Hjälp mig göra mitt val

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Jag har ett väldigt stort problem... (eller egentligen inte men iaf...)

Jag ska äntligen köpa ny hoj! Detta kan ju tyckas vara ett relativt litet problem i sig men det är allt runtomkring som är lite småjobbigt.

Det är nämligen såhär, jag är uppväxt i en familj med stort teknikintresse. Farsan är gammal rallyförare som sadlade om och har jobbat som bla verkstadschef och numera lärare i fordonsteknik. Min yngre bror köpte sin första moppe när han va 13 och innan dess spenderade han dagarna med att meka med allt från gå-vagnar till mina självgående leksakshästar. Numera jobbar han som flygplanstekniker i Tyskland. Jag har oxå ett teknikintresse om än inte lika stort som deras. Men min passion rullar på 2 hjul. MEN (det är här problemet börjar) på något sätt är min far väääldig överbeskyddande vad gäller mig och teknik. Det är tydligen farligt...

Allt började när jag va 15 och farsan blev gubbsjuk och köpte hoj igen. Jag tjatade tills jag fick ta MC-kort men inte ens när jag hade kortet i handen fick jag köpa en egen mc. Nä farsan köpte en 125a som jag fick låna... Snällt kan man tycka... ja jätte...
"fin hoj, är det din?"
"nä det är pappas..."
jaja... whatever... växte ur hojjen blev 18 och fick verkligen tjata om att få lov att ta begränsad. Myndig, tänker ni men riktigt så lätt var det inte. Det var nämligen så att jag skulle göra lumpen å va tvungen å bo hos mina föräldrar under tiden, och skaffade jag nytt MC-kort var jag helt enkelt inte min fars dotter längre enligt honom och fick inte bo hos dem... Jaja... tillslut fick jag mitt kort iaf och jag fick bo kvar (nu bor jag ju dock självklart inte hemma)...

Alltid när jag ska köpa bil osv nuförtiden vill jag ha min fars hjälp, han kan ju det här med teknik och vet vad man ska kolla efter. Därför vill jag ha med honom nu när det är dags för ny hoj... han har väl mer eller mindre accepterat tanken på det, men naturligtvis gör han inte saker och ting lättare för mig. Nu har jag hittat en hoj jag vill ha, problemet är att den finns i Sthlm och jag bor i skåne och farsan totalvägrar å åka utanför skånes gränser för å köpa hoj...

Vad ska jag göra?
Jag vill verkligen ha den här motorcyklen, men jag vill inte gå bakom ryggen på min far för jag vet hur ledsen han skulle bli.
Har någon ngt bra förslag på hur man övertalar en grinig gammal gubbe att det här e en bra idé?

MVH Rebecca

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Dagens bullen brev...? :)

Det är väl bara så att finns det inget lämpligt objekt i närheten så är det ju bara o resa för att handla. Vill han inte följa med så är det faktiskt inte du som går bakom ryggen på honom.

stevooooo

Fortfarande nybörjare.............
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Kawasaki Z 750 -08
Bara att förklara att "pappas lilla flicka" har blivit pappas STORA flicka som vill ha MC":tummenupp
Kanske dags att klippa navelsträngen annars kommer du att grubbla på sån här skit i hela livet

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
haha jag vet! bullen=P klassiker...när ska man växa upp å bli självständig =P men det är ju inte det som är felet, jag får göra precis som jag vill, tro mig jag brukar göra som jag vill oavsett, han ville inte att jag skulle göra lumpen, flytta till irland eller ta mc-kort från början men d gjorde jag ändå å vi e ju vänner för det. men jag behöver ju hjälp i det här fallet. allt annat har jag ju klarat på egen hand. och gubben vill ju egentligen bara d att han ska alltid sätta sig på tvären=P

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Finns det någon här som har föräldrar som är possitiva till det här med mc? Min morsa har varit emot hela tiden och pappa kan på sin höjd se mig åka touring eller custom :hihi

Kör förfan!

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Antalet föräldrar som vill att deras barn ska ta hoj kort och köpa sportmaskin kan inte var så högt.. Min morsa jobbar på operation, så du kan ju tänka dig hur glad hon var första gången jag kom hemrullandes på r6'an :näsblod

Man kan inte sitta inne och vara rädd för allting.

Lycka till med hojköpet :tummenupp

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Hoj
ni har rätt jag är väl inte direkt ensam med det här problemet... smart idé det där med evenemang=P haha "om jag bjuder på konsert kan vi kolla hoj då?"
Det kan han omöjligt tacka nej till!

Det är en gammal yamaha fzr... vet inte om d e nåt å ha men man vill ju inte missa chansen=P tänker inte lägga mer än max 20 000 på hoj för ja kommer ändå busa sönder den som alla andra... kanske e därför de e lite skeptiska oxå...

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Be ngn i Sthlm att åka och titta på den så den motsvarar dina förväntningar och sedan är det bara att pruta och handla, så behöver du inte pappas hjälp!

