Hjälp mig att inte sluta som roadkill!

Vad gör du om du ser en bil alldeles för nära i backspegeln?

• Antal röstningar
    0

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Idag regnade det. Idag mssade jag bussen. Idag tog jag hojen till plugget. Idag är jag skitförbannad.
Att det skall vara så jävla svårt att hålla avstånd till framförvarande fordon?
Som sagt; idag regnade det. Det medför hal asfalt.
Hal asfalt har dålig friktion.

Jag kom åkandes påväg hem från skolan nyss. Då kommer en jävla peugeot och speedar ikapp mig. Jag körde väl rätt försiktigt med tanke på att det spöregnade så jag höll kanske mellan 55 och 65 på 50-sträcka (inga bilar så långt ögat kunde nå). Men den där peugeoten kommer iallafall upp bakom mig, bakstavligt talat. Nästan så att jag kan känna värmen från hans/hennes motor.

Jag ökade farten lite för att komma längre ifrån men han/hon ökar successivt farten jämte mig för att... ja av någon anledning iaf. Ligger där och funderar på om jag skulle bromsa lite lätt för att få ner farten men känner att det inte skulle hjälpa.

När vi kommer fram till en korsning så väntar jag extra länge innan jag kör ut, vänder mig om och skakar kraftigt på huvudet. Kör sedan ut och svänger höger, peugeoten ligger tätt efter.. fortfarande. Börjar gestikulera med handen mot huvudet typ "är du dum i huvudet eller?" men kan inte göra så mycket då trafiken flyter på. Till slut tar peugeoten av från min väg men då var jag i princip redan hemma.

Nu sitter jag här och funderar på vad som hade kunnat hända. Vi kan säga att en unge springer ut på vägen och jagar sin flyende katt. Skulle jag behövt bromsa så hade peugeoten antagligen mejat ner både mig och barnet. Hade jag t.ex. fått vattenplaning med mina skurna slicks (som de flesta gathojar har) så vågar jag knappt tänka mig hur jag hade kunnat se ut efter att ha glidit mellan bilen och asfalten ett femtiotal meter (läs: rivjärn).

Detta är för den delen heller inte någon engångsföreteelse utan detta sker dagligen, bara det att idag fick jag nog.

För att få till en diskution så kan jag ju ställa frågan: Har detta hänt dig? Hur kan man agera i min position?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jag brukar inte bromsa mjukt, de flesta verkar inte förstå det ändå. Bästa är att vända sig om för en snabbis och vinka bort dem med handen. den brukar fungera alltid

Nice_boy

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
2011, BMW S1000RR
släpp förbi om du kör moped bättre att känna sig säker när du kör, för jag tror bilarna kan misstolka dej för en mc förare :)

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
upplevde samma sak när jag körde hem min hoj från STHLM till norrköping. körkortet var 3 timmar gammalt och jag satt på min alldeles första egna MC.
inte faan hade jag trott att jag skulle känna mig livrädd mitt i mitt lyckorus.
Jag hade iaf turen att denne idiot svängde av relativt tidigt.

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
släpp förbi om du kör moped bättre att känna sig säker när du kör, för jag tror bilarna kan misstolka dej för en mc förare :)

Osis att det var just mc jag körde då.

Jag brukar inte bromsa mjukt, de flesta verkar inte förstå det ändå. Bästa är att vända sig om för en snabbis och vinka bort dem med handen. den brukar fungera alltid

Ska testa det nästa gång, tack.

Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

^
What he said. Alltid lika bra att vara övertydlig.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Om det gäller transport av arslet och under dåliga förhållanden brukar teckenspråk funka! Annars så kör jag rätt aktivt när jag är ute och då är det sällan någon i backpegeln särskilt länge!

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Få bilister ser skillnad på en hundratjugofemma och en moped. Knappt jag. Ens. Absolut inte i regn.

Men grejen är väl inte vad jag kör på/ser ut att köra på för fordon? Det är väl mer en principsak att man inte ska ligga bakom en mc/moped i hastigheter över 30 km/h i regn? Jag menar, min IQ skulle räcka för att förstå att något allvarligt kan hända om 2-hjulingen framför bromsar omkull sig t.ex. Men det kanske bara är jag.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Blinka lite med bromsljuset så ska du se att de får fart, eller snarare tappar fart. :hihi

Men allvarligt, ligger nån för nära så toucha bromsen lite, bara så lyktan tänds, då fattar de oftast. Gör de inte det så stanna mitt i vägen och ta ett snack med dem, det funkar oftast.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Vad fan är det för idiotkommentarer om att man kan misstolka hans 125a för en moped? Är det OK att ligga moppar som håller 55 på 50väg i röven då? :fatta :pangihuve

Förövrigt så prova att bromsa lite lätt, funkar inte det så sänk farten bara så blir du omkörd, så slipper du nötet.

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Mkt irriterande oavsett om man kör bil eller hoj, alla j..lar som ligger i häcken o nosar. Men om du är så försiktig av dig så kan jag inte förstå hur du kan åka på skurna slicks och det dessutom när det är kallt o regnar???
Noll fäste, jag vet fler som totalkvaddat innan dom fattat att slicks inte funkar på gatan, en med halvförsäkring..........:huvet

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
1:a försöka köra åt sidan å vinka förbi.
2:a funkar inte ovanstående och om det passar, gasa helvete, dirEcKt!! :)

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Mkt irriterande oavsett om man kör bil eller hoj, alla j..lar som ligger i häcken o nosar. Men om du är så försiktig av dig så kan jag inte förstå hur du kan åka på skurna slicks och det dessutom när det är kallt o regnar???
Noll fäste, jag vet fler som totalkvaddat innan dom fattat att slicks inte funkar på gatan, en med halvförsäkring..........:huvet

Med skurna slicks menar jag dock inte racingdäck utan helt vanliga mc-däck. Det jag ville poängtera var att jag inte körde på offroad/crossdäck utan ett par vanliga Pirelli Diablo vilket inte är några regndäck, därför körde jag inte i 110 på 50-sträckan. Jag brukar köra försiktigt i allmänhet :rolleyes: så att säga.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Men grejen är väl inte vad jag kör på/ser ut att köra på för fordon? Det är väl mer en principsak att man inte ska ligga bakom en mc/moped i hastigheter över 30 km/h i regn? Jag menar, min IQ skulle räcka för att förstå att något allvarligt kan hända om 2-hjulingen framför bromsar omkull sig t.ex. Men det kanske bara är jag.

Du kommer förstå senare...finns inga principer.

Moppe / lätt mc = bli fuckad med i trafiken.

Tung mc = mad respect och folk håller avståndet.

Thats da way of da walk, finns inga genvägar. Se det som en inskolningsperiod.

Vad fan är det för idiotkommentarer om att man kan misstolka hans 125a för en moped? Är det OK att ligga moppar som håller 55 på 50väg i röven då? :fatta :pangihuve

Förövrigt så prova att bromsa lite lätt, funkar inte det så sänk farten bara så blir du omkörd, så slipper du nötet.

Vaddå idiotkommentar? Är du inte väl stursk för att bränna runt på en Diversion? Var är världen på väg...

Last edited:

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Det där kan ha varit en av orskaerna till min krasch härom året.. Nötter är vad de är.. Men finniga, fula tonåringar kan ju också få körkort )=

Edit: Tipset blir att stanna nånstans säkert och vänta till de drar..

edit 2: DU behöver inte lyssna på chronic. Antingen så driver han bara med dig, eller så skulle ni två genast byta mc med varann.:tummenupp

last edit: Glöm att jag skrev i tråden, jag fattade ju helt fel, hur man nu kunde det :va

Last edited:

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Du kommer förstå senare...finns inga principer.

Moppe / lätt mc = bli fuckad med i trafiken.

Tung mc = mad respect och folk håller avståndet.

Thats da way of da walk, finns inga genvägar. Se det som en inskolningsperiod.

Du kan ha rätt. Men jag tror faktiskt inte det. Jag tror inte att Sara 39 som har bråttom till/från jobbet, eller Patrik 26 som diggar Carola ser skillnad på en lätt eller tung motorcykel. Möjligtvis den lilla skaran som gillar motorcyklar men jag tror knappast att de märks i det stora hela. Möjligt att jag kommer förstå senare då jag är långt ifrån erfaren av hur trafiken fungerar helt och hållet, men jag är inte dum. Viss kunskap har jag ju efter 6 år i samhällets hetsiga trafik.

Det där kan ha varit en av orskaerna till min krasch härom året.. Nötter är vad de är.. Men finniga, fula tonåringar kan ju också få körkort )=

Edit: Tipset blir att stanna nånstans säkert och vänta till de drar..

edit 2: DU behöver inte lyssna på chronic. Antingen så driver han bara med dig, eller så skulle ni två genast byta mc med varann.:tummenupp

Mjo, det där om att stanna/sakta ned har flera förslagit. Men orka stanna till varje gång nått pucko ligger för nära? Händer lixom varje liten åktur man tar. Jag skyller på det sönderstressade samhället vi lever i där alla åker med minimala marginaler. Dock inte sagt att jag alltid kör så jävla lungt och säkert men att ligga och pressa bakom en hoj i regn och 20 mm vatten i vägens hjulspår på varje sida om sig känns inte helt ok.
Ska fan sätta på mig övningskör-skylten igen bara för att...

Last edited:

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Mjo, det där om att stanna/sakta ned har flera förslagit. Men orka stanna till varje gång nått pucko ligger för nära? Händer lixom varje liten åktur man tar. Jag skyller på det sönderstressade samhället vi lever i där alla åker med minimala marginaler. Dock inte sagt att jag alltid kör så jävla lungt och säkert men att ligga och pressa bakom en hoj i regn och 20 mm vatten i vägens hjulspår på varje sida om sig känns inte helt ok.
Ska fan sätta på mig övningskör-skylten igen bara för att...

Aha, för mig var det som att denna peuguot medvete låg och nosade för att skoja till det.. Annars är det självklart lite omständigt att stanna hela tiden.
Kanske "avstånd tack" i röd text i ändalykten skulle fungera. Då behöver man inte vrida sig om och vifta utan bara ställa sig upp litet :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA