Hjälp med bilval

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Väntar första barnet och ska köpa en rätt ok kombi, ta gärna emot lite tips och erfarenheter.

Kravlista:
EuroNcap 5a
nyckelavstängning pass-airbag
max 80000:-
mellanstor / mellanlängd, pga parkeringplatslängd framför radhus.
Snål, å andra sidan rullar den nog inte allt för långt / år, men allt som drar runt litern går bort av princip.
ca 2008 eller nyare.

Funderar på Kia Ceed, Hyundai i30, Audi A4 och nu senaste Ford C-Max.
Ceed och i30 är väl väldigt lika, snåla men sådär som vinterbil tydligen.
Audin har väl pålitlig kvalitet men är svår att hitta pris/årsmod, 2008 fortfarande ok?
Sitthöjd och utrymme talar för C-Max, ska visst va snål också, allt verkar bra förutom att det är en Ford.
Har funderat på 9-3 biopower men har istort sett släppt den pga förbrukning.
Peugeot 307 finns det billiga, är dom så kass som ryktet säger?
Öppen för förslag...

Hur länge är EuroNcap betyget likvärdigt?
alltså en 5stjärnig bil från 2006 är väl inte alls lika säker som en 2013, finns det en brytgräns?
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Kör själv xc60 d5 awd. Grym familjekärra på alla vis, men utanför din budget. Köpte dock en bil till mina föräldrar för ett par år sedan. Golf cross. Något ovanlig men en helt fantastisk liten bil som du bör kolla på. Den upplevs dock betydligt större än vad du tror! Det handlar om en högbyggd golf plus. Sex växlar och 1,4 tsi motorn (turbo och kompressor), är den bästa kombon. Det finns även de med större motor och diesel.
Köp en maxutrustad, du bör för dem för det pris du angav, eller strax över. Jag körde den på 0,4 när jag levererade den till mor och far. Det enda jag saknade på den bilen var 4wd. I övrigt har den allt nödvändigt och MER utrymme än min Volvo. Mängder av smarta fack (då menar jag mängder, hittar fortfarande nya när jag lånar bilen), kyla i handskfack, nyckelavstängning på airbag, justerbart baksäte (längsledes), stort benutrymme bak (om man väljer att ha barnstol fram är det ett måste). Isofix på tre stolar (ett måste om du ska palla att ta loss barnstolen). Dvd i taket (bra när ungen blivit två-tre), xenon, barnvagnsvänligt bagageutrymme med bra med utrymme UNDER det plana golvet.
Kort sagt. Tyska ingenjörer har gjort en billig, extremt genomarbetad och bra småfamiljsbil. Riktigt prisvärda.

Negativt med bilen är att i och med att den är högbyggd så sitter det kraftiga krängningshämmare som gör vägljudet tydligt. Original är dessutom 17 el 18" hjul.
Vi löste det genom att montera så smala däck (205) med så hög profil som möjligt och montera 20 mm spacer (går att ändra rullomkrets i färddatorn). Då blev den tyst. Dessutom köpte jag mindre vinterfälgar, 16 tum även de så smala som möjligt med spacer.
Nu går den som en vanlig golf plus om inte tystare.
Åk och köp. Du kommer inte att ångra dig.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Häng inte upp dig på Ncap utan att veta vad skillnaden mellan 4 och 5 stjärnor är. Ibland kan det räcka med att det saknas bältesvarning för baksätet för att den inte når upp till 5 stjärnor.
Du har missat en ganska så viktig kandidat anser jag, Astran. Svårt att få mycket mer för pengarna, jävligt ekonomisk utan att för den delen kännas som en öststatsbil. Dessutom envisas folk fortfarande med att tro att dess kvalité är undermålig och därför är prisbilden därefter. Ljusår bättre än valfri VAG-bil till exempel.

Jag kör 9-5 men funderar ibland på att gå tillbaka till Astran då det är en riktig spargris där möjligtvis rosten skulle kunna bli ett problem men så gamla bilar köper man inte och man hinner sälja den långt innan det.
Franskt ska du hålla dig borta ifrån, det finns INGA problemfria fransoser i den prisklassen då de har ett par år på nacken. Visst, köpa en ny fransos och äga i 3 år är en sak, men inte äldre än så.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Grattis!
Mitt tips strunta i allt europeiskt, amerikanskt och koreanskt (p.g.a värdeminskingen) och köp något japanskt och tuta o kör så länge du åkar med kärran. ENcrap skulle jag strunta i då det ändå säger väldigt lite i 3 prickar uppåt klassen o där ligger de flesta bilarna idag. Vill du öka säkerheten för din nyfödde räka så placerar du inte räkan i framsätet, då det enbart leder till att föraren gullar med ungen, vilket inte är trafiksäkert.
Mitt tips, Honda Civic eller Toyota Corolla versio
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tack så långt, mkt bra.
Golf Cross hade jag missat helt, verkar bra men väldigt få på blocket.
Nu kan jag iofs tänka mig att dra till tyskland och köpa bil, då har man ju mer att välja på.
Astran, ja jag har en lång historik med oplar som funkat bra, håller med om att just astra
luktar ensamstående rökande loosermorsa, men det är ju generation ett, de nyare verkar helt ok.
Corolla verso har jag kollat lite på, ska behålla den som kandidat.

