Något som ingen nämnt men som jag tycker är grymt viktigt är att se till att man inte har obalans i hojen när man börjar bromsa. Självklart tycker nog många men é man nybörjare så kanske det inte är så självklart....
Se alltså till att du kör rakt fram med hojen o att du har full balans, gör man en stoppie vid ett rödljus som är direkt efter en kurva så blir den nästan aldrig bra. Pga obalans i hojen så vill arslet alltid sticka iväg åt nått håll.
Sen ska man försöka fördela kroppsvikten jämt mellan handtagen
Bromsa lite först så du komprimerar framgaffel
Lyft arslet från sitsen och knip åt med knäna runt tanken
Bromsa så pass hårt att du får upp hojen i lagom vinkel
När du blivit så pass duktig att du får upp hojen ganska högt och fortfarande har fart kvar så kan du släppa lite på bromsen för att glida på framhjulet.
Något som man INTE ska göra är att köra sakta och sedan nypa i frambromsen allt vad man kan. Visst lyckas man kanske många gånger, men det är garanterat inte kontrollerat och det är ju bara en tidsfråga innan man slår över.
Bättre att ha lite fart så man kan känna sig för i början.
Att framdäcket inte skulle ha nån betydelse är så korkat att man knappt behöver kommentera det.... Nä, varför skulle man behöva ha ett framdäck med fäste i när man ska bromsa upp ca 250kg på det?? :kocko
Ska väll tilläggas att jag inte é nån expert på nått sätt. Och JA, 954:an har GRYMMA bromsar