gör du ju.

Som i mina övriga inlägg här i tråden: Ta dig i kragen och se till att fixa det nästa gång bara - end of story. :tummenupp

*lycka till*
Jag fattar inte vad du hålle rpå med. Det är synd om dig som är en så osäker människa att du måste ägna din tid åt att klanka ner på andra för att känna dig bra.

Jag startade en tråd för att jag ville ha tips och hjälp med ett problem. Du har från starten bara skrivit spydigheter och inte varit till någon hjälp.

Jag har bett dig hur många gånger som helst nu att sluta skriva din pubertala jagärbättreändu-dynga i den här tråden, men du förstår uppenbarligen inte svenska. Det är synd.

Hoppas du växer upp en dag och lär dig att uppskatta dig själv så behöver du inte bete dig som en 11-årig mobbare för att då "självförtroende".
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Trango_B skrev:
Det är inte skitsnack alls. Grejen är att alla riktiga körskolor inte släpper
en elev till uppkörning innan dom vet att eleven kan köra och känner till
alla moment i trafiken. Däremot kan en privatist vara totalt oduglig på att
köra och aldrig ens ha testat vissa moment i trafiken. Därför måste
uppkörningsgubben testa en privatist mer eftersom han omöjligt kan veta
vad eleven har för kunskaper i förväg. Därför är det svårare för en privatist.

På uppkörningar brukar det vara så att om uppkörningsgubben märker att eleven verkligen kan köra bil så kommer han ha en viss förståelse för
små obetydliga misstag och släppa genom eleven ändå. Men är man en
osäker förare och speciellt då även privatist så kommer minsta lilla grej att
resultera i att man blir kuggad. Det gäller att köra med självförtroende och
visa att man förstått dom viktiga grunderna, gör man det så krävs det ett
ganska rejält misstag för att kugga.

Det där låter troligt, faktiskt.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Esquire skrev:
Skulle du när du kör hoj svänga innan du är absolut 100% säker i det läget? Om du skulle göra det så har du inte tillräcklig trafikvana. För då borde du veta att man alltid ska betrakta alla andra trafikanter som oförutsägbara idioter. Den där bilisten hade lika gärna kunnat ändra sig i sista sekunden och då hade det kunnat smullit.
Jo, men ändrat sig kunde han ha gjort ändå, eller hur?
Esquire skrev:
Man får inte erfarenhet av trafik enbart för att man kör en massa mil. Det viktigaste är att kunna se och analysera situationer som uppkommer och sedan göra en korekt lägesbedömning utifrån det.

Det kan till och med vara så att du vant dig vid vissa dumheter och blivit lite lat när du kört en massa mil. Det är inget som säger att den som haft körkort i 50 år alltid kör bättre än den som haft körkort i fem år.
Såklart.
Esquire skrev:
Var det verkligen just för det du blev kuggad?
Ja!
Esquire skrev:
Man måste nästan vara övertydlig när man kollar i speglarna och kollar döda vinkeln under en uppkörning. Kollar man inte dödavinkeln ordentligt när man ska byta fil så uppkommer det ju en risksituation iom att det kan finnas någon där som man då kör på. Det var antagligen detta du blev kuggad för.
Nej, för jag kollade ordentligt!
Esquire skrev:
Angående växelspaken så krävs det ju ingen större styrka för att växla en bil. Så då ska man inte slita i växelspaken. Du blev inte kuggad pga detta, men det inverkar ju negativt både på uppkörningsgubbens nerver och på växellådans livslängd.
Ja, men jag drar inte speciellt hårt och dessutom tycker jag kanske at det är väl petigt att anmärka på en sån grej!
Esquire skrev:
Jepp. Antagligen. De fel du gjort går mer eller mindre att härleda till nervositet.

Na, försök i stället att inte vara så nervös. Lugna ner dig och kör naturligt så går det nog bättre. Det finns de som tar en massa lektioner på en trafikskola och ändå kuggar flera gånger just på grund av nervositet.
OK.
Esquire skrev:
Men att tro att man blir kuggad bara för att man är privatist är att ljuga för sig själv.
Det tror jag inte heller.
Esquire skrev:
Tänk på det här när du kör upp:
* Trafiksäkerhet
* Ansvar, omdöme och hänsyn
* Mognad
* Föjla reglerna
För det är i stort sett detta uppkörningen går ut på att kontrollera.
Japp.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Warburton skrev:
Hur ska jag göra, tycker ni, ska jag boka en ny tid som privatist, så snart som möjligt, eller ska jag ta fler lektioner i körskolan och köra upp med dem när de tycker jag kör "perfekt"?

Hjälp!
/Kalle

Nej. Du ska inte köra motorcykel.
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Trango_B skrev:
Det är ju den privata handledarens skyldighet att eleven gått genom alla moment osv. Men det finns som du säger massor av nötter som skiter i det
där och testar att köra upp ändå. Det är bara svårare att köra upp som privatist i den meningen att man blir lite hårdare granskad.
Kör man bra som privatist så klarar man sig lätt genom uppkörningen men man lär bli testad på fler moment, tex parkera. Uppkörningsgubben VET att en person som en körskola släppt till uppkörning kan parkera hyffsat iallafall och behöver inte testa just det momentet medan en privatist kanske aldrig ens sett en parkeringsplats. Bara som ett litet exempel.


Nu måste det slått ett feltänk i skallen va? Inte du tror du väl att privatister och bilskolefolk granskas på olika sätt?
Tror du helt seriöst att dom har olika tester beroende på var du kommer ifrån?

Och NEJ fickparkera är INTE ett moment som man måste kunna, även fast det är bra att kunna.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top