Fredrik:tummenupp

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag är säker på att din pappa är en snäll gubbe men han låter en aning sexistisk. Det är ok att han köra mc (som jag gissar har aldrig tagit mc-kort) och för din brorsa att köra runt på moppa men du får inte köra på två hjul! Tänk att det finns såna föräldra kvar!

Men, till frågan...

Om han älskar dig så vill han väl inte göra dig besviken. Då får ta en snack med honom och verkligen berätter hur mycket hojen betyder för dig. Och hur underbar det skulle var om han kunde skjutsa dig och kolla på hojen. Annars skulle det kunna gå illa om du skulle vara tvungen att köpa hojen utan att han kollat på den! Han som vet så mycket om sånt :)

Last edited:

axelsson_vpg

Guest
dagens ilands problem. vafan äre så jävla svårt? ta bussen/tåget/cykeln/din nuvarande mc/benen/låna polaresbilar och far och köp den. Inte mkt som kan vara fel mc om man jämför med bilar. märker man att den går som en påse nötter så kanske så bra att köpa, men går den bra och växlar så köp den. Vill han vara surgubbe så låt han.

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
cbr 1000
Dagens bullen brev...? :)

Det är väl bara så att finns det inget lämpligt objekt i närheten så är det ju bara o resa för att handla. Vill han inte följa med så är det faktiskt inte du som går bakom ryggen på honom.

och som vanligt är det inte tjejen på kortet som skrivit brevet...:hihi

haha jag vet! bullen=P klassiker...när ska man växa upp å bli självständig =P men det är ju inte det som är felet, jag får göra precis som jag vill, tro mig jag brukar göra som jag vill oavsett, han ville inte att jag skulle göra lumpen, flytta till irland eller ta mc-kort från början men d gjorde jag ändå å vi e ju vänner för det. men jag behöver ju hjälp i det här fallet. allt annat har jag ju klarat på egen hand. och gubben vill ju egentligen bara d att han ska alltid sätta sig på tvären=P

och som vanligt är det inte tjejen på kortet som skrivit brevet...:hihi

Last edited:

H-son

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
07 ER6-n (BMX hojjen)
Mitt tips, köp ett vrak till hoj av någon kompis som har något över i garaget, låt din far få spel över ditt både moraliskt och tekniskt dåliga köp... varpå du med valpögon säger att "du ville ju inte hjälpa mig att välja..."

Sedan åker ni iväg gemensamt och letar upp ett solitt köp, t.ex. den du nu tittat på...

Lämna tillbaka renoveringsobjektet till din kompis, lämna en kasse öl som tack för besväret, alla lyckliga :)

/K

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
:D Det var värst vad vi killar är hjälpsamma denna gång. Hade du inte varit tjej så hade väl alla svarat "Skriv en bättre rubrik måPpefuCKo!"

Lycka till med pappa din du. Jag har inget bra förslag på hur man hanterar sånt. Själv fick jag vänta tills jag var myndig och flyttat hemifrån. Problemet då var pengar. Så jag fick vänta tills jag pluggat färdigt (11 år) och sedan jobbat ihop till mitt första lik (ytterligare nästan ett år). Min bästa kompis fattade att det var dags så jag fick ett par körlektioner i födelsedagspresent. Jag hann bli 31 år innan jag körde egen hoj med eget A-kort.

Dominator-Rocks

Guest
Försök att övertyga gubben om att du kommer köra lugnt och försiktigt,när du väll inhandlat knarr och skaffat kort kan du ju ta en extra koll i backspegeln innan du sliter upp hojen på bakan så inte dina föräldrar ligger bakom i bilen :gnissla

Dominator-Rocks

Guest
Precis så retar jag mina föräldrar :hihi

Jag har retat farsan några gånger och och min sambo har jag blåst förbi på bakan några gr till ungarnas stora glädje, men min stackars mor är så orolig så henne har jag försökt bespara.. men hon har fått se endå... :näsblod

Blir så när man bor i en liten stad.

Sorry för OT.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vart i Ståkkholm finns hojen?
Kan kika på den om den inte är i långtbortistan.

Då han du få en preliminär rapport på om den är köpvärd överhuvud taget.

Ska neråt stan i veckan och handla delar, leverera och hämta hojar.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
:D Det var värst vad vi killar är hjälpsamma denna gång. Hade du inte varit tjej så hade väl alla svarat "Skriv en bättre rubrik måPpefuCKo!"

Lycka till med pappa din du. Jag har inget bra förslag på hur man hanterar sånt. Själv fick jag vänta tills jag var myndig och flyttat hemifrån. Problemet då var pengar. Så jag fick vänta tills jag pluggat färdigt (11 år) och sedan jobbat ihop till mitt första lik (ytterligare nästan ett år). Min bästa kompis fattade att det var dags så jag fick ett par körlektioner i födelsedagspresent. Jag hann bli 31 år innan jag körde egen hoj med eget A-kort.

naaaw stackars! Då fick du ju billig försäkring iaf :hihi. Att man pluggar är inget skäl till att inte skaffa om man verkligen vill. CSN betalade mitt A-kort och hoj.

Att åka till Stockholm från skåne för att köpa en fzr under 20 000 känns ju lite som att gå över ån för vatten osv...

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...