Ingen med C-max erfarenhet?
Gamla vurpskador gör att jag nog skulle gilla en bil med mer upprätt sittställning
och plats att sträcka på benen,
och då är ju c-max, verso och cross bra,
opel zafira kanske?

vw touran?
skoda octavia?

deecati, ca förbrukning på en astra?
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Grattis!
Mitt tips strunta i allt europeiskt, amerikanskt och koreanskt (p.g.a värdeminskingen) och köp något japanskt och tuta o kör så länge du åkar med kärran. ENcrap skulle jag strunta i då det ändå säger väldigt lite i 3 prickar uppåt klassen o där ligger de flesta bilarna idag. Vill du öka säkerheten för din nyfödde räka så placerar du inte räkan i framsätet, då det enbart leder till att föraren gullar med ungen, vilket inte är trafiksäkert.
Mitt tips, Honda Civic eller Toyota Corolla versio

Bra bilar MEN, och ett stort men, är att Version tamefan inte går att köra snabbare än 90km/h utan att bli döv. Jag var inne på att köpa en sådan förut men hoppade efter provkörning. Sedan köpte brorsan en sådan, en 08:a om jag inte minns fel. Jag lånade den för två veckor sedan upp till sthlm då vi behövde en 7-sitsig bil.
Motorvägen är 120km/h och där brukar jag ligga på strax under 150 och det var bara att glömma i denna bil. 130km/h sen var det stopp. Tinnitus kommer som ett brev på posten. Den hade dragit 0.85l/mil på ca 35 mil, ganska törstigt om du frågar mig med en snitthastighet på ca 70-80.
Civicen törs jag inte uttala mig om.
Visst, Astran är inget under av ljudisolering heller men jag har då aldrig haft några problem att marscha 130+ med dem.
Kanske bara är jag som tänker så men ljudnivån är väldigt viktig för mig åtminstone på långresor och speciellt då tjejen pendlar. Nu har vi en 9-5 -08 och den låter inte mycket alls men är å andra sidan lika stor inuti som en Fiat 500 ungefär.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Bra bilar MEN, och ett stort men, är att Version tamefan inte går att köra snabbare än 90km/h utan att bli döv. Jag var inne på att köpa en sådan förut men hoppade efter provkörning. Sedan köpte brorsan en sådan, en 08:a om jag inte minns fel. Jag lånade den för två veckor sedan upp till sthlm då vi behövde en 7-sitsig bil.
Motorvägen är 120km/h och där brukar jag ligga på strax under 150 och det var bara att glömma i denna bil. 130km/h sen var det stopp. Tinnitus kommer som ett brev på posten. Den hade dragit 0.85l/mil på ca 35 mil, ganska törstigt om du frågar mig med en snitthastighet på ca 70-80.
Civicen törs jag inte uttala mig om.
Visst, Astran är inget under av ljudisolering heller men jag har då aldrig haft några problem att marscha 130+ med dem.
Kanske bara är jag som tänker så men ljudnivån är väldigt viktig för mig åtminstone på långresor och speciellt då tjejen pendlar. Nu har vi en 9-5 -08 och den låter inte mycket alls men är å andra sidan lika stor inuti som en Fiat 500 ungefär.

Jo, du hittar säkert bilar med bättre ljudisolering och komfort än små och billiga japsar. Men vill man ha bilar som inte står på service hela tiden och har en vettig totalkostnad, så är de oslagbara. Vilket säkert är viktigt för en med nykläckt räka.

Syster min körde länge med zafira, men serviceintervallerna blev lite väl täta på den och en annan bekant har en golf+ och den är även den sönder allt som oftast, och som grädde på moset har den även galet dyra delar. Jag skulle våga påstå att du tredubblar servicekostnaderna på en motsvarade europé jämfört med jappsen.
 
Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Köpte min Saab 93 1,8t -03 för 3 år sedan då den gått 8000 mil, nu står mätaren på drygt 12000 mil. Det enda jag gjort är att byta bromsbelägg förutom oljebyten på den.
Man sitter som en kung, hyfsat tyst, hyfsade prestanda. Drar 0,75 såsom jag kör. Inte toktråkig att köra. Snart dags att byta bil för min del då tillökning är planerat, kommer att köpa en Saab 93 kombi 08- och framåt...

