Hjälp mig göra en perfekt stoppie!

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Rigge: Håller med om att R1an inte alls känns lika bra som ninjan eller bladen men jag har nog ändå mindre problem än dig med dina långa ben. Det jag dock tycker bidrar mer än förmågan att få grepp om tanken är framgaffelvinkeln och att frambromsen är så "svampig" och okänslig speciellt jämfört med en 954. Fast nu skulle det ju handla om att ge råd till dem som tycker att det är svårt att göra stoppies. En sak som jag är lite nyfiken på är om nån av er som är duktiga nånsin har slagit över frammåt? Rossi verkar ju tycka att det föreligger en risk för det om man tar hjälp upp av kroppen.

En annan fråga till Rigge å Rossi mfl. Vilken är den högsta fart ni har börjat stoppien i och lyckats hålla den hela vägen till stillastående?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
120 kanske? Igår körde jag lite stoppiesar och det gick katastrofalt :gnissla Dan innan kom jag kanske inte dubbelt så långt, men nästan. Kan bero på att det va sidvind.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jävla R1an hänger ut åt sidan så lätt tycker jag, har lite problem att få dem raka. Jag tycker också att det går hyffsat från farter strax över hundra men grabbarna på SM bromsar ju upp i 160+ :va

Nog för att man kan lyfta bakhjulet i den farten men inte fan rullar jag till stopp på framhjulet då.

Nu när du har riktig stunthoj, har du börjat få till några 180 graders vändningar på framhjulet då? Tycker det ser så coolt ut men jag har bara halvförsäkring och tycker att det blir lite väl dyrt att lägga ikull om det inte lyckas.. (vilket jag tvivlar på att det gör första gången man försöker) Bara man står still med framhjulet när man släpper ner bakhjulet så går det nästan att vrida 90 grader men sen då? Har tränat med MTB men har svårt att överföra det till 200 kilo mc.

går det att göra stoppies med Speedfighten?

Edit: Eftersom du inte nämnde nåt antar jag att du aldrig heller slagit runt frammåt?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Stunthoj och stunthoj... det är ju fortfarande min "vanliga". 180 fixar jag fan inte... försökte i förrgår men det vart bara skräp. Kolla filmen jag la upp nyss, där är det väl en som jag vrider runt såpass mycket jag klarar. Speedfighten går att göra stoppiesar med, men det känns inte som att det är hälsosamt för den. Svårt att få dom att rulla med.... Slagit runt framåt är väl onödigt?? Tippat åt sidan har jag gjort en gång, fråga Kryptonit.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
rossi954 skrev:
Nej nej, då kommer du flyga....

räcker med att du flytta fram klämmer åt benen runt tanken , hoppa i sadeln? fan ska man göra det för???

Bara till O Klämma, Bromsa& Lyfta blicken/huvudet framåt...(inte ner i backen)

Tänk på att du har grymmebromsar på din hoj.. :tummenupp

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
min cbr929 slog jag upp på framhjulet i 180km/h (dock crosstyre på den då)
hade feta problem med att hojen vred sig sog oxå! men laborera litemed lufttrycket i fram däcket och skaffa styrdämpare omdu inte har nån så skall du nog få lite bättre koll på vridningarna..

husan slår jag upp i ungefär 160km/h

XT:n lyfter baken på i ca 120km/h men man "börjar" med stoppien i ca 140km/h sen torskar man en ca 20km/h för man måste sänka gaffeln i botten innan man lyfter upp den, annars slår gaffeln i botten om du slår på bromsen såhårt som man gör med cbr:en eller husan och slår gaffeln i botten så "slår " den loss framhjulet från marken... då är man skitnödig kan jag lova!!
har aldrig slagit över framlänges med en mc! men det kommer väll det oxå snart!

det snackades om udda hijar på framhjulet! afrikanen är gaska seg att köra på framhjulet men klämmer av en 10m med den iaf!
Kreuger skrev:
Rigge: Håller med om att R1an inte alls känns lika bra som ninjan eller bladen men jag har nog ändå mindre problem än dig med dina långa ben. Det jag dock tycker bidrar mer än förmågan att få grepp om tanken är framgaffelvinkeln och att frambromsen är så "svampig" och okänslig speciellt jämfört med en 954. Fast nu skulle det ju handla om att ge råd till dem som tycker att det är svårt att göra stoppies. En sak som jag är lite nyfiken på är om nån av er som är duktiga nånsin har slagit över frammåt? Rossi verkar ju tycka att det föreligger en risk för det om man tar hjälp upp av kroppen.

En annan fråga till Rigge å Rossi mfl. Vilken är den högsta fart ni har börjat stoppien i och lyckats hålla den hela vägen till stillastående?

Bifogat

• twinstop.jpg
    twinstop.jpg
    34.5 KB · Visningar: 120

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Kreuger skrev:

Ungefär 120 till 0, svårt att veta med drevningen. 46 meter, kollade idag. Skyller på sidvind :yoparty Gick bara snett när jag körde fortare.

Last edited:

rossi954

tokkörning
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Kinamoppe&Gixxer1000
Kreuger skrev:

Brukar börja bromsa vid 120-130km/h
Den här bilden togs för några timmar sedan....

