Hjälp mig resonera runt hojköp

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag är sugen på en lite piggare hoj än Scarvern, och har provkört XJ6, Honda Hornet och ER6. Finns det nån av samma kaliber som jag missat, liten, lätt, pigg, bra försäkring?

gillade Yamaha XJ6 Diversion F med ABS bäst. Listpriset är 79900. Jag byter in min gamla Scarver och får 25 för den. Nån som har en känsla för handlarens prutmån?

finns tyvärr inga intressanta begagnatobjekt, vilket hade varit ett bättre alternativ för mig, 80 papp för en hoj är egentligen långt över min budget... Å andra sidan slipper jag mecklet med att sälja symaskinen själv vilket är ett plus. Hur mycket rasar hojens värde när man plockat ut den, dvs är det galet att köpa nytt för värdet faller typ 20 så fort man köpt den?

så please, ge mig lite tips, vad är pros och cons?

Tack!

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Jag var inne på en Diversion i början på säsongen. Men som jag förstår det så är det "snikvarianten" av FZ-an. Innan snön hade smält på gatorna så hade dom kampanj på den för 64 900:- (2 st. på Yamaha center i Övik). Så fort det blev körbart så hade kampanjpriset ökat till 74000:- ändå tycktes man spara 5 loppor...

En -04:as Scarver måste man få ut mer för vid privat försäljning än 25kkr, å är man tidigt ute nästa säsong så kanske man gör ett likadant "kap". Annars är ju Diversion och FZ:an bra "tjejhojar" då dom inte är så höga.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har ingen egen erfarenhet av inbyte sådär, men är det inte så att det är svårt att pruta vid inbyte?

Vad är en scarver förresten? :va

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Sälj hojen själv i stället. Fick känslan när jag bytte hoj i våras att det bjöds lite snålt av handlarna. Jag sålde privat och blev av med hojen på 24 timmar för 12k mer än handlarens bästa bud.

Åter till ämnet; har du kollat något på Ducati Monster 696? Väldigt trevlig liten cykel som är lättkörd, låg vikt och låg sitthöjd för den som är lite kortare.
Tyvärr är den i minsta laget för mig med mina 187cm, så jag kanske måste sälja redan efter 2 mån.(Impulsköp är bra ibland, men inte alltid) :gnissla

Teaboi

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Hoj
Triumph Speed Triple-11, Street Triple-10 (Såld)
Kanske en Triumph Street Triple. Bra med krut för en 675 kubikare och hyffsad försäkring hos IF.

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Jag hade en cb600f hornet -08 kan rekomendera den om man gillar träsmak och om man gillar att varva som en galning. Finns många Beg hornet på blocket så prutmån finns ju säkert :)

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Åh, tusen tack för svar, sorry att jag stack ut å åkte ist för att svara på frågor.

Jag amatörkör så det behöver inte vara nåt avancerat. Krypkör en del i stadstrafik så det måste vara en lätt å låg hoj så fossingarna bottnar. Och så gillar jag att sitta upprätt, inge hänga på styret.

Tror att 25 är ok ändå som inbyte, köpte den för 33 och nu har den ramlat, 3 lackskador, snett styre, krokig fotbroms och hela bakljusfästet trasigt, inget jag kan fixa själv, och för dyr självrisk för att lämna in liksom. Plus att bromsbeläggen bak är slut, då är det väl ändå dags att köpa nytt? :D

Ok, ska kolla Sukkan, Triple, Monster och FZ då. BMW är lite för stor för mig.

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
BMW R 1200R
Bumsarna brukar ju gå att få med lägre sadel om det är där det kniper, billigare försäkring än BMW/IF blir nog svår att hitta.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Dra å provkör triumph street triple och kawa z750 :D
Du skall få provsitta min ktm 690 vid tillfälle också så skall du se att det inte är några problem att nå ner.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Dra å provkör triumph street triple och kawa z750 :D
Du skall få provsitta min ktm 690 vid tillfälle också så skall du se att det inte är några problem att nå ner.

Kawa zr7s har jag redan haft en, gillade den inte, sålde och slutade köra så nä, nu ska jag fortsätta åka hoj! =)

Hehe, men din KTM är ju en vildhäst som stegrar sig och kastar av folk, right? :gnissla Du får se till att rida in den innan jag kliver upp på den, vill ha en snel ponny.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Kawa zr7s har jag redan haft en, gillade den inte, sålde och slutade köra så nä, nu ska jag fortsätta åka hoj! =)

Hehe, men din KTM är ju en vildhäst som stegrar sig och kastar av folk, right? :gnissla Du får se till att rida in den innan jag kliver upp på den, vill ha en snel ponny.

Bara för du haft en Kawa zr7s är det ju inte samma hoj som en z750, även om det också är en kawa. tycker du skall prova endå.
KTMen är en snel hest :havre. Den kastar bara av föraren om han inte släpper av gasen när man ligger på balanspunkten :p

Sedan har jag hört att cheyer uppskattar vibbarna ifrån stånkan i ktmen också :rolleyes::D

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Bara för du haft en Kawa zr7s är det ju inte samma hoj som en z750, även om det också är en kawa. tycker du skall prova endå.

ehh, jaha, tänkte att den heter ju typ samma... :rodnar

Ett tillägg till kravlistan, inget naket, har svårt nog ändå att hänga kvar i farten, då går Sukkan bort.

Sedan har jag hört att cheyer uppskattar vibbarna ifrån stånkan i ktmen också :rolleyes::D

Det här är en seriös tråd även om det är missinassen! :fakta

Tror dock att ett högt inslag av vibrationer kan störa koncentrationen hos föraren? :crash

Last edited:

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Vore jag du så skulle jag försöka kränga symaskinen för egen maskin och därefter kolla( eller innan) på en Honda Hornet 600 av lämplig årsmodell. Tror det är en kalashoj för dig!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är inte Diversion 600 den tråkigaste hojen i alla kategorier någonsin? Jag menar när man ser en stackare på en sådan så tänker man att han eller hon har tänkt igenom alla andra möjligheter som finns och ändå sitter denne här på en Diversion 600. Jag menar VASKADDU?!

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
jag skulle nog rekomendera ER-6an för dig låter som den skulle passa som en handske. tycker inte du ska välja XJ6an. jag tyckte den var väldigt trist och seg i botten satte mig på min ER-6a efter och kände att den piggare och roligare.

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Diversion är ju en helt NY modell sen ett par år tillbaka. Varför man fortfarande använder namnet vet jag inte. Det finns väl inget gemensamt med den gamla och nya modellen som inte nån annan hoj har. (Jag menar två hjul, motor och styre...)

Men måste instämma på förslagen om Honda CB600F, grymt lättkörd hoj. Nästa som att sitta på en vanlig trampmoj i manöverbarhet.

Glömde citera den som undrade vad en scarver är. BMW 650 CS

Sen har jag en fråga som är "off topic", strider kanske mot regelverket i forumet. Ordet "Bulten" förekommer titt som tätt, va e de?

Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...