Kanske inte bilen som är mest up to date men säkerhetsmässigt står den sig väl och mitt fall totalt problemfri.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jo, du hittar säkert bilar med bättre ljudisolering och komfort än små och billiga japsar. Men vill man ha bilar som inte står på service hela tiden och har en vettig totalkostnad, så är de oslagbara. Vilket säkert är viktigt för en med nykläckt räka.

Syster min körde länge med zafira, men serviceintervallerna blev lite väl täta på den och en annan bekant har en golf+ och den är även den sönder allt som oftast, och som grädde på moset har den även galet dyra delar. Jag skulle våga påstå att du tredubblar servicekostnaderna på en motsvarade europé jämfört med jappsen.

Ja du har fel angående att tredubbla servicekostnaden om du räknar på en Opel Astra åtminstone. Inte tätare intervaller än en Toyota, och inte dyrare service heller utan tvärtom. Om vi jämför märkesverkstädernas priser vill säga, märkesoberoende bör vara samma sak där.
Du pratar om VAG och där håller jag med dig. Dyra servicekostnader och undermålig kvalité.
Det dyraste jag bytte på min Astra var generatorn och det var nog hiskeliga 1400:- om jag inte minns fel. Ungefär vad brorsans bromsklossbyte kostar på Toyotan :D
Jappsarna är helt klart bra, om inte bäst många gånger. Men jag tycker att de blir mer intressanta i de lite större klasserna som Avensis, där blir de svårslagna. I mellansegmentet utmärker de sig inte speciellt mycket.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ja du har fel angående att tredubbla servicekostnaden om du räknar på en Opel Astra åtminstone. Inte tätare intervaller än en Toyota, och inte dyrare service heller utan tvärtom. Om vi jämför märkesverkstädernas priser vill säga, märkesoberoende bör vara samma sak där.
Du pratar om VAG och där håller jag med dig. Dyra servicekostnader och undermålig kvalité.
Det dyraste jag bytte på min Astra var generatorn och det var nog hiskeliga 1400:- om jag inte minns fel. Ungefär vad brorsans bromsklossbyte kostar på Toyotan :D
Jappsarna är helt klart bra, om inte bäst många gånger. Men jag tycker att de blir mer intressanta i de lite större klasserna som Avensis, där blir de svårslagna. I mellansegmentet utmärker de sig inte speciellt mycket.

Där ser man, jag har inte alls samma erfarenhet som du. Min erfarenhet är att när man på jappsen byter olja o filter byter man olja, filter+ andra valfria delar på europén...därav den höga servicekostnaden... men det är ju kul att höra att euro märkena börjar bli bättre i hållbarhet.
Vi borde kanske starta en tråd om fel och tipps på bilar här på sh och skapa oss en liten kunskapsbank på grejer då detta är en återkommande fråga!
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Anledningen till att jag köpte Golfen till mor och far var just farsans dåliga rygg och morsans två knäproteser. Bra insteg och hög dörr var ett måste. Sen att du kan justera sätena uppåt och neråt (el) och i alla andra riktningar samt ha den personliga stolsinställningen lagrad i din personliga nyckel är bonus. Du sitter alltid som en fartygskapten mao.

Är det en praktisk bil för en liten familj du söker, så hittar du ingen bättre. Går som ett skott gör den också (nåja, går som den hade en sexa, typ). DSG finns som tillval liksom ALL lull-lull du kan tänka dig (skaffa en fullutrustad är mitt tips).
Den enda missen från vw är att de inte gav den 4wd.

Gör åtminstone en ordentlig provkörning av crossen innan du bestämmer dig för något annat.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Service tänkte jag göra själv om möjligt/ lämpligt för garantier,
slog mig igår att tex en KIA Ceed inte bara måste ha full servicehistorik för att garantin ska gälla.
jag måste fortsätta lämna in den på svindyr service.

Cross golf
verkar bra ja, men det finns EN på blocket i min prisklass, inte prutläge eller val-läge direkt, och i tyskland är det ont om dom också.
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_Cross_TSI_140_En_agare_Byte_46034545.htm?ca=13&w=3

Astra, mindre än vectra yes? (minns du förbrukning?)
ser ju ut att va ok affär:
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6_115Hk_1180_kr_asskatt_50754461.htm?ca=13&w=2&last=1

meeen, c-max lockar:
http://www.blocket.se/goteborg/Ford_C_Max_1_6_D_miljobil_skattefri_51219483.htm?ca=13&w=2

Till saken hör kanske inte att jag i vår ska köpa en andra bil till jobb, husrenovering och MiniGP racer transport, blir troligen en Opel Combo.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Service tänkte jag göra själv om möjligt/ lämpligt för garantier,
slog mig igår att tex en KIA Ceed inte bara måste ha full servicehistorik för att garantin ska gälla.
jag måste fortsätta lämna in den på svindyr service.

Cross golf
verkar bra ja, men det finns EN på blocket i min prisklass, inte prutläge eller val-läge direkt, och i tyskland är det ont om dom också.
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Golf_Cross_TSI_140_En_agare_Byte_46034545.htm?ca=13&w=3

Astra, mindre än vectra yes? (minns du förbrukning?)
ser ju ut att va ok affär:
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Astra_1_6_115Hk_1180_kr_asskatt_50754461.htm?ca=13&w=2&last=1

meeen, c-max lockar:
http://www.blocket.se/goteborg/Ford_C_Max_1_6_D_miljobil_skattefri_51219483.htm?ca=13&w=2

Till saken hör kanske inte att jag i vår ska köpa en andra bil till jobb, husrenovering och MiniGP racer transport, blir troligen en Opel Combo.

Ja, Ceed:en faller på att man måste serva dyrt för att behålla garantin. Inget problem för de flesta men jag känner som du att man kan göra det bättre själv.
Astran är mindre än Vectran men fortfarande helt ok i storlek trots allt. Förbrukningen brukade ligga på runt 0.7l/mil och jag hade samma motor som den du visar. En långkörning till Göteborg med väldigt mycket överlast (ca 6-700kg) så låg snittförbrukningen på 0.63 om jag inte minns fel, det är sådana onödiga saker man brukar komma ihåg länge :)

Men Forden är jäkligt bra den med, kanske bättre till och med. De har ryckt upp sig rejält och man får ganska problemfria bilar för lite pengar. Själv har jag varit sugen på S-maxen men den är fortfarande för dyr för min plånbok :(

Jag skulle nog ha slagit till på Forden trots allt, jag inbillar mig att de är lättare att bli av med fort också om du inte skulle trivas med den. Nu är ju inte Oplarna speciellt svårsålda men jag tror att C-maxen är populärare sett till att det inte finns lika många av dem.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Volvo sne50 kanske?
9-3an körd på bensin eller diesel är inte farligt törstig,framförallt behåller de en rimlig förbrukning även när man lämnar stan till skillnad från majoriteten av de undermotoriserade jappsen...
T
Skit i airbagbekymret, ungen SKA sitta bak. Av flera orsaker. Mitt lilla yngel har gjort det sen dag 1, det fungerar garanterat och sällskapet med frun är trevligare när båda sitter fram...
 

MÅLAREN

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
FZ8N 11a
Tjena. Kör själv en Mitsubishi Grandis 06a. 2,4L Aut. Fullutr 6 sits. Mycket trevlig kärra med fin komfort. 2 vuxna. 2 pågar 7 o 10. En 16 mån bebis i barnstol. Avstängningsbar airbag pass. Aut lådan är en 4 stegs tiptronic. Kan väl sluka lite soppa med hela familjen och lite last, men fan va den rullar fint. Inga probs att hålla 150 på motorväg heller. Servicar är nog inte dyrare än andra bilar. Nöjd med den änsålänge:tummenupp
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Vill slå ett slag för Zafiran. Vi hade en ny från 07 till 09 som vi (Familj 5 pers) åkte på skidsemester i Hemavan(136 mil TUR), åkte ner till Adenau och jag och farsan åkte ett varv på ringen(den toppade 215 på autobahn!!!! :D), Paris och sen från Paris åkte vi i ett sträck hem till Varberg på västkusten. Vad jag minns så klagade ingen på komforten iaf. Jag läste ut hela Eragon i baksätet! Morsan tjatar fortfarande om att vi aldrig skulle sålt den.^

Tips: Mycket utrustning.

http://www.blocket.se/stockholm/Opel_Zafira_1_8_ENJOY_140hk_OPC_Line_lag_mil_51271088.htm?ca=20&w=3

Diesel:

http://www.blocket.se/malmo/Opel_zafira_enjoy_II_1_9_turbo_diesel_50991072.htm?ca=20&w=3

09a för 80, diesel. Dock gått nästan 25K redan!!

http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Zafira_1_9_CDTI_7_SIST_47563676.htm?ca=20&w=3

Hoppas du hittar den rätta.
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Vill slå ett slag för Zafiran. Vi hade en ny från 07 till 09 som vi (Familj 5 pers) åkte på skidsemester i Hemavan(136 mil TUR), åkte ner till Adenau och jag och farsan åkte ett varv på ringen(den toppade 2015 på autobahn), Paris och sen från Paris åkte vi i ett sträck hem till Varberg på västkusten. Vad jag minns så klagade ingen på komforten iaf. Jag läste ut hela Eragon i baksätet! Morsan tjatar fortfarande om att vi aldrig skulle sålt den.^

Hoppas du hittar den rätta.

Fett snabb Opel! ;) :rofl
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top