Bifogat

• stoppie.JPG
    stoppie.JPG
    60.2 KB · Visningar: 121

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Fortsättningskurs. Stoppies

Har försökt göra 180:s men lyckas aldrig få till det hur jag än vrider på kroppen, allt jag lyckas med är att få ut cyckeln nått håll på sidan men jag skulle vilja få snurr på framhjulet också. Hur går det till teoretiskt?

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Ingel skrev:
Har försökt göra 180:s men lyckas aldrig få till det hur jag än vrider på kroppen, allt jag lyckas med är att få ut cyckeln nått håll på sidan men jag skulle vilja få snurr på framhjulet också. Hur går det till teoretiskt?

tricket är väl att få runt blicken oxå sas, man hamnar ju där man tittar.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Har fixat problemet med missljudet vid landningen, förr höll jag inte ned fotbromsen när jag landa och det lät som hela cyckeln skulle rasa ihop. Nu när jag fotbromsar låter det storrt sett ingentin

Måste lägga upp lite Poser-bilder nu när man fixat kamera... :yoparty

Bifogat

• SH2.jpg
    SH2.jpg
    105.6 KB · Visningar: 97
  • SH1.jpg
    SH1.jpg
    132.4 KB · Visningar: 98

Voiceless

Lerskvätt
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
400 EXC
1. Se till att du har varma däck.
2. Gasa upp i typ 60-70
3. Bromsa hyffsat hårt med frambromsen samtidigt som du häver dig lite framåt.

Last edited:

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Jag får alltid (mer eller mindre) framhjulsläpp dom 3-5 första försöken, då däcket är kallt. Om jag inte kört en liten stund för att värma upp det självklart. Det brukar märkas genom att däcket skriker till 2-3ggr varje försök på en riktig stoppie. Men aldrig har det gått så långt att däcket glidit åt sidan :/

Ett tips iaf: klämm åt med benen om tanken (man känner sig tryggare då)
Ett annat tips: Försök hålla så jämnt med bromsen som möjligt, och försök att inte dutta (då blir stoppisarna både kortare, och mindre kontrollerade)

Bara ut och öva...Och DET ÄR enklare att börja bromsa lättare från högre hastigheter än att bromsa kraftigt i lägre hastigheter (bara att rädslan säger annat) ...

Mina 10 öre

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
tycon1 skrev:
Jag får alltid (mer eller mindre) framhjulsläpp dom 3-5 första försöken, då däcket är kallt.

Det är tufft med framhjulslås! :yoparty Jag har åkt ett par meter med rykande framhjul och bakhjulet i vädret, hus sportigt som helst ju. Man ska inte vara för rädd att låsa... det är ju bara att släppa isåfall.

MD

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
blandat
Voiceless skrev:
1. Se till att du har varma däck.
2. Gasa upp i typ 60-70
3. Bromsa hyffsat hårt med frambromsen samtidigt som du häver dig lite framåt.

fin avatar :Bugar

annars så funkar voiceless tips utmärkt..

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Rigge skrev:
Det är tufft med framhjulslås! :yoparty Jag har åkt ett par meter med rykande framhjul och bakhjulet i vädret, hus sportigt som helst ju. Man ska inte vara för rädd att låsa... det är ju bara att släppa isåfall.

Så långt har det aldrig gått, dock..Min hojj är antagligen för lätt för att göra något sådant!

Men annars, vill jag säga att min träning på Stoppies har gjort mig en mycket mycket bättre förare, då jag numera vågar lita mer på mitt framdäck, och att rädslan för att bromsa för hårt med frambromsen, och att få framhjulsläpp försvunnit till en ganska stor del..

Så än så länge har jag bara fått positiva egenskaper.....(blir väll annat när jag slår runt sen :hihi )

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Gjorde mitt livs första stoppies igår! :D
Framdäcket är ett Bridgestone BT56 av årsmodell 1996!!!
Har suttit på sen hojen var ny, men det funkar tydligen fortfarande.. :tummenupp

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Masterlord skrev:
Gjorde mitt livs första stoppies igår! :D
Framdäcket är ett Bridgestone BT56 av årsmodell 1996!!!
Har suttit på sen hojen var ny, men det funkar tydligen fortfarande.. :tummenupp

Öhhh... jaha :va Är det den hojen på avataren så är det en 99, det hoppas jag du vet.

Masterlord

Det man inte vet har man ingen aning om!
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
hojlös
Rigge skrev:
Öhhh... jaha :va Är det den hojen på avataren så är det en 99, det hoppas jag du vet.
Ja det är den på avataren och ja det är en 99:a. Varför skulle jag inte veta det menar du??? :va
Trots att det är en 99:a sitter det ett däck från 96 på den.
Fråga mig inte varför, det var på när jag köpte hojen.
Förre ägaren var väl kanske snål, och köpte upp ett gammalt begagnat däck...??? :3freak

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Masterlord skrev:
Ja det är den på avataren och ja det är en 99:a. Varför skulle jag inte veta det menar du??? :va

Eftersom du sa att det suttit på sen den var ny så undrade jag... skaffa ett nytt vetja. Förresten hur kan man få ett framdäck att hålla 8 år?? Mina håller inte en säsong.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy