Hjälp mig göra en perfekt stoppie!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Ingel skrev:
håller med vad de tidigare skrivit, prova även släpp ut lite (väldigt lite) luft i framdäcket för bättre fäste, just när du tränar.

på min SM brukar jag lägga all vikt på styret, jag hänger typ på armarna, så får jag upp den även när det regnar. på din hoj är det som sagt bara att försöka ha vikten så långt fram som möjligt.

tycker personligen det är lättare med hög fart (100+), mjukbromsa lite och sen knipa till.

En liten följdfråga bara... Hur gör ni med växellådan, det känns som om den tar väldigt mycket stryk vid nedslaget. Både på min jättegamla Honda XR och min nya (100-mils) Honda 600 CBR så strular växlarna efter ett nedslag. Själv brukar jag dra in koppling och växla ner till ettan och hålla inne kopplingen under hela luftfärden. men som sagt, växellådorna krånglar.

Jag kopplar också ur och växlar ner i luften. Om jag gör stoppien från 100 knyck till stillastående så har jag då ettan i när bakhjulet landar och det är bara att dra iväg igen på slangen utan att ha satt i nån fot, ser rätt bra ut :D Hur menar du att växellådan skulle ta stryk egentligen?

Det där snacket om att däcksval inte spelar nån roll får ni väl ta och ge upp. Det är en jävla skillnad på däck :fakta Ett Rennsport racedäck eller motsvarande ger ALLTID mycket bättre grepp. Hårda gamla däck kan det vara helt omöjligt med oavsett hur varma man kört dem. Dock är det alltid bra att ha lite värme i däcken, det får man snabbt genom att dra några kilometer i 200+ eller helt enkelt göra några misslyckade stoppies och ta några framhjulssläpp, efter ett tag blir däcket varmt nog och bakänden kommer upp.

Öva på! ju fler som kan ju roligare!
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Att knipa med benen mot tanken är väl det enda jag tänker på tror jag.
Försök att släppa ner den innan farten tar slut, då blir det lättare
att reda ut det om du kommer ner lite snett.

Att göra det med en hand är nästan lika lätt som med två händer.
 

Bifogat

  • nyfram11.jpg
    nyfram11.jpg
    28.2 KB · Visningar: 130
  • nyfram22.jpg
    nyfram22.jpg
    32.1 KB · Visningar: 208

Trottel

Medlem
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 250 EXC-F -07
Ingel skrev:
håller med vad de tidigare skrivit, prova även släpp ut lite (väldigt lite) luft i framdäcket för bättre fäste, just när du tränar.

på min SM brukar jag lägga all vikt på styret, jag hänger typ på armarna, så får jag upp den även när det regnar. på din hoj är det som sagt bara att försöka ha vikten så långt fram som möjligt.

tycker personligen det är lättare med hög fart (100+), mjukbromsa lite och sen knipa till.

En liten följdfråga bara... Hur gör ni med växellådan, det känns som om den tar väldigt mycket stryk vid nedslaget. Både på min jättegamla Honda XR och min nya (100-mils) Honda 600 CBR så strular växlarna efter ett nedslag. Själv brukar jag dra in koppling och växla ner till ettan och hålla inne kopplingen under hela luftfärden. men som sagt, växellådorna krånglar.

Instämmer med föregående talare. XR'en är lätt att hjula med. Viktigt att man inte kniper i allt man kan från början, komprimera gaffeln först, knip SEN till ordentligt så lyfter det. Kanske är skillnad för oss som har en ½-meter fjädringsväg gentemot sporthojarna.

Jag har faktiskt inte märkt att växlarna strular mer vid stoppie än om man gör en vanlig tvärbroms. Helt enkelt att sekventiella lådor behöver lite snurr för att växla mjukt?
 

spirre

Riders of Helsingborg
Gick med
16 May 2003
Ort
Vejbystrand
Hoj
Ducati 750 Sport -01 | KN Filter,Ducati Performance Kolfiberbössor - R.I.P. 2008-09-01
Hur hårt jag än nyper till så har jag aldrig lyckats låsa framhjulet efter att jag bytade till ett Rennsport RS1....
Byt däck eller så släpp ut lite luft så det får upp tempen snabbare...
Sen ska det nog gå..



edit: Vet iofs inte ifall det kan bero på att jag bara har en skiva & en ngt svampig broms. :va :rofl
 

Bifogat

  • spirre7.JPG
    spirre7.JPG
    18.3 KB · Visningar: 137
Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Jag kom och tänka på en sak när jag låg här i min emsamhet och grubblade över all mänsklighetens problem.

