Hjälp mig göra en perfekt stoppie!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
LiCrO skrev:
Hittils har jag bara lyckats låsa fram bromsen och lämna svarta spår efter mig. Vissa säger att jag ska öka farten mera men då känns det som framhjulet ska glida åt sidan.

Någon som har en steg för steg guide..
I stil med.
1. Gasa upp den till vis hastighet
2. För flytta dig framåt
3. Bromsa

TACK!!
Det är skitenkelt kolla min avatar, jag ser att du redan har skrotat
 

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Alingsås
Hoj
hojlös
Rigge skrev:
Eftersom du sa att det suttit på sen den var ny så undrade jag... skaffa ett nytt vetja. Förresten hur kan man få ett framdäck att hålla 8 år?? Mina håller inte en säsong.
Ja, när du säger det så börjar jag också fundera.....?
Hojen hade bara gått 630 mil när jag köpte den i vintras, så däcket har bara gått ca 1080 mil nu... Fast å andra sidan undrar man ju om han bytt till et gammalt däck pga av punktering eller nåt annat? Eller kan tillverkaren va så sjuka att de sätter på de där däcken som råkade stå bakom den där pallen i flera år..?
Eller har säljaren kraschat hojen , skruvat tillbaks mätaren, bytt däck och fälg, satt på grannens tonårsdotter och osv? :hihi
Jag hoppas inte på det sistnämnda, för hojen är väldigt pedantskött, och det finns inte en repa på den. Den hade varit avställd i några år innan jag köpte den, enligt säljaren pga av tidsbrist, fast vem vet?
Nu blir jag skraj, jag vill ju inte ha en hoj som varit kraschad. Finns det nåt sätt att söka på sitt reg.nr, om den varit föremål för försäkringsskador eller liknande? Killen som hade hojen var den enda ägaren, och hojen e svensksåld...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Lugn nu :lol Det finns massvis med olika orsaker att sätta på ett gammalt däck, och att man har vurpat är nog bland dom sista på listan. Han här väl kört slut på däcket och kastat på polarens gamla bara.
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
tycon1 skrev:
:yoparty Jo....minst 180grader faktist! Jag skulle dock önskat en lite längre ...typ en 30-40meters *konstruktiv kritik ;)*

Okej...då ska jag dra den lite längre innan jag slår över nästa gång :tungan
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Något som ingen nämnt men som jag tycker är grymt viktigt är att se till att man inte har obalans i hojen när man börjar bromsa. Självklart tycker nog många men é man nybörjare så kanske det inte är så självklart....

Se alltså till att du kör rakt fram med hojen o att du har full balans, gör man en stoppie vid ett rödljus som är direkt efter en kurva så blir den nästan aldrig bra. Pga obalans i hojen så vill arslet alltid sticka iväg åt nått håll.

Sen ska man försöka fördela kroppsvikten jämt mellan handtagen
Bromsa lite först så du komprimerar framgaffel
Lyft arslet från sitsen och knip åt med knäna runt tanken
Bromsa så pass hårt att du får upp hojen i lagom vinkel
När du blivit så pass duktig att du får upp hojen ganska högt och fortfarande har fart kvar så kan du släppa lite på bromsen för att glida på framhjulet.

Något som man INTE ska göra är att köra sakta och sedan nypa i frambromsen allt vad man kan. Visst lyckas man kanske många gånger, men det är garanterat inte kontrollerat och det är ju bara en tidsfråga innan man slår över.

Bättre att ha lite fart så man kan känna sig för i början.

Att framdäcket inte skulle ha nån betydelse är så korkat att man knappt behöver kommentera det.... Nä, varför skulle man behöva ha ett framdäck med fäste i när man ska bromsa upp ca 250kg på det?? :kocko

Ska väll tilläggas att jag inte é nån expert på nått sätt. Och JA, 954:an har GRYMMA bromsar :yoparty :D
 

Bifogat

  • Stoppie - Liten.JPG
    Stoppie - Liten.JPG
    113.7 KB · Visningar: 62

BusNicke

Så har man blivit pappa igen....Junie!!
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
den e dessvärre såld...
Kreuger skrev:
Vi tränar!!

Till slut får man in känslan. För att rulla långt måste man dels ha lite mer fart, helst över 100. Sen måste man trycka till rätt hårt och snabbt å få upp bakhjulet rätt högt på en gång, sen är det bara att rulla. Problemet brukar vara att bakdelen av cykeln svänger ut åt nåt håll så man tvingas släppa ner.
15-20 meter är inget problem, det blir det oftast. Har väl gjort nånstans 40-50 meter som längst men jag har egentligen aldrig hållt på och försökt komma så långt som möjligt.

En rätt cool grej jag gjort några gånger är att köra ikapp en bil som håller typ 50-100 och bromsa upp när man är vid bakhjulet och rulla om bilen på framhjulet. :yoparty

Hahahaha......schysst omkörning :arsele
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Var ute och övade lite igår. Testade först med Brosans Moutainbike för att få upp modet och bli lite varm.
Körde några gånger med MC'n sen och fick upp den en bit. Men efter kört några gånger så började framhjulet att släppa och det blev några härliga däcktjut :)
Nyper jag för hårt eller är det något annat som är problemet? för det funka ju bra i början.
Om det är någon i skövde trakten som har tid och lust att visa mig hur man ska göra och lära in mig tekninken någon dag så skulle det uppskattas väldigt mycket.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top