Hjälp med bilval

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så vad har vi mer i längd som Meriva och Golf plus?
som samtidigt volym på bredd och höjd.
(golf plus för att allt jag läst om golf cross råder emot pga ljudnivån.)

Tilläggas bör att bagaget på Golf+ är minimalt, mindre än på vanliga golf. Visst kan man dra fram baksätet nån dm men det är fortfarande uselt. Barnvagn? Knappast. Kupéutrymmet är grymt men det är en pensionärsbil och som sådan väldigt omtyckt, en hopfälld rollator får precis plats... Långa bakdörrar är ju bra om det är gott om plats men när är det det? Kompisen har iofs en och gillar den (2 barn som sitter framåtvänt numera) men han har fler/andra bilar om det ska grejer med. Skitigt blir det då det inte ryms så mycket i bagaget utan allt möjligt får åka med inne.

Golf+ tystare än vanlig? Inte vad jag märkt. Bak bullrar hemskt. Hellre en fabia kombi.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Finns bara en familjebil! V70!
Provlasta med barnvagn och 5 matkassar:)
Massa bil får man för 50 papp, stirra dig inte blind på förbrukning.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Volkswagen Touran!
Fem platser där vuxet folk kan sitta, en av få bilar där jag får plats bakom mig själv om ni fattar vad jag menar.
Stort bagage eller två extra platser för barn, perfekt nödlösning när man helt plötsligt behöver en eller två platser till. Stolarna tar ingen plats när dom inte används!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tilläggas bör att bagaget på Golf+ är minimalt, mindre än på vanliga golf. Visst kan man dra fram baksätet nån dm men det är fortfarande uselt. Barnvagn? Knappast. Kupéutrymmet är grymt men det är en pensionärsbil och som sådan väldigt omtyckt, en hopfälld rollator får precis plats... Långa bakdörrar är ju bra om det är gott om plats men när är det det? Kompisen har iofs en och gillar den (2 barn som sitter framåtvänt numera) men han har fler/andra bilar om det ska grejer med. Skitigt blir det då det inte ryms så mycket i bagaget utan allt möjligt får åka med inne.

Golf+ tystare än vanlig? Inte vad jag märkt. Bak bullrar hemskt. Hellre en fabia kombi.
ok, tackar
nej golf plus tystare än golfcross.

Fransman för 80000:- utan garanti, tvekar.

Volkswagen Touran!
Fem platser där vuxet folk kan sitta, en av få bilar där jag får plats bakom mig själv om ni fattar vad jag menar.
Stort bagage eller två extra platser för barn, perfekt nödlösning när man helt plötsligt behöver en eller två platser till. Stolarna tar ingen plats när dom inte används!

4405 mm, på håret i längd, men ska kolla blocket, tack.

nej men jag kommer nog stirra på min överkörda trappa, den är för lång.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, med den kravspec Du har blir urvalet begränsat. Tänker på Din rygg, är upprätt sittställning önskvärt kan ju en CR-V eller motsvarande Toyota vara ett alternativ? Du behöver dock hitta ett par, tre dm ytterligare då de verkar ligga runt 4.5-4.6 m. Har en CR-V från -01 som tredjebil, den ska Du sky som pesten på grund av varvtal och ljudnivå om Du avser att köra motorväg. De nyare jag provåkt har funkat betydligt bättre i rimlig landsvägsfart. Men med Din budget skulle ju t ex denna inrymmas: http://www.blocket.se/vi/51279274.htm

Som andrabil har vi en A4 Avant 2.0S Quattro. För liten och för trång för en familj kan jag tycka, däremot en lattjo liten pryl för föraren när vi talar denna biltyp.

Vi har haft ett antal S-max bland tjänstebilarna på firman, har fungerat bra så länge vi ägt dom. Så från och med andra hälften av 2000-talet verkar Ford ha fått hyfsat ordning på produkterna. Är Du sugen tycker jag Du ska prova en C-max.

Har ett antal Peugeot i bekantskapskretsen, 406, 407 och 307. Fina att köra, fin design men räkna kallt med lite "onödiga" småfel som t ex rostande och kärvande bakre bromsok (verkar ha varit någon form av typfel) samt lull-lull som kan kärva så slipper Du bli besviken.

