Den var ju intressant! Ska kika närmare på den. Då jag inte har varit inne på supermotard så får jag ändå ett intresse eftersom jag vill lära mig att wheela . Har för mig att jag har hört att det är "enklare" att lära sig wheela på en motard än på exempelvis en sporthoj. Men vad vet jag? Jag är ju grön på detta. Sen handlar det också om inställningen man har. Allt går bara man vill! Så hojen har egentligen ingen betydelse.
Jag är väldigt grön på detta. Så nu låter det säkert som om jag är helt ute och cyklar bland molnen när jag frågar dig vad du menar med slirkoppling? Vad gör den för skillnad?
Jag är 24 år så försäkringarna är rätt saftiga för mig då jag inte har tagit kortet heller ännu.
Muller gillar jag! Det tycker jag har betydelse. Men TSL vilket märke är det?
Den såg riktigt bra ut. Hur är den att köra på exempelvis Knix kurser på mindre banor? Det ser ut att vara mer en hoj för storbana?
En KTM 950 funkar utmärkt att slanga med. Tyngdpunkten och att kraften kommer vid lågt varv i en 1- el 2-cylindrig hoj gör att en motard vanligtvis är relativt odramatisk att köra bakhjul med. Det är svårt ändå(jag kan det intet) men det är ju svårare med all effekt på topp och låg tyngdpunkt.
En slirkoppling sitter förmodligen på den 1290n du har övningsåkt på, eller har du fått förklarat för dig vad mellangas är? En slirkoppling gör i bästa fall att du t.ex. kan komma in i en kurva på 6an, frikoppla och trycka ner till trean och bara släppa kopplingen. Den har koll på hur fort koppling och motor snurrar och hjälper de att möta varandra kan man säga. Man slipper mellangasa och motorn tar hand om sig själv lite typ. Kontrollerad motorbroms kanske man kan skriva extremt kortfattat. Jag hade skrivit ett jätteutförande om hur det fungerar men kände att det var onödigt. Fundera inte på att det är slirkoppling eller inte skulle jag säga, det är bara två olika körstilar och tekniker.
Jag tror han menar Suzuki TL 1000 S(TLS).
En tuono är nog inga problem på knixkurser. En Mille är ju lite annan körstil och lite trixigare kanske, det är ju mer en ren sporthoj.
Last edited: