Hjälp mig att hjälpa farsan att hitta rätt hoj!

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag skulle nog kolla på en Sporttouring alt. halv offroad

Ducati ST4 eller Multistrada. Multi´n är en asrolig hoj.
TDM? Lagom kul kanske, men vettig.
BMW 1150 eller 1200 GS. 1150 har sjunkit som en sten på eftermarknaden.

Beror ju lite på hur farsguben använder hojen liksom.
 

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Gbg
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
Min farsgubbe åker på en Fazer 1000cc. Har provat den ett gäng ggr. Går riktigt fint måste jag säga. Man sitter bra och effekt mm finns så det räcker.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Håller nog med ovan nämnda GSX1400-åkare... riktigt fet retrolook, ett mellanregister och elasticitet som inte lämnar någon oberörd samt förvånansvärt bekväm. Med rätt chassiinställningar gör den riktigt bra ifrån sig...! Ett nytt helsystem får den dessutom att låta lika brutal som den ser ut. Troligtvis den grymmaste muskelhojen som gjorts. Hyffsat billig i försäkring, driftsäker och billig i inköp om man ser vad man får för pengarna...

:yoparty
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
De egenskaper Du beskriver finns faktiskt i ett litet kraftpaket som inte är dyrt i vare sig inköp eller försäkring och passar som hand i handske till de användningsområden Du nämner. Triumph Street Triple eller Honda Hornet 600 är nakenhojar med motorn från Supersport-hojar något modifierade för bättre vardagsegenskaper.

Lätta och smidiga? Som en råtrimmad moppe från hans ungdomsdar! Lägga ned? Du får passa upp när Ni åker på SMC-utbildning eller bandag...

http://www.triumph-sverige.com/sweden/Street Triple_2705.aspx

Nypris under 80 000:-

Har själv passerat 40 och hade Str3:an funnits när jag handlade vete väl tusan vad det blivit...?

Lycka till i alla fall - Ha de!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tycker det låter som funderingarna jag hade - det slutade med en VFR800 99:a, en båge som är pålitlig, omtyckt bland ägarna, har ett bra andrahandsvärde och framför allt fungerar bra till det mesta (grus och brottarenduro kör jag med en KTM EXC :D ) och kanske viktigast av allt, det går att försäkra den - försäkringspremien för mig hel/hel/30+/mindre stad ligger på ~5200:-/år hos bilsport&mc.

/J
 
Last edited:

Kneedrag

Guest
Nya B-KING.
Häftig, bra som kurvmaskin enlig test. Urstark motor (nya busa motorn)
 

Gabor

Guest
Kawasaki ZRX 1200
Honda VFR 800
Suzuki Bandit 1200
Yamaha FZR 1000
Ducati Monster 900
 

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Min farsa skall kanske byta i år och har väl kommit fram till att:

SV1000 + Fazer 1000 har för dyr försäkring.

Suzuki 1400 (och andra nakna i den klassen) är för bullsiga och tunga. Blackbirden är intressant med rätt så låg försäkring men den är rätt stor och körställningen kanske inte passar en 55-årig rygg i alla lägen?

Honda CBF1000 samt BMW F800ST samt den mer offroadiga F800GS är de som är mest intressanta. Har man råd är givetvis boxrarna grymt fina alternativ (försäkringen är ju så låg att det är otroligt i jämförelse med japsalternativen). Samt att de har blivit mycket lättare på sistone.

CBFen är mycket fin, inte blodigt dyr försäkring heller samt att den är väl beprövad med fireblademotorn.

BMW F800ST är lite slöare i jämförelse, men å andra sidan så låter den grymt roligare med Akrapovicrör (fråga mig, jag vet :) Men hojen har ändå helt okej med pulver om man absolut inte måste marscha i 220+ knyck. Min farsa är inte så intresserad utav det och han tycker att den är pigg så det räcker till och blir över. För tillfället har han en Suzuki 650 v-storm, och han skulle vilja ha lite mer pulver än så.

Det är väl ungefär vad farsan min har kommit fram till....
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Jag lägger också min röst på BMW, främst pga riktigt låg driftskostnad.
Ang vibrationer så tycker jag att du skall sticka ut och provköra en BMW av sent typsnitt med boxermotor....

är det illa?

har inte mycket att jämföra med då jag bara klämt på en 1200gs utav bmw-s senare alster.

men nog vibrerar det mindre än en gynstol iaf :D

eller jag kanske fatta fel där
 

xjr1300sp1

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
xjr1300 2008
Det finns bara ett allternativ..och det är en Yamaha xjr 1300 runt 5000 i försäkring tillräckligt med vrid, plats även för morsan ,och han hänger med vilka
race puttar som helst så länge vi inte talar om motorvägs körning.Jag har själv haft 2st som jag var jätte nöjd med...:tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nu är jag kanske inte helt opartisk, men som någon annan nämnt i tråden: Ducati ST4s, eller ST3.

Du kan gå in och kolla vad försäkringen kostar på Bilsport & MC. Själv betalar jag ca 5800:- hel/hel.

Det enda negativa jag kan komma på med den är att servicen är dyr, men det uppvägs av hur kul den är att köra och det härliga ljudet. :)
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Ja dom flesta jag tänkte föreslå har nämnts. F800S var första tanken då den ger god komfort, billig försäkring och mulligt ljud (iaf med ett tillbehörsrör).

Nummer två som jag inte tror har nämnts är Triumph Sprint ST eller en nyare Tiger. Underbara tre:eek:r som låter mumma.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top