Jaja, bara några tankar och lycka till med Ditt val:)

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ajdå, längdproblemet ställer nog till det lite.
Skoda praktik?
Nissan note?
Corolla verso?
Dacia logan?

Vw, neeeej.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Fan va grymma ni är, tack för hjälpen.:Bugar

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Skoda roomster kanske kan vara något?
Den är så ful så att den är cool :rolleyes:

Men den har generösa innerutrymmen för att vara en rätt liten bil,lätt urlyftbara
baksäten om man behöver lasta stort och är ofta utrustad med glastak för
lite extra rymdkänsla.

Välj dock en med 1,6 motorn,1,4 känns riktigt trött.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Provkör Cross 1,4 tsi. Den lär vara tystare än alla Oplar du räknar upp, om du ändå stör dig, så på med mindre fälgar och högre däckprofil så är det löst (och du sparar dessutom en slant när mindre är billigare). Golf Plus saknar en del familjefeatures. Men provkör så märker du. Jag jämför Cross med min xc60 när jag tycker att den bullrar. Skiljer 150000 i pris och typ ett ton i vikt. Köp sedan en fullutrustad (dvd, 12 v i skuffen - vilket är ett måste på bilsemestern, allt el, navi, extra fack överallt, mm) i typ Tyskland.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hustru hade en Peugeot i sex år, jag har aldrig i hela mitt liv varit med om en biljävel som gått sönder så mycket som den. Och vilka fel sen, t ex - gaspedalen pajade, hela jävla bakaxeln rostade sönder så den blev stum i bakvagnen. Nån fransk mongo-konstruktion som kostade apa att reparera. Så mitt grundtips, undvik allt som nån fransman varit delaktig i.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Provkör Cross 1,4 tsi. Den lär vara tystare än alla Oplar du räknar upp, om du ändå stör dig, så på med mindre fälgar och högre däckprofil så är det löst (och du sparar dessutom en slant när mindre är billigare). Golf Plus saknar en del familjefeatures. Men provkör så märker du. Jag jämför Cross med min xc60 när jag tycker att den bullrar. Skiljer 150000 i pris och typ ett ton i vikt. Köp sedan en fullutrustad (dvd, 12 v i skuffen - vilket är ett måste på bilsemestern, allt el, navi, extra fack överallt, mm) i typ Tyskland.

Hm, blueridges inlägg här ovan,,,,
men frågar man tillräckligt länge så kan man inte köpa nån bil till sist.

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport

Misstänker att han aldrig lyft på bagagegolvet i Golf Cross. Därunder rymmer du en hel del. Barnvagn går fint in (beroende på modell såklart), och lätt då bagaget är helt plant - ett måste om du inte ska svära varje gång du ska i och ur. Gömda utrymmen finns överallt, under sätena. Och i taket. Och i dörrarna. Och under baksätet. Vilket du/barnet kommer att uppskatta.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Misstänker att han aldrig lyft på bagagegolvet i Golf Cross. Därunder rymmer du en hel del. Barnvagn går fint in (beroende på modell såklart), och lätt då bagaget är helt plant - ett måste om du inte ska svära varje gång du ska i och ur. Gömda utrymmen finns överallt, under sätena. Och i taket. Och i dörrarna. Och under baksätet. Vilket du/barnet kommer att uppskatta.

Det är ju inte så mycket att argumentera om. Nej, jag har inte tittat i tyskfacket på crossen men mina föräldrar har en vanlig plus, som de gillar med det lilla undantaget att bagaget är väldigt litet. Lite fack för småpryttlar och en platta öl motsvarar väl inte riktigt vad jag menar ska räcka för en liten familj som ska på utflykt eller har handlat. Kan inte se att karossformen skulle medge några oceaner av plats jag skulle ha missat.

Du får helt enkelt kolla, R2. Jag varnar, bagaget är mindre än man anar och kanske vill tro. Nu är ju det där med mått och proportioner din disciplin, så det torde vara lugnt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag har ISO fix i båda bilarna.
Skitsmidigt, men jag har ju baserna sittandes kvar i bilen som tar plats. Kör man utan och kan spänna bälte så kan man med lätthet ta med polare mm när barnen inte är med. Tar max 10sec per stol. Jo jag har hunnit träna en del...