Ta och öva in framhjulssläpp ordentligt (nu måste du fylla på luft igen annars smäller det) Framhjulssläpp är aldrig något farligt ifall det inte är nått stort ivägen framför en. Så fort du lärt dig glida med framhjulet så kommer du förlora rädslan att få framhjulssläpp (ifall du nu har någon) och förståss lär du dig parera. Därefter borde den riktiga träningen gå smidigare.. Framhjulssläppet fixar du genom att göra tvärtemot vad vi tidigare sagt - rak i ryggen, långt bak på sadeln och knip till distinkt. Ungefär som på bromsprovet på uppkörningen.

Seså, ut å träna nu

/Ingel
 

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
Hur långa stoppies lyckas ni göra då? själv så klarar jag inte mer än 2-2,5 meter från ca 70km/h jag måste väl upp högre antar jag för att rulla längre :va men fan vad svårt det måste vara att hitta balanspunkten på framhjulet jag menar gör man för långt är det ju kört. Hur gör ni?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Vi tränar!!

Till slut får man in känslan. För att rulla långt måste man dels ha lite mer fart, helst över 100. Sen måste man trycka till rätt hårt och snabbt å få upp bakhjulet rätt högt på en gång, sen är det bara att rulla. Problemet brukar vara att bakdelen av cykeln svänger ut åt nåt håll så man tvingas släppa ner.
15-20 meter är inget problem, det blir det oftast. Har väl gjort nånstans 40-50 meter som längst men jag har egentligen aldrig hållt på och försökt komma så långt som möjligt.

En rätt cool grej jag gjort några gånger är att köra ikapp en bil som håller typ 50-100 och bromsa upp när man är vid bakhjulet och rulla om bilen på framhjulet. :yoparty
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
1. Se till att ha bra underlag och (varma)däck
2. Gasa upp till en hastighet du känner dig bekväm med
2. Sätt dig så långt fram som möjligt och luta dig frammåt
3. Bromsa hårt och försök samtidigt hoppa lite i sadeln
 

rossi954

tokkörning
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Växjö
Hoj
Kinamoppe&Gixxer1000
cRoC skrev:
2. Sätt dig så långt fram som möjligt och luta dig frammåt
3. Bromsa hårt och försök samtidigt hoppa lite i sadeln

Nej nej, då kommer du flyga....

räcker med att du flytta fram klämmer åt benen runt tanken , hoppa i sadeln? fan ska man göra det för???

Bara till O Klämma, Bromsa& Lyfta blicken/huvudet framåt...(inte ner i backen)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Har man svårt att få upp hojen blir det lättare om man försöker lätta på rumpan också..
 

rossi954

tokkörning
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Växjö
Hoj
Kinamoppe&Gixxer1000
då har man fel hoj att göra stoppies med elr kassa bromsar...

skitsamma...nu ska jag ut köra kringelikrok
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Swedie skrev:
Kolla exakt märke. Är det Dunlop 207 så lär du få problem. Du behöver typ ett varmt rennsport för att få det att greppa nog att lyfta din hoj.

Jag har ett dunlop 2077rr och har inga problem att lyfta min 190kgs hoj.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
rossi954 skrev:
Nej nej, då kommer du flyga....
räcker med att du flytta fram klämmer åt benen runt tanken , hoppa i sadeln? fan ska man göra det för???
Bara till O Klämma, Bromsa& Lyfta blicken/huvudet framåt...(inte ner i backen)

Men hörru rossi, först spelade det ingen roll vad man har för däck och nu undrar du över rådet att "hoppa i sadeln". Okej, jag kan väl hålla med om att det låter lite roligt och att hoppa handlar det väl inte om. Men att ta hjälp av kroppen och när man kniper om runt tanken med knäna så knycker man till lite med kroppen precis när man bromsar och lyfter med sig cykeln upp. Håller helt klart med Croc om den saken. Om man lyfter med sig cykeln på det viset istället för att bara sitta passivt i sadeln när man bromsar så får man snabbare upp hojen i hög vinkel utan att tappa så mycket fart och man kan göra en längre rullande stoppie.

Alla dina egna råd du gett håller jag med dig om men du kanske också ska lyssna lite på hur andra gör och inte bara totaldissa deras tips och råd på en gång. :7peta

Edit: Har du haft andra cyklar innan och gjort stoppies med också så vet du att din nuvarande hoj har världens grymmaste bromsar och det gör att det nästan är omöjligt att inte göra en stoppie om man bara har ett hyffsat däck och nyper till lite. Med de flesta andra hojar inkl R1 så krävs det lite mer än att bara trycka in frambromsen för att göra en okej stoppie.

/en som gör längre rullande stoppies än dig med vilken hoj du vill
 
Last edited:

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 750
Tänkte svara hur jag blåbäret gör. Blir inga långa men dom är iaf kontrollerade. Först ska du ha bra däck och skjysta bromsbelägg...annars kan framhjulet släppa och du måste luta dig onödigt långt fram. Sitt ner i sadeln hela tiden...känns bättre i pungen
när du stannar. Luta dig lite framåt..som när du kryper ner bakom kåpglaset. Bromsa
ganska hårt i början titta upp och leta en riktpunkt ungefär vart du stannar upp helt.
Bakhjulet börjar lätta lite...håll kvar i ungefär samma tryck på handtaget...*baken höjs mer desto mer fart du förlorar* Släpp bitvis ut för att stanna på samma höjdnivå.
Gör mina från 60- 40 Km/h. Sen kan man ju säket öka till 100 om man vill....men det dröjer...Frikoppla lite innan du börjar broms upp också!

Tycker det hjälper mycket om man tränat lite på MTB innan...få in lite känsla.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Kreuger skrev:
Edit: Har du haft andra cyklar innan och gjort stoppies med också så vet du att din nuvarande hoj har världens grymmaste bromsar och det gör att det nästan är omöjligt att inte göra en stoppie om man bara har ett hyffsat däck och nyper till lite. Med de flesta andra hojar inkl R1 så krävs det lite mer än att bara trycka in frambromsen för att göra en okej stoppie.

/en som gör längre rullande stoppies än dig med vilken hoj du vill

R1 måste ju vara tidernas sämsta stoppiehoj. Tanken är så rak så det känns som man ska flyga iväg när man bromsar, finns inget att "hålla sig i". Men helt klart går det bättre om man hjälper cykeln lite att komma upp.

Du är ganska självsäker du va Kreuger?
 

rossi954

tokkörning
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Växjö
Hoj
Kinamoppe&Gixxer1000
ironiskt

Kreuger skrev:
Men hörru rossi, först spelade det ingen roll vad man har för däck och nu undrar du över rådet att "hoppa i sadeln". Okej, jag kan väl hålla med om att det låter lite roligt och att hoppa handlar det väl inte om. Men att ta hjälp av kroppen och när man kniper om runt tanken med knäna så knycker man till lite med kroppen precis när man bromsar och lyfter med sig cykeln upp. Håller helt klart med Croc om den saken. Om man lyfter med sig cykeln på det viset istället för att bara sitta passivt i sadeln när man bromsar så får man snabbare upp hojen i hög vinkel utan att tappa så mycket fart och man kan göra en längre rullande stoppie.

Alla dina egna råd du gett håller jag med dig om men du kanske också ska lyssna lite på hur andra gör och inte bara totaldissa deras tips och råd på en gång. :7peta

Edit: Har du haft andra cyklar innan och gjort stoppies med också så vet du att din nuvarande hoj har världens grymmaste bromsar och det gör att det nästan är omöjligt att inte göra en stoppie om man bara har ett hyffsat däck och nyper till lite. Med de flesta andra hojar inkl R1 så krävs det lite mer än att bara trycka in frambromsen för att göra en okej stoppie.

/en som gör längre rullande stoppies än dig med vilken hoj du vill



Handlar ju inte om dissa folk...Det handlar ju om att förhindra ev. olycka...
men varför ska jag bry mig????
Jag vet att jag har bra bromsar på min, men bara för det är det inte att bara bromsa direkt.....jag tycker det är lika simpelt att göra stoppie med R1, cbr600, cbr929...som med min nuvarnade hoj, sen bromsar jag både högre och längre än dig :7peta jag kör hoj för att jag tycker det är skoj inte nån jevla poser som ska hävda sig....................

pm:a mig om du har vägarna förbi växjö så kan vi göra upp :tungan

Och kreuger stoppien på din avatar liknar mina nybörjar stoppies för 4 år sedan:krama

ta mitt inlägg som ni vill... :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top