Men jag har ju dubbla stolar som ska in och ut och jag hade aldrig överlevt utan isofix och sharanens baggage.
I vår 308sw så får jag inte plats i förarstolen med barnstol bakom, så som i alla andra bilar i den storleken och detta inkluderar min gamla Passat från 2012.

Men jag har ju tvillingar, 7åring och hund, så jag behöver lite extra utrymme.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har varit runt och tittat och provkörd de senaste dagarna.
C-max
+ rymlig, känns säker, stark
- inte så vettig ombyggnad av bakstolar, avstängning av airbag får man lämna in och betala för, inte isofix, så lång så det blir lite krångligt.

Opel meriva
+ suveränt bagage och bakstolar, går att bygga om till allt man vill., rätt så kort bil.
- lite slö, plastig, omöjligt att stänga av airbag, inte isofix, känns inte lika säker.

Nissan Note, inte lyckats provköra än
+ alltid avstängningsbar airbag, isofix i bak, kort bil.
- hela baksoffan flyttas, bra iofs men bättre med separata stolar, känns inte heller lika säker (som c-max)

alla bilarna har dock 4 i euro ncap, med anmärkningen "före 2009", flera steg med högre krav krav efter det,
c-max tycks ha bästa barnsäkerhet.

ska prova en Note snart.
flera polare säger att man bara får räkna med att ha barnet fram, i verkligheten.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
jaha,
vad säger ni om Skoda Roomster?

Jag har provkört och sållat bort c-max, meriva och högst troligen även note.

Nu är det golf plus, och roomster, ev fabia som passar, (ev audi a3 om den är kort nog, ska prova en idag)
förändrat är också budgeten, kan tänka mig att lägga mer.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
jaha,
vad säger ni om Skoda Roomster?

Jag har provkört och sållat bort c-max, meriva och högst troligen även note.

Nu är det golf plus, och roomster, ev fabia som passar, (ev audi a3 om den är kort nog, ska prova en idag)
förändrat är också budgeten, kan tänka mig att lägga mer.

Roomstern är ingen höjdare att åka i. Hade Octavia på jobbet tidigare och i vagnsparken fanns även Roomster som jag brukade låna vid behov men jag tog hellre Peugeot partnern hem istället, det säger en del :näsblod
Men trivs du med den så visst, det är en billig bil med förhållandevis dålig kvalité. Med det sagt, det behöver inte kosta multum att laga den.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR

Absolut INTE!

Har man bara EN unge är det INGA bekymmer att ha en mellanbil. Kom inte och snacka om att storhandla. När man storhandlar kommer man att i bästa fall få en lista av kärringen på vad som ska handlas. Sen åker man själv. Då har man hela bilen att fylla och en Nissan Micra kommer upplevas som en buss. Om nu unge och barn mot förmodan skulle åka med finns det alltid TVÅ extra säten att lasta i.

V70 med en unge kan man unna sig om man vill ha lyx och vill betala soppaförbrukningen. Oftast åker man själv till kneget. Hela första året är det inte så många gånger som unge ens åker med. Ofast isåfall med EN förälder eftersom den andra vill ha egentid.

Den gången hela familjen ska ut och resa kommer bilen bli ganska knökfull oavsett vad du har för bil. En V70 fyller du med gåstol och resesäng plus en massa leksaker. Gåstol och resesäng får man plats med ändå lite mindre leksaker bara.

Bränslesnål mellanklassbil är skiten och TS verkar ha fattat precis den galoppen!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Nu svär jag väl i kyrkan. Men de nya Astrorna tror jag har löst en hel del gamla Opel-problem. Elektronik samt täta kamremsbyten t ex.

Mina föräldrar köpte en beggad 08:a och jämfört med de Astror vi har haft innan i familjen så... en helt annan bil, men fortfarande billig.

Jag kan inte garantera att Opel-problemen är fixade men, tycker nog den verkar juste...

BILLIG att köpa och reparera... vilket iofs behövts göras en hel del på äldre årsmodeller. Bränslesnål och större än det mesta i sin klass.

Vad tror ni? Har Opel bättrat sig?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...